От РВД очакват 40% ръст на трафика над България след 5 годиниПричината е новото летище на Истанбул, което ще увеличи значително полетите над страната
Ръст от 40% на полетите над страната за периода 2020-2024 г. очакват от Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение".
Това отговориха от РВД на "Капитал", след като министърът на транспорта Росен Желязков съобщи,
че РВД е обслужило за миналата година около 900 хил. полета.
Основната причина за ръста на трафика над България е новото летище на Истанбул,
което ще увеличи значително полетите от и към турския град, като голяма част от тях ще минава над страната.
Мегалетището там беше открито през есента на миналата година.
За 2019 г. ръстът на трафика, който очакват от РВД, е 8% или от около 882 хил. полета те ще достигнат 950 хил.
През 2024 г. обаче те ще достигнат 1.242 млн. показват изчисленията на дружеството, отговорно за въздушния трафик.
Между местното дружество за контрол на въздушното движение и турския му аналог се провеждат регулярни срещи
"за ефективното обслужване на въздушния трафик по дестинациите от Близък и Далечен Изток до Европа и Северна Америка,
който прелита и над двете държави", обясниха от РВД.
"Съществено внимание през последните години се отделя и на подготовката за безопасно и ефективно обслужване на полетите
от и до новото летище в Истанбул. В тази връзка проведохме симулации за новото летище и сме уверени,
че разбираме комплексността на трафика на този нов световен хъб", обясниха още оттам,
като допълниха, че са подписани нови споразумения, които определят оперативното взаимодействие при предаване на полетите.
Новото летище ще замести досегашния основен аеропорт на Истанбул - Ataturk, който обслужваше по 64 млн. пътници годишно.
Той отесня за плановете на Turkish Airlines и работеше в режим на свръх натовареност,
а турската авиокомпания нямаше възможност да разраства своята дейност, тъй като няма свободни слотове за кацане и излитане.
Така се стигна до проекта на новото мегалетище, което първо ще работи с три писти и терминал с капацитет 90 млн. пътници годишно,
а в следващите фази ще се появи и останалото, като към 2026 г. то ще трябва да работи на пълни обороти - ще може да обслужва
над 150 авиокомпании и полети до над 350 дестинации, като пътниците може да достигнат и 200 млн. на година.
Самото изграждане струва общо 10.3 млрд. евро във всичките четири фази,
а според турския президент Реджеп Тайип Ердоган ще донесе 22.2 млрд. евро приходи на държавата.
В азиатската част на града пък се намира Sabiha Gökçen Airport, което обслужва 31 млн. пътници на година и ще остане отворено.