Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 22 Юли 2020 14:57

"Чух", че концесията била подписана, надявам се да се забележи промяна поне в следващите месеци, не че наблюдавам от близо, но следя отдалече. :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Дедо » 22 Юли 2020 17:55

надявам се да се забележи промяна поне в следващите месеци


Мислиш ли ? Ще се разбере ако се появи нещо ново в ръководството , а друго да изчезне !

Все пак си си голям оптимист !
Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 23 Юли 2020 14:27

Ако съдя по това какво стана във Варна и Бургас след навлизането на частник със сигурност ще се забележат промени.
Просто не мога да си представя, че концесионера няма да направи нищо ново.
Под промяна аз разбирам да има някакво раздвижване в интериора, не едно кафене до ръкавите с намръщен чичко правещ кафе от пликчета, мизеря, мизерия, ако се сравни дори с най-мръсното летище където и да е по света.
С други думи, сегашното държавно управление на летището не струва пукната пара.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Дедо » 23 Юли 2020 17:02

С други думи, сегашното държавно управление на летището не струва пукната пара


Да така е , защото летището е дойната крава на управляващите (независимо от кое правителство), всеки гледаше само да бозае , и съответно назначенията за директори бяха политически , в зависимост от поредната управляваща партия.
Дано се сбъдне оптимизма ти , аз също желая най накрая нещо да се промени на това летище (разбира се в полижителна насока :D ), макар да съм изключителен песимист (дано за пореден път да не позная)
Аватар
Дедо
най-спотър
 
Мнения: 461
Регистриран на: 17 Фев 2009 10:57
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот alex_2 » 03 Авг 2020 09:32

Гледам, че на Lufthansa/Austrian наземен оператор вече е Летище София, това от скоро ли е?

Иначе разписанието им започва да придобива нормални изменения, вече почти всеки ден има сутрешен и обеден Фракфурт, както и Мюнхен също по обед. Виена също в някои дни е с по два полета..
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1375
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище София - дейност

Мнениеот pukankata » 06 Авг 2020 20:31

alex_2 написа:Гледам, че на Lufthansa/Austrian наземен оператор вече е Летище София, това от скоро ли е?

Иначе разписанието им започва да придобива нормални изменения, вече почти всеки ден има сутрешен и обеден Фракфурт, както и Мюнхен също по обед. Виена също в някои дни е с по два полета..
от 1ви август
pukankata
спотър
 
Мнения: 31
Регистриран на: 16 Юни 2007 20:51

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 18 Авг 2020 19:32

Куп съмнения за концесията на Летище София

Автор
Банкеръ
вторник, 18. август 2020 - 12:51

Много и все сериозни въпроси надничат зад неотдавна подписания договор за концесия на софийското летище с френско-австрийския консорциум SOF Connect. Въпроси, които би трябвало в най-скоро време да намерят логични икономически обосновани отговори. Най-малко, защото българското общество трябва да е спокойно, че през следващите 35 г. неговото основно национално летище се намира в сигурни ръце.


Първоначално SOF Connect трябва да внесе концесионно възнаграждение от 550 млн. лева. Ако разделим вноската на концесионния срок от 35 години, това прави по 15.7 млн. лева на година чиста сума - без да смятаме инфлация и олихвяване на тези средства, платени още в началото на срока. Но, ако се добавят минимално олихвяване и ниска инфлация, сумата нараства на около 20 млн. лв. годишно.


Второ, концесионерът трябва да плаща 24.542 млн. евро (49 млн. лв.) годишна концесионна такса. По този начин годишният му разход само за първоначалната вноска и концесионна такса става общо около 68 млн. лева. С толкова, само от изпълнението на две клаузи, SOF Connect ще е на минус годишно.


Наред с това ще се наложи концесионерът да поддържа дейността на аеропорта в столицата, да плаща възнаграждения и осигуровки, ток, вода и горива, да закупува специализирана техника, да прави ремонти и пр., и пр. Ето защо е редно да погледнем резултатите на „Летище София“ ЕАД за последната година преди отдаването му на концесия.


Чистата печалба на дружеството


за 2019-та е почти 12.9 млн. лева. Това е именно сумата, от която ще трябва да се плащат концесионните възнаграждения на държавата. Тоест, ако работата на летището се запази същата, както през тези рекордни за него 12 месеца, то недостигът само за плащане на двете концесионни възнаграждения ще е около 55 млн. лева. Всяка година!


