Летище Истанбул (LTFM)

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот skyviewer » 08 Сеп 2019 11:28

Едно филмче от руския тв канал - ТЕХНО :

https://www.youtube.com/watch?v=q5jouDGDkCg

--- и още едно летище за влизане в пълна експлотация през месец септември /просто за съпоставяне/ :

https://www.youtube.com/watch?v=j4VDRY0A5eE
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот mistoffelees » 14 Дек 2019 17:48

Вчера си поставих личен (анти)рекорд на това летище - 19 минути от touchdown до parking brake. Деветнайсет (!) минути taxi по летището - и то без да спирам никъде... то бива да е голямо, ама бива и да нямаш късмет понякога - да ти дадат 16R, после да те пратят да обиколиш вътрешните писти вместо да ги пресечеш и накрая да те пратят на от външната страна на pier F.

И още нещо, което не бях забелязвал досега - ако слизаш от "доверена" държава като EU, пускат те направо на етажа на заминаващите, т.е. ако сменяш полет, отиваш направо на следващия гейт. Ако обаче идвяш от някъде другаде, качват те на най-горния етаж и хоп - минаваш през проверка за безопасност дори при международен трансфер. Това последното е доста пипкаво, видях хора да чакат 15-20 минути - та, ако ще сменяте там полет от третия свят към БГ, бройте си едни поне 15-20 мин. отгоре за тая история (плюс още толкова за екстра ходене из терминала). Тепърва ще ги питам тия, аджеба, как така идвам от Норвегия - която може да не е член на ЕС, но е член на Шенгенското споразумение - и ме засилват на проверка все едно пристигам от Кирибати...
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот mistoffelees » 04 Яну 2022 01:23

Брей, да му се не види и короната, като не пътува човек достатъчно и започва да пропуска това-онова! Истанбулското летище се сдобило с пета писта, 18/36, при това от източната страна на терминала (другите два чифта са все от западната). Пуснали са я преди година, ама кой да знае за нея? Малко е по-къса от останалите (към 10,000 фута / 3 км), но е така тарикатски разположена, че веднага щом излезеш надясно от нея и си на терминала (на Гугъл Мапс се вижда идеално)! Под 5 мин. от тъч-даун до паркинг, това за Истанбул е фантазия и мокър сън - особено, ако са ти дали гейт в района на D-E-F, пистата е бижу. Веднага ми става любимата там (виж по-горе за един загубени 19 минути от живома ми по рульожките) :) Понеже в Истанбул всички писти са реално успоредни (това с 16/34 и 17/35 е просто за удобство, иначе магнитният им курс е един и същ), а подходът при "нормални" условия е от север, тази писта би трябвало да може да се ползва и при пристигащи от Запад (както ние най-често); дали обаче това ще стане или ще си я пазят за "специални" случаи, предстои да видим :)

Апропо, и там ги е чукнала короната, макар и да се държат малко-по адекватно от европейците... гледам, че реално единият международен пирс F не се ползва въобще, вероятно и съседните му гейтове Е. Дано им се оправи бизнесът на комшиите скоро, та и на нас покрай тях :)
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот mistoffelees » 29 Сеп 2022 00:35

Минах няколко пъти през LTFM миналата седмица... летището вече си е отворено изцяло, всичко работи на макс. Обаче... можеш да си построиш най-голямото летище в Европа и въпреки това да си назначиш най-големите тикви на кулата. Имам чувството, че те се мразят с наземните и си правят сечено - а при такова огромно (и в някои аспекти проблематично проектирано) летище, от това страдат най-вече пътниците и авиокомпаниите. Може и на мен просто да ми се набиват разни неща в очите, обаче преценете сами:

- Полет на "Търкиш" от Европа тръгва към Истанбул с ок. 40 мин. закъснение. Пилотите хващат най-прекия възможен път, снижават по-отрано (за да избегнат неприятните лупинги преди летището, в които се губи доста време) и реално touchdown само с 10 мин. закъснение - което, ако получиш някоя удобна писта близо до гейта, ще сведе забавянето само докъм 15 мин. Обаче не - полетът идва от запад и получава най-далечната възможна писта; в допълнение, не позволяват на пилота да пресече съседната писта и го карат да я обикаля. За капак, въпреки, че идва от Европа, вместо обичайните гейтове на А или B (които имат директна връзка към транзита и се ползваха преди пандемията за Шенген, ЕС и САЩ, т.е. страни със силен контрол по летищата), той получава стоянка чак на F (пирс F е нарочно изолиран през security check за транзитните пътници, идващи от ненадеждни дестинации). Резултат: 21 минути (!) разходка по летището, закъснение от половин час, безсмислен security check на пътниците, а колко гориво отива на вятъра...

- Същия късен следобед, "Търкиш" тръгват с една 330-ка. Денят е горещ, 30 градуса на сянка, ясно; машината е паркирана на B гейтовете, т.е. запад и залязващото слънце я напича здраво - на асфалта сигурно са към 50 градуса. Полетът тръгва с 45 мин. закъснение и пилотът е наясно, че шасито - и спирчаките - са нагорещени, съответно, моли за най-близката писта и кратък taxi до нея; получава точно обратното - отново най-далечната писта и заобикаляне на останалите. Резултат - 20 минути taxi и накрая температурата на спирачките е над предела за излитане (има риск да се запали нещо след прибирането на колесника, напр., при утечка на хидравлична течност). Съответно, пилотът се вижда принуден да стои 30 минути (!) на holding point с включени двигатели - като пътьом блокира и една 330-ка на "Търкиш карго", която го следва и е подминала последния предишен възможен изход към пистата. Крайният резултат - час и половина закъснение и сигурно поне тон гориво, изгорени на място от двете машини.

Най-смахнатото е, че "Търкиш" реално е най-големият превозвач там, 80%+ от полетите там са техни - защо им правят такива мизерии, не ми го побира главата. Та, ако сменяте полет там, оставяйте си повече хлабина - Истанбул по загуба на време и влачене започва неприятно много да прилича на Франкфурт, а разписанията на "Търкиш" са си все едно от времето на малкия и компактен "Ататюрк".
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Предишна

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 30 госта

cron