От няколко дни националният превозвач се е активизирал в посока на новата си идентичност. Явно някой се е сетил, че е крайно време да се промени „белия“ имижд на компанията. През последните година и половина самолетите на „Обединените Авиокомпании“ прогресивно побеляха и гордостта на бъгарската авиация стана известна по Света като All White Airlines.
Реших да напиша няколко реда по темата защото за пореден път виждам липсата на професионализъм и компетентност.
За 7 години 4 пъти промяна на логото!
България Ер беше създадена като дъжавна фирма, която трябваше да попълни дупката останала след фалита на Балкан. За да не останем съвсем без полети временно се ползваше името на тур оперора Балкан Ер Тур, който разполагаше с част от символите на Балкан от времето преди приватизацията.
През 2003 година държавната администрация измисли налудничаво име на националния ни превозвач и даже проведе конкурс за ново лого. Като резултат от неимуверните услия и напъни се пръкнаха смехотворната измишльотина BULGARI@AIR.BG и знакът наречен от авторите му „стилизирана птица“, по-известен като пачи крак. При представянето на новото лого, тогавашният министър на транспорта обави, че то "символизира младежки дух и свързаните с това асоциации с ниски цени на билетите".
Гордостта на министър Петров имаше обаче по-скоро негативен ефект. Авиокомпанията си навлече гнева на BVLGARI, които заплашиха със съд заради близостта в имената. Освен това превозвачът получи псевдонима Ербег (air.bg -> airbag).
След „мигновена“ реакция на служителите на Министерството на транспорта, от логото отпаднаха интернет атрибутите и то остана в следния вид до приватизацията на авиокомпанията.
След като националният превозвач беше поет от Обединеното ръководство (Бългейриан Авиешън Груп), визията беше променена. Очевидно идеята е била да се покаже новото начало. В
графично отношение разликата се изразяваше в нови цвят, шрифт и форма на пачия крак, който вече трудно можеше да бъде определен като „стилизирана птица“.
Успоредно с новата визия на самолетите на България Ер, със старото си име и идентичност летяха машините на Хемус Ер, а уеб страницата на компанията показваше двойната идентичност на превозвча (нещо като двуглавата ламя).
Междувременно обединените авиокомпании се спряха на нов тип самолети и постепенно Boeing 737 беше изместен от Airbus A319/320. Не трябва да забравяме, че националната гордост започна бизнес в Татарстан, което доведе до сериозен обмен на самолети. Като поселдствие от тези бизнес активности беше побеляването на почти цялата обединена флота. В продължение на повече от година само един от новите Airbus-и носеше цветовете на компанията, всички останали принадлежаха на All White Airlines.
През белия прериод се случи още едно знаменателно събитие – появи се нова интернет страница, от която мистериозно беше изчезнала авиокомпанията Хемус Ер. За сметка на това все още има самолети летящи с марката на най-старата* българска авиокомпания. Реално Хемус не е изчезнала, но от гледна точка на пътниците тя не съществува.
В началото на 2009 щатните дизайнери на ТИМ се опитаха да направят трета версия на Пачия крак и даже той се появи за съвсем кратко, след което отлетя в неизвестна посока.
Неизвестно защо през 2010-та отново се появи нов опит за освежаване на марката България Ер. Никой не очакваше, че този пореден опит ще се материализира, но явно родните авиоспециалисти и техните маркетингови помощници са напъно непредвидими. Единственото обяснение за спонтанната поява на новата визия е смяната на ръководството на авиокомпанията. Човекът авиация, ловецът на самолети и всемогъщ въздухоплавателен вожд беше сменен (или както се изрази един човек: „обезглавихме компанията“).
Новото лого е меко казано поредно доказателство за некадърност и неграмотност, а „цветовата схема“ на самолетите е абсурдна, комична и архаична. Какво не е наред – всичко!
• Върху самолета виждаме 4 различни шрифта (Bulgaria Air + http://www.air.bg, national carrier, Armeec и LZ-FBB) – това показва хаотичност и липса на умение за систематизиране на нещата
• Шрифтът, с който е изписано името на компанията е комичен, недодялан и с елементи на ученичекса наивност.
• Bulgarıa Aır е изписана с туркаската буква I (i без точка, която се чете като Ъ), а не латинското i. Същото важи и за уеб адреса.
• Името на авиокомпнията е изписано със сив цвят, за разлика от http://www.air.bg, за което е ползван черен цвят. Като погледнете самолета, първо виждате Армеец и air.bg, а после се мъчите да разчетете другите надписи. Ще имате успех при подходяща светлина
• В цялата композиция на цветовата схема се забелязват и двете конски опашки. Едната е част от логото и прилича на знака на американска куриерска служба от 30-те години на XX-ти век, а другата „краси“ вертикалния стабилизатор. Защо обаче едната е подвита на обратно, а втората продължава мислената линия на аерофлотката окраска?
Със съгурност може да се направи още по задълбочен анализ от графични дозайнери и психолози, но мен всъщност ме интересува защо отново някой сътвори поредното недоносче. Не мога да се съглася с аргумента, че по-добре това, отколкото бели самолети...
Ще ви дам няколко примера на малки и почти неизвестни авиокомпании, който могат да се похвалят с хубави лого знаци и цветови схеми. Въобще няма да коментирам уеб страниците им защото там вече ще нагазим много надълбоко. Вижте за какво са си дали парите хората и какво са получили: