Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Бихте ли се возили на дрон? (Самолет без пилот)

Да, аз ще съм сред първите, които биха пробвали новата технология.
6
12%
Да, но след 5 или 10 годишно безаварийно летене на карго дронове от същия клас.
26
53%
Не, никога не бих се качил на самолет управляван от компютър!
17
35%
 
Общо гласове : 49

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 08 Яну 2015 10:31

Развиващият се глобален пазар на дрони ще достигне 1 милиард долара през 2018 година. Това сочи прогнозата на Според американската Асоциация за консуматорска електроника (CEA) - организация, която включва 2000 технологични компании, цитирана от The Guardian.Това е значително увеличение спрямо прогнозите за 2015 година, според които стойността на този сегмент ще бъде 130 милиона долара и ще бъдат продадени 425 000 устройства. Главният икономист на CEA Шон Дюбрейвък посочва, че очаква тази година да дебютират около 100 различни видове дрони.
http://www.blitz.bg/news/article/312437
"Шоуто" предстои, особено ако процесът продължава да е неконтролируем. Но както е тръгнало, явно трябва да зачестят инцидентите, за съжаление със сигурност и с много жертви, за да се замисли някой по въпроса. Пример - посочен по-горе в поста за дрона в Новогодишната нощ, а това очевидно ще става все по-често явление.
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Maggie » 13 Яну 2015 11:35

Здравейте, работя в консултантска компания в Дания. Cлучайно попаднах на вашият форум, докато се ровех за информация :rolleyes: . Бих искала да ви помоля за малко помощ. Има ли национална регулация за безпилотните летателни системи в България? Kъде мога да намеря повече информация за изискванията за сертификат за летателна годност и има ли курсове за професионален UAS оператор?Благодаря ви предварително
Maggie
кандидат спотър
 
Мнения: 2
Регистриран на: 12 Яну 2015 12:43

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 13 Яну 2015 16:36

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=4427383
...Полет над 1000 метра се заявява предварително.
Всеки полет на дрон на височина над 1000 метра трябва да се заяви предварително пред Ръководство на въздушното движение (РВД) предния ден, съобщиха от РВД. Заявлението може да се изтегли от сайта на РВД (http://www.atsa.bg).Обикновено исканията се удовлетворяват, след като височината и координатите се съгласуват със съществуващите редовни линии на въздушния транспорт или ако военните са заявили някакви полети за същата територия.РВД обаче изисква и сертификат за дрона, валидна застраховка за причинени имуществени вреди към трети лица и сертификат за оператора на устройството. Според т.нар. Инструкция 24 РВД всеки ден определя специални зони, в които не могат да се пускат безпилотни летателни апарати.Списъкът с тях се публикува всеки ден на сайта на РВД до 17 ч и важи за цялото следващо денонощие. В тези зони абсолютно се забранява не само пускането на дрони, но и пускането на хвърчила.Един дрон, независимо с какъв размер е, може да причини невероятна катастрофа, ако се сблъска с друго летателно устройство във въздуха. Най-малкото безжичната връзка на дрона с оператора на земята може да смути радиовръзките на останалите самолети или вертолети.

http://news7.bg/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B ... LUkKZ20SUk
Дрон - новият кошмар на самолетните пилоти
Машината с дистанционно може да предизвика адски сблъсъци в небето
Зачестяват случаите на инциденти във въздуха, причинени от дистанционно управлявани летателни апарати.В наскоро публикуван доклад на американските авиационни власти се посочва, че на няколко пъти пътнически самолети са се разминавали на косъм от сблъсък с дрони.Натоварените летища на Ню Йорк са епицентъра на зачестилите инциденти с безпилотни летателни апарати.В доклад на Федералната авиационна агенция се посочва, че наскоро пилотите на три самолета в един и същи ден са подали сигнал до наземните диспечери, че са се разминали на косъм с дрон край летище Ла Гуардия.Един от пилотите казва, че едва е избегнал сблъсък. Друг капитан пък е забелязал летящ обект под дясното крило на самолета.В доклада се посочва още, че други два пътнически самолета наскоро са се разминали с дрон с размерите на кофа за боклук, на височина 1500 м.Тези инциденти са повод за тревога. Досега безпилотни летателни машини се появяваха неочаквано и в нарушение на разпоредбите над правителствени сгради, природни паркове, футболни стадиони, магистрали и дори над хангара, където се помещава самолетът на американския президент.Употребата на дрони за комерсиални цели засега остава забранена, но се очаква тази забрана да отпадне със законодателни промени, които се изготвят в момента.Експертите са категорични, че последния доклад ще доведе до още по-големи противоречия между привържениците и противниците на отварянето на въздушното пространство за тези апарати.Ентусиастите, които се занимават с безпилотни апарати, виждат много възможности за употребата на машините в ежедневието – от преследване на престъпници до експресни доставки по домовете.Засега американските власти не гледат с добро око на безконтролното кръжене, било то и на малки височини. През 2011 г. мъж от Вирджиния беше глобен 10 хил. долара за това, че използвал дрон, за да заснеме рекламен клип.Ентусиастите, които управляват дрони за развлечение, по всяка вероятност ще могат да продължат да го правят според сегашните правила.Новите регулации за комерсиалната употреба на безпилотните апарати се очаква да бъдат обявени до броени седмици, а с тях се очаква и нова вълна на дебати относно безопасността и неприкосновеността на личното пространство.

