от atzah » 13 Фев 2005 12:26
Не че е за този раздел тази тема, както се развива, но като човек, който си вади хляба от това, реших и да си изкажа мнението.
Значи ние от много години използваме Пловдив като зимно летище за нашата чартърна програма. Само миналата година избрахме София (не по наше желание) и тази сме отново в Пловдив.
Говорим, за случая когато се чартира с Българска авиокомапния
На изборът на летище влияят доста голям набор от фактори.
- цената, естествено, че ще летиш до това летище, до което общата сума на разходите (от началната дестинация, до летището) плюс разходи за летищни такси/кетъринг и трансфери до крайната дестинация са най ниски. Най важното е на каква цена предлагаш пакетите, а не до това къде летиш (стига времето за трансфер да е в рамките на разумното). Я да се върже сметката да е по евтино и от Кольо Ганчево ще летим. Тук предимството на Пловдив е в по ниските лет. такси и това, че общото трансферно време до 3-те ски дестинации в България е най ниско.
- възможносттите на дадена чартърна компания. Ами ако DU са им базирани самолетите в Пловдив и аз искам да летя от София, те няма да прелитат до София, специално за мен, а? Авиокомапниите обикновенно си правят сметките в началото на сезона и пребазират самолети, ама и те предпочитат да плащат по малко за паркинг.
От огромно значение е какъв слот могат да ти дадат. За туристически трафик всички искат да летят ден 6 ( в краен случай и 7). Другите дати са свободни, ама кой иска да лети така. Хората през зимата обикновенно ползват седмица отпуска, така че полет в ден 3 си е риск голям (и безмислен).
Има много трески за дялане в Пловдив. Въпреки, че пообновиха малко терминала тази година, сложиха LCD дисплей, хората се стряскат как кацат и пеша се отправят към терминала, където си е традиционно студено и по комунистически мрачно.
Най големият проблем на летището в Пловдив са митническите и граничните власти. Просто са пълна подигравка с името на България.
Просто, толкова малко пътници виждат и така са "огладнели" че търсят с какво да се заядат. Никъде по света не съм виждал да отнема по дълго време паспортната проверка (с изключение може би като кацне някой самолет от Китай на Шереметиево 2). Седях с хронометър и засичах, че им отнема средно по 3мин и 45 сек на паспорт. Какво им гледат не мога да ви кажа.
А когато митниците не ни разрешиха да качим 60кг рекламни материали за България, свързани с участието на България на международното туристическо изложение в Копенхаген просто побяснях. Нали от тези брошури зависи те дали ще имат работа догодина. Пародия, подигравка. Единчствения начин да се оправят тези служби е да се уволнят всички до един, който се е докоснал по някакъв начин до този разлагащ се труп. Да се наемат за началници от Северна Европа (на съответната заплата) и като персонал млади хора. Пълен срам за името на България са тези служители в момента.
Следва да се каже, че това няма нище общо с летището. Познвам се лично с директора на летището в Пловдив и е много точен човек и прави всичко, което му е по силите за да може Пловдив да живне малко. Тази година разкара ония съмнителни господа, които бяха заграбили количките за багаж и им бяха сложили табели такси и гостите си мъкнаха багажа до автобусите сами.
Таксиджиите и те се осмириха.
Не знам как ги смятате разстоянията, но мога да ви гарантирам, че времето от кацане на туриста в България (който е за Банско или Боровец) до пристигането му в хотела в общи линии е еднакво дали е в Пловдив или София. Защото трансфер за Банско прз деня от Враждебна до Владая му отнема толкова, че за същото време трансфера от Пловдив, отдавна е минал Пазарджик. Няма светофари, няма задръствания.
На летище Пловдив ги няма тълпите посрещачи и изпращащи (В София понякога имам чувстовото, че някакви чичовци, лели дето не са виждали момчето от 15 години, сега точно са решили да дойдат на летище да го посрещнат, ама за всеки случай я да дойдем 8 часа по рано, че да не кацне самолета по рано).
В Пловдив туристите си излизат и са си само "твои". Някой спомена, че имало паркинг за 20-на коли. Ами, аз рядко съм виждал повече от 5 коли там и то повечето са наши или на на авиокомпаниите.
Има си достатъчно място за 8 автобуса (т.е 2 самолета) да си паркират, а не като в София, да се надлъгваш с полицаите, които имат абсурдното изискване като се съберат всички 45 човека за автобуса да се строят и да стоят с куфарите готови и тогва може да си извикаш автобуса. А това, че хората излизат половин час и че навън е -20C хич, не им пука (освен ако не ги "уважиш").
Като цяло ние си го харесваме Крумово, въпреки напъните на Бъл-гарсктие гранични и митичнески служители (дори преди няколко години покрай кризите на Балкан летяхме до там и лятото). Като имаме предвид времената за трансфер в някои големи градове по света до летищатата им, смятам че Пловдив съвсем спокойно може да играе роля на алтернативно летище на София. Тъй като ние продаваме и чисти билети, тази година предложихме безплатен (условно безплатен, калкулиран си беше) трансфер до/от Крумово от/до Александър Невски.
Отнема точно час и 35 мин, и когато цената на билета ти е 30-40% по ниска, никой софиянец, нямаше нещо напротив.