Интересни твърдения от очевидец на станалото:
"От очевидец
Бях ръководетил полети в Братиславското управление от 1961 до 1968 т. Преподавах и моторно летене в Аероклуб Вайнори. В свободно време проектирах радиолокационна станция за граждански полети за изграждане на близкия хълм Мали Яворник. При поискване мога да представя копия от съответните си квалификации.
В деня на трагедията със самолета на Българските въздушни линии ИЛ-18 LZ-BEN работих първа смяна и обслужих няколко самолета по направления към Прага от южна Европа. Един от тях -- реактивен самолет на Чешките аеролинии -- отиваше към самата Прага; друг -- българският турбовитлов самолет -- летеше към Берлин. След прелитане през "моята" зона (между Щурово и Бърно), вече под чешко управление някъде между Бърно и Прага, и двата решиха да се обърнат и кацнат в Братислава поради мъгла и в Берлин, и в Прага. По маршрута им имаше военна зона. Чешкият самолет получи разрешение да прелети от Бърно до Братислава направо над зоната, а на българския бе дадено нареждане да направи лек обход (от Бърно през Земянске Костолани), според съществуващите разпоредби. Нарежданията бяха потвърдени от двата самолета. Не можехме да ги следим на радарите си. Когато и двата бяха на около петдесет километра от Летище Братислава им разпоредихме да се свържат с летищната кула за по-нататъшни нареждания. След няколко минути ми телефонираха от кулата (чийто радар за близко наблюдаване можеше да следи и двата самолета) и ме уведомиха, че и двата самолета пристигали към летището с един и същ курс -- над военната зона. Българският екипаж явно бе пренебрегнал нарежданията и просто бе последвал чешкия самолет. Приключих дежурството след няколко часа и на излизане видях българския екипаж в стаята за предполетна подготовка. Запитах командира неофициално защо са пренебрегнали нареждането. Той отвърна, че така и така ясно виждали чешкия самолет на известно разстояние пред тях, че такива неща не представлявали нещо кой-знае какво. Съзнавайки, че евентуални донесения пред началството не биха срещнали никакво разбиране си тръгнах (на времето цареше атмосфера, враждебна към всякакви доклади -- всичко от "леки" нарушения на авиационното право и дефектно оборудване, та до злоупотреба с алкохол от страна на ръководители на полети и сродни длъжностни лица).
Живеех само няколко километра от летището и няколко часа по-късно, току на залез слънце, чух излитането на чешкия реактивен самолет. Бях на двора и го видях как набира височина на около 1000-1500 метра над местното равнище и над планините, които са на около 600 метра височина, с курс към военната зона и Бърно. Влязох вкъщи и след няколко минути чух звука на турбовитлови двигатели, който знаех, че иде от българския самолет. Като той стихна приех, че самолетът е завил, за да заобиколи планините с курс, отвеждащ го от военната зона и към Земянске Костолани, според стандартните нареждания. Колко бърках! Момент по-късно чух децата на улицата да крещят, че станала самолетна катастрофа. Втурнах се навън и видях как характерен стълб от пушек се вие над облаците, които покриваха разстоянието от върховете на планината до долния край на гората (около 150 метра над височината на летището). Изтичах до телефона и набрах летищната кула да докладвам станалото, а от тях научих, че "българинът" не отговаря и отсъства от радара им…
Тичайки стигнах до местопроизшествието на около 3 километра. Взе да пада първият сняг на зимата. Докато пристигнах, почти напълно се стъмни. Видях пламъци навред, разпръснати самолетни части, човешки останки, разхвърлян багаж, а от общото разположение на счупените дървета, предмети и др. ми бе ясно, че сблъсъкът е бил с висока скорост и че не може да се направи нищо. Затичах назад към най-близкия телефон и осведомих ръководството на полети относно установеното от мен. По-късно осъзнах, че екипажът отново бе пренебрегнал нареждането да обходи военната зона и просто бе последвал излетелия минути по-рано чешки самолет. Ограничението по височина до 300 метра над равнището на летателното поле бе постановено от ръководителя на полети предвид друг полет близо до летището и с предположението, че българският самолет би изпълнил нарежданията и би завил надясно след излитане (за избягване на планините, които по време на излитането бяха ясно видими, наред с "шапката" от облаци край върховете им), към Земянске Костолани.
Карол Хатвани"