Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Бихте ли се возили на дрон? (Самолет без пилот)

Да, аз ще съм сред първите, които биха пробвали новата технология.
6
12%
Да, но след 5 или 10 годишно безаварийно летене на карго дронове от същия клас.
26
53%
Не, никога не бих се качил на самолет управляван от компютър!
17
35%
 
Общо гласове : 49

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот skyviewer » 26 Ное 2014 11:42

Вярно е ,че българина, страда от ниско самочувствие ,ама и това да не можеш да намериш аналог на чуждиците е върха при преводите. Може да е просто имплицитно ,но става експлицитно.
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 26 Ное 2014 12:44

"Нали е ясно, че алгоритмите, имплементирани в А380, са доста различни от тези, които могат автономно да управляват самолет. Тези, които са налични в А380 абдикират - недостатък, добре известен, добре изучен и взет под внимание при разработката на самолета. Тези алгоритми, които могат да управляват автономно самолети, не страдат от този недостатък. "
Наистина ми омръзна да повтарям приказката за момчето, което като пораснело щяло с двете си ръце да може да повдига планина, та и тоите обяснения такива ("Тези алгоритми, които могат да управляват автономно самолети, не страдат от този недостатък" :D ). Искам да попитам, как алгоритъма, който няма уж да абдикира, ще замени ръчното пускане на колесника, след като "дублираните" двукратно, трикратно, четитикратно .... сигнали не са успели да го сторят? Кой ще натисне спирачките с достатъчно усилие, след като е изтекла голяма част от хидравличната течност и трябва да се добави "външно" физическо усилие и то не малко? Зададох ти в предния пост и дори на пръв поглед незабелижими въпроси, но пък не маловажни - кой ще направи визуален оглед на пораженията и успокои пътниците вдъхвайки им увереност за запазване на самообладание в създалата се критична ситуация? Дали човешкия глас или "гласа" на абдикирала техника би ги успокоил повече и би предотвратил изпадането в паника? И по този повод, бил ли си свидетел на случай с паникьосан човек в закъсал асансьор? И т.н. и т.н. :wink:

"Коя е тази стерилна среда? Дори между и вътре в градовете да няма магистрала, това не означава, че не трябва да бъде разрешен проблемът с движението по магистралата и отбиването в аварийната лента - двете възможности не са мюшъли ексклузив, когато се касае за хендълване на критични ситуации. Търси се решение и за 2-те, а не само за единия от случаите. По пътищата с 1 и 2 ленти на посока скоростта е различна от скоростта на движение по магистралата и там дори хората имат шанс за по-адекватна реакция, защото имат повече време за реакция поради по-ниската скорост... Във видеото на Бош жената поема управлението, за да покаже, че дизайнерите са преценили, че в периода на разработка и тестове е по-безопасно за пасажерите да могат да поемат управлението - просто защото учените са достатъчно скъпи, за да ги оставят без тази опция в тестово превозно средство, което не е завършен проект, а все още се експериментира с него. Един от служителите на Бош изтъква, че 97% от инцидентите с автомобили се дължат на човешка грешка..."
Започваме отзад напред. Използваме достиженията в развитието на техниката като инструмент за облекчаване и подобряване дейността на хората които са индивидуалности с доста различни способности. Никой не отрича, че има по-добри и по-лоши шофьори. По-лошия шофьор с по-модерен автомобил, би излязъл от ситуация, от която с друг по-стара генерация автомобил не би могъл да се справи. Но за съжаление поради непредвидени обстоятелства и най-добрата техника може да откаже частично или напълно. И в този случай, когато сме отнели възможността да използваме и да дадем шанс на ненакърнената алтернатива "естествен интелект-естествени сетива" да се справи, изходът може да се окаже не много благоприятен. Никъде във филма който си посочил, не се споменава (и добре че е така, иначе едва ли би имало много клиенти), че ще бъде отнемана тази възможност за намеса на човешкия фактор (в случай на необходимост), още повече когато става въпрос за превоз на хора. За стоиности в трицифрено число да кажем в евро над цената на колата за да се добави възможност за човешка намеса чрез волан и педали, едва ли някой би рискувал да пусне в серийно производство автомобил основно с клавиатура и микрофон на таблото. Интересно как бай Ставри от Старо Железаре (не дай си боже и да заеква и вместо в Петърч, да го закарат в Петрич), би станал клиент на компания произвеждащи такива "геймърски" автомобили когато в колата на която трябва да се качи "...двете възможности за движение по магистрала и нормален път, не са "мюшъли ексклузив", още повече когато се касае за "хендълване" на критични ситуации." :D И при това да се отбележи, че няма да се налага да се калкулират пари за заплата както на пилотите в ГА, за спестяването на чието възнаграждение, така усърдно се борим (то май само това се оказва основната причина за такова "упорито" увъртане при "дискусията", защото друг позитив засега не се изтъква.) :D И как определи и стигна до "имплицитното съждение" коя скорост е опасна и коя не? Наясно ли си, че сблъсък при скорост 60 км/ч в неподвижно препятствие се равнява на падане от 5 ет. и движението по тесния път с 60 е не по-малко непредвидимо опасно от движението по магистрала със 120? А "стерилната среда" я споменахме по повод случая, когато ще има възможност да се отбива в странична лента и казахме, че такава няма как да бъде изградена навсякъде. Прочети историята в постовете и не ме карай да повтарям едни и същи неща, на които съм давал отговор на противоречията ти. :D

