Новата корпоративна идентичност на България Ер

Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот Toni » 26 Сеп 2010 00:02

От няколко дни националният превозвач се е активизирал в посока на новата си идентичност. Явно някой се е сетил, че е крайно време да се промени „белия“ имижд на компанията. През последните година и половина самолетите на „Обединените Авиокомпании“ прогресивно побеляха и гордостта на бъгарската авиация стана известна по Света като All White Airlines.

Реших да напиша няколко реда по темата защото за пореден път виждам липсата на професионализъм и компетентност.

За 7 години 4 пъти промяна на логото!

България Ер беше създадена като дъжавна фирма, която трябваше да попълни дупката останала след фалита на Балкан. За да не останем съвсем без полети временно се ползваше името на тур оперора Балкан Ер Тур, който разполагаше с част от символите на Балкан от времето преди приватизацията.
През 2003 година държавната администрация измисли налудничаво име на националния ни превозвач и даже проведе конкурс за ново лого. Като резултат от неимуверните услия и напъни се пръкнаха смехотворната измишльотина BULGARI@AIR.BG и знакът наречен от авторите му „стилизирана птица“, по-известен като пачи крак. При представянето на новото лого, тогавашният министър на транспорта обави, че то "символизира младежки дух и свързаните с това асоциации с ниски цени на билетите".

Изображение

Гордостта на министър Петров имаше обаче по-скоро негативен ефект. Авиокомпанията си навлече гнева на BVLGARI, които заплашиха със съд заради близостта в имената. Освен това превозвачът получи псевдонима Ербег (air.bg -> airbag).
След „мигновена“ реакция на служителите на Министерството на транспорта, от логото отпаднаха интернет атрибутите и то остана в следния вид до приватизацията на авиокомпанията.

Изображение

След като националният превозвач беше поет от Обединеното ръководство (Бългейриан Авиешън Груп), визията беше променена. Очевидно идеята е била да се покаже новото начало. В
графично отношение разликата се изразяваше в нови цвят, шрифт и форма на пачия крак, който вече трудно можеше да бъде определен като „стилизирана птица“.

Изображение

Успоредно с новата визия на самолетите на България Ер, със старото си име и идентичност летяха машините на Хемус Ер, а уеб страницата на компанията показваше двойната идентичност на превозвча (нещо като двуглавата ламя).

Междувременно обединените авиокомпании се спряха на нов тип самолети и постепенно Boeing 737 беше изместен от Airbus A319/320. Не трябва да забравяме, че националната гордост започна бизнес в Татарстан, което доведе до сериозен обмен на самолети. Като поселдствие от тези бизнес активности беше побеляването на почти цялата обединена флота. В продължение на повече от година само един от новите Airbus-и носеше цветовете на компанията, всички останали принадлежаха на All White Airlines.
През белия прериод се случи още едно знаменателно събитие – появи се нова интернет страница, от която мистериозно беше изчезнала авиокомпанията Хемус Ер. За сметка на това все още има самолети летящи с марката на най-старата* българска авиокомпания. Реално Хемус не е изчезнала, но от гледна точка на пътниците тя не съществува.

В началото на 2009 щатните дизайнери на ТИМ се опитаха да направят трета версия на Пачия крак и даже той се появи за съвсем кратко, след което отлетя в неизвестна посока.

Неизвестно защо през 2010-та отново се появи нов опит за освежаване на марката България Ер. Никой не очакваше, че този пореден опит ще се материализира, но явно родните авиоспециалисти и техните маркетингови помощници са напъно непредвидими. Единственото обяснение за спонтанната поява на новата визия е смяната на ръководството на авиокомпанията. Човекът авиация, ловецът на самолети и всемогъщ въздухоплавателен вожд беше сменен (или както се изрази един човек: „обезглавихме компанията“).
Новото лого е меко казано поредно доказателство за некадърност и неграмотност, а „цветовата схема“ на самолетите е абсурдна, комична и архаична. Какво не е наред – всичко!

