Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Big G » 27 Фев 2016 00:05

jorrojorro написа:
Big G написа:
mashine1984 написа:До дни обявяват процедурата за концесия на Летище София
Всички големи европейски летищни оператори заявиха интерес към столичния аеропорт

http://www.standartnews.com/mneniya-int ... 23686.html

Tова и Ryanair Sofia Base нещо май не се вързват. Щерянов преговаря, а до края на годината, ако стане въпросната концесия дали концесионера няма да има други идеи и условия ?


Типично по-български разсъждение - концесионера не трябва ли да развива летището? И да се стреми колкото се може повече компании да оперират на него и да имат бази, съоътветно той да печели от това ? Само че концесионера може да поиска и BG Air да си плати дълговете от няколко милиона на летището - тогава май с предимство ще са тези, които плашат навреме и работят по западните стандарти, а не тези дето не си плащат, не мислите ли ? :wink:

Къде съм казал, че концесионера не трябва да развива летището, а??? Просто разсъждавах на глас това, което сегашния шеф на л-щето би подписал в един евентуален бъдещ договор дали би съвпаднал с интересите (условията по оперирането) на бъдещия концесионер. А като намесваш и BG air и прибавим дълговете на аеропорта, нещата приемат друго измерение за бъдещия концесионер. Ако визираш, че Ryanair са "тези, които плащат навреме....", не забравяй случая, при който кацнаха на резерв в София и имаше проблем именно заради някакви плащания.
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1373
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Topfly » 27 Фев 2016 10:38

jorrojorro написа:Типично по-български разсъждение - концесионера не трябва ли да развива летището? И да се стреми колкото се може повече компании да оперират на него и да имат бази, съоътветно той да печели от това ? Само че концесионера може да поиска и BG Air да си плати дълговете от няколко милиона на летището - тогава май с предимство ще са тези, които плашат навреме и работят по западните стандарти, а не тези дето не си плащат, не мислите ли ? :wink:


Тази година може да се окаже много тежка за България ер. От една страна идва натиска на Wizz air и Ryanair, a от друга страна ще се увеличи натискът да си платят летищните такси. Новият концесионер едва ли ще има интерес съзнателно да фалира България ер, но със сигурност ще ги притисне много по силно. Интересни времена идват..
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2208
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Topfly » 27 Фев 2016 10:45

Big G написа:Ако визираш, че Ryanair са "тези, които плащат навреме....", не забравяй случая, при който кацнаха на резерв в София и имаше проблем именно заради някакви плащания.


Ryanair са супер печеливша компания и е несериозно да се твърди, че не могат да си платят летищните такси. Не си спомням какъв беше случаят с летище София, но вероятно са се опитали просто да се пазарят, както го правят навсякъде.

Случаят с България ер е съвсем различен, защото авиокомпанията няма парите за да си плати летищните такси и единствествено добрата воля на собственика или на летището ги държи на повърхността.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2208
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Big G » 28 Фев 2016 18:12

Topfly написа:
Big G написа:Ако визираш, че Ryanair са "тези, които плащат навреме....", не забравяй случая, при който кацнаха на резерв в София и имаше проблем именно заради някакви плащания.


Ryanair са супер печеливша компания и е несериозно да се твърди, че не могат да си платят летищните такси. Не си спомням какъв беше случаят с летище София, но вероятно са се опитали просто да се пазарят, както го правят навсякъде.

Случаят с България ер е съвсем различен, защото авиокомпанията няма парите за да си плати летищните такси и единствествено добрата воля на собственика или на летището ги държи на повърхността.

Бъдете коректни и не преиначавайте написаното. По-горе един, сега и ти. Да питам и теб, къде съм казал/писал, че не могат да си платят летищните такси??? Да се пазарят (както казваш), ДА, защо не. А ако са били прави??? И да попитам знаещите. Кой ще е този концесионер (макар, че не е за тази тема, ама понеже намеси дълговете на BG air) дето ще му искат кеш предварително безумно много пари, а на всичко отгоре да плати/опрости и дълга на авиокомпанията?!
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1373
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Topfly » 28 Фев 2016 19:28

Big G написа:И да попитам знаещите. Кой ще е този концесионер (макар, че не е за тази тема, ама понеже намеси дълговете на BG air) дето ще му искат кеш предварително безумно много пари, а на всичко отгоре да плати/опрости и дълга на авиокомпанията?!