" Как се появи имплицитното съждение, че "A limited ability to detect and avoid trouble" се изчерпва с TCAS системата? Trouble може да бъде буреносен облак, друго превозно средство, някакъв обстакъл по траекторията на движение на самолета (сграда, дърво, планина, ....), вражески огън, приятелски огън,... "

"A limited ability to detect and avoid trouble. Cameras and high-tech sensors on a drone cannot fully replace a pilot’s eyes and ears and nose in the cockpit. Most remotely controlled planes are not equipped with radar or anti-collision systems designed to prevent midair disasters."

1."Cameras and high-tech sensors on a drone cannot fully replace a pilot’s eyes and ears and nose in the cockpit." Какво по-добро признание на специалистите от това, че човешките сетива зрение, слух, обоняние на пилота в кабината няма как да бъдат напълно заменени от високотехнологичните сензори и камери на БЛА или точно това за което говорим на дълго и на широко от доста време и някои хора все още продължават да "спорят за спорта"?!? :D
2."... radar or anti-collision systems designed to prevent midair disasters." За метеорологичния радар с помощта на който биха се заобикаляли "буреносни облаци" (както ги наричаш) коментирахме в предходните постове, а за друг вид "радари" в самолета за които "знаеш", те приканих да дадеш обяснение, но така и не се получи отговор? :D А системата с която се избягват стълкновения във въздуха, с думичката "midair" става повече от ясно, че стълкновенията които ще се избягват са във въздуха, а не с терена на който (обикновено) са разположени сградите и дърветата пък и планините, които също оформят този терен като информация за него се залага чрез обновени карти и при движение по зададен маршрут е определена минимално безопасна височина на полета, която за инструментален полет над планинска местност е 600м над най-високото препятствие. И в крайна сметка липсата на MTO радар и traffic collision avoidance system не са определящи за падането на 400-те дрона поради използването им основно в пустинни (Ирак, Афганистан, Пакистан и пустини на САЩ където са и полигоните им, а облаци над пустинята много не се задържат) и ненатоварени от друг трафик райони. А дано не се налага монтиране на система за избягване на "вражески" или "приятелски огън" от пътническо или транспортно ВС! Най-малкото, че няма как да се избегне поради ограниченията по претоварване и маневреност на такъв тип самолети. :D
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35



Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 30 Ное 2014 22:53

http://www.blitz.bg/news/article/305392
US-дивотия: Дрон пържи пуйка във фритюрник
Базираната в Мериленд компания за безпилотни летателни системи IntelligentUAS публикува видео за Деня на благодарността на дрон, струващ около 6000 долара, който взима пуйка от тенджера и я пренася по въздух над паркинг, за да я спусне в горещо олио. Машината се контролира от професионален оператор на безпилотни самолети. На кадрите се вижда как пуйката се задържа за кратко във въздуха, преди да бъде внимателно потопена във врящата мазнина. Авторите на видеото предупреждават зрителите да не опитват да направят същото сами.
https://www.youtube.com/watch?v=kO0KsU9xFj8
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 02 Дек 2014 07:06