• Върху самолета виждаме 4 различни шрифта (Bulgaria Air + http://www.air.bg, national carrier, Armeec и LZ-FBB) – това показва хаотичност и липса на умение за систематизиране на нещата

• Шрифтът, с който е изписано името на компанията е комичен, недодялан и с елементи на ученичекса наивност.

• Bulgarıa Aır е изписана с туркаската буква I (i без точка, която се чете като Ъ), а не латинското i. Същото важи и за уеб адреса.

• Името на авиокомпнията е изписано със сив цвят, за разлика от http://www.air.bg, за което е ползван черен цвят. Като погледнете самолета, първо виждате Армеец и air.bg, а после се мъчите да разчетете другите надписи. Ще имате успех при подходяща светлина :)

• В цялата композиция на цветовата схема се забелязват и двете конски опашки. Едната е част от логото и прилича на знака на американска куриерска служба от 30-те години на XX-ти век, а другата „краси“ вертикалния стабилизатор. Защо обаче едната е подвита на обратно, а втората продължава мислената линия на аерофлотката окраска?

Със съгурност може да се направи още по задълбочен анализ от графични дозайнери и психолози, но мен всъщност ме интересува защо отново някой сътвори поредното недоносче. Не мога да се съглася с аргумента, че по-добре това, отколкото бели самолети...

Ще ви дам няколко примера на малки и почти неизвестни авиокомпании, който могат да се похвалят с хубави лого знаци и цветови схеми. Въобще няма да коментирам уеб страниците им защото там вече ще нагазим много надълбоко. Вижте за какво са си дали парите хората и какво са получили:

Изображение
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот randi » 26 Сеп 2010 00:38

Окраската на GMG е невероятна , въпреки че ми напомни за Karelia slims. :D На мен също така доста ми допада ливерията на Livingston Energy Flight.

http://www.airliners.net/photo/Livingst ... 1628664/L/
SWITCH OFF or FUCK OFF
SaVe TheIr pLaNeT
CuT yOuR eMiSsIoN

Изображение
JetPhotos
Planepictures
Airliners
Аватар
randi
супер спотър
 
Мнения: 2183
Регистриран на: 13 Дек 2007 16:50
Местоположение: София

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот Anto » 26 Сеп 2010 02:44

Ливерията на мен не изглежда толкова ужасна, но не мисля, че им прави добра реклама. Особено сивия шрифт и това национален превозвач.
Tурската буква ' I ' според мен не е правописна грешка а част от стила, на Английски поне 'U' се чете 'Ъ' а не това което използват. За това също Бургас трябва да е ' Bourgas '. Не ми беше приятно да чуя Бургас произносен 'Бъргас' на полет от Лондон това лято.
Anto
супер спотър
 
Мнения: 815
Регистриран на: 08 Дек 2004 02:25
Местоположение: Токио

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот tsonpen » 26 Сеп 2010 07:42

Основните недостатъци на тази графика ми се струват следните:
1. Острият и безсмислен завършек на графиката на вертикалния стабилизатор. Свършва точно в нищото. По-добре би било тази графика изобщо да не напуска площта на вертикалния стабилизатор.
2. Малката перушинка в цветовете на трикольора, която се намира в предната част на самолета. Хубава зама за себе си, но изцвъкана там някъде, където са я сместили, дребна и неубедителна, закичена като някоя подарена брошка.
3. Черните надписи, които тушират сивите и изглеждат все едно са отпечатани от дефектен мокър печат.
4. Едновременното наличие на претрупаност и празнота, т.е. лошата композиция.
Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот IB1984 » 26 Сеп 2010 11:16

страхотен анализ, браво!
иначе цветовете на текста ми навяват асоциации със SAS, конската опашка - Aeroflot, Emirates. Трябва да има някакъв елемент в новата корпоративна идентичност, който да е толкова отличителен, че да не се сещам за друга авиокомпания.
Keep discovering !
Аватар
IB1984
спотър
 
Мнения: 63
Регистриран на: 29 Дек 2008 18:48
Местоположение: MUC

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот makler » 26 Сеп 2010 14:45

След като националният превозвач беше поет от Обединеното ръководство (Бългейриан Авиешън Груп), визията беше променена. Очевидно идеята е била да се покаже новото начало. В
графично отношение разликата се изразяваше в нови цвят, шрифт и форма на пачия крак, който вече трудно можеше да бъде определен като „стилизирана птица“.


