Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 06 Мар 2021 12:16

Rosen85 написа:
amcho написа:Някой знае ли какво се е случило с този А350 на Ер Франс, който е кацнал в София. Полетът е бил от Париж до Делхи:

https://www.flightradar24.com/data/flig ... 6#26fdf876

Писах и в другата тема с интересните самолети на летище София - имало е буйстващ пътник, който са поискали да свалят в София и полицията да го поеме, за да могат после да си продължат без проблеми към Делхи.


Благодаря за инфото! Интересно е защо не са избрали Варна или Букурещ които са били в непосредствена близост. Иначе слушах разговорът между кулата и пилота чрез ATCLive но само финалната част.
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот yordanov » 06 Мар 2021 15:32

amcho написа:
Rosen85 написа:
amcho написа:Някой знае ли какво се е случило с този А350 на Ер Франс, който е кацнал в София. Полетът е бил от Париж до Делхи:

https://www.flightradar24.com/data/flig ... 6#26fdf876

Писах и в другата тема с интересните самолети на летище София - имало е буйстващ пътник, който са поискали да свалят в София и полицията да го поеме, за да могат после да си продължат без проблеми към Делхи.


Благодаря за инфото! Интересно е защо не са избрали Варна или Букурещ които са били в непосредствена близост. Иначе слушах разговорът между кулата и пилота чрез ATCLive но само финалната част.


Появи се и видео от случката в самолета: https://www.youtube.com/watch?v=uJpUSQPJRTk
Доста неприятна ситуация и за екипажа, и за пътниците.
Аватар
yordanov
по-спотър
 
Мнения: 118
Регистриран на: 11 Яну 2011 20:11
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 06 Мар 2021 17:12

...защо не са избрали Варна или Букурещ. Ами ,както е буйствал човека,може да се е сетил ,че най-близко от родата ,са до летище София.Така да се каже - цялата маала - Ер Франс гледа сега :D
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 06 Мар 2021 18:11

Директно във Факултета както се изрази вуйчо ми по случая.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 07 Мар 2021 23:37

Нов двуминутен запис показващ разговорът между пилота на Ер Франс 226 и контролната кула на София:

https://www.youtube.com/watch?v=rTwqQgUePfs&t=10s

Доста професионално се държаха от летището :smt023
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 12 Мар 2021 09:42

Шахматни загадки около летищната концесия

Пет пъти по-малко пътници - 107 898, е обслужило през февруари 2021 г. летище София. Това означава, че в сравнение с февруари 2020 г., когато през двата терминала са минали 541 636 души, пътникопотокът е спаднал точно с... 80.1 процента.

Още по-тревожен е фактът, че през февруари пътниците са с 25 517 по-малко, отколкото през януари. За някои това може да изглежда нормално, тъй като Малък Сечко е с три дни по-малък от Голям Сечко. Само че, ако се разделим 133 415 (колкото са пасажерите през януари) на 31 и умножим получения резултат по 28, сметката ще се окаже вярна: обслужени са 107 898, а не 120 503 пътника.

Така че изводът се налага от самосебе си: от началото на годината пътническият трафик през летище София продължава да намалява със сериозни темпове.

Тези данни веднага поставят ред въпроси около предстоящото влизане на концесионер в управлението на "Летище София" АД. Въпросите станаха още по-актуални, след като министърът на транспорта Росен Желязков неотдавна оповести в парламента, че концесионерът е внесъл предложение за „възстановяване на икономическия баланс на концесията“. С този документ се искало отлагане с 25 години на плащанията на годишното концесионно възнаграждение, дължимо за първите 10 години от концесията. А като компенсация, концесионерът предлагал да увеличи инвестициите с 16 млн. евро - от 608 млн. евро на 624 млн. евро.

Ако бъде прието,това предложение ще е двоен удар срещу България


На първо място то е абсолютно несъстоятелно, тъй като договорът за концесията бе подписан на 22 юли 2020 г. - повече от 4 месеца след обявяване на извънредното положение за епидемията от COVID-19 (13 март 2020 година). Така че още в момента, когато е полагал подписа си под контракта, представителят на концесионера прекрасно е знаел, че т. нар. форсмажорно обстоятелство, каквото е пандемията, вече настъпилото! И съвсем спокойно е могъл или да предяви претенцията си още тогава, или просто да не подпише договора.

На второ място отлагането на плащането на 245 млн. евро (10 години по 24.5 млн. евро) с 25 години сериозно ще занижи реалната стойност на тази сума - заради инфлацията, която ще е много над „компенсацията“ от 16 млн. евро.