Защо алгоритмите не отказват го пише в специализираната литература и компании като Bosch, Google, CMU, Mercedes, BMW, Audi ги ползват доста успешно.
Тя и механизацията на крилото преди се управляваше механично, но сега се управлява с fly-by-wire, ABS в автомобилите имат още от 1971г, а в някои самолети подобна система е тествана още пред 50-те... Човечеството има технологията да направи механичното усилие (на спирачките) управлявано от компютър - аналогично на fly-by-wire технологията и това съвсем не е работа на алгоритъма за управление, а на доста по-прост алгоритъм. Отговорът е много прозаичен - "компютърът" ще "настъпва" спирачките при изтекла течност...
Един от инж. на Бош много ясно казва, че работят по бъдещето сега - когато обяснява ползите. Никъде не казва, че шофьорите ще продължат да шофират - напротив, показват как шофьорите, които ще бъдат дефакто пасажери, се занимават със странични дейности...
Жалко, че удобно се прескачат изречения:
Автономните автомобили няма да излязат от употреба за 1 нощ, а за период от 10+ (15-ина до 20) години.
Това решава проблемите на тези хора, които по някаква причина предпочитат да шофират сами. Но ще трябва да са готови и да си плащат застраховките за този "лукс". :D
В самолетите има стюардеси, за успокояване на пасажерите... А по-назад в темата пише за пасажерите с говорни дефекти и решението за тях.
Още веднъж - сериозният проблем не са заплатите на пилотите, а грешките на пилотите, болестите им, стачките им и възможността за още по-ефективно използване на наличната инфраструктура.
Разликата в разстоянието, което колата изминава за времето за реакция на шофьора, при 120 и 80 км/ч е 11м - това е сериозно разстояние.Най-просто казано, при извънредна ситуация със скорост от 120 спрямо 80км/ч, изменението на позицията на колата преди да е реагирал шофьорът и времето (и разстоянието) за спиране са с 20% (и 40%) повече - чисто статистически шансът шофьорът да овладее ситуацията е по-голям при по-ниска скорост. Независимо дали е 60 или 80, сравнено
Когато пътят няма аварийна лента, автомобилът ще спира на банкета и част от дясната лента за движение - както и досега. Но това не е приложимо за магистрала и автомобил, който се движи в средната лента, когато аварира. А защо - пише назад в темата.
С тези усвоени технологии от авиоиндустрията е ясно, че строителите на дронове няма как да сложат сензори, които "fully replace a pilot’s eyes and ears and nose in the cockpit."
В статията на WP никъде не пише ВС да са летели самостоятелно, но това не пречи да се набеждават "компютрите" за падането на 400 дрона. Напротив - пише, че се управляват от пилоти от разстояние. :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 02 Дек 2014 11:30

"Защо алгоритмите не отказват го пише в специализираната литература и компании като Bosch, Google, CMU, Mercedes, BMW, Audi ги ползват доста успешно".
Правим доста прозрачен опит за измъкване, след изчерпване на аргументите. "Алгоритмите" не отказват и го пише еди къде си (а къде точно, не се знае), ако не "вярвам", да проверя в т.нар. "специализирана литература" (а къде точно, пак не се знае) и то без повече коментари по въпроса, a за "достоверност" (тежест) са изброени и известни фирми? А какво пише, и дали го пише, и точно в коя "специализирана литература", за какво ги ползват .... не става ясно? Това звучи малко като "твърдението", че с напредване на медицината, човекът едва ли не ще стане безсмъртен (само защото и сега живее по-дълго от преди), нищо че може да има безброй фактори които да възпрепятстват това. :D

"Тя и механизацията на крилото преди се управляваше механично, но сега се управлява с fly-by-wire, ABS в автомобилите имат още от 1971г, а в някои самолети подобна система е тествана още пред 50-те... Човечеството има технологията да направи механичното усилие (на спирачките) управлявано от компютър - аналогично на fly-by-wire технологията и това съвсем не е работа на алгоритъма за управление, а на доста по-прост алгоритъм. Отговорът е много прозаичен - "компютърът" ще "настъпва" спирачките при изтекла течност..."
Любопитното тук е какви са ти представите за начина по който "компютърът" ще "настъпи" спирачките при изтекла течност? Това с "доста по-простия алгоритъм" като с магическа пръчка ли ще става? :D "Компютърът" ще "настъпва" спирачките, когато има с какво да ги "настъпи". Той ще подаде сигнал да се задействат хидравличните цилиндри прилагащи усилието, но когато е изтекла течността, тези цилиндри са абдикирали (частично или напълно в зависимост от количеството изтекла хидравлична течност) и алгоритмите на "Bosch, Google, CMU, .... и т.н." няма да им помогнат. Същото важи и за ръчното пускане на колесника, след като дублираната техника не е успяла да го стори, се намесва човека и го освобождава ръчно (в случая отново поради проблемите с хидравликата, а освен това може да има и други наслагващи се причини). :wink:

"Един от инж. на Бош много ясно казва, че работят по бъдещето сега - когато обяснява ползите. Никъде не казва, че шофьорите ще продължат да шофират - напротив, показват как шофьорите, които ще бъдат дефакто пасажери, се занимават със странични дейности...
Жалко, че удобно се прескачат изречения:"

Кои изречения са прескочени? Изгледай си още веднъж изказването на "инж. на Бош". Той никъде не споменава, че на шофьорите ще им бъде отнемана възможността за "взимане" на управлението при необходимост. А това как става, е показано между 0:30 и 0:50 мин. от филма където се казва, че при поискване във всеки един момент може да се поеме управление ръчно и никъде не е споменато, че това е възможност само за тестовия модел, a и не биха занимавали аудиторията с тази опция, ако в действителност нямаше да я има (още по-малко в цели 20 сек. от 3 минутната реклама). :wink: И ти споменах, че за няколко стотин евро, буквално да "осакатиш" автомобила при положение, че това ще е най-елементарното което можеш да направиш на фона на всичко останало и същевременно в бъдеще би ти спестило куп неприятности, граничи меко казано с безразсъдство и никой уважаващ себе си производител няма да го направи, особено като е наясно, че ще загуби голяма част от клиентите си. :D