През същата 2019-та Летище София е обслужило 7.107 млн. пътници (б.а. - най-много досега), което е ръст от 2.1% в сравнение с 2018 -та. Само че тази година ръководството на аеропорта би трябвало да се радва, ако обслужи дори и половината – поне 3.5 млн. пътника, тъй като и те сега изглеждат химера заради кризата в гражданската авиация, породена от Covid-19.


Но да речем че нещата се оправят и след година – две полетите се възстановят. Ако съотношението между брой обслужени пътници и чиста печалба е право пропорционално, то Летище София ще трябва да започне да обслужва 5 пъти повече пътници отсега, за да си осигури такава печалба, с която да покрива двете концесионни възнаграждения от 68 млн. лева средно годишно. Това прави около 36 млн. пътници годишно -


нещо, за което не може изобщо да се мечтае,


първо – поради наличието на силна конкуренция на Балканите в лицето на много по-големите и модерни летища в Истанбул, Атина и дори Букурещ, второ – поради задълбочаващата се демографска криза у нас и трето – поради невъзможността столичният ни аеропорт да се използва ефективно в някои дни от есента и зимата заради гъстите мъгли, които го затискат.


Всъщност такъв внушителен брой пътници не влиза и в плановете на самия концесионер! Според тях до 2035 г. столичното летище трябва да обслужва към 14.5 млн., а в края на концесионния срок през 2055 г. – максимум 23 милиона или, казано по друг начин, много по-малко от необходимите, за да се покрият само разходите по концесионните такси.


Тогава откъде ще извади толкова пари SOF Connect?


Разбира се, остават традиционните методи – свиване на разходите и увеличаване на приходите от други дейности. На първо време, докато пътниците все още са в диапазона 3.5 – 7 млн., това може да стане от съкращаването на персонал. Действително сега той е раздут – в „Летище София“ ЕАД работят 2290 души, заплатите на които възлизат на 42.953 млн. лв. годишно.Това са около 26% от всички разходи на аеропорта за 2019-та, които са 167.635 млн. лева.


Има отдели в администрацията, без които работата няма да пострада ни най-малко. Така временно могат да се спестят няколко милиона – до възстановяването на потока от пътници и увеличаването му до 8-10 млн. годишно, както планира концесионерът.


От подобряване на ефективността също могат да се съкратят разходи и значително да се увеличат приходите. Да вземем за пример наземното обслужване, чиято статистика е особено показателна зя


начина, по който се управлява държавната компания.


По брой обслужени самолети съществува почти пълен паритет: наземният оператор „Летище София“ ЕАД през 2019 г. е обслужил 32% от всички самолети (41% през 2018-та). Толкова обслужени самолети – 32%, отчита и вторият наземен оператор „Суиспорт България“ АД, а третият - „Голдеър Хендлинг България“ ООД, е обслужил 34 процента.


Дотук всичко е почти отлично. Няма да търсим причините за спада от 41 на 32% на обслужените самолети през миналата година. Много по-важно е да обърнем внимание на статистиката за броя на обслужените пътници, която е много странна. Как при обработени 32% от самолетите наземният оператор „Летище София“ е обслужил едва 6% от всичките 7.1 млн. пътници (!) – от отчета на аеропорта не става ясно. Не е ясно и защо „Суиспорт България“ при 32% обработени самолети са обслужили 50% от пътниците, а „Голдеър Хендлинг България“ – 44% от преминалите през терминалите пасажери!


Тези неща бъдещият концесионер ще трябва да си изясни веднага, ако иска


да „затвори кранчетата“, от които изтичат огромни пари


и да отвори тези, през които да влизат повече приходи.


Същото се отнася и до дейността „зареждане с гориво“ на самолетите, където „ЛУКОЙЛ Авиейшън България“ държи 83.07% от пазара, „Шел“ – 12.53%, а „Летище София“ ЕАД – едва 4.4 на сто.


В крайна сметка, когато числата говорят и боговете мълчат! А в отчета на аеропорта черно на бяло е записано, че общите приходи от продажби и услуги за 2019-та са 181.408 млн. лв., от които тези от наземно обслужване (б.а. – основна дейност на всяко летище!) са едва 5.047 млн. лв. (под 3%!). За сравнение, приходите от търговията със стоки в магазините са 84.868 млн. лв. – близо 17 пъти повече от приходите от наземното обслужване!


Следователно от съкращаването на разходи и увеличаването на постъпленията от подобряване на ефективността концесионерът би могъл да увеличи печалбата си с още около 20 млн. лева. Така че да се доближи до около 50% от необходимите средства за покриване на разходите по двете концесионни такси (68 млн. лева годишно(.


Ами останалите около 35 млн. лева, откъде ще дойдат?


Остават летищните такси. При рекорда от над 7.1 млн. обслужени пътници през миналата година приходите от летищни такси са 109.732 млн. лв., от които най-големи са от Такса кацане (42.7 млн. лв.), Такса пътник (33.9 млн. лв.) и Такса сигурност (22.9 млн. лв.).


Като имаме предвид, че тази година пътниците ще са поне два пъти по-малко и че такса паркинг беше намалена в помощ на авиокомопаниите, чиито самолети стоят на земята, тъй като рядко летят или изобщо не изпълняват полети, то напълно нормално е да очакваме и срив на приходите от летищни такси за 2020 година минимум с 50 на сто. На всичко отгоре никой не дава гаранция, че догодина полетите ще бъдат възстановени на 100%. Според прогнозите това може да не стане дори до края на 2025-та. Тогава?


Тъй като летищните такси винаги са разходно ориентирани, а разходите за поддръжка на инфраструктурата не могат много да се свият, очевидно ще се наложи те да бъдат разпределени върху драстично намалелия брой полети. Резултатът ще е повишаване на таксите на Летище София – нещо, от което се боят всички авиокомпании. И което ще доведе до срив на трафика и до пренасочване на полети към други летища.


Каквото и да се случи обаче, концесионерът ще трябва да плаща своите такси. При това досега говорихме единствено и само за задълженията на SOF Connect към държавата (около 68 млн. лв. годишно). Но


в подписания договор консорциумът се ангажира


и да инвестира 608 млн. евро, което е равно на 1.190 млрд. лева, или средно по 34 млн. лева за всяка от 35-те години на концесията. Нещо повече - длъжен е да инвестира голяма част от тези пари през първите 10 години. Тоест, разходът му през това време ще е поне около два пъти по-висок от усреднени 34 милиона.


Откъде ще дойдат парите и за тези огромни инвестиции, също ще е крайно любопитно да се види. В последна сметка нали всеки купува или наема нещо, за да печели от него? А дотук не става ясно как евентуално SOF Connect ще плаща концесионните такси към държавата, а какво остава да инвестира, че дори и да печели.


Естествено "мъглата" ще бъде принуден да я разсее самият концесионер. Особено след като операторът на Летище Мюнхен, който би трябвало да се заеме с управлението на софийския аеропорт, не държи дори и една акция от капитала на SOF Connect – 99% притежава френският инвестиционен фонд Meridiam, а 1% - добре познатата в България австрийска строителна компания „Щрабаг“.


Притеснителното е да не станем отново свидетели на повторение на синдрома „Балкан“. Тогава - преди 21 години, известната израелска авиокомпания „Аркиа“ напусна веднага консорциума, който приватизира националния ни авиопревозвач и го остави в ръцете на Гад Зееви да го унищожава на спокойствие.


На този фон съвсем логично


през последните дни тръгна един слух:


Представители на „Консорциум Летище Пловдив“, който можеше да вземе на концесия пловдивското летище, търсели транспортния министър Росен Желязков „да му целуват“ ръка, че в края на 2018-та прекрати процедурата за отдаване на концесия на аеропорта под тепетата, вместо да подпише договор с тях. Обединението от Пловдив беше класирано на второ място след китайско-българския консорциум между "Хайнан", дъщерна компания на огромния конгломерат НNА Grоuр, и „Пловдив еърпорт инвест". След злополучната смърт във Франция на Уан Джиан, съпрезидент на НNА Grоuр, китайците първо поискаха отсрочка за подписването на концесионния си договор, а след това изпратиха и официално писмо, че се отказват от концесията. Наистина, как ли щяха да се чувстват сега ръководствата на „Тракия икономическа зона“ и голямата транспортна компания ПИМК, които влизаха в „Консорциум Летище Пловдив“, ако го бяха взели на концесия, при положение, че от месеци то не обслужва никакви полети?


А иначе записаните в концесионния договор на SOF Conect числа са просто фантастични! Те би трябвало да затворят устата на всички, които дълго негодуваха срещу отдаването на Летище София на концесия, тъй като нито един сключен досега концесионен договор не е постигал такива наистина впечатляващи финансови условия в полза на българската държава.


Остава да се уверим, че тези условия няма да си останат само фантастични!

