amcho написа:Просто а/к задължително трябва постоянно да си променят бизнес модела тъй като именно тази индустрия е сравнително динамична. Само до преди 5 години се търсеха А380 а сега се търсят по-малки самолети, повече честоти, Wi-fi но не толкова безплатна храна и възглавници или метални прибори и такива глезотийки. Дори персоналните екрани все по-малко се използват тъй като пътниците изполват техните лаптопи, таблети и оттам свалят безплатните филми, музика, и т.н. предоставено от самата а/к.
Моето лично мнение е, че точно липсата на конкретен бизнес модел през последните 10г предопредели сегашното развитие. След като Ер Берлин погълна LTU, dba, HLX, LGW сякаш започнаха да се занимават с всичко възможно - чартър, лоу-кост/хибриден point-to-point, трансфери през Берлин (ад) и Дюселдорф, хибрид между досега изброените плюс захранване на Етихад и паралелно преструктуриране на бившите линии на LTU през океана и тн. Не мога да се сетя за успешна авио-компания с толкова разпиляни бизнес-интереси.
Отделно решението да се лети с много млад и постоянно обновяван авиопарк според мен допълнително им натовари разхдоната структура при постоянни проблеми с ликвидността в последните години. Само за сравнение - средната възраст на авиопарка на Ер Берлин и няколко други превозвача:
AB: 9г
LH: 18г
Кондор: 17г,
Germanwings: 13г (EW не ги вкарвам в сметката понеже взеха много от новите доставки за LH през последната година плюс че оперират 34 машини на AB на мокър лизинг).
Много ключов аспект е и цената на труда. Всеизвестно е, че разходите за единица продукция при AB са значително по-високи от тези на Eurowings например (да не говорим за Райън и Изи, които имат силно присъствие в Берлин) и това до голяма степен се дължи на по-неизгодните за авиокомпанията колективни трудови договори. В среда, в която manpower разходите ти са огромен процент от общите, това може да се окаже сериозен недостатък. Това е и причината служителите на Ер Берлин да мрънкат, че Луфти иска да ги погълне през структурата на Eurowings, където ще получат по-неизгодни договори (вместо да се радват, че ще запазят работните си места, но това е друга тема).