Това лого е от времето (2006 г. вече го имаше на някои самолети) преди националният превозвач да поет от Обединеното ръководство (Бългейриан Авиешън Груп).
Изображение
Аватар
makler
супер спотър
 
Мнения: 1134
Регистриран на: 20 Фев 2006 00:01

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот RGG » 26 Сеп 2010 15:09

Дори и при правилно композиране на "шарките", при промяна на шрифта и цвета на надписите прави впечатление смешното подчертаване на белия цвят от трибагреника ни в логото. Абсурдно е да подчертаваш бяло в/у бяло с нюанси на сиво, сребърно и, и аз не знам какво още.
Самолетите изглеждат отново бели. Не изглеждат боядисани, не изглеждат свежи, не се запомнят, макар и зеленото да е доста светло, на моменти даже електриково. Отблизо лепенките изглеждат като хартиени.
Винаги съм казвал, че в днешно време не е особено разумно да оставиш целия фюзелаж на самолета бял - тип Ер Франс например или България Ер. При първия пример това може да остане така и за 200 години напред, тъй като логото на французите е може би по-известно от емблемите на автомобилите им по света. От естетическа гледна точка чисто бял самолет, с боядисана само опашка е тогава издържан, когато: Логата, надписите, пропорциите и всичко са изключително красиви, правилни, ефективни и запомнящи се; когато цветовете са прекрасно измислени, когато начинът на боядисване, лепене е безупречен и когато тази идентичност остане в историята достатъчно време, за да се запомни и идентифицира.
Да се върнем отново към Ер Франс. Прави ли ви впечатление колко допълнителни символа има окраската на френската (бяла) компания: водното конче по двигателите, надписът Ер Франс и КЛМ под прозорците на пилотската кабина, надписът СКАЙ ТИЙМ, както и немалките надписи със самото име на превозвача. При нас основните надписи се губят, а другите са или задраскани, или с мъртви цветове.
Като говоря за избягване на бели окраски не визирам самолети като на Еделвайс или пък TUI GROUP, които са цялостно боядисани в цвят различен от белия. Говоря за дълга ивица като при СТАР ПЕРУ, за сиво коремче като при Луфтханза или пък при ЧСА, говоря за боядисани/облепени (като двете понятия са синонимни при България Ер) двигатели, уинглети, гондоли на механизма на задкрилките и какво ли не още.
Не бих желал да коментирам бавните темпове на облепяне на самолетите, също така не ми се навлиза в инсайдерски детайли, които касаят отношението на ръководството към Ербъсите и това към другите отряди. Нима ще видим облепено БАе или Боинг, или АТР? За тези, които сега ще ми кажат, че 737 е пред пенсиониране (1), а АТР не лети в България (2), ще кажа следното:
(1) Да, но той все още лети и то до Франкфурт и Берлин, например. Дори и един месец да му остава, през този месец ще го видят поне 10000 пътници и още в пъти толкова хора по летища, служители, а дори и спотъри.
(2) Това е най-смешното, защото на нас ни отрязаха code share-и по хубави направления, заради Белле и ТАБАН ЕР..., а всякакви "неразвити" държави не биха толерирали чужд надпис по авиационната техника.
В този ред на мисли и с цел самоидентифициране си спомнете периодът от време, в който А320 на Балкан Холидейз се готвеше за мисия в Бангладеш. Вече известната ни GMG Airlines пожела да има голям надпис и лого в/у шарения А320. С други думи авиокомпанията от Кок'шо Базаар (чете се още Коч базар), Бангладеш има по високи изисквания за качество от нас. Последното недвусмислено личи и от анализа на Тони.