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... hte-sofiia


P.S. Това с целуването на ръка "изби рибата".Демек министЕра е толкова загрижен за неправомерно прекратената процедура на летище Пловдив,че и слухове за оправдание си е измислил пред госпожа Кьовеши ,ако го подгони.Eх тези пусти нощни шкафчета.Направо в новата КОНСТИТУЦИЯ ,да се запише: При прекратяване на концесионна процедура /примерно-ако ти умре "китаеца"/ ,да се целува нещо на министЕра :axe:
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 30 Авг 2020 21:37

Летище "София" ми показа днес от първа ръка как се "грижи" за социалната дистанция на пътниците и ограничаване разпространението на коронавируса при посрещане на пътниците на вътрешни линии:
FB978 - пристига 16:50
FB984 - пристига 17:00
И когато двата полета на "националния", въпреки положените от него усилия, пристигнат навреме (както днес), познайте как половината от общо 350 пътници (дошли с пълни A319 и A320 съответно - неделя вечер е) остават да чакат заедно багажа си на единствената лента за вътрешни полети - поне 15 минути, сгъчкани в помещение, в което вентилацията е нула и не би трябвало да има повече от 50 души. Иначе се правим на отворени и возим по 30-40 души само в автобус, да сме се пазели взаимно.

Толкова ли е сложно да се разделят тези полети с 30-40 минути? Дано концесионерът по-скоро влезе във владение на тая кочина.
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 30 Авг 2020 21:45

Българинът най-си пада да може да турне една забранителна табела, да седне до нея с важен вид и да блее в тавана.

Верни на това правило, на Т2 в летище "София" вече не позволяват излизане от страната на заминаващите (където е метрото); указателните линии по пода, естествено, си стоят и водят точно натам. От страната на пристигащите има три изхода, но два от тях за затворени; всички се трупат на опашка пред, кой-знае защо, единствената "отворена" врата (която не е отворена, понеже е въртяща се и през нея я минат 10 души на минута, я не) - където две муцуни дремят покрай монитор на термокамери, без дори да поглеждат в него. Въпросът защо е тази идиотска организация, като пътниците вече са в страната, се подминава от муцуните с гордо мълчание.

При заминаващите, да не останат по-назад, са затворили единия от дваха входа; на другия се мери "температурата". Резултатът отново е опашки. Защо не сложат по един човек на двата входа с "термометър" (неслучайно е в кавички), барем служители, дето си клатят краката, на това летище бол - няма кой да каже.

Та, запасете се с малко търпение, ако ще минавате през най-малоумното летище на Европа.
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 07 Окт 2020 14:52

Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 09 Окт 2020 21:46

И нещо малко по-различно. Заложени са коледни чартърни полети с Гъливер до Малдивите и пакетните цени започват от 999евро с включени такси.

22 DEC 2020 TJJ 701 SOF 22:00 MLE 09:30 +1
28 DEC 2020 TJJ 702 MLE 12:00 SOF 19:00

Дано им потръгне, София определено има нужда от повече топли дестинации през зимата.
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 13 Окт 2020 09:27

Пистата на Летище София е напълно компрометирана

Според чл. 63, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), всяка от страните по договора трябва да изпълнява задълженията си по него точно и добросъвестно, с грижата на добър стопанин. Тези "условности" се отнасят с пълна сила и за договорите за управление на малкото останали у нас държавни компании, повечето от които са структуроопределящи или са част от т. нар. критична инфраструктура, защото са особено важни за цялото общество.

Като дружество от критичната инфраструктура „Летище София“ ЕАД трябва да е изрядно във всяко едно отношение, като се започне от пистите и се стигне до терминалите за пътниците. Затова е повече от учудващо, че неговото ръководство не изпълнява „с грижата на добър стопанин“ своите задължения по поддръжка на полосата за излитане и кацане, пътеките за рулиране и останалите съоръжения, пряко влияещи върху безопасността на полетите.

Новата полоса за излитане и кацане беше въведена в експлоатация на 31 август 2006 година. Според последните нормативни изменения, гаранцията на полосите е удължена от 10 на 12 години. Поради тази причина през 2017-та служители, ангажирани с поддръжката на аеропорта, задават на новото по онова време ръководство сакралния въпрос: "Кога ще започне процедурата по обновяването й?"

Поради започващото на 1 януари 2018 г. европредседателство на България обаче отговорът се забавя с половин година. Напълно логично, защото на хоризонта се задава безумен трафик и още по-безумен (в добрия смисъл на думата, естествено) пътникопоток. И няма как летището да посрещне и изпрати стотиците "евро" самолети, докато по полосите щъкат багери и валяци, а вместо песни се лее бетон и асфалт.

