Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 01 Юли 2020 16:37

Епитафия за летище София

Александър Трифонов - 15 юни 2020

http://24may.bg/2020/06/15/%D0%B5%D0%BF ... %B8%D1%8F/
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 18 Мар 2021 22:39

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 19 Мар 2021 20:25

Концесионерът на летище "София" след подаръка да не плаща такси: Купихме фабрика на 9 септември
https://www.dnevnik.bg/biznes/2021/03/19/4187609_koncesionerut_na_letishte_sofiia_sled_podaruka_da_ne/?ref=rss
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 20 Мар 2021 18:15

Бъдещият стопанин на летище София: Епидемията изтри 300 млн. евро от стойността концесията
Държавата помолила фонда Meridiam да преизчисли плащанията и да не се отказва. А вдигането на таксите за кацане не било съгласувано
https://www.capital.bg/biznes/transport/2021/03/20/4187942_budeshtiiat_stopanin_na_letishte_sofiia_epidemiiata/?fbclid=IwAR1DiE1DP_nPA6de-XvKpRMFMdsodBLKITYCX79Swux2slY6wYSR7dC7PJo
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 21 Мар 2021 13:50

Пароль написа:Концесионерът на летище "София" след подаръка да не плаща такси: Купихме фабрика на 9 септември
https://www.dnevnik.bg/biznes/2021/03/19/4187609_koncesionerut_na_letishte_sofiia_sled_podaruka_da_ne/?ref=rss


"Популярното българско сравнение" е да си купиш фабрика на 8-ми септември /сутринта на 9-ти , официално е обявено завземането на властта от ОФ по радио София/ :D
Същия "мърморко"/независимо-кой представя/ ,ако не му изнася да се откаже от концесията.Класираните на първо и второ място ,все още може да имат интерес и банкови гаранции по концесионните плащания/условие на концесионната процедура/.Между другото ,ако концесионера имаше банкова гаранция ,досега държавата трябваше да си прибере началното плащане от 280 милиона Евро :axe:
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 26 Мар 2021 10:24

Концесионерът на летище София нехае за „Великото зануляване“
четвъртък, 25. март 2021
Не се интересува и как ще връзват бюджетите си и следващите поне 2-3 български правителства

Избраният концесионер на летище София – френско-австрийският консорциум SOF Connect, явно не се съобразява с никакви прогнози. Нито с тези на експертите по гражданска авиация, каквито са в Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), нито с онези на специалистите от Международния летищен съвет (ACI). Въпреки това SOF Connect обещава да "хвърли" огромни пари, за да вземе на концесия летище София. Нещо повече, той се опитва да внуши на българите, че едва ли не си "купува фабрика на Девети септември". Опитът ни като журналисти обаче ни е научил да не вярваме в самарянските намерения на тези инвеститори, които идват тук едва ли не от любов към България.


Очевидно в SOF Connect не се интересуват от интересите на България - освен в частта за възможната печалба от нея, нито дори от визията за бъдещето на основателя и президент на Световния икономически форум в Давос, представена в последната му книга "Covid-19: The Great Reset".

В бестселъра си докторът по икономика и по техника Клаус Шваб обяснява „Великото зануляване“, което ни чака в резултат на пандемията: бързо разрушаване на познатата ни капиталистическа система, сериозно влошаване на жизнения стандарт, изразходване на все по-малко горива вследствие намаления обем пътувания и пр., и пр. Все неща, от които би следвало да се интересува един концесионер на периферно балканско летище, ангажирал се предварително да плати 550 млн. лв. без ДДС за да го управлява.

Напротив – дори сега, след една пандемична година, в която пътниците на летище София са намалели около и над 3 пъти, концесионерът ни "идва на крака" и потвърждава, че независимо от всичко ще поеме управлението му, защото изпълнявал молба на правителството!

Представител на концесионера дори обяви публично, че правителството е помолило „да намерим начин да възстановим баланса на концесията“, само за да бъде запазен размерът на първоначалното плащане.

Какви игри играете бе хора?

И каква е истината за концесията на летище София? Излиза, че правителството на Бойко Борисов не се интересува от бъдещето на столичното летище, а само от това да получи прословутите 550 млн. лв. без ДДС. Именно поради това то се съгласява да бъде отложено плащането на над 245 млн. евро годишни концесионни възнаграждения с четвърт век!