За да не засягам излишни детайли искам само да уточня няколко неща. Първото и най-важното е, че не искам с тази статия да обиждам лететалния, техническия и оперативния състав на компанията. Не искам да правя лоша реклама на превозвача. А наистина ИСКАМ да имаме нормална авиокомпания и труда на всички тези изброени да се оценява достойно. Второто нещо е, че съм абсолютно наясно с аргументи като: "бедна държава сме", "няма пари", "това ли ни е грижата", "виж хората как живеят" и други. Затова и примерите, които както аз, така и Тони даваме обхващат преди всичко Молдова, Перу и Бангладеш. Т.е. нека нямаме пари за нови самолети, нека нямаме пари за нови коли, нека нямаме пари за какво ли не още, но нека това, което струва малко, а постига много, да бъде на ниво....
Аватар
RGG
най-спотър
 
Мнения: 481
Регистриран на: 15 Ное 2008 18:54
Местоположение: SOF/LBSF

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот tsonpen » 26 Сеп 2010 16:59

Сега осъзнах, че графиката на British Airways e била една от отправните точки с 3Д ефекта на знамето и допълнителния графичен елемент в предната част на фюзелажа. Но докато при Бритиш знамето и лентата са добре балансирани, при Бг.ер перушинката въобще не тежи на мястото си.
За белите самолети - не е против правилата обектът да изглежда бял. Макар и това да не е модерно и да е по-малко атрактивно. Основното, обаче е, че в това бяло поле трябва да има нещо съществено. А при Бг.ер все едно ги е страх да се разделят с напълно белите самолети. И цялата работа прилича на стъкмена работа по съветите на някой важен, който хабер си няма от дизайн.
Вероятно този дизайн е правен от рекламна агенция Brand New Ideas, която е собственост на ТИМ.
Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот merlin » 26 Сеп 2010 20:31

tsonpen написа:Вероятно този дизайн е правен от рекламна агенция Brand New Ideas, която е собственост на ТИМ.


Не, вероятно, а e правен от тяхната фирмичка, както всички останали реклами на фирмите им. Най-интересното е, че в бордното им списание пишеше, че ще участват в някакъв фестивал с ребрандирането на ЕърБГ... (ей това значи да си вярваш).
Тони го е написал много добре, аз няма какво да допълня.
Аватар
merlin
супер спотър
 
Мнения: 1310
Регистриран на: 07 Фев 2008 13:28
Местоположение: LOWW

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот tsonpen » 26 Сеп 2010 21:10

merlin написа:
tsonpen написа:Вероятно този дизайн е правен от рекламна агенция Brand New Ideas, която е собственост на ТИМ.


Не, вероятно, а e правен от тяхната фирмичка, както всички останали реклами на фирмите им. Най-интересното е, че в бордното им списание пишеше, че ще участват в някакъв фестивал с ребрандирането на ЕърБГ... (ей това значи да си вярваш).
Тони го е написал много добре, аз няма какво да допълня.


Кокошкарска работа! След като имат подобни резултати биха могли да организират един конкурс и срещу максимум 10 - 20 хил. лева ще имат достатъчен избор. Рекламата е скъпа и тази сума би била добро вложение. След цялата бъркотия това би било най-доброто решение, но задължително с професионалисти, които да изберат графиката.
Би било добре след като се наричат национален превозвач да имат известни отговорности по отношение на външността на самолетите. Дори и нашата държава харчи пари за ТВ реклами на страната, а графиката по самолетите би имала не по-малък ефект.
Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот akair » 26 Сеп 2010 22:03

Нека не забравяме, че всяка фирма има право сама да определи коя рекламна агенция да изгражда корпоративния й имидж. По друг начин казано - "Който плаща музиката - тоя я поръчва".
И според мен тази ливерия не е сполучлива. Но тя още веднъж доказва, че "What you pay is what you get" - Химимпорт имат "придворна" рекламна агенция и тя "обгрижва" фирмите в холдинга. Вероятно тази фирма прави добър марж при ниски разходи - едни пари излизат като "разход" от единия джоб и с малка "загуба" влизат в другия като печалба ;). Но добрите професионалисти във всяка област си знаят цената и не биха искали да са част от "малките разходи". А тези, които се съгласяват да работят там, могат да правят ливерии като тази, която обсъждаме в момента. :D
Белите самолети имат своя успех според мен - самолетите на суис, ер франс, етихад, оустриън, ... са бели, но не изглеждат зле. :)
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот mitkobiker » 26 Сеп 2010 23:09

