Toni написа:Ето тук, не съм съгласен с теб. Пари може и да имат, но потенциал е много съмнително...
А пробутването на SSJ на кубинци, иранци и северно корейци, може да им донесе 30-40 бр и то не е много ясно с какво ще бъде платен. Схемата може и въобще да не сработи. Виждаме колко успешен е Ту-204 на тези пазари...Иран 0 бр., Венецуала 0 бр., Куба 4 бр и Северна Корея 3 бр.
Тони, позволи ми да не се съглася с теб относно потенциала. Все пак аз, ти и още шепа хора не-веднъж рискувахме през изминалата година само и само да снимаме нов Ту-154 или Ил 96 в София. Потенциала е налице и винаги е бил. Проблема е по-скоро във философията и приоритети на конструктурите и дазайнерите. Русия (колкото и да се харесва или не) е наистина огромна държава с необятни ресурси и според мен точно в това се крие проблема на Ту 204, Ан 148 и всички останали проекти от пост-съветската ера. Термини като fuel efficiency и cost control никога не са били фактор при създаването на нови самолети. И факта че за SSJ са привлечени такова количество "чужди" фирми е доказателство че дизайнерите са разбрали че за да са конкурентно-способни на пазара, трябва да приемат западните стандарти и похвати. Emirates са типичен пример за това - от обикновен регионален играч се превръщат в световна сила благодарение на налични капитали и привличането на западна помощ в лицето на Морис Фланаган, който превърна авиокомпанията в това което е днес и въпреки 83-те си години остава почетен CEO.
За мен аналогията със SSJ е същата - парите и проекта за създаването са налице, но за да бъде самолета конкурентноспособен на пазара трябва помощ в адаптацията. Доказателствата мисля че отдавна са налице - СуперДжета не е поръчан нито от Иран, нито от Венецуела, нито от Северна Корея; налице са 181 твърди поръчки + 53 опции от Русия, САЩ, Мексико, Тайланд, Армения....
Че ще е нужно време да се разбие нагативното мнение което руските граждански самолетостроители си създадоха през последните 20 години е факт, но според мен, дори и да няма успеха на който се надяват съзадетелите му, SSJ е крачка във вярната посока.
P.S. Съжелявам ако звуча пристрастно, но все пак 50% от кръвта във вените ми е руска
P.P.S. Нека поне за миг помислим за жертвите от днешния теракт в Москва и да се надяваме че това повече няма да се повтори никога и никъде по света