"Автономните автомобили няма да излязат от употреба за 1 нощ, а за период от 10+ (15-ина до 20) години.
Това решава проблемите на тези хора, които по някаква причина предпочитат да шофират сами. Но ще трябва да са готови и да си плащат застраховките за този "лукс". :D "

Автономните или неавтономните? И пак да споменем, че автомобил на който във всеки един момент може да бъде изключен автоматичния режим в случай на необходимост и човекът може да се намеси, едва ли е напълно "автономен" и добре, че е така. Това е по-скоро екстра към автомобила и всеки би предпочел да я има, за да си купи, а съответно и да се качи на такава кола. А на всички е ясно, че доста от т.нар. екстри в автомобила не се използват ежедневно, но когато се наложи, определено осъзнаваш, че си е струвала инвестицията. А това поради различни причини рано или късно се налага и те извежда от ситуация и е особено важно, когато става въпрос за превоз на хора. Същото важи и за авиацията. :wink:

"В самолетите има стюардеси, за успокояване на пасажерите..."
Аа ясно. А тях (стюардесите) ще има ли кой да ги успокоява, особено при авария, където има и видими поражения както е при коментирания във филма случай? Или ще си се успокояват с пътниците един груг докато падат неконтролируемо?

" А по-назад в темата пише за пасажерите с говорни дефекти и решението за тях."
И това е ясно. Преди беше писал за придружители. От тук нататък явно дори и заекващите хора трябва да си търсят придружител за да се качат на кола, особено ако не са на "ти" с компютрите, както с клавиатури и др. периферни устройства (жалко, че развитието в този случай не работи в тяхна полза). Иначе може да стане като във вица за заекващия човек и коня (без естествено да се подиграваме на тези хора) :
http://fun.hit.bg/index.php3?what=&cnt=282&pg=128

"Още веднъж - сериозният проблем не са заплатите на пилотите, а грешките на пилотите, болестите им, стачките им и възможността за още по-ефективно използване на наличната инфраструктура."
Тук говорим за алтернативната "система" ненакърнени "естествени сетива - естествен интелект", с която в случай на авария, би се направило опит за спасяване на много човешки животи и за твое съжаление няма как да се мине без нея, защото няма дори да има и желаещи да се возят на такива самолети. :D

Разликата в разстоянието, което колата изминава за времето за реакция на шофьора, при 120 и 80 км/ч е 11м - това е сериозно разстояние.Най-просто казано, при извънредна ситуация със скорост от 120 спрямо 80км/ч, изменението на позицията на колата преди да е реагирал шофьорът и времето (и разстоянието) за спиране са с 20% (и 40%) повече - чисто статистически шансът шофьорът да овладее ситуацията е по-голям при по-ниска скорост. Независимо дали е 60 или 80, сравнено
Когато пътят няма аварийна лента, автомобилът ще спира на банкета и част от дясната лента за движение - както и досега. Но това не е приложимо за магистрала и автомобил, който се движи в средната лента, когато аварира. А защо - пише назад в темата."

Когато се движиш между сгради в града с 50-60 км/ч по тесен път и на метър или два oт страни ти изскочи дете е абсолютно равносилно/(ако не и доста по-опасно) на/(от) движение с по-голяма скорост по доста по-широката магистрала извън населено място. :wink: А на кой банкет ще спреш когато се движиш например по сравнително тесния път от Асеновград към Смолян, от дясната страна на който има скали, а от лявата почти непрекъсната мантинела започваща от бордюра, като същото се отнася за повечето пътища в планините и къде е банкета в населените места? :D А за средната лента по това което си написал по-назад има доста противоречия. В крайна сметка си стигнал до извода, че ще трябва да се отбива в страни. Това е добре, стига авариралия автомобил да е в движение след аварията и да има начин да стигне до тази аварийна лента. И пак стигаме до възможностите на постоянно развиващата се техника. Би трябвало препятствието на пътя да бъде регистрирано от подхождащите автомобили на разстояние, което би било достатъчно за предприемане на съответна маневра (пък дори и "шофьорът" да се е зачел по-съсредоточено във вестника) :wink: . Ако такива възможности не можем да осигурим със същата тази техника която ще ни извежда от ситуация, компенсирайки евентуални човешки пропуски и грешки, то за какво да говорим по-нататък? :D

