Летище Истанбул (LTFM)

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот Rosen85 » 07 Апр 2019 00:26

Последният изобщо полет от Ататюрк е карго, и е бил TK6351 до Барселона. Самолетът е бил с регистрация TC-JOV.
Последният пътнически полет от Ататюрк е бил TK54 до Сингапур. Самолетът е бил с регистрация TC-JJY.
Първият полет от новото летище е бил TK2154 до Анкара. Самолетът е бил с регистрация TC-JSY.
Rosen85
най-спотър
 
Мнения: 295
Регистриран на: 09 Ное 2015 02:55

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот mistoffelees » 07 Апр 2019 11:36

Малка поправка: няма все още "последен изобщо" полет от "Ататюрк", защото то ще остане още известно време работещо за карго полети, за правителствени нужди и за частна авиация - предположително, докато новото летище успее да поеме и тези функции. За момента от "Ататюрк" вече няма да има само редовни и чартърни полети.
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 240
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот alex_2 » 07 Апр 2019 12:19

А също така, първият полет не беше ли още есента, и ако не се лъжа от тогава има полети, но много малко - мисля че само до Анкара и още няколко дестинации на Търкиш?
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1267
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот ADS-B » 13 Апр 2019 06:20

"BULATSA обслужва трафика на новото летище на Истанбул"
https://www.bulatsa.com/infotsentar/nov ... -istanbul/
ADS-B
най-спотър
 
Мнения: 498
Регистриран на: 17 Дек 2003 11:13

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот Пароль » 13 Апр 2019 09:51

ADS-B написа:"BULATSA обслужва трафика на новото летище на Истанбул"
https://www.bulatsa.com/infotsentar/nov ... -istanbul/

А също трафика от и за Близкия и Далечния изток, ама са пропуснали да се похвалят! (справка flightradar24)
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1903
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот Big G » 13 Апр 2019 12:37

ADS-B написа:"BULATSA обслужва трафика на новото летище на Истанбул"
https://www.bulatsa.com/infotsentar/nov ... -istanbul/

Maй циганката дето хвали Булатса е умряла, та почнаха сами да се хвалят. И ми е интересно каква е разликата между трафика, снижение, схеми, подходи на старото и новото летище на Истанбул, с изключение на това,че новото е на траверс около 30 клм северно от старото. Излиза, че на старото не са им обслужвали трафика, а сега вече го обслужват. Просто питам, ако някой знае.
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1477
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот ADS-B » 13 Апр 2019 14:05

Big G написа:Maй циганката дето хвали Булатса е умряла, та почнаха сами да се хвалят. И ми е интересно каква е разликата между трафика, снижение, схеми, подходи на старото и новото летище на Истанбул, с изключение на това,че новото е на траверс около 30 клм северно от старото. Излиза, че на старото не са им обслужвали трафика, а сега вече го обслужват. Просто питам, ако някой знае.

Ще се опитам. Нарича се Traffic complexity, може да го потърсиш в нет-а какво значи. Най-просто казано транзитния трафик който лети на ешелон има по-ниска комплексност от този който снижава или набира. Това което се променя е, че самолетите който до момента са били управлявани от РП с квалификация за контрол, сега трябва да се управляват от РП-та които да имат уменията и за контрол и подход, защото снижават полетите до FL150 (в зависимост от отворените полоси - двойно по-ниско спрямо преди). Затова имат и допълнителна система XMAN, която е предоставена от турците. С нарастване на броя на пистите ще става все по-интересно.
ADS-B
най-спотър
 
Мнения: 498
Регистриран на: 17 Дек 2003 11:13

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот Пароль » 13 Апр 2019 15:12

Малко след 15:00 наблюдавах THY4WU. Над Хисаря беше на 33000 ft и ground speed 444 kts. На границата с Турция беше на 23000 ft и ground speed 390 kts. Преди 10 дни, THY си прелитаха над Bg на 33 000 ft, че и повече.
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1903
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот alex_2 » 05 Май 2019 11:09

Дали някъде има вече данни за трафика от отварянето на летището?
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1267
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот mistoffelees » 07 Май 2019 23:29

Понеже успях да направя 4-5 полета през LTFM напоследък, викам си, да разкажа какво видях - може да е полезно на останалите, пък и друг май досега не е разказвал за летището, поне откак работи на пълна пара.