По принцип всичко може да се калкулира в цената. 50 милиона не са много спрямо цената на цялата концесия. Ако сделката мине пазарно, според мен концесионерът може да плати дори над 1 милиард лева за летището. Има вариант да не се опрощава или плаща дълга, а още докато е държавно да се рзсрочи за 20-30 години и това да се калкулира от концесионера.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2208
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 28 Фев 2016 20:14

А,какво става с пистата,тя на версия ли остава....

"Най-големите проблеми обаче тепърва предстоят. Държавната компания по всяка вероятност ше бъде осъдена на плати 42 млн. долара по делото за строителството на новата писта. Депозитът в КТБ от 28 млн. лв. вече е в графата на дългосрочните вземания и "Летище София" едва ли ще си върне тези пари. Пак в графата с вземанията са и тези от "България ер", която от години не обслужва редовно задълженията си за летищни такси към аерогарата, които през пролетта на тази година бяха около 50 млн. лв."

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2 ... _prividno/

P.S. 42 млн.е само по делото,а цената на пистата е отделно.
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 943
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Big G » 29 Фев 2016 00:21

mashine1984 написа:До дни обявяват процедурата за концесия на Летище София
Всички големи европейски летищни оператори заявиха интерес към столичния аеропорт

http://www.standartnews.com/mneniya-int ... 23686.html

А тия големите знаят ли, че ще им искат всичките пари на куп още в началото?! Ами то, ако е така по добре да си го купят, поне ще знаят, че ще си е тяхно.И изобщо има ли такава практика в концесионирането с предварително плащане на цялата концесионна вноска?
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1373
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Topfly » 29 Фев 2016 09:18

Big G написа:
mashine1984 написа:До дни обявяват процедурата за концесия на Летище София
Всички големи европейски летищни оператори заявиха интерес към столичния аеропорт

http://www.standartnews.com/mneniya-int ... 23686.html

А тия големите знаят ли, че ще им искат всичките пари на куп още в началото?! Ами то, ако е така по добре да си го купят, поне ще знаят, че ще си е тяхно.И изобщо има ли такава практика в концесионирането с предварително плащане на цялата концесионна вноска?


Има огромна разлика между собственост и концесия! Собственикът ако иска може да затвори летището и да го превърне в мол, докато ако концесионерът наруши концесионния договор, може да му бъдат отнети правата. Имаш ли идея какво би станало ако собственикът реши да затвори летището и София остане без летище за 3-4 години, докато на друго място построят ново летище?

Макар и не много разпространена, но практика за взимане на цялата концесионна такса на веднъж има. Летището в Будапеща например беше дадено на концесия по подобна схема. Там държавата първо създаде 100% държавно дружество, което получи концесия за 75 години за управление на летището. След това 75% от акциите на дружеството концесионер бяха продадени от държавата за около 1,8 милиарда евро или 100% от дружеството беше оценено на 2,4 милиарда евро.

Летище София е по малко от летище Будащеща, а срокът за концесия е с 50% по кратък. От тези данни аз предположих, че сумата за концесия на летище София ще е значително по ниска, но дори и така не би трябвало да е под 500 милиона евро.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2208
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 29 Фев 2016 10:18

Big G написа:
mashine1984 написа:До дни обявяват процедурата за концесия на Летище София
Всички големи европейски летищни оператори заявиха интерес към столичния аеропорт

http://www.standartnews.com/mneniya-int ... 23686.html

А тия големите знаят ли, че ще им искат всичките пари на куп още в началото?! Ами то, ако е така по добре да си го купят, поне ще знаят, че ще си е тяхно.И изобщо има ли такава практика в концесионирането с предварително плащане на цялата концесионна вноска?


Да,както казва министъра "СПЕЦИФИЧНИТЕ УСЛОВИЯ" са направо "ОТБЛЪСКВАЩИ УСЛОВИЯ".
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 943
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Big G » 29 Фев 2016 15:50

:wink:
Topfly написа:Има огромна разлика между собственост и концесия! Собственикът ако иска може да затвори летището и да го превърне в мол, докато ако концесионерът наруши концесионния договор, може да му бъдат отнети правата. Имаш ли идея какво би станало ако собственикът реши да затвори летището и София остане без летище за 3-4 години, докато на друго място построят ново летище?