От друга страна обаче, дори и ако тези неблагоприятни предложения бъдат приети, финансовите параметри на подписания концесионен договор си остават доста добри за държавата - България трябва да получи общо около 3.5 млрд. лв. за 35-те години срок на концесията.

Нека предположим, че концесионерът ще внесе първоначалната вноска от 660 млн. лв. (550 млн.лв плюс ДДС), както публично обяви министър Росен Желязков.

Товаби бил чудесен приход за България,

особено в този тежък за нея период. Освен тях държавата ще получи и 1.220 млн. лв. под формата на инвестиции, както и 1.678 млрд. лв. от годишните концесионни такси, макар близо 30% от тях да постъпят в хазната с огромно четвърт вековно забавяне.

Тези 3.5 млрд. лв. в действителност са разходите на концесионера само по концесията за нейния срок от 35 години, което прави средно по 100 млн. лева на година. Освен тях обаче той трябва да си възвърне и всички разходи за експлоатацията на летище София – като се започне от заплатите и се стигне до плащането на ток, вода, горива и т.н. И, разбира се - да му остане и печалба, защото той не е решил да инвестира в София само заради уникалните й природни дадености, нали така?

Но... дотук с теоретичните плюсове и минуси. За съжаление всички прогнози показват, че приходи, които да покриват разходите по концесията и за експлоатацията на летище София, няма да има. Казано с езика на цифрите, трафикът от рекордната 2019 г., когато през софийското летище са минали над 7.1 млн. пасажери,няма да бъде възстановен нито до 2025 г.,нито няколко години след това.

Летище София, както и всички аерогари по света, формира своите приходи основно от търговска дейност и летищни такси. Статистиката от последните години ясно показва, че въпреки нарастващия до края на 2019 г. пътнически трафик, приходите му от търговска дейност сериозно изостават. Причината за това е, че броят на обслужените пътници расте най-вече благодарение на нискотарифните авиокомпании, чиито пасажери броят всеки цент и по традиция не купуват нищо от летищните магазини.

При това положение, единственият път пред концесионера за увеличаване на приходите е повишаване на летищните такси. Нещо, което веднага би отблъснало точно нискотарифните авиокомпании и би довело до рязко "пресъхване" на пътникопокота.

При тази очевидна липса на икономическа логика в концесията,възниква много интересен въпрос:

"Защо концесионерът все още не се е отказал от нея, а продължава да настоява да поеме управлението на летище София?"


Като оставим настрана конспиративните теории - за евентуалното му използване като междинен пункт при незаконен трафик на "особен вид стоки“, оказва се, че съществуват и други начини (между другото - съвсем легални и изпробвани във времето) един концесионер да извлече впечатляващи печалби от подобен род начинание.

Един такъв вариант, според юристи е, само след 3-4 години концесионерът да заведе иск срещу държавата за някакви неизпълнени ангажименти около концесията, на стойност, примерно - 1.3-1.5 млрд. лева. И, след като го спечели - да прибере чисти около 800 млн. , плюс лихвите (сумата на иска минус предварително платените 550 млн. лева).

Служители на Темида са категорични, че подобни арбитражни дела могат да се заведат и се да печелят твърде лесно, тъй като концесионерът може да „направи“ и да „докаже“ в съда куп фиктивни разходи.

Подобни примери има достатъчно. Случвало се е дори и със самото „Летище София“ ЕАД:
неотдавна то плати като „неустойки“ над 70 млн. лв.
на арабския консорциум МАК/АДМАК, който беше избран да строи новата полоса за излитане и кацане.


Ще припомним, че легендарният приватизатор на "Балкан" - Гад Зееви, също извъртя подобен номер: най-напред обра до шушка авиокомпанията, а след това заведе дело срещу България, защото уж бил купил "фалирало" дружество.

Кой ще понесе политическата и финансовата отговорност след няколко години, ако подобна схема за източване на българската държава евентуално лъсне и зад концесията на летище София?
На фона на цитираните тук парични суми, ще е полезно българското общество да чуе отговора на този въпрос още по време на предизборната кампания. Така де - по-добре рано, отколкото никога!

Белчо Цанев

... и един пост :


Iva Borovanska

Концесия на Летище София - поредно престъпление и очевидно ограбване на България. И никога няма ни контрол, ни наказани продажници!

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... -koncesiia
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 15 Мар 2021 08:09

Капитал си го казаха само с едно изречение:

Единственото успокоение е, че шансът някой да управлява по-зле летището от държавата е много малък.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 15 Мар 2021 22:45

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Kx » 16 Мар 2021 09:18

Все ми се струва че е по-добре да има концесионер който да развива летището и да даде авансово 500 милиона,
спрямо това летището да остане държавно и да се краде като за световно без да се прави нищо за развитието му.
Печалбата за рекордната по трафик 2019 е около 9 милиона, без да има никакви инвестиции...
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 16 Мар 2021 13:12

Kx написа:Все ми се струва че е по-добре да има концесионер който да развива летището и да даде авансово 500 милиона,
спрямо това летището да остане държавно и да се краде като за световно без да се прави нищо за развитието му.
Печалбата за рекордната по трафик 2019 е около 9 милиона, без да има никакви инвестиции...


