Страница 1 от 31
Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.
Публикувано на:
07 Фев 2012 11:59
от Topfly
Отварям тази тема за да обсъдим кой как вижда бъдещето на европейската авиация след 20 години
Колко авиокомпании ще има в Европа и как ще се казват?
Ще могат ли самолетите да летят абсолютно автоматично и колко пилота ще има в самолета? Ryanair ще се бори ли да няма пилот в самолета?
Ще се автоматизира ли напълно ръководството на въздушния трафик? Ще говорят ли пилотите с кулата или само компютрите ще си комуникират?
Какво самолетно гориво ще основното?
Ще има ли правостоящи пътници?
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 12:52
от slice
Темата е много хубава. На повечето въпроси е трудно да се даде отговор. Аз лично мога да коментирам само въпроса с пилотите.
Не вярвам, че за 20 години ще успеем да премахнем пилота от самолета. Ще дам далечен пример - ЖП транспорт - там автоматизацията е много по-лесна, но въпреки това в Европа виждаме ограничено използване на "безпилотни" влакове. Предимно линии на метро и разни шътъли (веднага се сещам за Лондон като пример и за двете). Технологиите за тази автоматизация са налице от доста години. Просто доверието в машините трудно ще бъде доближено до необходимото ниво.
Относно броя на пилотите - и тук трудно ще видим промяна, тъй като няма как да се изключи човешкия фактор и това, че ако е един все ще се случи да му стане нещо в полет. Виж идеята за пилот-стюардеса е по-логичен.
Друго е неприятното. Ако през следващите 20 години текущите тенденции се запазят, пилотите ще се превърнат в най-слабообразованото и зле обучено звено на самолетния транспорт. Тази тенденция вече "дава резултати" в няколко сериозни инцидента и тежки катастрофи, които са резултат от недостатъчното разбиране на материята от самия екипаж. След 20 години никой няма да иска да е пилот, тъй като ще е също толкова престижно и добре платено, колкото да си шофьор на камион за боклук.
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 13:37
от Topfly
slice написа:Не вярвам, че за 20 години ще успеем да премахнем пилота от самолета. Ще дам далечен пример - ЖП транспорт - там автоматизацията е много по-лесна, но въпреки това в Европа виждаме ограничено използване на "безпилотни" влакове. Предимно линии на метро и разни шътъли (веднага се сещам за Лондон като пример и за двете). Технологиите за тази автоматизация са налице от доста години. Просто доверието в машините трудно ще бъде доближено до необходимото ниво.
Във военната авиация вече много сериозно навлизат дроновете. До 10-15 години според мен войните ще се водят предимно с безпилотни самолети. Въпросът с доверието е по скоро някакъв ирационален страх при десижънмейкърите. Многото примери по света с безпилотни влакове и метра показват, че публиката лесно може да свикне с тях. Над 95% от катастрофите стават поради човешка грешка! Ако се премахне субективният фактор сигурността може значително да се увеличи!
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 13:41
от Topfly
slice написа:Друго е неприятното. Ако през следващите 20 години текущите тенденции се запазят, пилотите ще се превърнат в най-слабообразованото и зле обучено звено на самолетния транспорт. Тази тенденция вече "дава резултати" в няколко сериозни инцидента и тежки катастрофи, които са резултат от недостатъчното разбиране на материята от самия екипаж. След 20 години никой няма да иска да е пилот, тъй като ще е също толкова престижно и добре платено, колкото да си шофьор на камион за боклук.
Ако пилота не управлява, а просто наблюдава и контролира не вярвам катастрофите да се увеличат. Преди 30 години във всеки самолет имаше и навигатор, като трети човек, но в крайна сметка техниката успя да замести един човек на борда!
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 13:52
от slice
Теоретично нещата изглеждат така и са напълно логични. Не мисля обаче, че в рамките на 20 години ще видим такова развитие. Малко известен факт е (напротив винаги се смята обратното), че авиацията не се възползват винаги от най-новите технологии, а по-скоро се движи с известно забавяне при внедряването им. В момента особено в самолетните системи използваме концепции от преди 20-30 годни. Навремето Airbus разбиват каноните, но днес вече не са толкова напредничави.
Днес "новите неща" са само в оборудването и то съвсем революционни неща влизат много бавно. Пример - Head-Up Display - технология използвана от военните половин век (че и повече), която обаче е все още "екстра" в по-голямата част от ГА. Примери много.
За каква автоматизация на въздушния транспорт говорим, при положение, че все още най-прецизния заход, който правим е ILS - още една морално остаряла технология. В същото време прецизни GPS заходи с WAAS са мираж за по-голямата част от света. Да не говорим, че самия GPS е вече ретро!