Към днешна дата във флотата от ербъси (по редовните линии от София) на Бг ер няма два с два еднакви :rolleyes: Имаме един ретро(A), един нов без надписи (B), един нов с надписи (E) и един current c/s - AWA (F) :rolleyes:
Дано го оставят така- вече се познава, коя регистрация прелита без бинокъл :tonqe:
За да не излезе, че имам нещо лично към FB няма да продължавам да "плюя" и в тази тема относно новата калпавата цветова схема.
Много ми се иска по телата на самолетите на националния превозвач да има нещо българско и родно, за това прилагам два любими (за мен) примера:

Изображение
Изображение
*********************************************************************************************
при нас без проблем може да работи нещо от рода на рози, тракийски съкровища, мотиви от народни носии и .т.н.
AB6 313 318/9/20/21/Q/N 332/3/8/9 343/5/6 359 388 717 733-9/M8/9 74E/4/8 752/3 763 772/3 788/9/1 AN4 AT4/7 AWH AR1/8 141/2/3 C207/8 CNJ CR2/7/9/K CS1/3 DHT/2/3/4 D28/38 ER3/4 E70/5/90/5 290 FRJ F50/70/100 IL8/9 J32/41 L4T M82/3 TU3/5 SF3 S20 SU9 NDE
Изображение
Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2544
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот takeoff » 27 Сеп 2010 00:22

Няма да изпадам в патетично обяснение (подобно на всички тук ) защо ми харесва новата ливерия . Но тя не е никак лоша, дори я намирам за стилна. Има неща които и на мен не ми харесват, но това ще оставя на останалите, както виждам тук не липсват противници .
Четейки всичко това си представям какво ще си помисли някой от България Еър ако чете форума . Всички предложения до тук на ливерии на екзотични авиокомпании граничат с безумен кич :shock: .От тази гледна точка в България Еър направо ще се радват за това което са постигнали . Ще се присъединя и към скептиците които смятат, че ливерията не е най-важното нещо . Едва ли може да се каже, че крещящото оранжево на Изи Джет е красиво , а за лилавото на Уизеър нямам думи, много подхожда на африканска или индийска авиокопмания и безумното им име е направо жестоко :-D :-D :-D :-D Уизз Какво ще кажете България Еър да спрекръсти на Бъзз :-D. , но всичко това не пречи споменатите авиокомпании да са толкова популярни сред пътниците . Не съм специалист по дизайн, но ще е хубаво някои наситина да прави констурктивна критика и да ни покаже нещо наистина красиво и стилно с което да ни убеди, че България Еър не са си свършили работата. На финала - за една бавноразвиваща се компания това е напредък :? :?
Изображение
Аватар
takeoff
най-спотър
 
Мнения: 299
Регистриран на: 02 Юни 2009 21:20
Местоположение: Sofia

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот harrier » 27 Сеп 2010 09:46

mitkobiker написа:Към днешна дата във флотата от ербъси (по редовните линии от София) на Бг ер няма два с два еднакви :rolleyes: Имаме един ретро(A), един нов без надписи (B), един нов с надписи (E) и един current c/s - AWA (F) :rolleyes:

Пропускаш FBD (нещо като FBA, ама на единия борд има кирилица) и FBC (доколкото знам все още a/w). :)
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Re: Новата корпоративна идентичност на България Ер

Мнениеот neron » 27 Сеп 2010 10:38

harrier написа:
mitkobiker написа:Към днешна дата във флотата от ербъси (по редовните линии от София) на Бг ер няма два с два еднакви :rolleyes: Имаме един ретро(A), един нов без надписи (B), един нов с надписи (E) и един current c/s - AWA (F) :rolleyes:

Пропускаш FBD (нещо като FBA, ама на единия борд има кирилица) и FBC (доколкото знам все още a/w). :)

Е той човека си е написал по редовните линии от София защото FBD и FBC имат малко по други наклонности-чартъри по морето.
Аватар
neron
спотър
 
Мнения: 93
Регистриран на: 20 Май 2009 13:44
Местоположение: Шумен

Следваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта