harrier написа:Аз не мога изобщо да се съглася, че Емирейтс са най-печелившата авиокомпания в света, защото нито виждам някакви индикатори за това. А дори да са печеливша (но в никакъв случай "най-печалившата"), нека не забравяме, че арабските а/к биват силно субсидирани от местните правителства, като в допълнение към това имат и достъп до евтин капитал и евтино гориво, поне на домашните си летища. Или както някой беше казал в един любим филм - it's like playing tennis with the net down
Ами може би трябва на първо време да дефинираме понятието най-печеливша
Факт е че отчетите на емирейтс показват над един милиард печалба на годишна база, а и кризата кажи речи не им повлия много. Коя според теб е най-печелившата? По какъв начин е постигната тази печалба и кои са факторите за нея са съвсееееем отделна тема, която е интересна и нямам против да я дискутираме, но не на това наблегнах аз. Просто отбелязах какво се опитват да направят Търкиш с тяхната експанзия и кой модел следват.
harrier написа:Тъмните прогнози на тези "специалисти", както ти ги наричаш, се базират не на поръчката за А380 сама по себе си, защото освен А380, компанията очаква доставки на още 80 77W и 70 А350. Всичко това ще се присъедини към флотилия, която в момента е над 150 самолета и само малка част от тях ще бъдат изкарани от експлоатация скоро. В допълнение към това "специалистите" отчитат и разни тенденции в пътникопотока - в последните 10 години светът бе разтърсен от много кризи и всяка от тях доведе със себе си до много трудни времена за авиокомпаниите. Казано по друг начин - много малки сътресения в икономиката на един регион водят до много сериозни проблеми в транспортния сектор (и то не само в авиационния). Не се знае какво ще бъде следващото сътресение и какво ще доведе със себе си. Не е ясно и докога ще стига петрола и как ще се развие цената му (но тенденцията е очевидна).
Естествено, че А380 е само пример, защо е необходимо да правя анализ на цялата им флотилия във кратко мнение, в което дори споменатата авиокомпания не е във фокуса? Наистина много се отвлича разговора. Въпроса е, че "специалистите" често си остават с говоренето. След като Емирейтс постъпват смело и имат успех(не без необходимите положителни фактори, които липсват на останалите авиокомпании) защо и Търкиш да не могат? Кризите са само временни, всъщност добрите мениджъри ги използват за да си подсигурят бъдещето. За това и ОЛиъри може да изнасили Боинг през 2002, за това и Емирейтс поръчват големи джетове на кило...и сега засега и двете схеми изглежда работят, както е очевидно и от факта колко последователи събират моделите им.
Може саутуест да са авторите на лоу кост модела, но напоследък те бягат в другата посока, най-вече защото профсъюзите започнаха да им тежат. Същевременно раян родиха една камара техни последователи: уиз, еър азия, евентуално norwegian, да не говорим че и традиционните компании в Европа се изполоукостиха покрай тях. Емирейтс пък бяха последвани от Етихад и Катар...а лека полека и от Търкиш. Иначе тенденциите са за категоричен растеж в дългосрочен план - и Индия, и Пакистан, и Китай са с огромен неразработен потенциал и човешки ресурс. Прогнозите и на ИАТА, и на Боинг, и на Еърбъс показват само един тренд в броя на пътниците и той е нагоре. Сега, дали няма да се случи трета световна война или голямата депресия 2 или да ни удари метеорит...може да си измисляме сценарии от тъпи американски филми до утре. Тези обаче, които рискуват са тези които успяват...или съответно се сгромолясват шумно. Сега засега въпреки прогнозите на "специалисти" Емирейтс са от първите.
harrier написа:Не мога да се съглася и с твърдението, че Истанбул има по-голям потенциал, отколкото Дубай, като крайна дестинация. Незнам кой от двата града привлича повече O&D-трафик в момента, но потенциалът на Дубай като туристическа дестинация много се засилва, въпреки, че е изцяло изкуствено създаден. Като бизнес-дестинация със сигурност Истанбул отстъпва по мащаби.
Ами Дубай е 2 милиона, Истанбул е 14 милиона. Това имам предвид под потенциал. Не отричам, че в момента Дубай е по-привлекателен, но не трябва да се забравя и къде беше Дубай само преди 10-15 години. Пак казвам, потенциал за развитие, а не текущо състояние.
tonik написа:Така е. Една евентуална война на Израел и САЩ срещу Иран например би засегнала сериозно превозвачите от Залива. За съжаление и не само тях - едно такова развитие на нещата би вдигнало допълнително цената на петрола, а знаем как се отразява това на авиопревозвачите...
И всички превозвачи трябва да залегнат мирно, да спрат всякакви планове за експанзия, и да чакат да видят какво ще се случи между САЩ, Иран и Израел ли? Чакането е много скъпо удоволствие при положение че в момента слотовете за получаване на самолети са за 2016-2017 най-рано. Индустрията е адски несигурна и много фактори оказват влияние, особено като трябва да вземеш решение което ще даде плодове едва след години. Това което е сигурно обаче че да седиш на едно място и да чакаш да видиш какво ще се случи не води до нищо добро. Америкън Еърлайнс е типичен пример за това до какво води чакането и замазването на проблемите с години. Докато всичките им американски колеги минаха през Ch.11 и се преструктурираха, Америкън гордо си мислеха, че ще им се размине. Е, сега и те се преструктурират, ама вече са изостанали няколко години зад конкуернцията...