Не мисля ,че управляващите трябва да се наричат крадци.Ние сме правова държава с развита пазарна икономика.Ако има крадци ,те трябва да бъдат посочени от прокуратурата и обявени от българския независим съд.Но това не се е случило ,следователно кражби и крадци няма.Летището се управлява от високо компетентни кадри ,посочени от управляващото мнозинство ,под постоянният контрол на компетентни държавни инспекции и министерство ,ръководено от политически отговорен министър.
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 19 Мар 2021 11:08

Концесията на Летище София като приватизацията на „Балкан“?

Очакват се обжалвания на предстоящото решение на кабинета за промяна на концесионния договор

Вече девет месеца след подписването на концесионния договор избраният концесионер - френско-австрийският консорциум SOF Connect, вместо да поеме управлението на летище София и да го стабилизира, поставя условия за отлагане на над 245 млн. евро годишни концесионни такси с 25 години, без да обелва и дума за олихвяването им съобразно инфлацията. Като „компенсация“ той предлага увеличение на инвестициите с 16 млн. евро – инвестиции, които, съобразно ситуацията на световния граждански авиационен пазар, може и никога да не бъдат направени

Очакваше се Министерският съвет да вземе решението за промяна на концесионния договор още на заседанието си в сряда (17 март), но точката така и не влезе в дневния ред. Според добре информирани източници, близки до финансовото министерство, ведомството било подготвило
отрицателно становище

относно промяната на концесионния договор, подписан на 22 юли 2020 г. и харизващ летището за 35 години. Според други източници обаче най-вероятно става въпрос за отлагане на гласуването за по-подходяща дата. В случая става дума за 31 март - денят, когато ще бъде проведено последното редовно заседание на правителството. Ако това наистина се случи, опозиционните партии ще разполагат само с два предизборни дни, за да убедят гласоподавателите, че управляващата коалиция е извършила поредната "измама на века".


Звучи гръмотевично, но си е точно така: ако правителството отложи с четвърт век плащането на 10 последователни годишни концесионни такси, каквито са щенията на концесионера, покрай държавния бюджет
ще минат и заминат общо 245 млн. евро.

Ако следващата сряда номерът мине (дано този път се окажем лоши пророци), за защита на държавния интерес остава само една опция - отхвърлените кандидат-концесионери да атакуват по съдебен път бруталната подмяна на самата концесия. За целта те имат на разположение два календарни месеца, великодушно отпуснати им от разпоредбата на чл. 180 от Закона за концесиите.

Според източници на "БАНКЕРЪ", ако на 31 март правителството си затвори очите и опрости на концесионера споменатите 245 млн. евро, решението му заминава директно в съда. "Придружено" от искането изпълнението на концесионния договор да бъде спряно до окончателното решаване на казуса.

И още - концесионерът вече бил заявил готовност да поеме управлението на аеропорта от 29 март – т. е. два дни преди заседанието на МС, шест дни преди парламентарните избори и... неизвестно количество време
преди плащането на задължителната авансова вноска от 550 млн. лева!

Ако това наистина се случи, целта на подобна стъпка би била да декларира готовност и да окаже влияние при гласуването на решението.

И още нещо научи "БАНКЕРЪ": от страна на концесионера вече било заявено желание да се възползва от правителствените компенсации по схемата 60/40, тъй като „Летище София“ ЕАД отдавна няма пари за заплати. Досега на дружеството е било забранено да кандидатства по тази схема, както и да съкращава служители - за да не усложнява и без това тежката обстановка в социалната сфера на държавата.

Наистина – няма никакво друго логично обяснение защо ръководството на аеропорта все още не е предприело никакво съкращаване на персонала въпреки над трикратното намаление на пътниците през последната година – от 7.1 млн. на 2.07 милиона.

"Анахронизмите" обаче не свършват дотук. Едва ли са много хората, които знаят, но две десетилетия след началото на ХХІ век и високотехнологичния Милениум, парадният вход на европейска България - "Терминал 2" на аерогара София от месеци
няма парно и топла вода в тоалетните!

Причината се оказва проста - ръководството няма подписан договор за доставка на природен газ за отопление на терминала! А т. нар. "Терминал 1", където излитат и кацат нискотарифните авиокомпании и където е приютена почти цялата администрация на ЕАД-то, и днес продължава да се отоплява на... скъпоструваща нафта.

И накрая, ако ръководството на „Летище София“ ЕАД беше инвестирало в поддръжката на аеропорта през последните три години, спокойно можеше да увеличава постепенно летищните такси и да гарантира самоиздръжката на фирмата. Вместо това, таксите бяха намалени и през 2019 г., когато бяха "обработени" рекордните 7.1 млн. пътника, "Летище София" ЕАД

загуби над 14.8 млн. лв. само от такса "Сигурност"!

Крайният резултат е потрес: при двукратно увеличаване на пътникопотока през последните няколко здрави години (т.е. до 2019 г.), печалбата на дружеството се е увеличила не два пъти - от 12 млн. лв. на 24 млн. лв., а едва с мизерните... 300 000 лева. Или със семплите към 3 процента!

Всичките тези неясноти много напомнят сагата с приватизацията и последвалия крах на Авиокомпания „Балкан“. Преди 22 години "БАНКЕРЪ" единствен у нас прогнозира, че партньорът на Гад Зееви в приватизационната сделка - авиокомпания "Аркиа", ще се оттегли, а националният ни превозвач ще последва нещастната съдба на редица други активи, купени, източени и фалирани от израелския бизнесмен.

За жалост, прогнозата ни се сбъдна!

Днес, опирайки се както на всички авторитетни прогнози за средносрочното бъдеще на гражданската авиация в световен мащаб, така и на финансовата логика на подписания концесионен договор за летище София, „БАНКЕРЪ“ отново предупреждава управляващите и цялото българско общество, че загубите от концесията ще бъдат сериозни.

Обратният вариант - подписаният договор да бъде изпълнен 100%, пък дори и с цената на 25-годишно "опрощаване" на първите 10 годишне концесионни такси (245 млн. евро), би означавал само едно: добра печалба за държавата и солидни загуби за концесионера. Както всеки може да се досети - такъв вариант просто не може да има!

Така че ако кабинетът приеме решение за промяна на договора за концесия, а концесионерът - въпреки обжалванията – поеме управлението на летище София, в недалечно бъдеще ще загърмят такива мини в концесията, че 4-годишната сага с обира на "Балкан" ще ни се стори песен.


Чисти сметки, добри концесионери

При положение, че по договор концесионерът няма право да вдига летищните такси през първите 10 години след поемането на аеропорта, а поради ниския трафик ще получава и съвсем слаби търговски приходи – как ще поддържа той тази важна за националната сигурност и за безопасността на полетите критична инфраструктура?
По същата логика, само след няколко месеца или след година, SOF Connect може да поиска от държавата финансова помощ, защото не му излизат сметките. А те - както „БАНКЕРЪ“ многократно писа през последните месеци - със сигурност няма да излизат поне една петилетка.

Това означава, че вместо да пълни бюджета, както се очаква от всеки концесионер, SOF Connect ще се нареди на опашката пред държавното чучурче с празно канче.



Означава обаче и още нещо: след като концесионерът иска да плати първите 10 годишни такси с четвъртвековно отлагане, значи е сигурен, че до 2031 г. "софийският" пътникопоток няма да е достатъчен поне за покриване на разходите му. При това положение за какви увеличени инвестиции от 624 млн. евро иде реч? И какъв е тоз трети терминал, дето ще строи, след като и днешните два са обречени на пустеене?



И накрая, но не на последно място по значение - редно би било, преди да гласува решението си за промяна на концесионния договор, Министерският съвет да се поинтересува какво се случва с отдадените на концесия летища в региона, например - в Загреб и Белград. Или пък каква е съдбата на приватизираното летище на Будапеща...



Белчо Цанев
https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... -na-balkan
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 19 Мар 2021 15:55

Малко положителни новини моля: Ремонтите и обновяването започват от тоалетните и завършват с изходите според Марко Росо, директор в компанията.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 19 Мар 2021 16:17

Pilatus PC-24 на софийското в момента. Не че съм много уведомен, но предполагам е един от първите посетители от този ""type"".
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Rosen85 » 23 Мар 2021 14:39

Делян написа:Pilatus PC-24 на софийското в момента. Не че съм много уведомен, но предполагам е един от първите посетители от този ""type"".

Мисля, че този пост е по-подходящ за тази тема:
viewtopic.php?f=5&t=3230&start=510
Rosen85
най-спотър
 
Мнения: 365
Регистриран на: 09 Ное 2015 02:55

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Kx » 04 Юни 2021 11:09

Променя ли се нещо след като концесионера пое летището (за работещите там и за пътниците)?
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 28 госта

cron