Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 14 Апр 2017 20:21

и аз си мисля, че София има потенциал за презокеански полети.
Според мен това би била удачна схема
2x София-Ню Йорк-София
1x София-Ню Йорк-Чикаго-София
2x София-Монреал-Торонто-София
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 926
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Topfly » 14 Апр 2017 20:41

mashine1984 написа:и аз си мисля, че София има потенциал за презокеански полети.
Според мен това би била удачна схема
2x София-Ню Йорк-София
1x София-Ню Йорк-Чикаго-София
2x София-Монреал-Торонто-София


Това изглежда реалистично ако Emirates, Qatar, Etihad или Turkish пуснат полет с междинно кацане в София.

Освен тези линии за мен ралистично ми изглежда и Air China и Air Asia X да пуснат по един или два полета седмично да Пекин и Банкок с възможност за прекачване към други дестинации в Азия.

Горе долу това е потенциалният пазар от София, но кога ще се осъществи е друг въпрос.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2169
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Toni » 15 Апр 2017 01:32

Topfly написа:Ако погледнем летищата в региона и бивша Източна Европа не е напълно безнадеждно един ден да видим полети до Югоизточна Азия и Северна Америка.
......
Не е нормално от целия този процес София и Букурещ да изостават.


Според мен бъркаш желаното с реалното. И е съвсем нормално София и Букурещ да изостават от Будапеща и Прага, както изостават България и Румъния спрямо Унгария и Чехия. Можем да правим някакви сравнения на хартия, но ако си бил там би трябвало да знавш, че нещата са несравними и че изоставането ни е в десетилетия. Само се замисли, че Чехия привлича милиони туристи целогодишно със своята история, замъци, автентични градчета и бира, а ние чакаме на Слънчака най-изпадналите пияници и келеши, предлагаме им най-евтинито. Никой няма да дойде до тук от 8000км за да пие ментета в долнопробни кръчми, там си ги имат по-близо.
Много би било хубаво да имаме далечни полети, но не виждам здрава логика в два-три полета на седмица. Имало от Белград...да видим колко още Етихад ще ги крепят.
Всички пропускаме още едно нещо в уравнението. Трябва и бизнес трафик, трябват чичковци в скъпи костюми, който да се возят в първия салон...това е един основен и доходоносен сегмент, без който дългите полети до София са нерентабилни.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/DH8/E90/F70/IL8/M82/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6333
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Topfly » 15 Апр 2017 09:38

Toni написа:
Topfly написа:Ако погледнем летищата в региона и бивша Източна Европа не е напълно безнадеждно един ден да видим полети до Югоизточна Азия и Северна Америка.
......
Не е нормално от целия този процес София и Букурещ да изостават.


Според мен бъркаш желаното с реалното. И е съвсем нормално София и Букурещ да изостават от Будапеща и Прага, както изостават България и Румъния спрямо Унгария и Чехия. Можем да правим някакви сравнения на хартия, но ако си бил там би трябвало да знавш, че нещата са несравними и че изоставането ни е в десетилетия. Само се замисли, че Чехия привлича милиони туристи целогодишно със своята история, замъци, автентични градчета и бира, а ние чакаме на Слънчака най-изпадналите пияници и келеши, предлагаме им най-евтинито. Никой няма да дойде до тук от 8000км за да пие ментета в долнопробни кръчми, там си ги имат по-близо.
Много би било хубаво да имаме далечни полети, но не виждам здрава логика в два-три полета на седмица. Имало от Белград...да видим колко още Етихад ще ги крепят.
Всички пропускаме още едно нещо в уравнението. Трябва и бизнес трафик, трябват чичковци в скъпи костюми, който да се возят в първия салон...това е един основен и доходоносен сегмент, без който дългите полети до София са нерентабилни.


Ако преди 10-12 години някой ти беше казал, че ще има бум на НТА и ще има директни полети от София до Бари, Катания. Неапол, Болоня, Венеция, Хамбург, Базел, Карлсруе, Ливърпул, Бристол, Бирмингам, Глазгоу, Доха, Дубай и т.н. не би ли му отговорил по същия начин? София не е известна туристическа дестинация, а българите не са достатъчно богати за да напълнят големи самолети до тези дестинации. Голям бизнес трафик по тези дестинации също няма. Доста логично би звучало горните директни полети да не съществуват?
Преди 5-6 години как би ти звучало 4 полета на седмица от Скопие и Сараево до Доха? Сега вече това е факт http://www.qatarairways.com/iwov-resources/temp-docs/press-kit/Qatar%20Airways%20Factsheet%20-%20English.pdf

София и Букурещ безспорно изостават от Прага и Будапеща, но това не означава, че не се развиват с бързи темпове. Около 2000-та година пътниците в София бяха 1,1 милиона души, а в Букурещ 1,6 милиона души. Сега в София вече има 5 милиона пътници (с тенденция 2017-та година да станат 6 милиона), а в Букурещ има 11 милиона пътници.
В същия период Будапеща и Прага увеличиха пътниците си от 5-6 милиона годишно на 11-13 милиона.

Казваш, че не виждаш здрава логика в 2-3 директни полета на седмица от София. Значителна част от дестинациите от София и в момента се обслужват с няколко полета на седмица. Само по най-натоварените дестинации има ежедневни полети. Има ли смисъл от два полета на седмица на Уиз ер до Дубай, Бари, Женева и т.н.?

Казваш, че за да има полети до САЩ и Китай трявало да има бизнес трафик. САЩ дават 25% от БВП на света, а Китай около 15% от БВП. Двете държави заедно са около 40% от БВП на света. Мислиш ли, че няма и няма да има достъчно голям бизнес трафик между България и два такива икономически гиганта?

Изображение
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2169
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Toni » 15 Апр 2017 23:38

Topfly написа:Казваш, че за да има полети до САЩ и Китай трявало да има бизнес трафик. САЩ дават 25% от БВП на света, а Китай около 15% от БВП. Двете държави заедно са около 40% от БВП на света. Мислиш ли, че няма и няма да има достъчно голям бизнес трафик между България и два такива икономически гиганта?

Трафик има, но два полета на седмица е "нередовна" линия. За бизнеса е важно да е удобна и да върши работа. Хората пътуващи в бизнескласа не си правят срещите според наличието/липсата на полет в конкретен ден. Защо да изберат такъв полет при положение, че има други десетки възможности всеки ден?

Не виждам какво общо имат НТА с нашия директен презокеански полет. Да, има полет до Бари, купуваш го защото е 15 евро и после мислиш какво да правиш там. Но при дестинация на 8-9000км и то до страна, с която сме във визов режим, положеието е съвсем различно. Никой не отива от София до Чикаго за да пие по едно с братовчеда за уйкенда. Същото така не смятам, че броят пътници на дадено летище има конкретна връзка с това дали има трафик за да се открие презокеански полет. Ние може и 20 милиона да направим, ако Раянер базират още 20 самолета и предложат цени от 10 евро до европейските си дестинации, но това не означава, че ще има пътници за един-два полета на Delta или JAL.

Освен това, ако имаше достатъчно търсене, отдавна щеше да има такива полети.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/DH8/E90/F70/IL8/M82/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6333
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Летище София - дейност

Мнениеот carpe_diem » 19 Апр 2017 13:02

Я, каква интересна дискусия се получило...

Аз не бих се определил нито като оптимист, нито като песимист по темата, но ако следваха логиката на последното изречение от по-горното мнение, от Ryanair можеше изобщо да не навлязат на нашия пазар.
Ще видим пак този ръст колко ще се задържи и дали ще е все толкова положителен, ама колко от вас мислеха, че пътниците ще скочат от 3 милиона и нещо на година на реално над 6 сега толкова бързо? :shock:
Не ги ли е яд, че не са навлезли преди 3-4 години... Колко пара и пазарен дял са изпуснали за това време?
Така може да се окаже, че отдавна имаме капацитет за печеливши далечни линии, просто никой не се е сетил, както Ryanair не са се сетили години по-рано да пуснат тези над 20 дестинации.

Не, че очаквам, но мисля, че не е невъзможно до година-две някой голям (по-скоро източен) играч да се престраши...
Ама затова си трябва и читава управа и малко по-добра ефективност на летището. Концесия спорно дали ще продължи да дърпа нещата напред или ще ги обърне наобратно - достатъчно е дискутирано това.
Неизвестни много...
Ние само си знаем, че искаме да виждаме по-големи самолети от А321 редовно и дано има мегдан да стане скоро...
Gather ye rosebuds while ye may,
Old Time is still a-flying;
And this same flower that smiles today,
Tomorrow will be dying.
Аватар
carpe_diem
спотър
 
Мнения: 71
Регистриран на: 02 Фев 2013 15:37

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Topfly » 19 Апр 2017 18:07

Toni написа:
Topfly написа:Казваш, че за да има полети до САЩ и Китай трявало да има бизнес трафик. САЩ дават 25% от БВП на света, а Китай около 15% от БВП. Двете държави заедно са около 40% от БВП на света. Мислиш ли, че няма и няма да има достъчно голям бизнес трафик между България и два такива икономически гиганта?

Трафик има, но два полета на седмица е "нередовна" линия. За бизнеса е важно да е удобна и да върши работа. Хората пътуващи в бизнескласа не си правят срещите според наличието/липсата на полет в конкретен ден. Защо да изберат такъв полет при положение, че има други десетки възможности всеки ден?