С тези усвоени технологии от авиоиндустрията е ясно, че строителите на дронове няма как да сложат сензори, които "fully replace a pilot’s eyes and ears and nose in the cockpit."
В статията на WP никъде не пише ВС да са летели самостоятелно, но това не пречи да се набеждават "компютрите" за падането на 400 дрона. Напротив - пише, че се управляват от пилоти от разстояние. "

Този въпрос го коментирахме и не напразно ти акцентирах на направените изводи от експертите, след разследването на инцидентите, където е споменато, че за падането на тези 400 дрона, човешката грешка не е на първо място сред причините това да се случи! А с първата фраза пак се връщаме на примера с момчето и планината. :D Прочети си историята на постовете и ако има нещо неясно попитай, и за дроновете които са паднали, и за автомобилите, и т.н. и т.н. Както виждаш навсякъде "разчленявам" постовете ти и ти давам отговори, като не се връщам да търся отговор там, където не съм получил такъв на много зададени от мен въпроси. Ако има пак нещо неясно попитай, ще отговоря (само не се повтаряй със "сентенции" от рода на "Тези алгоритми, които могат да управляват автономно самолети не абдикират" или, че "Абстракцията за безопасното спиране на колата в аварийната лена и безопасното кацане на самолета е една и съща", защото меко казано става забавно :D ). Успех! :wink:
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 05 Дек 2014 08:38

Опит за измъкване определено няма. Наистина не ми е хрумвало, че за някого може да е проблем да си намери специализирана литература по дадена тема. Ето едно възможно решение - в търсачка по желание (напр тази на Google), въведeте следното "bayesian network wiki", отворете този линк, който започва с "en.wikipedia.org/wiki/Bayesian_" (обикновено е сред първите 3-4 резултата), намерете секция "Notes" (намира се в края на статията). Връзки 17, 18 и 31 биха били подходящи по темата. Същото е и за веригите на Марков (търсене -> wiki -> notes -> books). :D (надявам се пишещите и четящите тук, които нямат подобен проблем, да не се засегнат).
По същия начин, по който този проблем е решен в автомобилите, компютърът ще "настъпи" спирачката... Хидравликата може да се дублира с електромотори, които да получат сигнал от "компютъра" и да се намесят в случаите, в които хидравликата откаже, за да свършат работата, която сега върши някой от пилотите.
Всъщност поемането на управлението в този тестов автомобил е именно с цел осигуряване безопасността на екипа, който работи по него. А колко "лесно" става връщането към ръчно управление цели да покаже колко "невероятна" работа са свършили - вероятно е доста ефектно за обикновения зрител... А защо инвестиция във волан за няколко стотин евро не е решение, пише в статията, която съм цитирал по-долу.
А сега кой успокоява пилота (ако приемем, че той успкоява стюардесата...) ? :)
Клавиатурата съвсем не е задължителен атрибут... Коментирахме, че затова HCI е наука и много хора се занимават с нея.
За спиране при поява на деца има камери, монтирани в автомобила. Децата може да пресичат траекторията на автомобила, но отново по-ниската скорост означава по-бързо спиране. Няма как изскачането на дете да е по-опасно от движение с висока скорост - заради спирачния път. Нека бъде ясно - целта на алгоритмите не е да правят невъзможното, а да намалят човешките грешки. На пътища като този между Асеновград и Смолян, авариралите автомобили ще спират по същия начин, по който спират и сегашните автомобили. Но това не отменя факта, че трябва да се намери решение за магистралата, защото автомобилите не се движат само между Асеновград и Смолян - търсят се решения за всички подмножества от проблеми, а не само за някои от тях (напр движение в градска среда или движение по пътища в планината)... :D
Не знам дали човешката грешка е на първо място (коментирахме целите на WP), но със сигурност компютрите никъде не се споменават като причини за падането на дроновете...
А ето един нагледен пример какво се случва, когато дизайнерите не си свършат работата - в случая дизайнерите ползват технология на 30-40 години, която дълго време е работела чудесно за техните цели, но има сериозно слабости при днешния начин на употреба. Ясно се вижда, че когато дизайнерът не си свърши работата (например да помисли за обезопасяване на системата срещу целенасочена зловредна намеса), воланът не помага - усилвателят на волана е "по-силен" от шофьора и поема управлението въпреки шофьора, който здраво държи волана. :D Волани и педали и за всички пасажери да има, това няма да помогне, ако дизайнерът не огледа всички аспекти и потенциални проблеми на продукта, над който работи.
http://www.infoworld.com/article/2611599/hacking/video--watch-what-happens-when-a-prius-gets-hacked.html
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 05 Дек 2014 18:55

