Topfly написа:pirdop написа:те и уизз бяха на ръба по това време
While attempting to hasten SkyEurope's demise in June 2009, Wizz Air claimed it had been "profitable for several years". However, as a private company it is not required to publish its financial accounts - annual reports are still available. In November 2009, it emerged that Wizz Air was significantly loss-making and had never made a profit while delaying the pay-back of €32 million of debt by five years. Losses since commencing operations total €78 million, which, in 2009, fueled suggestions that the airline would file for bankruptcy. Since then Wizz Air reported profits in 2012, in 2013, in 2014 and in 2015.
Wizz air 2009-та и Wizz air 2017-та година също не са една и съща компания, като резултати, пазарна позиция и т.н., но и Wizz air 2009-та година също коренно се различаваше от Sky Europe по това време. Wizz air винаги са имали много по стабилен финансов гръб и много по добре работещ бизнес модел. Още от началото се стремяха разработените им линиии да са на печалба, като поддържат ниски разходи, докато Sky Europe ги интересуваше единствено растежа, без да ги е грижа за разходите. Sky Europe без да се замислят летяха до централни летища на много ниски цени.
За 2016 година печалбата на Wizz air се очаква да бъде между 235 и 245 милиона евро, което е много добър резултат и изобщо не поставя под въпрос съществуването на авиокомпанията! Това че резултатът ще е по нисък от очаквания се дължи главно на единични ефекти като девалвацията на британската лира и ефектите от това върху най-големият им пазар.
не казвам, че ще фалират! Поне не още, но за тази година нещата не изглеждат никак розови за ЕУ базираните авиолинии и първите които ще бъдат ударени са именно лоу-коста.
European airline earnings have been pressured by a glut of seats for sale that has depressed ticket prices. Central European rival Wizz Air Holdings PLC last week lowered its full-year net profit figure and easyJet PLC, the No. 2 discounter after Ryanair, last month signaled its profit would be lower due to fuel costs and currency headwinds. And carrier SAS recently said it would move some operations out of its Scandinavian home markets to cut costs and better compete with rivals.
The sharp fall in the British currency after the country's vote to leave the European Union has also hurt carriers exposed to the pound. Ryanair, which generates about a quarter of its sales in the U.K., said the pound's weakness contributed to the profit drop.
A shift in popular tourism hot spots due to political instability in Turkey, Egypt and North Africa has also weighed on fares.