Самолетното гориво на българските летища

Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот fonque » 29 Юли 2011 16:36

Каквото и да пишат по сайтове и новини, проблем с авиационното гориво в България очевидно ще има, ако нещо не се промени рязко и веднага.
Летния сезон е в разгара си - летят чартъри и редовни линии и консумират авиационно гориво с прилична скорост.

Не претендирам за познаване на дистрибуционните механизми на JET A1, но звучи наивно да се смята, че от съседна държава може да се пренасочи такова количество, необходимо за нормално опериране. Да не говорим, че инфраструктурата за зареждане е основно на Лукойл (камиони-цистерни и т.н.)

Знам със сигурност, че вече поне в някои бг авиокомпании има сформирани кризисни щабове за предприемане на мерки.

Ако нещата останат на този курс, летния туристически сезон съвсем скоро вероятно ще се удари в стената, с всички произтичащи от това последици за българската икономика. Само вижте броя на самолетодвиженията на Варна и Бургас.
Изображение
Аватар
fonque
най-спотър
 
Мнения: 214
Регистриран на: 30 Авг 2007 16:39
Местоположение: Sofia

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот RGG » 29 Юли 2011 16:58

fonque написа:Каквото и да пишат по сайтове и новини, проблем с авиационното гориво в България очевидно ще има, ако нещо не се промени рязко и веднага.
Летния сезон е в разгара си - летят чартъри и редовни линии и консумират авиационно гориво с прилична скорост.

Не претендирам за познаване на дистрибуционните механизми на JET A1, но звучи наивно да се смята, че от съседна държава може да се пренасочи такова количество, необходимо за нормално опериране. Да не говорим, че инфраструктурата за зареждане е основно на Лукойл (камиони-цистерни и т.н.)

Знам със сигурност, че вече поне в някои бг авиокомпании има сформирани кризисни щабове за предприемане на мерки.

Ако нещата останат на този курс, летния туристически сезон съвсем скоро вероятно ще се удари в стената, с всички произтичащи от това последици за българската икономика. Само вижте броя на самолетодвиженията на Варна и Бургас.


Не е редно да взимаме това театро с ЛУКОЙЛ толкова сериозно. Никой няма да спре да лети до България, защото не можем да го заредим с авиационно гориво. Независимо от това дали сезонът е слаб или силен. Минимален брой са полетите, които не биха могли да кацнат в София, Варна или Бургас с достатъчно гориво, за да се върнат безопасно до дестинациите си. Напомням, че проблеми с керосина имаше през изминалите години и месеци няколко пъти в Париж, което доведе след себе си до определени оперативни промени в експлоатацията на ВС, но и до никакви по-големи драми.

Това, което ще се отрази и се отразява на икономиката далеч не е евентуален срив в авиационните активности по сезонните черноморски летища........
Аватар
RGG
най-спотър
 
Мнения: 481
Регистриран на: 15 Ное 2008 18:54
Местоположение: SOF/LBSF

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот element » 29 Юли 2011 17:26

По новините казаха че повечето авиокомпании които летят до България зареждат самолетите си преди излитане догоре и не им се налага да зареждат тука затова за срив и недостиг не ми се вярва да се стигне.Само не ми е ясно как примерно А320 от Лондон може да стигне с горивото от Лондон до София и да се върне.Ще видим какво ще стане но ситуацията не трябва да се подценява.
http://www.erepublik.com/en/referrer/Shumenec <---България има нужда от вас.
Аватар
element
по-спотър
 
Мнения: 156
Регистриран на: 31 Окт 2010 18:57

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот fonque » 29 Юли 2011 17:27

Дано да е така, но примерно един полет на S7 от Москва с А320 няма да може да зареди и излети от там с гориво и за обратния полет. Това мисля, че важи и за останалите полети от/до Русия с подобни самолети (А310, 747 на Трансаеро вярвам, че ще може да танкира).
Същото се отнася и цялостно за полети над 3 часа, където според мен ще има проблем - Англия, Германия, Скандинавските страни.
Само операторите с машини от ранга на 757 и нагоре си мисля, че могат да се справят със задачата.

В крайна сметка максималното излетно тегло на самолета, когато е фрашкан с туристи и багажа им е лимитирано.

Българските авиокомпании от своя страна, дори и да танкират, цената на горивото извън базовите им летища надвишава планираните разходи...

