И за да стане абсолютно ясно, колко некомпетентни хора решават какво ще се случва с ГА в българия, четете тази стенограма. Тук се говори само за това, колко пари ще се вземат от концесията, колко хора ще изгони от летището концесионерът ( и можем ли да направим нещо за да ги "спасим") и ... нищо друго. Един обаче се е сетил да постави сериозен въпрос (този за шума), обаче не от гледна точка на някакво си европейско законодателство (заради не спазването на което ще ядем карачката), а заради това, че, той (горкия) живеел в „Сухата река“ и бил „наясно“ какъв огромен шум вдигали самолетите.Тези нямат нищо общо с управление на каквото и да е било! Едно време селсъветите бяха на по-високо ниво!
Стенограми от пленарни заседания
СТО ШЕСТДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО ЗАСЕДАНИЕ
София, сряда, 18 юли 2018 г.
Открито в 9,03 ч.
https://www.parliament.bg/bg/plenaryst/ns/52/ID/6285„ДИМИТЪР ДАНЧЕВ (БСП за България): Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми госпожи и господа народни представители! Заложената концесия на летище София е обявена като концесия за строителство и се казва, че ще има строителство на нов терминал и разширяване на Терминал 2, както и строителство на нова писта. Става ясно, че Министерството на транспорта задължава концесионера да извърши разширение на летище София. За мен остават да висят във въздуха няколко въпроса, които, несъмнено, засягат силно гражданите на София, включително и тези, които не използват услугите на летището.
Задължение на концесионера е да изготви ОВОС в случаите на ново строителство. От една страна, в случай че ОВОС не бъде одобрен, концесионерът може да изпадне в невъзможност да изпълни задължението по концесионния договор. От друга страна, той би могъл да третира записаното му задължение в концесионния договор като твърд ангажимент на държавата да получи положителна ОВОС и в случай че не я получи, да осъди държавата за пропуснати ползи.
Такъв пример има в най-близката ни история, преди няколко години с една концесия за производство на цимент в „Кремиковци“, където Народното събрание след това одобри една сериозна сума, с която да компенсира инвеститора. С една дума, да го обясня по-ясно – концесионерът е задължен да изгради Терминал 3 и да направи ОВОС. За мен отсега е ясно каква ще бъде оценката за въздействието върху околната среда.
В този смисъл, за мен е изключително важна необходимостта от наличието на генерален план за развитие на летищния комплекс преди отдаването на летището на концесия. Това е необходимо, още повече защото бъдещото развитие на летището засяга според консервативни оценки пряко над 40 хиляди жители на районите „Хаджи Димитър“, „Сухата река“, „Подуяне“, „Орландовци“, „Христо Ботев“, които от години са подложени на шум над пределно допустимите норми и едва ли биха приели с удоволствие идеята за разширение на летището, още повече за създаването на втора писта, което със сигурност ще означава по-голям брой излитащи и кацащи самолети, съответно по-голям шум.
Някои оценки посочват, че на наднормени шумови нива в резултат на ниско прелитащите самолети са подложени повече от 235 хиляди столичани. Като почти постоянен жител на район „Суха река“ в София през последните 35 години, аз лично имам преки наблюдения върху сериозния шум, който пораждат те. За съжаление в условията на концесията не се предвижда никакво задължение за концесионера да подпомогне жителите поне на най-засегнатите райони, като подсигури подходящо финансиране за саниране на техните жилища с цел намаляване на шума в тях.
Поради липсата на нов генерален план за развитие на летището, за създаването на който имаше предостатъчно време в изминалите години, Столичната община, ръководена от мнозинството на ГЕРБ, услужливо не предлага цялостна схема за включването на летищния комплекс в комуникационно-транспортната схема на Столичната община. Не става ясно дали летището някога ще бъде свързано, например, с високоскоростна жп връзка, както е направено в редица големи европейски градове. Изводът, който можем да направим тук, както го правим и по други поводи, е, че очевидно пътническите железопътни превози не са приоритет в политиката на Транспортното министерство.
Тук би следвало да се отбележи също, че в момента транспортната свързаност на най близките райони на летището като кварталите „Левски В“, „Левски Г“ и „Сухата река“ с летището е парадоксално. Жителите на тези райони стигат по-лесно практически пеша до летището, защото не могат да използват ефективно градския транспорт за придвижването от и до летището. Такъв просто няма.
Разширяването на летището, без да е заложено от държавата в генерален план за негово развитие, би могло да означава, че в бъдеще летищният комплекс може да се развие в такава посока, че още по голям брой излитащи и кацащи самолети да прелитат на ниска височина, както досега над централните градски части, в това число над сградите на Президентството, Министерския съвет и Народното събрание, което несъмнено за мен представлява и заплаха за националната сигурност, защото опасността от аварии над града със сигурност нараства от увеличения трафик на все по-тежки летателни апарати.
За решаването на тези въпроси в условията на концесия не се споменава и дума. Поставянето на тяхното решаване в ръцете на бъдещия концесионер би бил поредният отказ от вземане на управленски решения, които засягат здравето и качеството на живота на ползвателите на летището, но преди всичко на жителите и гостите на София. Няма как отговорността за развитието на критична инфраструктура на града да бъде прехвърлена в частни ръце. Публичното управление на това развитие е абсолютно задължително не само защото то касае здравето и живота на софиянци, но защото касае развитието на града и на транспортните потоци в него, а и извън него.
Ние – говоря от името на гражданите на София, категорично заявяваме: Министерството на транспорта и столичният кмет да поемат своя… (Шум в залата.)
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ (ГЕРБ, от място): Кой ти дава това право – да говориш от името на гражданите на София?
ДИМИТЪР ДАНЧЕВ: Ако искате да ме репликирате, може да направите реплика.
Ние заявяваме категорично, че Министерството на транспорта и столичният кмет трябва да поемат своя ангажимент за развитието на столицата и за осигуряване на нормално качество на живот на жителите на града, като изготвят генерален план на летището. Благодаря Ви.“