Ще гледам да почна с по-хубавите неща:
- Много е голямо. Наистина. От центъра на терминала до крайните гейтове - 15 мин. ходене. Има бягащи пътечки, естествено, но и с тях времето е бая. Терминалът открай докрай - още толкова. Но пък място поне има. Терминалът всъщност е една голяма сграда с форма на правоъгълник, от чиито краища излизат пирсовете с гейтовете; така се получава нещо като буква Ж, но без средната долна чертичка.
- Гейтовете са номерирани с букви и цифри - югозападният пирс е А, следващият по часовниковата стрелка B, после има гейтове C на самия терминал, пирс D, гейтове E на самия терминал, пирс F (София обикновено се обслужва оттук) и накрая пирс G, който е само за вътрешни полети.
- Някои гейтове са двойни, напр. F6 и имат допълнителна буква A/B. На такъв гейт могат да се обслужват или един wide-body с два ръкава, или едновременно два narrow-body, всеки с по един ръкав. Добре измислено и работи на практика.
- Дестинациите със специални изисквания за безопасност (САЩ, Израел) си имат отделени няколко гейта с допълнителни вътрешни скенери и остъклена стерилна зона за пътниците (примерно, F1, F3).
- Самият терминал не се отличава със сложна архитектура - всъщност, грамаден правоъгълен хангар, но добре изполван. Вътрешно пространствата са отворени, има внушителна поредица магазини плюс един общ duty free по цялата дължина на сградата. Естествено, всичко свети, мига и пляска - но пък е симпатично. Терминалът има доста естествена светлина, което е добре, и приятно се прелива към изкуствено осветление вечер. Въпреки това е доста утилитарен и не може да се сравнява не само с по-добри образци от Азия, но дори и с по-красиви екземпляри от Европа- примерно, с великолепния терминал в Анкара, където целият първи етаж е огромно езеро (!).
- Чакането по опашки е минимално. Типично се чака до 5 мин. на входа (при до 10 на "Ататюрк"), до 5 мин. за граничен контрол (на "Ататюрк" твърдо бяха 15 мин. и повече) и до 5 мин. за проверка за безопасност (при до 10 на Ататюрк"). Тук напредъкът е видим и означава, че пристигане 60 мин. преди полета (ако нямате багаж за регистриране) е напълно възможно и безрисково.
- Пътуването до града всъщност не е по-дълго от преди. Под летището, на ниво -1 (при излизане вие сте на ниво 0), има автогара, от която тръгват ок. 20 автобусни линии; най-редовните от тях, като линия iST-19 до площад "Таксим", тръгват на всеки 15 мин., а времето за пътуване е ок. 45-50 минути (метрото от "Ататюрк" до Йени капъ беше ок. 40 минути). Цената обаче е по-височка - три от линиите са на градски автобуси (номерата им започват с H, напр. H-2 и H-4) и цената е два пъти редовната тарифа, т.е. 5.20 лири (ок. 1.70 лв.); останалите обаче са на друга компания, Havaist (имената им започват с iST), и цената е 18 лири (ок. 6 лв.). Плаща се най-лесно с Истанбулкарт; карти се продават и на място (6 лири), а най-приятното е, че някои от автоматите за зареждането им приемат банкови карти (досега беше само кеш). В автобусите на Havaist може да се плати и с банкова карта, но зависите от това дали POS терминалът ще сработи (Истанбулкарт работи винаги) и освен това става бавно (от опашката ще ви намразят :)). Останалите линии водят до всички краища на града - има до "Ататюрк" и отвъд него, до Йени капъ (ако сте тръгнали направо за Султанамет), до Бешикташ и пр. Един последен плюс на автобуса е на влизане в летището - те минават направо, докато всички таксита чакат едно по едно да им се вдигне бариерата - може да си отвисите поне 15 мин. в опашката там.