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 16:15
от dobr0mir
Ще коментирам относно пилотите и вижданията на някой членове на екипажа, че шофьора на камиона на боклук, по някакъв начин ще доближи пилота. И двете са професии, на който естеството им на работа е да управляват машина, но лично за мен да се сравняват двете неща е на границата на глупостта и фантастиката.
Не забравяйте, че преди всичко работата на пилота е да носи отговорност. Управлява машини за десетки милиони и една негова грешка може да донесе загуби от стотици милиони. И не е толкова лесно и да станеш пилот. Вярно е срока на обучение се съкрати доста, но качеството все още го има. Дори и да вземеш лицензите, ако не си професионалист едва ли някога ще си намериш работа в нормална авиокомпания.
В последните 30 години не се работи за отстраняване на пилота, а за по добро взаимодействие между пилот и машина. И преди 20 години вероятно се е мислило, че днес едва ли не ще ходим на работа със собствен самолет управляван от компютър, но сме много далеч от това. Discovery Channel е хубав канал, но все пак е развлекателен канал.
Мисля, че е екипажа е сведен до минимум при евентуално намаление сигурността на полета ще намалее сравнително.
П.С. И тази статистика за катастрофите мисля, че не винаги google дава верните данни. До колкото си спомням от учебника ми катастрофите причинени от човешки грешки са около 70%, но в тези проценти влизат и АТС, механици, Диспечери ... всички въвлечени по някакъв начин в авиацията.
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 16:42
от slice
Занимавам се с обучение и мога съвсем сериозно да твърдя, че текущата тенденция ще доведе до това, което казвам. Е може би сравнението не е точно, но гонех някакъв вид драматизъм и сравнение с нежелана професия. Защото пилотството бавно се превръща в такава професия.
Наскоро имаше статия във Flight International, която доста добре засягаше тези въпроси - целенасоченото затъпяване на пилотите. За такова мога да "донеса" и аз. Нещата, които ние учехме, макар и зле структурирани и непокриващи всичко необходимо ни провокираха да мислим, докато това, което се изисква днес от мен да преподам на бъдещите пилоти е един санитарен минимум, който не ги учи на мислене.
Мнението ти звучи много добре и из дебелите тухли четем точно това, но реалността е малко по-неприятна. Днес у нас и в Европа се подготвят пилоти, които не знаят какво са синус и косинус и никой не изисква от тях да го знаят. За разбиране на физиката на аеродинамичния срив и разпознаването му да не говорим.
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 17:42
от akair
Една доста интересна тема наистина.
Начините, по които ще се водят войните занапред търпят доста критика
. Всички видяхме "Арабската пролет", в която хората воюваха с лидерите си, организирайки се в социалните мрежи и Facebook стана най-големият враг на авторитарните лидери. Може да се каже, че Западният свят води не една война, налагайки ограничения, ембарго, запориране на сметки и т.н.
Гледайки качеството на предлагания към днешна дата софтуер, не искам да си мисля какви белИ могат да станат при комбинация на безпилотен самолет и бъгав софтуер, който го управлява... Или по-лошото - безпилотен самолет, чиято връзка с използваща го армия е разбита и той е под контрол на някого другиго...
Интересно ще е да се види дали съществува успешен бизнес модел на НТА за лонгхол полети. Забелязва се втвърдяване на позициите на европейските регулатори и може би ще продължат да съществуват само печелившите компании...
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 19:52
от Topfly
slice написа:Теоретично нещата изглеждат така и са напълно логични. Не мисля обаче, че в рамките на 20 години ще видим такова развитие. Малко известен факт е (напротив винаги се смята обратното), че авиацията не се възползват винаги от най-новите технологии, а по-скоро се движи с известно забавяне при внедряването им. В момента особено в самолетните системи използваме концепции от преди 20-30 годни. Навремето Airbus разбиват каноните, но днес вече не са толкова напредничави.
Има една тенденция, която не вземаш в предвид! Преди 20 години имаше главно национални авиокомпании, които работеха в силно протекционична среда без никакъв силен стимул за намаляване на разходи. С появата на лоу кост модела натиска за намаляване на разходите изключително много се увеличи, включително и към производителите на самолети!
Ако не бяха нискотарифните авиокомпании днес едва ли щяхме да имаме възможност да купуваме самолетни билети по интернет!
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 20:54
от slice
Да и ако нямаше Интернет нямаше да имаме възможност да купуваме по Интернет
Именно НТА водят до новите тенденции в работата на пилотите - по-ниско заплащане, по-ниска квалификация, по-лоши условия на труд. В момента браншовите организации се опитват да се преборят с поправка в EU OPS касаеща ограниченията в работното време, които могат да доведат до пилоти будни от 20-22 часа. Това не е безопасно и със сигурност не е привлекателно.