Поправете ме ако греша.
Изображение
Аватар
fonque
най-спотър
 
Мнения: 214
Регистриран на: 30 Авг 2007 16:39
Местоположение: Sofia

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот fonque » 29 Юли 2011 18:06

http://www.dnevnik.bg/morski/2011/07/29 ... ianeto_na/
Ами явно свършва горивото по морето, така че предстои да видим какво ще стане.
Изображение
Аватар
fonque
най-спотър
 
Мнения: 214
Регистриран на: 30 Авг 2007 16:39
Местоположение: Sofia

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот sash » 29 Юли 2011 19:02

fonque написа:Дано да е така, но примерно един полет на S7 от Москва с А320 няма да може да зареди и излети от там с гориво и за обратния полет. Това мисля, че важи и за останалите полети от/до Русия с подобни самолети (А310, 747 на Трансаеро вярвам, че ще може да танкира).
Същото се отнася и цялостно за полети над 3 часа, където според мен ще има проблем - Англия, Германия, Скандинавските страни.
Само операторите с машини от ранга на 757 и нагоре си мисля, че могат да се справят със задачата.

В крайна сметка максималното излетно тегло на самолета, когато е фрашкан с туристи и багажа им е лимитирано.

Българските авиокомпании от своя страна, дори и да танкират, цената на горивото извън базовите им летища надвишава планираните разходи...

Поправете ме ако греша.

Има и един друг аспект, 747 може да си вземе от Москва гориво и за обратния полет, ама дали може да кацне с това гориво и пълен с пътници и багажи в Бургас без да му се откъснат крилцата? Нали всеки самолет си има max landing weight.
sash
по-спотър
 
Мнения: 197
Регистриран на: 19 Юни 2008 20:34

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот randi » 29 Юли 2011 19:26

sash написа:
fonque написа:Дано да е така, но примерно един полет на S7 от Москва с А320 няма да може да зареди и излети от там с гориво и за обратния полет. Това мисля, че важи и за останалите полети от/до Русия с подобни самолети (А310, 747 на Трансаеро вярвам, че ще може да танкира).
Същото се отнася и цялостно за полети над 3 часа, където според мен ще има проблем - Англия, Германия, Скандинавските страни.
Само операторите с машини от ранга на 757 и нагоре си мисля, че могат да се справят със задачата.

В крайна сметка максималното излетно тегло на самолета, когато е фрашкан с туристи и багажа им е лимитирано.

Българските авиокомпании от своя страна, дори и да танкират, цената на горивото извън базовите им летища надвишава планираните разходи...

Поправете ме ако греша.

Има и един друг аспект, 747 може да си вземе от Москва гориво и за обратния полет, ама дали може да кацне с това гориво и пълен с пътници и багажи в Бургас без да му се откъснат крилцата? Нали всеки самолет си има max landing weight.


Мисля, че може доколкото знам преди когато Aeroflot летяха с IL 96 до София е идвал и с гориво за обратния полет.Така че и 747 не би трбвало да среща трудности.
SWITCH OFF or FUCK OFF
SaVe TheIr pLaNeT
CuT yOuR eMiSsIoN

Изображение
JetPhotos
Planepictures
Airliners
Аватар
randi
супер спотър
 
Мнения: 2183
Регистриран на: 13 Дек 2007 16:50
Местоположение: София

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот JetSet » 29 Юли 2011 20:21

RGG написа:Минимален брой са полетите, които не биха могли да кацнат в София, Варна или Бургас с достатъчно гориво, за да се върнат безопасно до дестинациите си.


Това изобщо не е вярно...
Аватар
JetSet
по-спотър
 
Мнения: 108
Регистриран на: 19 Фев 2006 23:22
Местоположение: Пловдив

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот RGG » 29 Юли 2011 20:56

До съфорумеца sash - посоката на разсъждаване е правилна, но няма опасност 747 да кацне претоварен на LAW. Кацайки в България той ще има поне 60-70 тона свободен горивен капацитет.

За другото ще поживеем и разберем......
Аватар
RGG
най-спотър
 
Мнения: 481
Регистриран на: 15 Ное 2008 18:54
Местоположение: SOF/LBSF

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот ATCO » 29 Юли 2011 20:59

аз мога само да добавя, че в Бургас има НОТАМ за намалено количество запасно гориво, каквото и да значи това... :roll:
а днес сутринта се е отказал един Ан124 да каза, и то точно заради горивото май... :roll:
според мен обаче няма да има нарушения на полетите...
Аватар
ATCO
спотър
 
Мнения: 82
Регистриран на: 15 Фев 2010 16:48
Местоположение: София

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот fonque » 29 Юли 2011 21:37

LBSF-A0782/11
A) LBBG BURGAS
B) 2011 JUL 28 15:45 C) 2011 AUG 01 21:00 EST
E) LACK OF FUEL JET A1 EXPECTED.
Изображение
Аватар
fonque
най-спотър
 