Сега по-досадните неща :)
- Тая глупост с проверката на багажа на входа пак си я има. Със сигурност най-безсмисленото нещо, през нея винаги минават неща като големи бутилки с вода и какво ли не още.
- Появила се е проверка за безопасност при трансфер от един международен полет към друг (на "Ататюрк" нямаше такава - просто нямаше къде да я направят). За момента опашките не са големи, но си дайте време.
- Електронните гейтове все така работят само за турски паспорти. Мрън. Можеха да ги отворят за европейски, пък ако страната изисквавиза, гейтът можеше да не те пуска.
- Рулирането отнема много време. Думата "много" даже не стига. Средно 15 минути на всяко излитане или кацане, особено ако получите някоя от двете по-далечни писти. Ако имате късмет да сте на вътрешна и успеете да завиете към терминала навреме, и имате удобна стоянка там, то може и за 5 мин. да мине всичко - но това е изключение, а не правило. Изобщо, идеята да сложиш 4 писти от едната страна на терминала, като външните са на километър и половина от вътрешните, май си има кусури. На "Барахас" е подобно, но в Истанбул се обикаля доста повече заради хангарите и складовете, които са между пистите. Радарът, на FR24 поне, не "вижда" перона, иначе щеше да се забележи веднага колко дълго се обикаля.

И в заключение, ако ви се отвори път, не пропускайте :)
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 240
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот concorde » 08 Май 2019 09:03

Вижда се как рулират самолитите , минават по 4-5 км. и повече от до пистите .
Аватар
concorde
супер спотър
 
Мнения: 982
Регистриран на: 07 Май 2013 16:13
Местоположение: Пловдив


Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот Делян » 10 Май 2019 22:43

Любов ли бе да го опишеш!
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4511
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот Пароль » 26 Авг 2019 23:31

Огромни проблеми с новото мегалетище на Истанбул
Напоследък в Турция се чуват все повече гласове, че мястото на летището не е подбрано правилно
https://www.vesti.bg/sviat/ogromni-problemi-s-novoto-megaletishte-na-istanbul-6099023

...
Един самолет на турските авиолинии, извършващ кацане в Истанбул, наскоро бе толкова силно повреден от ято птици, че нямаше как да продължи полета си.
...
p.p. "Професионален" коментар!
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1903
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище Истанбул (LTFM)

Мнениеот mistoffelees » 27 Авг 2019 01:31

Нехигиеничен сайт някакъв... не си струва да се цитират такива недомислия. Не, че няма кусури на летището - има. Просто трябва да се пише с мисъл - или да не се цитира (щото графомана нищо не го спира).

Като човек, бил там достатъчно пъти вече - да, някои неща са верни, но си имат причина. Най-напред, съвсем не са "огромни" проблемите - тълпите на "Ататюрк" и чакането по половин час (!) на перона да ти се освободи стоянка бяха далеч по-огромен проблем.

За мястото - съмнения имаше от самото начало и то не само заради птиците, а и заради релефа, терена (бивши мини), вятъра и морето. Само че нищо по-добро като място на разумно растояние от града няма, така че по-добре да се търсят решения на тия проблеми, отколкото да се сочи с пръст "аз нали ви казах". Относно мъглите, мъгли в Истанбул винаги е имало и ще има; на "Ататюрк" беше точно толкова мъгливо, колкото ще е и на новото летище, писаниците тук са изсмукани от пръста. На новото летище поне има как да се направи cat IIIc. Ако въобще има нещо досадно, това е дългото време за рулиране в някои от случаите; а че имало много go-arounds - ще има, като толкова много пилоти трябва да се научат да кацат на съвсем ново и сложно летище.

За превоза из терминала - бягащи пътечки има навсякъде; а че е голямо растоянието, голямо е, то затова си има и минимално време за трансфер. Това за 20-25 мин. от гейт до паспортна проверка е пълна измишльотина, ако човек се влачи, са макс. 10 минути, ако се поразмърда и хване пътечките, и за 5 ще стигне.

Че няма влак все още е факт, но има много автобусни линии (над 20!), които стигат до произволно място в широкия център на града за под 45 мин. За сравнение, от "Ататюрк" имаше само една линия метро, но тя обикаляше толкова много (понеже е строена със съвсем друга цел), че стигането до центъра отнемаше дори повече време.

И накрая, дето "Сабиха Гьокчен" се радвал на популярност - опитайте се да стигнете от центъра на града дотам и ще видите колко "удобно" и летище е то (ще смените поне 4 вида транспрорт - нещо на европейския бряг до "Мармарай" или корабче, после "Мармарай" или корабче, после метро на азиатския бряг и накрая автобус). А че е препълнено, това е заслуга на дългогодишната липса на слотове на "Ататюрк".
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 240
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта

cron