"Опит за измъкване определено няма. Наистина не ми е хрумвало, че за някого може да е проблем да си намери специализирана литература по дадена тема. Ето едно възможно решение - в търсачка по желание (напр тази на Google), въведeте следното "bayesian network wiki", отворете този линк, който започва с "en.wikipedia.org/wiki/Bayesian_" (обикновено е сред първите 3-4 резултата), намерете секция "Notes" (намира се в края на статията). Връзки 17, 18 и 31 биха били подходящи по темата. Същото е и за веригите на Марков (търсене -> wiki -> notes -> books). :D (надявам се пишещите и четящите тук, които нямат подобен проблем, да не се засегнат)."
Не ми се ще да коментирам кой какво знае и може и какво не, защото всеки сам може да си прави изводите, проследявайки хронологията на постовете. :wink: Иначе, ако това е "актуалната" информация - публикации от 1990, 2004, пък дори и от 2008 г. (споменатите "връзки" 17 и 18 и 31), едва ли "компании като Bosch, Google, CMU, Mercedes, BMW, Audi биха ги ползвали" за водещи в иновативните си разработки (както твърдиш в предходен пост), имайки в предвид темповете на развитие в сектора. И в крайна сметка отново липса на конкретика по въпросите които коментираме. :D

"По същия начин, по който този проблем е решен в автомобилите, компютърът ще "настъпи" спирачката... Хидравликата може да се дублира с електромотори, които да получат сигнал от "компютъра" и да се намесят в случаите, в които хидравликата откаже, за да свършат работата, която сега върши някой от пилотите."
Е добре де, хайде обясни как един компютър "настъпва" една спирачка в автомобила? Междинното звено се замества от магическата пръчка ли? :D Наясно ли си колко хидравлични цилиндъра има в кострукцията на един самолет и как всеки един от тях би се дублирал с електромотор? :D Да не говорим за допълнителното оборудване към всеки електромотор, което със сигурност не би заменило предназначението на хидравликата. Освен във всеки самолет да заложим по 2-3 независими хидравлични системи, с по 2-3 окомплектовани електродвигателя (от независими електрически системи), "дублиращи" всеки хидроцилиндър (нищо, че не биха свършили работа) и да чакаме този самолет да успее да преодолее гравитацията. :D Да допуснем че си дал неадекватната "идея" от незнание. За съжаление, мога пак да ти припомня примера от филма който коментираме https://www.youtube.com/watch?v=f7FkTKQ-QRY и да ти предложа да прослушаш записа от 13:10 до 14:15 мин., където е споменато, че отказите са не само в хидравличната система, но и в електрическата и т.н. и с "идеята" за "електромотора" образно казано "уцелваме отново греда". :wink:

"Всъщност поемането на управлението в този тестов автомобил е именно с цел осигуряване безопасността на екипа, който работи по него. А колко "лесно" става връщането към ръчно управление цели да покаже колко "невероятна" работа са свършили - вероятно е доста ефектно за обикновения зрител...А защо инвестиция във волан за няколко стотин евро не е решение, пише в статията, която съм цитирал по-долу. "
Ааа ясно, за това било! За да покажат колко лесно става връщането към ръчно управление и всички да ръкопляскат като малки деца на "невероятната" работа която са свършили. :D
Когато правиш реклама в която всяка секунда струва пари (и то доста), и да отделиш повече от 10% от времето за да покажеш нещо, което на практика няма да съществува в конструкцията, и да обясняваш подробно как във всеки един момент можеш да се възползваш от несъществуващи в бъдеще компоненти, е меко казано връх на непрофесионализма, и компания като Bosch не би си го позволила. А да не повтаряме аргументите от предходния пост, че отнемането на възможността за човешка намеса в случай на необходимост, би било безумие, особено при превоз на хора! :D


"А сега кой успокоява пилота (ако приемем, че той успкоява стюардесата...) ? :)"
А на ясно ли си с функционалните задължения и професионална компетентност на пилота и на стюардесата, за да коментираме това, което си написал, особено пък когато правиш "имплицитни съждения", че в случай на авария и то с видими поражения, стюардесата би успокоявала пътниците? Интересно кой от тях би се успокоил? :D

"Клавиатурата съвсем не е задължителен атрибут... Коментирахме, че затова HCI е наука и много хора се занимават с нея. За спиране при поява на деца има камери, монтирани в автомобила. Децата може да пресичат траекторията на автомобила, но отново по-ниската скорост означава по-бързо спиране. Няма как изскачането на дете да е по-опасно от движение с висока скорост - заради спирачния път. Нека бъде ясно - целта на алгоритмите не е да правят невъзможното, а да намалят човешките грешки."
Освен скорост, трябва да се отчита и разстоянието до мястото за поява на евентуалното препятствие. Затова в Закона за движение по пътищата се използва понятието съобразена или несъобразена скорост, което отчита дължината на спирачния път и в населено място по-голямото ограничение на скоростта е съобразено с по-високия риск от неочаквана поява на хора или различни препятствия на пътното платно поради непосредствената близост да кажем на тротоара в сравнение с движението по магистрала, която е и доста по-широка и съществуват повече опции за маневриране (да не забравяме и за мрежите предпазващи от неочаквано навлизане особено на животни). А с последното изречение отнасящо се до "целите на алгоритмите", пак изключваме алтернативата "естествен интелект - естествени сетива" като възможност (или поне опит) за справяне със ситуация водеща към инцидент или катастрофа, в случай на аварирала техника и пак да повторим, че това е безумие когато става въпрос за превоз на хора! :wink:

"На пътища като този между Асеновград и Смолян, авариралите автомобили ще спират по същия начин, по който спират и сегашните автомобили. Но това не отменя факта, че трябва да се намери решение за магистралата, защото автомобилите не се движат само между Асеновград и Смолян - търсят се решения за всички подмножества от проблеми, а не само за някои от тях (напр движение в градска среда или движение по пътища в планината)... :D "
Отново увъртане, но затова пък историята на постовете съществува и може да се види какво си писал: "Когато пътят няма аварийна лента, автомобилът ще спира на банкета и част от дясната лента за движение." Т.е. коментирания път в планината беше по повод за спиране на банкета, който на практика го няма, а същата липса практически важи и за населено място. Що се отнася до движението по магистрала ти споменах, че би трябвало препятствието на пътя да бъде регистрирано от подхождащите автомобили на разстояние, което би било достатъчно за предприемане на съответна маневра или спиране и ако не можем да осигурим това със същата тази техника, то разговорът е безпредметен, защото сам недооценяваш възможностите на компютърните технологии и си противоречиш. :wink:

"Не знам дали човешката грешка е на първо място (коментирахме целите на WP), но със сигурност компютрите никъде не се споменават като причини за падането на дроновете..."
То е написано на кое място са човешките грешки и можеш да си го прочетеш още веднъж. А "компютърът", да беше компенсирал голяма част от тези грешки (и то не само човешките) дори и с възможностите които същесвуват в момента? Явно колко е "безгрешен" и адекватен. :D

"А ето един нагледен пример какво се случва, когато дизайнерите не си свършат работата - в случая дизайнерите ползват технология на 30-40 години, която дълго време е работела чудесно за техните цели, но има сериозно слабости при днешния начин на употреба. Ясно се вижда, че когато дизайнерът не си свърши работата (например да помисли за обезопасяване на системата срещу целенасочена зловредна намеса), воланът не помага - усилвателят на волана е "по-силен" от шофьора и поема управлението въпреки шофьора, който здраво държи волана. :D Волани и педали и за всички пасажери да има, това няма да помогне, ако дизайнерът не огледа всички аспекти и потенциални проблеми на продукта, над който работи.
http://www.infoworld.com/article/2611599/hacking/video--watch-what-happens-when-a-prius-gets-hacked.html"

Е, нали досега "дизайнерът" беше този, на който се осланяше, че ще свърши това, на което ти нямаш отговор? :D Къде ще се разположат датчиците - дизайнерът ще го реши, от къде ще бъдат прекарани кабелите - дизайнерът знае къде, а сега дизайнерът виновен. И сам си даваш отговора съдейки и от филма който си посочил, че дизайнерът (а и не само той), трябва да създадат безпрепятствани възможности в случай на необходимост (след като техниката е абдикирала поради някаква причина), за да се даде шанс на ненакърнената "система" естествен интелект - естествени сетива, да се опита да се справи със ситуацията, особено когато се превозват хора! :wink:
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 14 Дек 2014 19:20

http://www.vesti.bg/tehnologii/nauka-i- ... ia-6028955
Дронове ще събират данни за вулканичната активност в Япония
Безпилотни летателни апарати ще бъдат използвани за събиране на данни за вулканичната активност в Япония, предаде ТАСС. Дроновете са разработени от компания "Енроут" (Enroute) с подкрепата на японското министерство на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма. Те са оборудвани със специални устройства са събиране на образци от вулканични газове и пепел. Получените проби ще помогнат на специалистите да прогнозират по-точно периодите на вулканична активност. Освен това безпилотните летателни апарати са снабдени с камери, които позволяват да се създаде триизмерна карта на местността. Дроновете могат да се използват също за търсене на изчезнали при стихийно бедствие хора.
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 18 Дек 2014 16:42