В края на август 2018-та, едновременно с изтичането на 12-годишния гаранционен срок на пистата, ръководството на "Летище София" обявява обществена поръчка за изготвяне на анализ на нейното състоянието. Тя е спечелена от известната инженерингова фирма „Рутекс“, създадена преди 26 години и изпълнила над 426 договора за проектиране, строителен надзор и консултации в областта на пътното и летищното строителство. В това число и проектът за модернизация на летището край село Граф Игнатиево - по стандартите на НАТО - през 2001 година.

При изготвянето на анализа, фирмата прави обследване и изпитване на две еднокилометрови зони на двата прага на остарялата вече полоса за излитане и кацане – 09 (Изток) и 27 (Запад). Резултатите са обобщени в двете "скромни" таблички, които публикуваме:

Изводът за състоянието на полосата обаче нито е "скромен", нито може да бъде подминат просто така - горният пласт на покритието е напълно компрометиран, отчетено е и занижаване на носимоспособността на настилката.

А крайното заключение гласи: „Трябва да се предвиди ремонт на обследваните зони: спешно запълване на всички отворени пукнатини и подмяна на материала за запълване на пукнатини на местата, на които е в лошо състояние, и - независимо от това - в най-близко време (2019-2020 г.) - подмяна на износващия пласт".


Резултатите са предопределени от стареенето на битума в износващия пласт и значителния експлоатационен период след полагането му - 13 години към април 2019-та, когато е изготвен анализа, 14 години - към днешна дата.

Освен това в доклада се препоръчва почистването на пистата от гумени отлагания да се извършва с химически реагенти, а не със сгъстен въздух, защото използването на въздух под налягане ще доведе до разрушаване на износващия пласт. Достатъчно детайлно е описано и как трябва да бъдат извършени строителните дейности, по какви методи, с какви машини и т.н.

Колкото и странно да изглежда, до днес - година и половина след получаването на въпросния доклад - ръководството на „Летище София“ ЕАД съумява да изпълни само първата част от препоръките на „Рутекс“ – да избере външна фирма, която да запълни пукнатините и фугите на полосата.

По предварителни експертни изчисления, подмяната на износващия пласт ще струва между 15 и 20 млн. лева. Като цена - нищо кой знае колко смущаващо. Като технология за събиране на необходимите средства - повече от притеснително.

Основната част от приходите на "Летище София" идват от летищните такси, които то събира от авиокомпаниите. Размерът им задължително е разходно ориентиран и се определя за всяка следваща година - след дълга съгласувателна процедура с авиопревозвачите, пред които летището доказва какви разходи ще направи и какъв самолетен трафик очаква, за да калкулира точно такива такси.

По незнайни причини обаче през 2019 г. разходите по рехабилитацията на износващия пласт на полосата

не са били заложени в летищните такси,

които държавната фирма е обявила, че ще събира през 2020 година. И то - въпреки че гаранционният срок на полосата е изтекъл, горният й слой е напълно компрометиран, а 2019 г. беше рекордна по брой на обслужените пътници и самолети.

Нещо повече! Вместо да повиши леко таксите, за да събере необходимите средства за рехабилитацията на пистата, ръководството на летището прави точно обратното - намалява ги! От 5.50 евро на заминаващ пътник през 2017 и 2018 г. - на 3.36 евро през следващите две години.

Причината за това намаляване е, че откакто встъпи в длъжност през май 2017-та, сегашното ръководство на софийския аеропорт не инвестира в почти нищо. И, след като няма разходи - с какъв мотив би могло да обоснове пред авиокомпаниите, ако не увеличаването, то поне запазването на такса „Сигурност“ на ниво 5.50 евро на заминаващ пътник?

И с абсурда е като с белята - никога не идва сам! Тъй като не инвестира както в повишаване, така и в задържане нивата на безопасността, ръководството е принудено

да връща на авиокомпаниите част от вече събраните такси!

Ако това е управление „с грижата на добър стопанин“ - здраве да му кажем!

Крайният резултат е... смущаващ, меко казано. През 2019-та рехабилитацията на полосата за кацане и излитане е отложена за 2021 година. По последна информация обаче - заради колапса на световната икономика, в това число и на авиотранспорта, средствата за рехабилитацията не са включени в тазгодишните летищни такси.Както вече „БАНКЕРЪ“ писа, приходите на аеропорта вече не стигат дори за заплатите на служителите. Камо ли някой да мисли за "странични разходи" от рода на инвестиции, пряко свързани с безопасността на полетите? Така реалната подмяна на компрометирания горен слой на пистата е отложен най-рано за 2022 г. - 16 години от пускането й в експлоатация и 4 години от изтичането на гаранционния й срок!