https://www.youtube.com/watch?v=DDb08LMqIKs
Как не трябва да се прави (полет без разрешение на глисада).
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 13 Яну 2015 17:32

http://www.novini.bg/news/259735-cnn-тества-дрони-за-репортажи.html
CNN тества дрони за репортажи няколко дрона бяха “на косъм” от сблъсък със самолет
В рамките на първа по рода си програма Федералната авиационна администрация (FAA) на Съединените щати ще даде разрешение на CNN да тества оборудвани с камери дрони за репортерски цели, съобщава медията, цитирана от Фокус.CNN си партнира с Института за технологични изследвания в щата Джорджия, за да събере данни от реализирането на програмата. Администрацията посочва, че ще анализира тези данни, за да разработи правила за използването на роботизирани самолети за отразяване на новини.Старшият вицепрезидент по правните въпроси на медията Дейвид Виджиланте отбелязва, че се надява тестовата програма да доведе до безопасна и широко разпространена употреба на дрони във въздушното пространство на САЩ.FAA ограничава използването на автоматизирани летателни машини в Съединените щати заради опасения, че те могат да се сблъскат със самолети. Дроните също така биха могли да причинят наранявания или повреди при падане от въздуха.В момента не съществуват разрешителни за управление на дрони, а няколко дрона бяха “на косъм” от сблъсък със самолет. В резултат FAA определи няколко в по-голямата си част необитаеми региона в страната, където хората могат да тестват дрони за комерсиална употреба. Сега агенцията позволява само определени видове леки дрони за комерсиални полети до 121 метра височина.Очаква се обаче правилата да се бъдат смекчени през тази година. Дроните намират приложение при издирвателни и спасителни операции и биха могли да предават новини от опасни места.
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Maggie » 14 Яну 2015 12:29

tupolev144 благодаря ти за това че се включи.
Ти пишеш "РВД обаче изисква и сертификат за дрона, валидна застраховка за причинени имуществени вреди към трети лица и сертификат за оператора на устройството". От къде се вадят тези сертификати за дрона и за оператора? Има ли фирма която предлага тези услуги или всеки сам се спасява? Сертифицирано дроне в Дания трябва ли да се сертифицира отново в България след като сме страна член на Европейският съюз?
Тук например има специална агенция към министерството на транспорта, която се занимава със сертифицирането на дрона и за трите категории. Има и установени регулации за летене- места, които са напълно забранени за летене, разрешено разстояние до летище / цивилно или военно/, до магистрали и т.н. Има ли специални разрешителни за тези които използват дроне за фирмени цели / реклами, филмова индустрия и т.н.
Интересува ме къде мога да намеря повече информация за това, защото имаме клиент който ще пътува за България и иска да прави специални снимки за реклама.
:roll: Писах е-мейл на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" обаче отговор все още нямам.
Maggie
кандидат спотър
 
Мнения: 2
Регистриран на: 12 Яну 2015 12:43

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 28 Яну 2015 19:01

Американците искат да решат софтуерно проблема с навлизането на дрони в забранени за летене зони.

DJI’s Phantom drones won’t be able to fly over Washington or across national borders anymore
http://thenextweb.com/insider/2015/01/28/djis-phantom-drones-wont-able-fly-washington-across-national-borders-anymore/
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот ADS-B » 27 Мар 2015 18:51

Покрай катастрофата с Germanwings се зачетох и вижте колко интересен случай е имало миналата година.

http://avherald.com/h?article=47d74074

The Aviation Herald learned that the loss of altitude had been caused by two angle of attack sensors having frozen in their positions during climb at an angle, that caused the fly by wire protection to assume, the aircraft entered a stall while it climbed through FL310. The Alpha Protection activated forcing the aircraft to pitch down, which could not be corrected even by full back stick input. The crew eventually disconnected the related Air Data Units and was able to recover the aircraft.