Съгласен съм, че за бизнесмените ще е по удобно да има полет всеки ден, но пътуване за САЩ или Китай дори и при бизнесмените не се планира от днес за утре. Ако има директна линия някои бизнесмени със сигурност ще нагласят програмата си спрямо нея, защото така ще спестят доста време, а какато знаем времето е пари :)
Air Canada Rouge миналата година лятото летеше само два пъти седмично от Будапеща до Канада и въпреки това имаше интерес към линията. Тази година сезонните полети почват с 3 полета на седмица, като постепенно ще ги увеличат до 6 полета на седмица.
Air China летят целогодишно между Будапеща и Пекин по 4 пъти на седмицата. Както виждаш успешни трансконтинентални полети могат да се почнат и без да има полет всеки ден или дори целогодишно.

Toni написа:Не виждам какво общо имат НТА с нашия директен презокеански полет. Да, има полет до Бари, купуваш го защото е 15 евро и после мислиш какво да правиш там. Но при дестинация на 8-9000км и то до страна, с която сме във визов режим, положеието е съвсем различно. Никой не отива от София до Чикаго за да пие по едно с братовчеда за уйкенда. Същото така не смятам, че броят пътници на дадено летище има конкретна връзка с това дали има трафик за да се открие презокеански полет. Ние може и 20 милиона да направим, ако Раянер базират още 20 самолета и предложат цени от 10 евро до европейските си дестинации, но това не означава, че ще има пътници за един-два полета на Delta или JAL.

Освен това, ако имаше достатъчно търсене, отдавна щеше да има такива полети.


Общото между НТА и презокеанските полети е, че като цяло в света се развиват point to point превозите за сметка на полетите с прекачване. Не е случайно, че A380 за сега е пълен провал и авиокомпаниите не искат да го поръчват, а търсенето на по малки самолети летящи на дълги разстояния е по голямо. НТА първо направиха революция при point to point на кратки разстояния, като директно свързаните дестинации се увеличиха в пъти. Сега обаче следва революцията при презокеанските полети, като много второстепенни летища получават директни презокенски полети. Не е случайно, че първата база на новата НТА Level е в Барселона и от там пуска презокеански директни полети които до сега не ги е имало. Полетите на Air Canada Rouge и Air China до Будапеща също много добре се вписват в тази стратегия да се пускат директни полети до второстепенни летища.
Кога точно ще дойде реда на София не знам, но както Ryаnair изведнъж откриха огромен потенциал в София, така няма да е чудно ако Air China, Air Asia X, Norwegian или авиокомпаниите от Залива открият потенциал за тренсконтинентални полети от София.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2169
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Topfly » 20 Апр 2017 10:52

В резултат на забраните за качване на електроника на борда Emirates драстично намалява полетите си до САЩ. До сега имаха 17 директни дестинации от Дубай до САЩ със 101 полета седмично. Ако добре смятам намаляването на капацитета от началото на май ще е с над 20%.

Дано това увеличи шансовете те или някоя друга авиокомпания да пуснат полет Дубай-София-САЩ
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2169
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 10 Май 2017 17:20

Според anna.aero през летище София през април са преминали 564,065 пътника. Увеличение с 48.5% на месечна база.
На годишна база - 2,005,102 +48.7%
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 926
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 16 Май 2017 15:51

Април 2017 (2016)
пътници 564 076 (367 696) +53.4%
самолетодвижения 4 761 (4 082) +16.6%
карго 1 622 (2 173) -25.3%

Януари-април 2017 (2016)
пътници 2 005 113 (1 348 578) +48.7%
самолетодвижения 18 137 (14 836) +22.2%
карго 6 398 (7 111) -10%
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 926
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 17 Май 2017 05:08

Ще чукне 6 млн. тази година, тоест колкото пътникопотокът на най-голямото летище в щатът Кънектикът, KBDL.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4276
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 17 Май 2017 08:29

Делян написа:Ще чукне 6 млн. тази година, тоест колкото пътникопотокът на най-голямото летище в щатът Кънектикът, KBDL.


Според мен ще достигне около 6,5 млн. Ако всеки месец се задържи темпото на 550 хил, а през август и декември да речем около 700 хил то съвсем спокойно ще се получи. Да видим също така как ще се представят BTS и FRA.
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1427
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 17 Май 2017 10:14

amcho написа:
Делян написа:Ще чукне 6 млн. тази година, тоест колкото пътникопотокът на най-голямото летище в щатът Кънектикът, KBDL.


Според мен ще достигне около 6,5 млн. Ако всеки месец се задържи темпото на 550 хил, а през август и декември да речем около 700 хил то съвсем спокойно ще се получи. Да видим също така как ще се представят BTS и FRA.

И аз клоня на варианта 6,5%+
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 926
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Предишна

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта