Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 30 Мар 2021 16:17

"Летище София" ли е последният предизборен гвоздей на ГЕРБ
30.03.2021

В петък, 2 април, изтича последния работен ден на сегашния изпълнителен директор на държавното дружество „Летище София“ ЕАД - Владимир Рапонджиев. Пред своите подчинени той е заявил категорично, че който и да го моли – няма да остане в аеропорта нито ден повече. Освен това, преди около две седмици си тръгна и Мая Андреева - член на Съвета на директорите на дружеството, защото изтече тримесечното ѝ предизвестие за напускане.

Така ръководството на „Летище София“ ЕАД, което в продължение на близо 4 години не направи нищо както за развитието на аеропорта, така и за запазване на състоянието, в което го прие, окончателно го изостави. През този дълъг период, вместо да разработи инвестиционна програма, водеща до повишаване качеството на услугите и увеличаване на приходите, въпросното ръководство направи точно обратното - намали драстично летищните такси, считано от 1 януари 2019 година.

"Хитроумен" ход, който го принуди да връща пари на опериращите авиокомпании,

докато пътниците не спираха да се чудят дали целта не е била именно - летището да бъде съсипано до такава степен, че да се стигне до идеята за отдаването му на концесия? Въпрос, на който би било редно компетентните органи да потърсят адекватен отговор.

Сега ръководството абдикира преди да е ясно дали концесионерът да е платил договорената предварителна сума от 550 млн. лв. без ДДС и да е възложил управлението на оператор, за който също се знае, че има подписан предварителен договор при това само за 12 години.

Единственият вариант - в сряда (31 март) Министерският съвет да гласува решение за изменение на концесионния договор, в четвъртък концесионерът да плати авансовата вноска като поп, а в петък операторът да поеме управлението от все още директора Владимир Рапонджиев - звучи невъзможно. Но не заради изключително съкратения срок, през който трябва да се случат нещата - три работни дни, а по друга една причина. Представителите на оператора, който стопанисва летище Мюнхен и с когото концесионерът има договор за управлението на нашия аеропорт,

преди няколко дни са си заминали за Германия.

Според едни – те просто са се прибрали за католическите великденски празници (28 март - 4 април), според други – са си тръгнали до изясняване на ситуацията с концесията на летище София.

В администрацията на аеропорта на Терминал 1 усилено се молят за нов директор да не бъде назначен пак някой бивш стюард, каквито двама вече са минали през поста, нито пък физкултурник с принадлежност към службите. И както властта обича да прави, новият ще е може би "вътрешен човек", но с образование на историк. В хаосът на тези събития има някаква закономерност - предизборно дружеството да бъде оставено на самотек. В този смисъл е и благата вест, която долетя до "Банкеръ", че в сублимния момент председателката на съвета на директорите Ася Иванова отлетяла вчера за Дубай - дали по работа или на пазар, тя си знае? Важното е, че я очакват да се върне за изборите в неделя.

И, ако някой се чуди

защо точно сега повдигаме тези въпроси ,

то е защото на оперативните мениджъри вече е било разпоредено спешно да изготвят 9-месечен план за развитието на летището, който обхваща периода 1 април - 31 декември 2021 година. А това означава буквално ... в настоящият момент. Така че кой прави програмата за развитие не е ясно, след като основните действащи лица са оставили кораба без кормчия.

Тогава възникват два нови въпроса:

- Напът ли е да се разсъхне концесията?
или
- Операторът на мюнхенското летище Flughafen München GmbH не иска да участва в софийската бутафория?

Защото няма никаква логика да възлагаш на провалили се нашенци да пишат 9-месечен план за развитието на летището и да съветват успели германци. А фактът, че сегашните шефове се "изнасят" дружно може да означава, че до петък ще има плащане по концесията и това ще е поредния предизборен гвоздей на Бойко.

Белчо Цанев

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... ei-na-gerb
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот mashine1984 » 30 Мар 2021 17:18

Вестник"Банкер" отдавна се е превърнал в парцал. Единствена медия, която обективни отразява концесията е "Капитал". Колкото и фа не харесвал "Капитал", то в този случай са единствената медия, която влага някаква мисъл като пише за концесията. Всичко друго е батак...
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 30 Мар 2021 18:39

Капитал и Банкер се обединиха преди време ако не се лъжа, но реално те са единствените така наречени (от мен) професионални медии. Може редакциите им да са все още "независими" един от друг и затова да се получава такова противоречие между тях, но да на Капитал/Дневник се вярва :drinkers:

Човек трябва да вярва в нещо :D

Надеждата крепи човека :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 31 Мар 2021 13:42

" на Капитал/Дневник се вярва :drinkers:

Човек трябва да вярва в нещо :D

Надеждата крепи човека :D"

"Икономедиa" и собственика и са The Best !

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0 ... 0%B5%D0%B2

http://sbj-bg.eu/index.php?t=14394

https://frognews.bg/glasat-na-jabata/gl ... chast.html
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 31 Мар 2021 19:44

Ти сериозно си мислиш, че аз съм някакъв незапознат пишещ от далечна Америка. :D

Прокопиев въобще не прилича на олигарх.
Фрога по-скоро разпъва локуми основани на лъжливата теория, че соц. предприятията навремето са функционирали и на по-късен етап са били разграбени.
Да, така сме били научени в училище, но е пълна лъжа както е пълна лъжа, че комунистите не са били терористи!
Не забравяй, че Фрога не се погнусиха да си партнират с Черепа, който е най-наглия олигарх (на държавно кранче) от оживелите....

Ако соц. икономиката е функционирала, ние сме щели да усетим поне някакъв минимален стандарт на живот, но ако някой навремето е живял по-добре от сега да си вдигне ръката (и да си вземе хапчетата същевременно). :D
Истината е че предприятията не са функционирали и малкото ""западни"" купувачи, които са проявили някакъв слаб интерес са се отказвали набързо.

И това не го говоря просто така! Говорил съм с човек, който е обикалял разрушените заводи в цяла Източна Европа за да изкупува машините през 80-те и 90-те. Той ми каза, че 90% от тези машини са били боклук, докато останалите 10% са ставали за нещо. С други думи само с едно изречение това доказва каква е била соц. икономиката навремето: 90% боклук - 10% става за нещо.

Така, че за всички тези бивши соц. предприятия с които Прокопиев е натрупал капитал в началото, по-скоро трябва да му свалим шапка, че се е захванал с тях защото можеха да завършат като Кремиковци "Великолепний" - гордоста на всяко червено говедо! :D

А това, че Капитал е най-добрата хартиена медия няма никакъв спор! Дай боже повече "олигарси" като него, които развиват функциониращи компании, не точещи държавният бюджет!
Последна промяна Делян на 31 Мар 2021 23:43, променена общо 2 пъти
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 31 Мар 2021 20:47

Разбирам ,че ненавиждаш "ЧЕРВЕНИТЕ ГОВЕДА'' - НО НЕ ВСИЧКИ :

Комунистическият род Прокопиеви
Татко разхожда Брежнев във „Воден”

https://politika.bg/bg/a/view/komunisti ... prokopievi

и още: Олигархът Иво Прокопиев овладява държавата на принципа „Имам човек“

Успя да внедри в ГЕРБ дори кадровика си Румяна Бъчварова


„Имам си човек и тук и там, мога да те купя и да те продам“. Хитът на Хазарта най-точно описва схемата, по която от 30 години работи институционалната и медийна плетеница от обвързаности на Каолиновия крал Иво Прокопиев.

https://www.monitor.bg/bg/a/view/oligar ... vek-213961
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Kx » 01 Апр 2021 18:35

хайде не точно със статии дето защитават бедния делянчо, да ни обясняваш колко е лош Прокопиев
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот kokok66 » 06 Апр 2021 09:11

Имам следното въпросче:
Някой знае ли защо от доста време кацащите на 27 като освобождават по Фокстрот заобикалят през Хотел, Кило, Майк и едва тогава на Джулиет? Преди директно от Фокстрод продължаваха по Джулиет. Да не би в участъка на Джулиет между Хотел и Майк да има проблем с рульожката :?:
kokok66
спотър
 
Мнения: 19
Регистриран на: 16 Мар 2014 18:51

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 07 Апр 2021 08:19

Ако има проблем - трябва да го търсиш в NOTAM :D
https://www.bigorre.org/aero/meteo/LBSF/en
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 07 Апр 2021 15:29

Концесионерът на летище "София" получи обещаното от кабинета - 10 г. да не плаща такси
07 апр. 2021
Въпреки упреците, идващи от различни посоки на политическия спектър още преди изборите, все още управляващите решиха да отложат с 10 г. плащането на такси от страна на концесионера на летище София. Такова решение е взето на днешното заседание на правителството.

"Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева, които са предвидени в приходната част на бюджета", заявява министърът на транспорта Росен Желязков, цитиран от правителствената пресслужба.