А какво означава неплащането на толкова много пари в продължение на 10 години за политическия и икономическия живот на България? Това би лишило от приходи две правителства с пълен мандат и трето, чийто мандат ще е преполовен, преди концесионерът да започне да плаща по 24.5 млн. евро годишна концесионна такса. Така че бюджетите за важни социални, военни и други плащания на тези правителства ще бъдат сериозно ощетени!

Но и тази сметка няма да бъде точна, ако правителството удовлетвори искането на концесионера да плати концесионните такси чак между 25-та и 35-та година от концесията. Това би било нечуван реверанс към един едва стъпил на българска земя инвеститор и би облагодетелствало някакви други правителства, които ще управляват България след повече от четвърт век.

Концесионерът е твърдо решен да плати първоначалната вноска, с което навярно иска да подчертае своята благодарност към кабинета "Борисов-3“

Ето защо е изключителна важно да се знае:

Къде ще намести кабинетът „Борисов-3“ тези 550 млн. лв. без ДДС

в мътните седмици след изборите?

Т.е. във времето, когато обществените нагласи ще са фокусирани върху преговорите по съставянето на следващ кабинет?! И след като отдавна никой не говори за спасяване на „БДЖ-Пътнически превози“ с тези пари.

Ако се вярва на експертните прогнози,

авиационният трафик няма да бъде възстановен

в близките няколко години. А в случай, че летищните такси бъдат повишени, както сам призна и концесионерът, то това ще отблъсне много авиокомпании, особено нискотарифните, които стоят в основата на над 70% от рекордния трафик за 2019 година. При това – вече започнаха да фалират авиокомпании, и то не какви да е. Миналата седмица, например, фалит обяви една сериозна авиокомпания с почти вековна история, каквато е чешката CSA – основана през 1923 г. и преживяла дори Великата депресия и много други кризи. Напълно възможно е в скоро време да сме свидетели на фалити и на нискотарифни авиокомпании, които вече масово отказват или съкращават поръчки за нови самолети – нещо, което съвсем професионално би трябвало да бъде отчетено от концесионера SOF Connect.

И накрая бихме искали да поставим на вниманието на кабинета и обществото още един сериозен проблем.

Концесионерът обеща да инвестира вече не 608, а 624 млн. евро, като основната част от тях ще отидат за изграждането на нов Терминал 3. За целта се постарахме да погледнем проекта на SOF Connect за този терминал и да направим някои елементарни сравнения. Терминал 3 ще е с галерия и 5 ръкава, а сегашният Терминал 2 е със 7 ръкава, като е проектиран да обслужва 2.6 млн. пътници. Вярно е, че със сгъстените слотове през 2019 г. през него преминаха два пъти повече пътници, но без пандемия и при висока претовареност в пиковите часове. Нещо, което в бъдеще, както сочи в книгата си д-р Клаус Шваб, ще е невъзможно.

Въпросът "за един милион" е

колко ли пътници ще обслужва новият Терминал 3 с 5 ръкава и как концесионерът смята да обслужва с тези два терминала 23 млн. пътници в края на концесията?

Освен това в плановете му влиза и събарянето на стария Терминал 1 и изграждането на негово място на карго терминал. Терминал 1 обаче е в центъра на летището и един бъдещ карго терминал там би създавал много проблеми заради пресичането на пътническите и карго потоците.

Освен това целият район пред Терминал 1 е зает от офиси на авиокомпании и на централата на Института за въздушен транспорт. Как ли ще им се отрази трафикът на стотици тежки камиони, превозващи десетки хиляди тонове карго?

И още. Изграждането на новия терминал на загребското летище „Франьо Туджман“ например е струвало 300 млн. евро, а не 624 милиона. При това става дума за терминал с площ 65 хил. кв. метра и не е с 5, а с 8 ръкава, както и с паркинг за 1100 автомобила. А, според осведомени, концесионерът на летището в Загреб, в който влизат и известни френски компании, вече търсел начини да се освободи от поетите ангажименти там вследствие на силно намалелия трафик заради пандемията.

Освен това само преди два дни стана ясно, че не се е явил нито един кандидат-концесионер за летище Пловдив. Явно кризата в гражданската авиация плаши инвеститорите дори и за такъв аеропорт, като този край Града под тепетата, който се слави не само с огромните си индустриални зони, но и с близостта си до известния зимен курорт Пампорово.

Още на 22 юли 2020 г. - при подписването на концесионния договор за Летище София, бе обявено, че SOF Connect ще прави анализ на всеки 5 години за необходимостта от изграждането на нова полоса за излитане и кацане. Дотук добре! Но проблемът е, че
място за втора успоредна писта на аеропорта няма.

Единственият вариант е построяването на коса писта в посоки северозапад – югоизток, към Лозенска планина, която силно засяга района на Бусманци.

Изграждането на коса писта би означавало отчуждаване на множество терени и събаряне на стотици жилищни и стопански сгради, нещо, което би се проточило с години и оскъпило значително проекта.

От всичко, казано дотук, става ясно, че нито прогнозите, нито планирането на концесионера за бъдещото развитие на летище София са близки до реалността. Как тогава може да се очаква, че финансовият баланс на концесията ще бъде спазен. „БАНКЕРЪ“ неотдавна прогнозира, че в най-скоро време ще сме свидетели на нови опити на концесионера за промяна на подписания договор.

И накрая, както по-горе казахме, SOF Connect досега не е управлявал пряко летища, поради което е ангажирал
оператора на летище Мюнхен да оперира столичната ни аерогара.

Потърсихме информация как този оператор управлява „5-звездното“ (б.а. - по думите на транспортния министър Росен Желязков), летище Мюнхен. Информацията е публична и може да се види от всеки. От нея става ясно, че трафикът на летище Мюнхен е паднал над 4.3 пъти - от 47.941 млн. пътници през 2019 г. на 11.112 милиона през 2020 година. А след като операторът на летище Мюнхен не е успял да задържи трафика там – как ще го стори в София? Още повече, че зад гърба му стои гигант като „Луфтханза“, докато основният превозвач на летище София е унгарската Wizz air.

Разбира се, всичко относно концесията на летище София е в ръцете на правителството на Бойко Борисов. От неговото решение зависят не само постъпленията в държавния бюджет на България през следващите 35 години, но и съдбата на една от основните за страната ни инфраструктура. Още повече, че не е все едно плащането на концесионни такси да бъде отложено с десет години или ти да се платят чак след 25-тата година.


Белчо Цанев

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... anuliavane
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Kx » 26 Мар 2021 12:02

Голяма боза е тази статия.
Явно някой сипва във вестник банкер да пускат такива глупости през ден.
Паднал трафика на Мюнхенското летище през 2020 и за това бил виновен оператора, а не пандемията.
Щото в София през 2020 се е увеличил трафика.
Намесиха дори "The Great Reset".
Факта е, че държавата ще получи повече веднага 38 пъти печалбата за рекордната 2019 на Летище София(около 13 милиона лв), управлявано от сегашното ръководство.

Интересно какво ще се говори ако пропадне концесията.
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 26 Мар 2021 14:50

Боза е цялата "концесионна процедура" - тотално променена по условие за избор на победител.Накрая се стига до там ,че определения за победител ,се прави на жертва и извива ръцете на държавата за плащания ,по които е класиран .Така ,че всяка боза си има производител ,в случая - Министерството на Транспорта и министъра Му .Как нито една концесионна процедура за отдаване на летище ,не остана без проблеми при тези управляващи !?

Дано да не се случи описания вариант в публикацията на "Банкер" от 11 март 2021,което бих нарекъл "Голямото ужилване":


"Като оставим настрана конспиративните теории - за евентуалното му използване като междинен пункт при незаконен трафик на "особен вид стоки“, оказва се, че съществуват и други начини (между другото - съвсем легални и изпробвани във времето) един концесионер да извлече впечатляващи печалби от подобен род начинание.

Един такъв вариант, според юристи е, само след 3-4 години концесионерът да заведе иск срещу държавата за някакви неизпълнени ангажименти около концесията, на стойност, примерно - 1.3-1.5 млрд. лева. И, след като го спечели - да прибере чисти около 800 млн. , плюс лихвите (сумата на иска минус предварително платените 550 млн. лева).

Служители на Темида са категорични, че подобни арбитражни дела могат да се заведат и се да печелят твърде лесно, тъй като концесионерът може да „направи“ и да „докаже“ в съда куп фиктивни разходи.