Мнения: 214
Регистриран на: 30 Авг 2007 16:39
Местоположение: Sofia

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот element » 29 Юли 2011 22:27

Сега Бритиш ще пуснат някой 767 до София да може да танкира :axe:
http://www.erepublik.com/en/referrer/Shumenec <---България има нужда от вас.
Аватар
element
по-спотър
 
Мнения: 156
Регистриран на: 31 Окт 2010 18:57

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот Toni » 29 Юли 2011 22:59

Несъмнено ще бъде интересно, но особено драматично няма да стане :)
В тази връзка искам да ви припомня една случка от изминалата зима, когато София и Пловдив отваряха и затваряха със скоростта на лампите в дискотека.
Аерофлот SU171 със A319 идва по разписание от Москва и още над северна България го информират за намаена видимост в София и от Подхода го питат колко време може да върти на холдинг. Отрговорът беше 4 часа и после отиваме на Букурещ. Т.е. самолетът е бил зареден за полет до София плюс резерви, като второ летище е Букурещ (на 300км) и освен това има за 4 часа холдинг.... Питам какъв е проблемът на Аерофлот да си летят SOF-SVO-SOF без да зареждат у нас.
Друг пример от зимата, когато имаше силни ветрове в София и Луфти със E195 не успяха да кацнат след 2, даже май бяха 3 опита....рашението им беше връщане в Мюнхен.

Давам тези примери само за да покажа, че това което ще се случва от другата седмица не е нищо ново или невиждано. Въпрос на правилни сметки, нищо повече. Тегаво ще бъде единствено за БАе-тата, но там положението и в едната посока понякога е на кантар...
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот element » 29 Юли 2011 23:06

Toni написа:Несъмнено ще бъде интересно, но особено драматично няма да стане :)
В тази връзка искам да ви припомня една случка от изминалата зима, когато София и Пловдив отваряха и затваряха със скоростта на лампите в дискотека.
Аерофлот SU171 със A319 идва по разписание от Москва и още над северна България го информират за намаена видимост в София и от Подхода го питат колко време може да върти на холдинг. Отрговорът беше 4 часа и после отиваме на Букурещ. Т.е. самолетът е бил зареден за полет до София плюс резерви, като второ летище е Букурещ (на 300км) и освен това има за 4 часа холдинг.... Питам какъв е проблемът на Аерофлот да си летят SOF-SVO-SOF без да зареждат у нас.
Друг пример от зимата, когато имаше силни ветрове в София и Луфти със E195 не успяха да кацнат след 2, даже май бяха 3 опита....рашението им беше връщане в Мюнхен.

Давам тези примери само за да покажа, че това което ще се случва от другата седмица не е нищо ново или невиждано. Въпрос на правилни сметки, нищо повече. Тегаво ще бъде единствено за БАе-тата, но там положението и в едната посока понякога е на кантар...

Да така беше а дали Бритиш могат да си позволят такова нещо?Мен това ми е интересно.
http://www.erepublik.com/en/referrer/Shumenec <---България има нужда от вас.
Аватар
element
по-спотър
 
Мнения: 156
Регистриран на: 31 Окт 2010 18:57

Re: Самолетното гориво на българските летища

Мнениеот slice » 29 Юли 2011 23:23

При средните типове (737, а320...) по-скоро ще е проблем това, което някой вече каза... ако са добре затоварени може да се стигне до невъзможност да се взима допълнително гориво заради MLW.

Иначе едни съвсем бакалски сметки за А320 от и до LHR/EGLL

trip - 2X 6500 кг = 13 000 кг (без да отчитам вятър, който малко или много ще се компенсира в двете посоки)
5% contingency - 650 кг
за рулиране - 2х ~300 kg = 600 kg
до запасно - (приемаме на 100 мили) - 1x 970 kg
за hold (много грубо) - 1200 kg
мин. остатък - 2000 кг

ОБЩО: 18420 kg.
A320 capacity: 24,210 L ~ 19368 kg

Откъм разход сме ОК, но това трябва да се комбинира със затоварването. Веднъж на тръгване за MTOW, втори път при кацане за MLW. Ако не е пълен самолета ще стане без проблем.

Сметките ми са много груби, но все пак са базирани на Flight Planning manual na A320.

При този сценарии ще стане забавно ако самолета изразходва в София горивото за hold или до запасно.... или съответно и двете, тъй като се разчита, че това гориво остава непокътнато и за двата полета. Добре, че ситуацията не се развива в мъгливия сезон.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Следваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 27 госта