Димитър Павлов: Нискотарифните авиокомпании дават по-голяма възможност за пътуване, но те не винаги са по-евтини
22 август 2007 | 15:36 | Агенция “Фокус”
Нискотарифните авиокомпании все повече се налагат и на българския пазар. По какъв начин това ще се отрази на бизнеса на класическите авиооператори и как се променя пазарът – с тези въпроси Агенция “Фокус” потърси шефа на “Хемус Ер”, “България Ер” и “Виаджо Ер” Димитър Павлов
Фокус: Г-н Павлов, по какъв начин навлизането на нискотарифните авиокомпании промени пазара?
Димитър Павлов: Навлизането на low cost компаниите ще даде по-голяма възможност на хората да пътуват. Естествено, че работим в пазарна икономика – има неща, с които работим и от които не се притесняваме. Имаме готовност за тази конкуренция. Продуктът, който предлагаме, смятам, че е изключително добър. Оттук нататък въпрос на избор на пътниците е да изберат с коя авиокомпания да пътуват.
Фокус: Всъщност, според повечето хора единственото предимство на нискотарифните авиокомпании са по-евтините билети. Как успяват те да превозват пътници на по-ниски цени?
Димитър Павлов: Не бих казал, че нискотарифните авиокомпании, които съществуват по този начин в съзнанието на хората, са толкова евтини, тъй като всеки един полет има своята цена. Да, първоначално, когато се появяват на пазара, прилагат различни трикове, за да привлекат повече пътници, но – както казах, всеки полет има своята цена, така че рано или късно хората ще разберат, че не е толкова лесно да се пътува евтино и то на символични цени. Естествено, че и ние в нашите предложение към нашите клиенти ще имаме също такива оферти, така че – право на избор на пътниците.
Фокус: Тогава – може ли да се каже, че редовните авиокомпании превъзхождат нискотарифните?
Димитър Павлов: Ние предлагаме полети до първокласни летища, в удобни времена и с пълното обслужване на борда, което влиза в цената на билета – храна, напитки и т.н.
Фокус: Т.е. може ли да се каже, че самолетите на нискотарифните авиокомпании не кацат на първокласни летища?
Димитър Павлов: Аз бих казал, че цената на нискотарифните авиокомпании понякога може да се окаже по-висока от цената на нормалните авиокомпании, така че не винаги това, което се рекламира, е реалността. Такъв билет може да се вземе, ако имаш търпение да стоиш пред компютрите и можеш да си направиш такава резервация, защото понякога пътниците – ако правят резервация по-късно, може да видят, че могат да си купят по-скъп билет от този на нормалната авиокомпания. Когато пътуват с нас, те знаят къде ще седнат, докато – там, понякога и местата не се обозначават, така че който превари, той сяда на по-хубаво място. Има доста неща, които са различни.
Фокус: По какъв начин се промени работата ви след обединението на “България Ер” и “Хемус Ер”?
Димитър Павлов: Имаме доста голямо увеличение в броя на пътниците, които возим – над 15%, увеличихме полетите, предлагаме различни връзки през София – от Близкия Изток към Западна Европа и обратно от Западна Европа до региона и Близкия Изток. Това е нещо, което другите не го предлагат.
Увеличихме регулираността на полетите – вече показателите са сравними с показателите на водещите авиокомпании, така че – има положителен ефект обединението на авиокомпаниите.
Фокус: Какъв дял от пазара се държи от вас в момента?
Димитър Павлов: Между 35 и 37%.
Фокус: Ще разкажете ли за джойнт венчъра с “Луфтханза”?
Димитър Павлов: Ние подписахме договора за джойнт венчър на 16 август, така че това вече е факт. Официалното представяне ще бъде през септември. Създава се една база за техническо поддържане на самолети Боинг 737 и Еърбъс 320, която няма аналог в региона. Инвестицията е на стойност над 20 млн. евро. Ще бъдат разкрити 370 работни места. Договорът е дългосрочен.
Ако всичко върви нормално, имаме и други проекти с “Луфтханза Техник”.
Глупости ала Димитър Павлов N-Edition.