ПИК, ВПП, Runway, SLB,..

ПИК, ВПП, Runway, SLB,..

Мнениеот Toni » 30 Ное 2004 00:51

В темата за летище Бургас започнахме дискусия за пистите. Какво е писта, как се определя дължината й и т.н.

Предлагам тук да обясним точно за какво става въпрос:)
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот Stoyan » 30 Ное 2004 12:26

Я аз първи тогава.
PAPI Lights на 3 градусов наклон ли се поставята ( в сми по 3 градусовия наклон на глисадата, нали ILS-a е с 3 градусов наклон от полосата към небето и по него се каца, та аз питам същото ли е с PAPI-то, малко се заплетах...)?
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот ATC » 30 Ное 2004 17:23

Stoyan написа:Я аз първи тогава.
PAPI Lights на 3 градусов наклон ли се поставята ( в сми по 3 градусовия наклон на глисадата, нали ILS-a е с 3 градусов наклон от полосата към небето и по него се каца, та аз питам същото ли е с PAPI-то, малко се заплетах...)?

ако ILS-а е с 3 градусов наколон то и PAPI-то е с такъв ,еднакви са нали едното е инструментално другото визуално средсво за кацане на една и съща полоса..
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот harrier » 30 Ное 2004 17:52

Абе аз доколкото съм чувал, ILS-а не е винаги с 3 градусов наклон.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Stoyan » 30 Ное 2004 19:24

Може и на 3,5 максимум до 4.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот Toni » 30 Ное 2004 21:18

Ето няколко неща от ICAO Annex 14

Изображение

TORA - Таке Off Run Available
TODA - Take Off Distance Available
ASDA - Accellerate Stop Distance Available (Runway+Stopway)
LDA - Landing Distance Available

CWY - Clearway
SWY - Stopway
SWY е правоъгълна площадка в края на пистата за излитане, която се използва в случай на прекратено излитане, удължава се ASDA. SWY трябва да е не по-тясна от ширината на пистата и има понижени изисквания към настилката.

Толкова за дължината, сега малко за ширината:)

В зависимост от категоризацията на аеродрума са предвидени минимални ширини за пистити, рульожките и банкетите.

За самолети категория Е (размах на крилата до 65м и ширина на колесника до 14м) са достатъчни писти с ширина 45м + 2х7,5м банкети = 60м. Пътеките за рулиране трябва да са поне 23м широки +2х10,5м банкети или общо 44м.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот AiBOJ » 01 Дек 2004 16:46

Значи до колкото разбирам от тези чертежи,clearway e този подсигурителен участък след пистата, който не е във настилка,в случая е трева примерно и върху него има осветление ? :roll:
А stopway е дефакто този малък правоъгълник в края на пистата който не е по-дълъг от 50-60 м,т.е. участъка който се намира зад самолета когато отиде на старт,т.е. зад изхода на последната рульожка която води към пистата (началото за старт)? :roll:
И какво се има предвид под банкети от 60 м,широчина на банкета ли 60 м?
AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот Toni » 02 Дек 2004 00:09

банкет 7,5м + писта 45м + банкет 7,5м = 60м
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот AiBOJ » 02 Дек 2004 00:50

А ясно!По горе където писах или по точно тълкувах за SWY и CWY,правилно ли е разсъждението ми ??? :roll:
AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот Toni » 02 Дек 2004 00:56

CWY е необходимото място след пистата за излитане, над което прелитат самолетите набирайки височина. Там не трябва да има никакви препятдствия. Обикновенно е тревна площ.

Както казах, SWY се използва при прекратено излитане за да може самолетът да спре без да излиза от пистата, стандартно е 60 или 120м. Настилката е по-слаба (предвидени са само статичните товари, но не и динамичните), но трябва да може да издържи и най-тежкия самолет, който е предвиден да оперира от даденото летище.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот Toni » 02 Дек 2004 01:10

Ако ви е интересно мога да ви разкажа и за високоскоростните рульожки (high speed TWYs) и как се изчислява натилката ( какво означава PCN 78/F/A/W/T ) - това са любимите ми теми от последната курсова работа
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот AiBOJ » 02 Дек 2004 01:11

Аха now its clear :wink: .Но продължавам с въпросите :lol: ,
Тогава когато пресмятаме дължината на самата писта за излитане и кацане, в нея влиза LDA + SWY .Тоест като казваме че примерно летище Бургас има полоса с дължина 3200 м,това означава LDA+SWY?!А съответно дължината на CWY не влиза в тия 3200м ,а се пресмятат допълнително?
AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот harrier » 02 Дек 2004 01:12

Toni написа:Ако ви е интересно мога да ви разкажа и за високоскоростните рульожки (high speed TWYs) и как се изчислява натилката ( какво означава PCN 78/F/A/W/T ) - това са любимите ми теми от последната курсова работа

Казвай, на мен това ми е интересно.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот slice » 02 Дек 2004 01:13

Toni написа:Ако ви е интересно мога да ви разкажа и за високоскоростните рульожки (high speed TWYs) и как се изчислява натилката ( какво означава PCN 78/F/A/W/T ) - това са любимите ми теми от последната курсова работа


я кажи за настилката... сигурно е някаква твърдост, еластичност и тем подобни... и най вече в БДС същите означения ли се ползват или това си я някакво ISO или DIN?
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот Toni » 02 Дек 2004 01:48

@ AIBOJ
Трябва да раглеждаш пистата за излитане отделно от пистата за кацане.

При кацането те интересува само LDA, SWY не го брой - естествено можеш да го ползваш в аварийна ситуация.

Като кажеш, че пистата за кацане е 3200м, значи имаш LDA=3200. Положението при новата писта в София ще бъде малко по-различно. При посока 09 прагът ще бъде изместен с 300. Това означава, че от 3600м остават LDA=3300. Първите 300 са несъществуващи при кацане по 09. Обаче за излитане пистата ще е с TORA 3600 и ASDA = TORA 3600 + SWY 120(или 150) = 3720(3750)

От страна 27 имаме LDA3600 и TORA3600 защо няма изместване на прага.

Изместен праг се прави поради няколко съображения. Може да има прапядствия, които са сериозна пречка. В София са имали друго нещо предвид. Измествайки прага, самолетите ще прелитат по-високо над града и съответно ще шумят по-малко.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Следваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 31 госта

cron