Оттук нататък вариантите са два. Или рехабилитацията се "връчва" на бъдещия все още концесионер - "сделка", която спокойно може да го откаже да подписва каквито и да било договори, да не говорим за авансовото превеждане на 550 млн. лева. Или правителството - в лицето на транспортното министерство - да отупа бюджетния чувал, да извади едни 15-20 милиона и да възложи ремонта на някой "наш човек".

И това, ако е грижа на добър стопанин...

Бисер Липов

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... rometirana
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 19 Окт 2020 12:06

В края си кабинетът прави подаръци за милиони на избрани фирми
Държавата през 5 години продава крупни държавни имоти в района на летище София на силно занижени цени

"За насърчаване инвестициите в авиационния сектор правителството одобри преобразуването на два имота от публична държавна собственост в частна държавна собственост. Компанията „България Ер Меинтенанс“ е заявила намерение да инвестира 27 млн. лв. в разширяване капацитета на съществуващата база за обслужване и ремонт на самолети, оперирана от „Луфтханза Техник“, както и обособяването на Част 145 Организация за техническо обслужване. За осъществяването на този инвестиционен проект инвеститорът е изразил необходимост да придобие двата поземлени имота, които се намират в район "Слатина" - София, и граничат със съществуващата база. Решението на правителството предвижда областният управител на Област София да продаде имотите на „България Ер Меинтенанс".

Това кратко съобщение за поредните разпоредителни сделки в района на летището пусна правителствената пресслужба на 16 септември 2020 г. Документите по сделката явно още не са финализирани, защото данни за такава продажба няма, но по всичко личи, че контролираното от "Химимпорт" дружество "България ер меинтенанс" ще се сдобие с поредната евтина придобивка в района. В решението на МС за продажба на двата имота с обща площ от 27,5 декара изрично е упоменато, че имотите ще се продават по реда на закона за насърчаване на инвестициите. От 2 юни 2009 г. насам този закон позволява продажба на държавни имоти без конкурс и под пазарните оценки.

Предходните крупни продажби на терени в полза на контролирани от "Химимпорт" фирми в този район са откровено скандални. Сделките се случват покрай инвестицията на "Луфтханза техник" в базата за ремонт на самолети, като пазаруването на земята започва от 2008 г. насам. Цените по сделките обаче, вместо да растат с годините, намаляват, при това драстично. Прегледът на документите около продажбите показва, че това е станало с любезното бездействие на държавата - години наред тя не успява или целенасочено не желае да се оправи документално с нотариалните актове и собствеността в района на летището. По-сериозен анализ и преактуване на имоти започна едва с откриването на процедурата за концесия на аеропорта. Как "Химимпорт" успява да си пазарува евтино през годините и защо властта е толкова доволна да продава имоти на безценица?


След такива сделки правителствата не се връщат на власт

Първата сделка с "България Ер" на летището става през 2008 г. с благословията на кабинета на тройната коалиция. Справка в информационната система на правителството показва, че решението е взето изключително трудно, с цената на остро противопоставяне на министри от НДСВ срещу продажбата на част от терена. Оспорени са както целесъобразността на това решение, така и начинът на разпореждане и цената. От стенограмите от заседанията на кабинета се вижда как в прав текст министри на НДСВ предупреждават, че точно заради такива сделки правителствата никога не идват на власт за втори път.

Защо сделката е толкова скандална?

Решението за продажба на терена - собственост на "Летище София", е внесено на заседание на МС на 19 септември 2008 г. от тогавашния транспортен министър Петър Мутафчиев. Имотът е с обща площ от 160,3 декара, като Мутафчиев предлага "Авиокомпания хемус ер" (б.р. министърът говори за "България ер", но двете компании действат с общо дружество и сделката е реализирана реално от "Хемус ер") да закупи 39,5% идеални части от него, равняващи се на 63,3 декара. Пред колегите си Мутафчиев обяснява, че фирмата иска да закупи земя на летището в качеството си на партньор на "Луфтханза техник" с цел реализация на инвестиция в размер на 20 млн. лв. Част от въпросната земя (б.р. 18 декара - става ясно от нотариалния акт за продажбата) е под хангари за ремонт на самолети, вече придобити от "Хемус ер" при ликвидацията на "Авиокомпания Балкан" през 2004 г. За тази земя са водени дълги спорове кой има права, а към нея се искат допълнителнни терени за разширение на хангарите и покриване на стандарите за ремонт на големи самолети. Мутафчиев обяснява пред министрите, че цената на квадратен метър по оценка на лицензиран оценител е 107 евро на кв. м, а инвестицията е много добра, защото ще доведе до отваряне и на 360 работни места.