Досега не се разбра как са изчислени тези 10 г. и защо дължимите през тях суми ще се плащат чак в края на 35-годишния договор. За сравнение концесионерът на двете морски летища получи отлагане на таксата с 1 година, напомня "Капитал". В допълнение от единествената към момента пресконференция, дадена от концесионера, се разбра, че няма да започне веднага изграждането на трети терминал (който по договор трябва да е готов до 10-ата година), тъй като не се преценява за спешно в настоящата ситуация, но ще се направят някои ремонти, които да доближат летището до европейските стандарти, сред които конкретно бяха споменати тоалетните.

Росен Желязков допълва, че няма никакво основание да се твърди, че изменението ощетява държавата, въпреки че промяната означава отлагане на плащането на общо 245 млн. евро.

"Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция", посочва Желязков. Допълва като аргумент това, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка и от Европейската комисия.

Думите му са по адрес на вчерашния призив на лидера на БСП Корнелия Нинова към "Има такъв народ", "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!" за общ фронт срещу ГЕРБ по повод отлагането на таксите за концесионера на летището. Засега обаче хората на Мая Манолова и Христо Иванов са включили въпроса в свои инициативи, които смятат да предложат при формирането на новия парламент.

С думите си Желязков лансира тезата и на самият концесионер за осигуреното финансиране - "8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции - ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка", изрежда министърът.

"Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това", обявява още Желязков.
Заплашва, че при такова развитие държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави. Допълва, че без концесионер в ситуацията на пандемия рискът от управлението и експлоатацията ще остане за държавния летищен оператор, а всички страни в ЕС подпомогнали своите авиационни индустрии.

Уверява, че всяка година ще се прави мониторинг и "при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения". Междувременно в края на октомври държавата взе решение за драстично повишение на летищните такси - само няколко дни след като концесионерът предложи те да не се вдигат 10 години. Така хем той е изпълнил този ангажимент, сметнат за предимство и при избора на концесионер, хем са гарантирани повече приходи.

За намерението на кабинета, осъществено днес, се разбра през март. Темата бе повдигната в разгара на предизборната кампания в парламента от депутата от БСП Румен Гечев. Той обяви, че България "ще пие една студена вода" заради дадената директна държавна подкрепа на въпросния инвеститор. Лидерът на "Демократична България" Христо Иванов пък коментира, че "в името на народа" България се отказва от половин милиард лева. "Ключовият въпрос е в чия полза се взимат решенията. Ние започнахме да разглеждаме този случай по-дълбоко и всички наши индикации показват, че зад концесионера на летище София стоят братя Домусчиеви". Това пък коментира преди дни Ивайло Мирчев, кандидат-депутат от "Демократична България".

На първото заседание след изборите правителството се готви да разсрочи плащанията за концесията за летище "София", като оправданието за това е COVID кризата и икономическите затруднения на летищните оператори и авиобизнеса. Това обяви съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов във включване на живо във "Фейсбук" пред Министерския съвет.

"Няма обяснение обаче защо се прави такава щедра отстъпка - за половин милиард лева, което е общата сума на вноските, кото се разсрочват така, че концесионерът ще започне да плаща след 25 години, когато тези пари ще бъдат много по-малко", посочи той. По думите му, тъй като не се знае кой стои зад сделката, той може да е приближен на премиера Бойко Борисов и затова "получава ВИП корупционно обслужване". Той добави, че по информация на "Демократична България" зад сделката стои Кирил Домусчиев.

"Бойко Борисов и ГЕРБ управляват в пълна непрозрачност, в пълна липса на обяснения, с политика на свършените факти и зад всичко това се крие един кръг от концесионери, кото се препитават от Бойко Борисов", заяви още Христо Иванов.

"Соф кънект" подписа договора с държавата през юли. Участници в "Соф кънект" са фондът "Меридиам" (Meridiam) и строителят "Щрабаг" (Strabag) с 1%. Изборът на единствения кандидат, в чиято структура няма летищен оператор, бе обжалван от другите четири участника в процедурата, а самото обжалване премина доста бързо в сравнение с други през Комисията за защита на конкуренцията и ВАС, припомня "Капитал".

https://www.dnevnik.bg/biznes/2021/04/0 ... _mainStory
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 08 Апр 2021 09:43

В последното заседание на правителството /защо ли ?/ стават чудеса и самарянски дела от концесионера ,помолен да вземе концесията : написано в "Mediapool" :D