Макар и не много разпространена, но практика за взимане на цялата концесионна такса на веднъж има. Летището в Будапеща например беше дадено на концесия по подобна схема. Там държавата първо създаде 100% държавно дружество, което получи концесия за 75 години за управление на летището. След това 75% от акциите на дружеството концесионер бяха продадени от държавата за около 1,8 милиарда евро или 100% от дружеството беше оценено на 2,4 милиарда евро.

Летище София е по малко от летище Будащеща, а срокът за концесия е с 50% по кратък. От тези данни аз предположих, че сумата за концесия на летище София ще е значително по ниска, но дори и така не би трябвало да е под 500 милиона евро.

Това, че има разлика НИКОЙ не спори. Ясни са ми и последствията от едното и другото и без да ми го обясняваш. Въпроса беше, че се иска цялата сума за концесията още в началото!?!, като първоначалната цена е 550 мил евро (явно толкова им трябва на държавниците за да "оправят" бакиите на БеДеЖе-то :) ) И в тази връзка всеки, който е готов и има тези пари на куп би предпочел (струва ми се) да си купи някъде някое л-ще, което ще си е негова собственост. Малко отклонение: имам апартамент и искам да го дам под наем. Казвам на желаещите, ОК, давате ми предварително целия наем за 5-6 год. напред и влизате. Да де, ама ако ги имат тези пари няма ли да ги ползват за закупуване на собствено жилище. За това става въпрос. А дали "големите" ще продължават да са мераклии ще се разбере едва след като излезат всички условия по концесията. Впрочен ситуацията е горе-долу като тази, че вече София си има база на Ryanair с 1-2-3-4-5 самолета, само дето все още няма договор. Нека не поставяме каруцата пред коня и да имаме търпението да видим как ще се случат нещата. Какво беше казал Н. Хайтов: “Едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто - да го направиш.” :wink:
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1373
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Topfly » 29 Фев 2016 16:16

Big G написа:Това, че има разлика НИКОЙ не спори. Ясни са ми и последствията от едното и другото и без да ми го обясняваш. Въпроса беше, че се иска цялата сума за концесията още в началото!?!, като първоначалната цена е 550 мил евро (явно толкова им трябва на държавниците за да "оправят" бакиите на БеДеЖе-то :) ) И в тази връзка всеки, който е готов и има тези пари на куп би предпочел (струва ми се) да си купи някъде някое л-ще, което ще си е негова собственост. Малко отклонение: имам апартамент и искам да го дам под наем. Казвам на желаещите, ОК, давате ми предварително целия наем за 5-6 год. напред и влизате. Да де, ама ако ги имат тези пари няма ли да ги ползват за закупуване на собствено жилище. За това става въпрос. А дали "големите" ще продължават да са мераклии ще се разбере едва след като излезат всички условия по концесията. Впрочен ситуацията е горе-долу като тази, че вече София си има база на Ryanair с 1-2-3-4-5 самолета, само дето все още няма договор. Нека не поставяме каруцата пред коня и да имаме търпението да видим как ще се случат нещата. Какво беше казал Н. Хайтов: “Едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто - да го направиш.” :wink:


Мисленето ти е прекалено българско :) На запад никой не го интересува да има “собственост“, а това кое е по изгодно. Какво означава ако ги има парите? Ако един проект носи значително по висока доходност от банковата лихва, при приемлив риск, значи той е изгоден. Ако е изгоден няма никакъв проблем да се финансира с дълг в облигации или с банков заем. За изгоден проект, винаги ще се намерят пари!

Дори много да искаш да купиш основното летище на един град или държава, едва ли ще можеш, защото както ти обясних по горе никой не ги продава тези летища, а максимум ги дават на концесия. Реално алтернативата за покупка, просто не съществува!

