Авиокомпаниите очакват тежка година
http://dnevnik.bg/pazari/companii/2009/ ... ka_godina/
Традиционните авиокомпании очакват тази година да бъде тежка от финансова гледна точка, показва проверка на "Дневник" сред превозвачите. "От началото на годината броят на пътниците ни е спаднал с 19% спрямо същия период на 2008 г.", каза Камен Китчев, регионален мениджър на Австрийските авиолинии за България. "Определено няма да постигнем резултатите от миналата година, но все пак очаквам да имаме скромен ръст", коментира ситуацията Габор Хорват, генерален директор на "Луфтханза" за България и Албания.
През следващия летен сезон от април до октомври "Бритиш еъруейз" ще намали полетите си с около 1%, съобщават мениджърите на компанията, цитирани от Ройтерс. За третото тримесечие на миналата година британският превозвач отчете нетна загуба от 49 млн. паунда. Ръководството на компанията си обяснява резкия спад с финансовата криза и високите цени на горивата през периода. От дружеството прогнозират, че ще успеят да наваксат загубата си след понижаването на цените на горивата.
"Очакваме към средата на годината негативният тренд да се обърне и пазарът да се стабилизира", прогнозира Китчев. Към момента от авиокомпанията използват по-малки самолети, за да не съкращават броя на полетите и дестинациите си. По думите на мениджъра изминалата 2008 г. е била успешна за дружеството. Австрийските авиолинии са превозили с около 10 на сто повече пътници в сравнение с 2007 г. Компанията заема 10 процента от пазара в страната, като я изпреварват само "България ер" с около 33% и "Луфтханза" с 19 на сто.
"Справяме се с кризата благодарение на предварителната ни подготовка", обясни Габор Хорват. "Луфтханза" е превозила 400 хил. пътници от и за страната през миналата година, с което е увеличила броя на клиентите си с около 20%. По думите на мениджъра дружеството ще разчита на гъвкавостта и големината си, за да преодолее кризата. Компанията притежава около 80% от авиационния си парк, което й дава възможност за бърза реакция на пазарните промени, уверява мениджърът.
В края на миналата година дъщерната компания на "Луфтханза" - "Луфтханза техник", създаде общо предприятие с "Българиан авиейшън груп" за ремонт и обслужване на самолети. Досега в дружеството са отремонтирани два самолета, а до средата на годината от компанията очакват да бъде завършена и втората линия за поддръжка, обясни Хорват.