Въпроса какво би станало ако... го оставям на вас.
ADS-B
супер спотър
 
Мнения: 509
Регистриран на: 17 Дек 2003 11:13

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 27 Мар 2015 20:42

su27 написа:Покрай катастрофата с Germanwings се зачетох и вижте колко интересен случай е имало миналата година.

http://avherald.com/h?article=47d74074

The Aviation Herald learned that the loss of altitude had been caused by two angle of attack sensors having frozen in their positions during climb at an angle, that caused the fly by wire protection to assume, the aircraft entered a stall while it climbed through FL310. The Alpha Protection activated forcing the aircraft to pitch down, which could not be corrected even by full back stick input. The crew eventually disconnected the related Air Data Units and was able to recover the aircraft.


Въпроса какво би станало ако... го оставям на вас.

+1
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 28 Мар 2015 19:49

su27 написа:Покрай катастрофата с Germanwings се зачетох и вижте колко интересен случай е имало миналата година.

http://avherald.com/h?article=47d74074

The Aviation Herald learned that the loss of altitude had been caused by two angle of attack sensors having frozen in their positions during climb at an angle, that caused the fly by wire protection to assume, the aircraft entered a stall while it climbed through FL310. The Alpha Protection activated forcing the aircraft to pitch down, which could not be corrected even by full back stick input. The crew eventually disconnected the related Air Data Units and was able to recover the aircraft.


Въпроса какво би станало ако... го оставям на вас.


Как свърза двата случая? Имаме пилот самоубиец, но е по добре да ги държим в кабината за да решават проблеми, които биха могли да се решат много по добре от компютър?

Всякакъв отказ, който може да се предвиди предварително, много успешно може да се се реши и от компютър на борда! Нищо сложно няма в това да изключиш някаква лошо работеща система!

Единственото нещо, което не може да направи един компютър е да оправи някоя развалила се част на самолета с подръчни материали, но до колкото съм запознат подобно нещо не е успявал да направи и нито един пилот.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 28 Мар 2015 20:01

"Нищо сложно няма в това да изключиш някаква лошо работеща система!"
A ако "добре" работещата система "лудне"???

Едно си баба знае, едно си бае. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ITP8f1U9sPA
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот ADS-B » 28 Мар 2015 20:09

Topfly написа:
Как свърза двата случая? Имаме пилот самоубиец, но е по добре да ги държим в кабината за да решават проблеми, които биха могли да се решат много по добре от компютър?

Всякакъв отказ, който може да се предвиди предварително, много успешно може да се се реши и от компютър на борда! Нищо сложно няма в това да изключиш някаква лошо работеща система!

Единственото нещо, което не може да направи един компютър е да оправи някоя развалила се част на самолета с подръчни материали, но до колкото съм запознат подобно нещо не е успявал да направи и нито един пилот.


Да не се отплесваме много от темата, самоубийците в кабинатана самолетите от ГА се броят на пръстите на едната ръка и грешката е на тези които са го допуснали до тук въпросния.
Компютрите взимат решение на база сензори/входни данни. В случая 2 от 3 здават багажа. Компютъра взима решение - грешно в случая. Явно въпреки, че всеки отказ може да се предвиди, този не са го предвидили...
Не предполагаш ли поне малко, че ученето от грешките ще продължи и в бъдеще с дроновете? Или те ще изчезнат магически? Нали хора седят зад създаването им...
ADS-B
супер спотър
 
Мнения: 509
Регистриран на: 17 Дек 2003 11:13

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 28 Мар 2015 20:25

tupolev144 написа:https://www.youtube.com/watch?v=ITP8f1U9sPA
Едно си баба знае, едно си бае. :D


Аз съм склонен да си променя мнението единствено ако някой ме убеди с аргументи! До сега такива не съм видял :wink:

250 години опит от индустриалната революция показва, че всеки процес, който се автоматизира успешно води до значително увеличаване на производителността на труда и намаляване на брака. Кога даден процес е узрял за автоматизация зависи от нивото на развитие на технологията.

Това което аз твърдя е, че технологията в момента е достигнала на такова ниво, че всички процеси, които се управляват чрез предварително задени алгоритми, могат да се автоматизират успешно. Обучението за пилот в голямата си част е точно това, да подготви пилотите за различни откази. (Тази задача обаче може да се извърши с много по голяма надежност от един компютър. Тази надежност естествено не е 100%, но е с пъти по висока от недежността на хората. 100% надежност при никакви обстоятелства не е постижима.)