Подобни примери има достатъчно. Случвало се е дори и със самото „Летище София“ ЕАД:
неотдавна то плати като „неустойки“ над 70 млн. лв.
на арабския консорциум МАК/АДМАК, който беше избран да строи новата полоса за излитане и кацане."
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 28 Мар 2021 00:14

Предполагам, че тези които са подписвали концесията от страната на правителството са с хиляди пъти по-запознати с материята от колкото форумните/интернет герои и дори от журналисти от професионални медии като Банкер и Капитал, които аз лично много уважавам.

Да, в последно време дори тези медии започнаха да пишат срещу концесията което аз личмо си ги обяснявам с това, че задоволяват мрънкачите.

Да, може и да има вариант в който концесионерът да не е подходящ и уважаваните медии да излезнат прави, но някакси този вариант хич не ми се вярва да съществува, дори въобще не ми се вярва да съществува....

Лично за мен дали някой германец или американец или французин ще вземе концесията е без никакво значение при положение, че който и да я вземе ще е в хиляди пъти по-добре от доказаното лошо държавно управление.

И разбира се трябва да дам за пример концесионера на летищата във Варна и Бургас. Ако някой ми каже, че там нещата не се оправиха след като концесионерът навлезна - пепел му на езика (ха-ха), с други думи лъже та лъже.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот mashine1984 » 28 Мар 2021 13:08

Делян написа:Предполагам, че тези които са подписвали концесията от страната на правителството са с хиляди пъти по-запознати с материята от колкото форумните/интернет герои и дори от журналисти от професионални медии като Банкер и Капитал, които аз лично много уважавам.

Да, в последно време дори тези медии започнаха да пишат срещу концесията което аз личмо си ги обяснявам с това, че задоволяват мрънкачите.

Да, може и да има вариант в който концесионерът да не е подходящ и уважаваните медии да излезнат прави, но някакси този вариант хич не ми се вярва да съществува, дори въобще не ми се вярва да съществува....

Лично за мен дали някой германец или американец или французин ще вземе концесията е без никакво значение при положение, че който и да я вземе ще е в хиляди пъти по-добре от доказаното лошо държавно управление.

И разбира се трябва да дам за пример концесионера на летищата във Варна и Бургас. Ако някой ми каже, че там нещата не се оправиха след като концесионерът навлезна - пепел му на езика (ха-ха), с други думи лъже та лъже.

Бих се съгласил с теб при условие, че най-добрата оферта беше спечелила и че зад спечелилия кандидат не прозираха Иван Мирински и Делян Пеевски.
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 28 Мар 2021 17:14

:smt023 :smt023 :smt023
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 28 Мар 2021 22:21

Ами да видим как "разцъфтя" летище Горна Оряховица под "вещото" ръководство на концесионера...
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 29 Мар 2021 23:05

За първи път чувам, че летището на Горна било на концесия, но след кратка проверка разбрах, че Вълка го бил взел. Е, без думи какво да кажа? Той бил единственият кандидат така или иначе. :cry:

Ако наистина адаша седи зад софийската концесия нещата не са на добре въпреки, че пак не ми се вярва. В смисъл, че първо софийската концесия ще се гледа под лупа и второ, че по-лошо управление от сегашното едва ли дори и прекръстеният адаш може да предложи!
Не съм съгласен, че държавата е избрала най-лошата оферта обаче. Според мен правилните хора са решили кой е най-добрият кандидат, и под правилните хора поне аз разбирам хора които са професионалисти, не бивши БКП-та! Знам, че министерството е развъдник на този род добитък, но също вярвам, че той е на изчезване.

Да не забравяме, че концесията на Варна и Бургас също въобще не е много чиста въпреки факта, че трафика се изстреля нагоре и терминалите се подновиха. Там освен Fraport, разни бивши БКП-та от варненски групировки бяха замесени, но какво да се прави. Всичко е прано и препрано вече.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Attila » 29 Мар 2021 23:36

На теб само БКП-та са ти в главата.
Attila
спотър
 
Мнения: 35
Регистриран на: 10 Окт 2007 13:43

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот mashine1984 » 30 Мар 2021 11:45

Attila написа:На теб само БКП-та са ти в главата.

Не е като да нема основание БКП да ни е в главите. То кой ли бизнес не е свърза с тех? Та Черпа ли, та ТИМ ли, та дебелия ли?!
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 23 госта