С анекс ще се отсрочи плащането на концесионната такса през първите 10 години заради пандемията от коронавирус. Тези такси не се опрощават, а се отлага плащането им за последните 10 години от 35-годишната концесия. Лихви върху сумите няма да се начисляват. Става въпрос за около 245 млн. евро по груби изчисления. Възможно е обаче срокът за неплащането на таксите да е по-кратък. Всяка година ще се следи състоянието на летищния оператор и когато достигне нивата от пътници и самолети от предпандемичната 2019 г., ще е длъжен да започне да плаща задълженията си. За 2020 г. са отчетени около две трети по-малко пътници и 50% спад на кацащите и излитащи самолети, което е довело до намаление на приходите с около една трета и загуба на летището. Според обявената от кабинета информация, трафикът на летище София се е свил на нивото от 2.9 млн. обслужени пътници за 2020 г. спрямо 7.1 млн. обслужени пътници за 2019 г. Има прогнози, че е възможно плащането на концесионните такси да започне на петата или шестата година, обясни пред Mediapool министърът на транспорта Росен Желязков след заседанието на Министерския съвет. Освен с анекса концесионерът беше подпомогнат от държавата и с вдигане на летищните такси през миналата година, което доведе до трус в ръководството на аеропорта. Към момента това увеличение не е влязло в сила, защото се обжалва от нискотарифни авиокомпании и временно новите тарифи са замразени. Съгласно договора концесионерът няма право да пипа летищните такси през първите години на концесията. В замяна на получените облекчения, концесионерът "СофКънект" обещава още този месец да преведе авансовото плащане от 660 млн. лв. в държавния бюджет, каза Росен Желязков. Тези средства са част от поставените от правителството условия още при обявяването на процедурата за концесионирането на аеропорта, планирани бяха като приходи в Закона за държавния бюджет за 2020 г., а после и за 2021 г. и са важни за изпълнението на бюджета. От "СофКънект" също така обещаха вдигане на инвестицията с 16 млн. евро спрямо първоначално обещаните вложения от 624 млн. евро. Средствата са за построяване на нов трети терминал до 10-та година на концесията. Старият терминал 1 за пътници ще стане карго. Всички тези промени в подписания през юли 2020 г. договор се правят заради пандемията от коронавирус и драматично променения авиосектор, който е един от най-засегнатите браншове от кризата.
На пресконференция в средата на март от "СофКънект" обясниха, че те не са се натискали да вземат на всяка цена летище "София" на концесия, защото това е като да си купиш фабрика на 9 септември, както се изрази Марко Росо, директор "Глобално бизнес развитие" на инвестиционния фонд Meridiam, който държи 99% от акците в "СофКънект". Останалият процент е на австрийската "Щрабаг". От обясненията му стана ясно, че те са били помолени от българското правителство да спасят концесията. Условията, при които това може да стане, били поставени от банките, които ще финансират проекта. Готовност за кредитиране са заявили 8 банки, сред които Европейската банка за възстановяване и развитие, Европейска инвестиционна банка, Черноморската банка за търговия и развитие и групата на Световната банка, твърдят концесионерът и транспортният министър. По думите на Росен Желязков условието е било държавата да освободи от такси концесионера до възстановяването на икономическия баланс на концесията. Това означава да се изравнят ползите и рисковете между двете страни. Концесията не е договор за наем на летището, а публично частно партньорство между държавата и концесионера. Държавата участва с актива – летището, срещу което ще получава по 32% от приходите годишно, а концесионерът с мениджмънта и инвестициите. Няма как целият риск да бъде поет единствено от концесионера в тази извънредна обстановка, коментира Росен Желязков.


http://www.mediapool.bg/otsrochka-na-ta ... 20360.html
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 09 Апр 2021 16:32

Министърът на транспорта Росен Желязков подписа допълнителното споразумение към договора за концесията на Летище София, с което се отлага концесионната такса за първите 10 години.

С анекса се потвърждава ангажиментът на концесионера за заплащане на първоначалното възнаграждение в размер на 660 млн. лева към държавния бюджет в рамките на този месец.

https://19min.bg/news/8/149024.html
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 16 Апр 2021 09:09

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот epetkov » 19 Апр 2021 20:50

Концесионерът влиза във владение на летището: https://m.dir.bg/business/ikonomika/kontsesionerat-vliza-vav-vladenie-na-letishte-sofiya-plati-660-mln-leva
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 881
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 20 Апр 2021 15:32

Доживяхме!
Сега очаквам промяна!
Моля местните да рапортуват! :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 22 госта