Тя и архитектурата на Von Neumann е предложена през 1945-та, но се ползва и до днес. А вероятно още дълго ще се ползва. Малко по-важно от годината на отпечатване на даден алгоритъм е неговата фундаменталност. Не е изненада, че специалистите на цитираните компании сега са намерили приложение на тези алгоритми за решаване на тяхната задача.
Не е нужно всеки цилиндър да се дублира от електромотор. ;)
Те и Тойота не би следвало да допуснат такъв непрофесионализъм в сигурността на техните автомобили, но е факт, че се случва... :D
Функционалните задължения и професионална компетентност се описват в нормативни документи, чиято промяна е напълно осъществима, когато се налага. ;)
По-назад в темата пише, че преминаването от автомобили, управлявани от хора към автономни возила няма да стане за 1 нощ. Автономните ще имат средствата да отчетат препятствието от разстояние и да го избегнат. Същото не може да се гарантира за колите, управлявани от хора... А когато няма банкет - се спира в дясната лента.
Дизайнерът е длъжен и от него се очаква да си свърши работата. За съжаление виждаме какво се случва в онези случаи, в които дизайнерът не си е свършил работата... :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 18 Дек 2014 16:47

akair написа:Тя и архитектурата на Von Neumann е предложена през 1945-та, но се ползва и до днес. А вероятно още дълго ще се ползва. Малко по-важно от годината на отпечатване на даден алгоритъм е неговата фундаменталност. Не е изненада, че специалистите на цитираните компании сега са намерили приложение на тези алгоритми за решаване на тяхната задача.
Не е нужно всеки цилиндър да се дублира от електромотор. ;)
Те и Тойота не би следвало да допуснат такъв непрофесионализъм в сигурността на техните автомобили, но е факт, че се случва... :D
Функционалните задължения и професионална компетентност се описват в нормативни документи, чиято промяна е напълно осъществима, когато се налага. ;)
По-назад в темата пише, че преминаването от автомобили, управлявани от хора към автономни возила няма да стане за 1 нощ. Автономните ще имат средствата да отчетат препятствието от разстояние и да го избегнат. Същото не може да се гарантира за колите, управлявани от хора... А когато няма банкет - се спира в дясната лента.
Дизайнерът е длъжен и от него се очаква да си свърши работата. За съжаление виждаме какво се случва в онези случаи, в които дизайнерът не си е свършил работата... :D

Защо си го причиняваш? Пак ли да те подкарвам изречение след изречение? :goodman:
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 03 Яну 2015 19:00

http://news.plovdiv24.bg/533825.html
Този "юнак" даже гордо си е оставил координатите в края на клипчето за по-нататъшен бизнес. Едва ли се е замислил, че на тази височина, дронът е около глисадата за полоса 12 на LBPD, а също и в близост до маршрута по схемата за долитане на 30 и то при липса на каквото и да е съгласуване или публикуван NOTAM. Тежко на ГА (пък и не само) с новитe изобретения, летящи все още без правила, особено в контролирано въздушно пространство. Подобни конфликти ги очакват и останалите летища (ако вече не съществуват, но не са официално "документирани"). Време е отговорните органи да се активизират, за да не стане късно! И в тази връзка, някой наясно ли е дали такъв тип магазини (които стават все повече) и клиентите им, подлежат на някакъв лицензионен режим и наясно ли са, какво може да предизвика безконтролното използване на такъв тип ЛА?
:axe:
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 06 Яну 2015 15:05

NASA Launches Single-Pilot Airliner Study
http://www.avweb.com/avwebflash/news/NASA-Launches-Single-Pilot-Airliner-Study223349-1.html

Програма подкрепяна от ЕС, AIRBUS и Thales
http://www.across-fp7.eu/

Would You Fly On An Airliner With Just One Pilot?
http://www.forbes.com/sites/matthewstibbe/2013/05/27/would-you-fly-on-an-airliner-with-just-one-pilot/
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот niki_m » 07 Яну 2015 21:52

Днес китайските власти официално сертифицираха за полети ARJ21-700, първият реактивен самолет, произведен в Китай.
Проектът е стартирал през 2003 година, като е преминал през редица административни забавяния и перипетии, за да може да изпълни изискванията на IATA и FAA USA.
Целта на Comac China (Commercial Aircraft Corporation of China) е била да разработи самолети за вътрешна употреба в самия Китай.
Основната инженерна платформа на ARJ21-700 се базира на McDonnell Douglas MD 80, който модел частично е бил сглабян в Китай още през 1980 година. С течение на времето новият самолет е почнал технологично да остарява още през 2003 година, заради промените в технологиите на авиоинженерството, което налага смяна в проектите, допълнителни подобрения по двигатели, както и нови крила, които са специално разработени за този модел.
Практически, този модел, според директивите на китайското правителство ще бъде съперник на Bombardier CRJ и Embraer E-Jet.
Comac са започнали вече продажби на своя вътрешен пазар, както и такива към съюзническите на Пекин държави.

Източник: http://aeromagazine.uol.com.br/artigo/a ... _1885.html

Изображение
Аватар
niki_m
супер спотър
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 22 Апр 2010 23:08
Местоположение: Burgas

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 22 госта