от Саш
» 22 Дек 2003 10:22
Ето репортажа от "Овча Мисъл" за посрещането на борд 20 / c/n 518
------------------------------------------------
След първите 100 часа РС-12 ще бъде оборудван за специални мисии
Имаме подготвени трима летци, продължаваме с останалите, казва генерал-майор Младен Казаков, заместник-началник на Главния щаб на Военновъздушните сили
- Г-н генерал-майор, вие посрещнахте в София новозакупения транспортен самолет за българските ВВС РС-12 на швейцарската фирма "Пилатус". Как бихте определили неговото значение за Военновъздушните ни сили?
- Това е най-големият предколеден и предновогодишен подарък за Военновъздушните сили. Самолетът е много хубав. Аз имах удоволствието по време на презентацията да се повозя на него. Той е много комфортен, много елегантен самолет. С него се лети с удоволствие. Това са моите впечатления като пътник. По отношение на пилотирането най-добре ще кажат авиаторите. Доколкото видях, той е оборудван с най-съвременна авионика, която отговаря на всички изисквания по ИКАО.
- Имат ли готовност Военновъздушните сили от гледна точка на подготовка на пилоти и технически състав за този самолет?
- За този самолет имаме подготвени в Швейцария трима летци, имаме програма за обучене на още няколко, които ще се приучат тук, в България. След Нова година започва обучението и на групата, която през август или септември ще се приучва в Швейцария на самолет РС-9. Започваме обучението им по специализиран английски език. Определени са хората както команден, летателен и инженерен офицерски състав, така и сержантски състав. Ще се наложи в рамките на 2-3 месеца да преминат курс по специализиран авиационен английски език. Така ще бъдат готови без проблеми да преминат теоретичен и практичен курс в Швейцария, който минаха тримата колеги, които дойдоха със самолета.
- След това ние сами ли ще започнем да подготвяме кадрите си?
- Програмата е такава, че първоначално ще бъдат подготвени летци инструктори, които след това ще поемат обучението на останалия състав.
- Според майор Валентин Илиев, който пристигна със самолета, швейцарците твърдят, че не е добре РС-12 да стои много на земята.
- Настина е така. Колкото повече стои самолетът на земята, толкова повече губят българските Военновъздушни сили. Нашият план е максимално да се използва ресурсът на този самолет. И да приучим необходимия брой хора. Вие знаете, че самолетът РС-12 е със специално предназначение. По договореност, след като изтекат първите 100 часа, му предстои контролен преглед най-вероятно в Швейцария. Тогава ще бъде дооборудван за изпълнение на специални мисии: медицинска евакуация, наблюдателни полети. Оборудването ще бъде монтирано най-вероятно през февруари и март, когато направи първите 100 часа.
- Това означава, че той няма да бъде само ВИП-самолет?
- Да, това е едно от предназначенията му. Разбира се, ще се използва и за транспортни цели. Поне засега замисълът е първите 100 часа да бъдат използвани основно за обучение на състава. Трябва да се смени цялата програма за подготовка. Денем, нощем, в прости и в сложни условия да се изучи апаратурата, начините за кацане. Всичко това трябва да бъде усвоено от нашите екипажи. След Нова година най-вероятно ще дойде швейцарски инструктор, който ще продължи обучението в България.