Още на първото заседание точката предизвиква остра реакция на тогавашния министър на държавната администрация Николай Василев. Той се възмущава, че цената е скандално ниска - "Къде в София" има 100 евро на квадрат", и че имотът ще се продава директно без търг - "Вие ни побъркахте". Просветният министър Даниел Вълчев също влиза остро в дебата с аргумента, че имотът изобщо не се продава на "Луфтханза техник", а на българския им партньор, който може да прави с него каквото иска и да го даде на когото си иска. Вълчев се чуди защо изобщо имотът се продава, а не се дава дългосрочно под наем или за стопанисване под друга форма. Мутафчиев е недоволен и дава пример с турската фирма "Шишеджам". "По стария закон за инвестициите ние давахме земята безплатно. На "Шишеджам" дадохме 840 декара за нула лева. Въведохме плащането не заради друго, а затова, че Европейската комисия не позволява държавна помощ, само затова. Напомням какви усилия хвърляхме да ги привлечем, а тук отиваме към скандал", недоволства министърът.

Отлагането на точката за следващо заседание не усмирява изобщо духовете. Стават ясни още проблеми - наличие на съсобственост с Министерствто на отбраната, оказва се, че на терена има и митница, както и други затруднения около релугацията на имота. Пред министрите Мутафчиев не се е посвенил да обясни, че е проверил лично пазарните цени на летището и е установил, че земята там върви по 180-200 евро на квадрат. Това обаче било цена за търговски площи, а тук ставало въпрос за ремонт на самолети. На заседанието стават ясни и още скандални факти - че германският инвеститор иска само 30 декара, пък правителството му продава повече.

"Г-н Мутафчиев, защо им го продаваме? Защо летището не е собственик на това? "Луфтханза" има нещо против "Летище София", та иска от фирмата Х ли да го вземе? Нека да й дадем ние да се разшири?", пита отново Даниел Вълчев. Участници в спора признават, че е най-чисто имотът да се раздели, вместо да се продават идеални части и да се създава съсобственост, но това било трудно. Все пак министрите получават уверения, че са продава малка част от терена. Така на третото поред заседание, на което се внася тази точка, МС в крайна сметка дава зелена светлина за продажбата на парчето земя.

Справка в имотния регистър показва, че теренът от 63 декара е продаден за 6 395 724 евро без ДДС - или 12,5 млн. лв. Лицензираната оценка е готвена от фирма "Брайт консулт" и възлиза окончателно на 101 евро на квадратен метър. В нотариалния акт изрично е записано, че при бъдещо разделяне на имота на отделни УПИ-та всяка от страните по сделката ще придобие самостоятелен имот, с намалена пропорционално квадратура след прокарване на улиците (данъчната оценка на имота е сметната на 1 184 159 лв.). От имотната партида става ясно, че за имота са вписани две договорни ипотеки с материален интерес от по 12 млн. лв. - едната през 2009 г., а другата - през 2010 г., като по тях е отпуснат овърдрафт.


Втора сделка с "Хемус ер" - цената, вместо да расте, намалява


Нищо от добрите намерения на тройната коалиция за разделяне на имота и изчистване на съсобственостите в него, така че да е ясно кой какво притежава и за какво ще го ползва, не става факт дълги години. Така второ правителство има възможност да "помага" на "Хумес ер" да разширява инвестицията на "Луфтханза техник" - кабинетът Борисов-1. Това решение за продажба идва броени дни преди правителството да хвърли оставка. Кабинетът дава зелена светлина за сделката на летището на 5 март 2013 г., а подава оставка на 13 март, в разгара на протести. Междувременно - през 2011 г. "Луфтханза Техник" получава и сертификат за инвеститор клас А.

Любопитно е сравнението между стенограмите на двете правителства, помагали на чуждия инвеститор и българските му партньори. Ако през 2008 г. темата се разглежда на три поредни заседания с тежки спорове, при Борисов-1 на сделката са отделени точно 6 изречения. От думите на транспортния министър Ивайло Московски става ясно, че инвестицията на "Луфтханза техник" се е разраснала и вече е осигурила 600 работни места. "Приема се", казва единствено премиерът Борисов. Това онагледява голямата разлика в начина на провеждане на заседания след псевдопубличността с правителствените стенограми, довели единствено до оттегляне на управлението зад кулисите и използването на официалните протоколи за пропаганда.