Има или няма договор с Ryanair също няма голямо значение при един 35 годишен договор! Какво значение има, че летището има договор с България ер и кой точно гарантира, че България ер ще съществува след 35 години и редовно ще си плаща летищните такси? :wink:

Аз лично бих заложил много повече на един неподписан договор с Ryanair в бизнес плана за следващите 35 години от колкото на подписания договор с България ер :wink:
Последна промяна Topfly на 01 Мар 2016 08:25, променена общо 1 път
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2208
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 29 Фев 2016 16:53

Всъщност, от кои дейности ще печели концесионера?Та те,почти всички са оттдадени на частни фирми ,чрез дългосрочни договори.А плащането на пистата,ще я мине в графата - непредвидени разходи.Наистина трябва да имаш освен небългарско мислене , много странна икономическа фантазия,за да платиш стотици милиони и да очакваш реална възвращаемост.
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 943
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Topfly » 29 Фев 2016 17:15

skyviewer написа:Всъщност, от кои дейности ще печели концесионера?Та те,почти всички са оттдадени на частни фирми ,чрез дългосрочни договори.А плащането на пистата,ще я мине в графата - непредвидени разходи.Наистина трябва да имаш освен небългарско мислене , много странна икономическа фантазия,за да платиш стотици милиони и да очакваш реална възвращаемост.


Не съм запознат с договорите, но няма договор който не може да се прекрати. Всичко е въпрос на сметки. Ако сериозно го мислят даването на концесията едва ли ще принудят концесионера да влиза в трудно решими юридически казуси. Особено след като сумата която искат да получат за летището им трябва веднага!
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2208
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 29 Фев 2016 17:23

...и една малка пистичка,която просто виси в големия космос .

Договорът с кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company) за изграждане на новата писта и съпътстващи работи е подписан на 14 март 2003 г. Уговорената цена не 52.9 млн. долара без ДДС. Съгласно споразумението, при спор страните ще се обръщат към Международния арбитражен съд към Международната търговска камара - Париж. Проблемите започват със забавянето на процедурите по отчуждаване на терените за пистата. Тя е готова през втората половина на 2006 г., а част от извършената работа не е и платена на изпълнителя. Той се обръща към съда в Париж, а "Летище София" излиза с насрещни претенции. Обикновено при арбитражните дела се достига до баланс между страните. Не и в това дело. Съдът признава почти всички искове на кувейтско-саудитското обединение, като разглежда само един от исковете на ответника, тъй като той не е отнесъл претенциите си първо към строителния надзор, както е според общите условия на договора.

Решението в полза на МАК/АДМАК е от 28.09.2011 г., (към него има и допълнителното решение от 11.07.2012 г.) "Летище София" е осъдено да плати 13.5 млн. долара за разходи по удължаване на срока; 11.8 млн. долара за неплатени възнаграждения; 5.3 млн. долара за предоставена от изпълнителите банкова гаранция; 2.8 млн. долара - неправилно удържано обезщетение за вреди; 906 хил. долара - възнаграждения за изкопни работи; 386 хил. долара - разходи по изменени изисквания за дистанционен контрол и система за наблюдение; 197 хил. долара - допълнително полагане на бетон; 148 хил. долара - неуспешно изпълнени работи за електрически дейности и системи; 166 хил. - ликвидационни вреди; 4.9 млн. британски лири и 1.170 млн. долара - арбитражни разноски.

http://www.capital.bg/politika_i_ikonom ... zemiavane/
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 943
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Big G » 01 Мар 2016 00:48

Topfly написа:Мисленето ти е прекалено бългалгарско :) На запад никой не го интересува да има “собственост“, а това кое е по изгодно. Какво означава ако ги има парите? Ако един проект носи значително по висока доходност от банковата лихва, при приемлив риск, значи той е изгоден. Ако е изгоден няма никакъв проблем да се финансира с дълг в облигации или с банков заем. За изгоден проект, винаги ще се намерят пари!......

Убедих се, че да се контактува с теб е безмислено, затова спирам. но понеже "Мисленето ти е прекалено бългалгарско :)", (както ми казваш) а твоето не е (какво е в същност не знам), моля те за последно да ми обясниш: "На запад никой не го интересува да има “собственост“, а това кое е по изгодно." Ха сега к'во праим, ако собствеността се окаже по-изгодна (по принцип) ??? Умотворението ти "отива на кино" :) Освен това тук говорим конкретно за концесията на л-ще София, а не по-принцип, защото си мисля, макар и прекалено по български :wink: че има разлика. Затова казах по-горе, че като излезат концесионните условия, като (ако) дойдат големите , които много се интересували и т.н., тогава може пак да коментирали, вече без твоите "ако, ако" Остани си със здраве :rock:
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1373
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 2 госта