И преди да ме обвините, че съм НТА. Не, не съм. Просто появата им измени коренно (както казваш и ти) пазара и смъкна заетите в него едно-две нива в социалния строй.
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
07 Фев 2012 23:28
от Nikolay
slice написа:Мнението ти звучи много добре и из дебелите тухли четем точно това, но реалността е малко по-неприятна. Днес у нас и в Европа се подготвят пилоти, които не знаят какво са синус и косинус и никой не изисква от тях да го знаят. За разбиране на физиката на аеродинамичния срив и разпознаването му да не говорим.
Бих се съгласил с моя учител донякъде, но наистина внася малко повече драматизъм от необходимото. Синус и Косинус хората трябва да ги научат още в гимназията, другото което е бих поспорил дали човек не трябва да ги знае ако иска да си мине най малкото изпита по обща навигация (от първия път), и трето мисля че за аеродинамичният срив си е заложено много добре във всички ситуации какво ще стане, как ще реагира самолета и т.н. не виждам защо трябва да си чак толкова навътре в нещата. Аз съм по-скоро на мнение че практическата част от обучението куца както от гледна точка на самолетите на които летим, така и организацията и голяма част от инструкторите
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
08 Фев 2012 10:00
от slice
О въобще не ми се коментира нивото на практическото обучение в БГ. Най-малкото пак ще се намери някой, който да ми обясни, че говоря без да зная.
А относно сривовете и теорията - Погледни няколко показателни случая от изминалите години - AF447, Colgan... Днес седим и се чудим как може да са реагирали така, а всъщност отговорът е прост - кофти подготовка и лошо разбиране на нещата. Не съм го казал аз.
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
16 Фев 2012 01:16
от BOOMER
Доколкото статистиките показват, че аварийността в гражданската авиация намалява (при растящ брой полети), не съм много склонен да се съглася, че подготовката на пилотите е по- лоша (по- скоро е различна). Да не забравяме, че командирът на АФ447 е бил 58- годишен, а ако тръгнем да се ровим в причините за тази и онази катастрофа, в много от тях ще се забележи, че екипажът е допуснал някаква грешка. Аз не вярвам (а и не виждам връзката), че навлизането на ниско- тарифните авиокомпании ще доведе до по- висока аварийност (това не е факт нит при Райън, нито при Уиз, нито при Ийзи, както и не е факт, че заплатите там са много по- ниски от тези на еквивалентните екипажи на националните превозвачи).
Според мен, бъдещето на авиацията е в масовостта, опростеността на процедурите по пътуване (едно време се купуваха билети от бюро, ходеше се минимум 2 часа преди полета, чекираха се безбройни куфари и т.н.) и в ефициентността на самолетите (четох, че Ийзи изпробват нова система за рулиране с изключени двигатели). От друга страна, кабинният състав според мен ще намалее/ изчезне, а може би ще има автомати, от които да може да се пазаруват неща по време на полет. И така... авиацията загуби престижа си, но това става с всичко бутиково, което изведнъж се предлага масово (като цветния телевизор, автомобила и т.н.)...
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
27 Фев 2012 09:29
от Topfly
Ето как са си представяли през 1919 година бъдещето на авиацията
Popular Science юни 1919 г.
http://books.google.hu/books?id=_igDAAAAMBAJ&lpg=PA17&dq=popular+science+june+1919&pg=PA72&redir_esc=y#v=onepage&q=popular%20science%20june%201919&f=falseЕто и едно видео как са си представяли 1980-та година през 1930-та година
http://www.youtube.com/watch?v=zD5YWJbni6EВидеото може да изглежда малко смешно, но вертикалното излитане и летящите коли са вече факт макар и да не са в масова употреба.
Re: Бъдеще на европейската авиация
Публикувано на:
21 Мар 2012 00:10
от Topfly
Сега четох интересно мнение на висш военен от Пентагона, който коментира, че 10-15 години очаква карго полетите да се извършват само от един пилот, но било възможно да се появят и първите безпилотни карго самолети!
В последно време американците използват много успешно дронове за активни военни действия в Афганистан и Пакистан, което е много по сложно от управлението на един карго или пътнически самолет.
Тръгнат ли безпилотните карго самолети, от там ще е само една стъпка безпилотните пътнически полети
Професията пилот може би ще бъде на изчезване след 30-40 години, като първо ще изчезнат пилотите във ВВС...
Сигурен съм, че в момента в който реално се появи възможността безпилотни пътнически самолети, Раянер ще бъдат сред първите които ще уволнят пилотите си