От краткото експозе на транспортния министър Московски колегите му не научават нищо за детайлите по сделката от 2013 г. А те са още по-скандални от тези през 2008 г. Ако през 2008 г. цената от 100 евро се е струвала ниска на министрите, сега на никого не прави впечатление, че новите терени се продават буквално за жълти стотинки. При втората сделка "Авиокомпания Хемус ер" придобива нови 40,92% идеални части от големия имот от 160,3 декара на цена от 7 934 938 лева без ДДС. Тоест за 65 декара фирмата плаща 4,5 млн. лв. по-малко спрямо сделката от 2008 г., която е за по-малък терен от 63 декара. Тази невероятна цена става възможна благодарение на оценка на три физически лица - оценители - Борислав Савов, Евгений Божков и Николина Кирилова, които решават, че цената на квадратен метър земя на летището през 2013 г. струва 121 лв. без ДДС.

Показателен факт, че стойността на имота е подценен, е и сключената договорна ипотека за него от същата дата, на която е вписана самата сделка - 20.03.2013 г. Имотът с оценка от 7,9 млн. лв. е ипотекиран в ЦКБ за 10,7 млн. лв.

Със сигурност тази ниска оценка е повлияна от факта, че имотът продължава да стои неразделен и летището е съсобственик с "Авиокомпания Хемус ер". Защо имотите не са били разделени и имало ли е притеснения около всичко това можем само да гадаем. Но след втората сделката от големия терен, за който в началото се твърди, че няма да бъде продаван изцяло, не остава много. Части от тези остатъци са били поделени допълнително чрез прекратавяне на съсобственост и отнемане заради отпаднала нужда с няколко решения през 2018 г., показва справка в информационната система на правителството. Сега "България ер меинтенанс" има апетити за нови 27 декара, в съседство с вече купеното.


Част от новите имоти - извадени от капитала на летището преди концесията

Двата нови имота, харесани от "България ер меинтенанс", които дружеството се кани да купи сега, са в съседство до самата ремонтна база на "Луфтханза техник". Единият имот е с 15 732 кв. м площ и досега се е стопанисвал от Министерството на отбраната, но му се отнема с аргумент "отпаднала нужда". Любопитни са детайлите около втория имот - от 11 776 кв. м. През 2016 г., непосредствено преди стартирането на процедурата по концесиониране на летището, този имот е изкаран от капитала му заедно с още 24 други имота и е обявен за публична държавна собственост. Сега имотът повторно се обявява за частна държавна собственост и ще се продава от областния управител на София. В тази стенограма на кабинета по темата няма дори и изречение - премиерът казва само приема се. Предстои да видим какви цени на държавните имоти ще измислят този път лицензираните оценители.

https://www.segabg.com/category-observe ... rani-firmi
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 02 Ное 2020 13:31

Приходите в бюджета може да са надценени

Концесии

Най-дискутираната концесия напоследък е тази на Летище София. След неколкократно отлагане през 2020 г. най-после договорът беше сключен. Изненадващо е обаче, че плащането няма да се извърши през тази година, а през следващата. Според условията от страна на държавата концесионното възнаграждение се дължи при подписване и се отнася за целия срок на договора. Сумата, която трябва да се изплати, е 660 млн. лв. По този начин настоящото правителство фактически взема заем, защото обичайната практика при подобни договори е освен първоначалното плащане (значително по-малко по размер) всяка година да се заплаща концесионно възнаграждение в зависимост от резултатите - например определен процент от приходите или печалбата от съответния обект.

Ако получи плащането през 2021 г., правителството ще използва средствата веднага и следващите правителства няма да получават концесионни плащания, но ще трябва да контролират дали останалите условия се спазват. Така на практика настоящото правителство лишава данъкоплатците в бъдеще от един източник на приходи, което е равносилно на обслужването на заем, без той да се отчита в официалната статистика.

https://trud.bg/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%8 ... %BD%D0%B8/
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Kx » 02 Ное 2020 16:17

Взимала държавата заем.?!?
Това абсолютна идиотия, от гледна точка на държавата е много по-добре да получи концесионната такса в началото, от колкото разсрочено във времето, когато ще бъде изядена от инфлацията.
А при договор за процент от печалбата, държавата ще вземе точно нищо, защото концесионера може счетоводно да е на загуба дори когато концесията е печеливша за него
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 24 госта