Аргументът, какво ще стане, ако всички системи откажат и последната ни надежда остане в пилота е напълно несъстоятелна, защото автоматизацията при модерните самолети е толкова голяма, че при отказ на всички системи пилотът не е способен нищо да направи!
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 28 Мар 2015 20:35

su27 написа:Да не се отплесваме много от темата, самоубийците в кабинатана самолетите от ГА се броят на пръстите на едната ръка и грешката е на тези които са го допуснали до тук въпросния.
Компютрите взимат решение на база сензори/входни данни. В случая 2 от 3 здават багажа. Компютъра взима решение - грешно в случая. Явно въпреки, че всеки отказ може да се предвиди, този не са го предвидили...
Не предполагаш ли поне малко, че ученето от грешките ще продължи и в бъдеще с дроновете? Или те ще изчезнат магически? Нали хора седят зад създаването им...


Проблемите няма да изчезнат магически, но ако погледнеш статистиката колко катастрофи или опасни ситуации са предизвикани от хора въз основа на повтарящи се грешки, като невнимание, неопитност, самоубийство и т.н. и колко катастрофи са предотвратени въз основа на креативно решение на пилота, което не е записано в нито един протокол за аварийна ситуация на производителя на самолета, ще видиш, че първите случаи са десетки или стотици пъти повече.

В повечето случаи, когато обявяват пилотите за “герои“ всъщност не се случва нищо по различно от изпълнение на някой протокол за аварийна ситуация.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 28 Мар 2015 22:14

Topfly написа:
tupolev144 написа:https://www.youtube.com/watch?v=ITP8f1U9sPA
Едно си баба знае, едно си бае. :D


Аз съм склонен да си променя мнението единствено ако някой ме убеди с аргументи! До сега такива не съм видял :wink:


Прочети си историята от 21-ва до 27-ма страница. Нямам желание да се повтарям. На всеки пост е отговаряно изречение, по изречение. Пътническата авиация няма да я има, ако няма да има пилот (оператор) в кабината, най-малкото заради психологическия фактор за намеса в случай на необходимост. Задълбочаващите се проблеми с дронове също не са в подкрепа на тезата ти. Нека не повтаряме едно и също нещо по сто пъти. Това, че въображението ти го иска, не означава, че ще се случи. Това ще е последното място, където човекът би могъл да бъде заменен на 100% от компютър, без да я има алтернативата - естествен интелект, най-малкото за да опита да предотврати ситуации със сигурен фатален край, като в примера даден от su27. Преди това е ред на всички останали професии да бъдат заменени от изкуствения интелект, най-малкото защото повечето от тях, не са свързани пряко с живота и здравето на много хора. А по отношение на пилота самоубиец (убиец), с еквивалентен знак може да се коментира и за програмист убиец. :wink:
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 29 Мар 2015 14:12

tupolev144 написа:Пътническата авиация няма да я има, ако няма да има пилот (оператор) в кабината, най-малкото заради психологическия фактор за намеса в случай на необходимост. Задълбочаващите се проблеми с дронове също не са в подкрепа на тезата ти. Нека не повтаряме едно и също нещо по сто пъти. Това, че въображението ти го иска, не означава, че ще се случи. Това ще е последното място, където човекът би могъл да бъде заменен на 100% от компютър, без да я има алтернативата - естествен интелект, най-малкото за да опита да предотврати ситуации със сигурен фатален край, като в примера даден от su27. Преди това е ред на всички останали професии да бъдат заменени от изкуствения интелект, най-малкото защото повечето от тях, не са свързани пряко с живота и здравето на много хора. А по отношение на пилота самоубиец (убиец), с еквивалентен знак може да се коментира и за програмист убиец. :wink:


Свободен си да не приемаш фактите :wink: Хиляди години хората са смятали, че без животинската сила е невъзможно или много трудно да се свършат някои работи, но индустриалната революция само за няколко десетилетия направи ненужна животинската сила.

В момента сме пред нова революция, която ще отнеме работата на много хора, включително и на пилотите!

Примерът на su27 е много добър, но проблемът е, че такива случаи са много по малко от колкото закономерно повтарящите се човешки грешки. Ако резултатът го мерим в човешки животи е еднозначно, че една автоматизирана система за управление на самолети ще спаси много повече хора!

Що се се отнася до психологията, мен много повече ме притеснява какво е настроението на пилота от колкото страха от технически проблем. 68% от участниците в този форум при определени условия също не биха имали проблем да летят с дрон :)

Най-логичното за случилото с изченалия самолет на Малайзия Ерлайнс миналата година също е самоубийство на пилота. Ако погледнем всички подобни случи ще видим, че те се развняват на броя на инцидентите с фатален край в Европа. Горе долу на 5-6 години се пада по едно самоубийство и един фатален инцидент със самолет в Европа.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 29 госта