НЕ РВД, А ЧУДО СПАСИ ДВА САМОЛЕТА ОТ СБЛЪСЪК
Два пътнически самолета за малко да се сблъскат челно в българското въздушно пространство в сряда (30 май) около обяд, научи в."БАНКЕРЪ". Машините на холандската авиокомпания KLM и на сръбската JAT, които са били направлявани от центъра за управление на полетите на Ръководство въздушно движение (РВД), са се разминали на критично малка дистанция и не са катастрофирали единствено благодарение на системите си за предотвратяване на сближение. Командирите на двата екипажа са протестирали остро пред българските диспечери, твърдят запознати с инцидента.
"Не мога да коментирам случая. Има си специализирано звено за разследване на авиационни произшествия, обърнете се към тях", заяви пред репортер на вестника главният директор на Гражданска въздухоплавателна администрация Захари Алексиев. "Има подобен случай, който в момента се разследва. Уточняват се проблемът и причините за него. С повече информация ще разполагаме, след като получим рапортите на двамата командири на полетите", каза ръководителят на звеното Атанас Костов.
Ситуацията от сряда доста наподобява тази от 2 юли 2002 г., когато при сблъсък на руски пътнически самолет Ту-154 и товарен "Боинг" на границата между Германия и Швейцария загинаха 70 човека. От тях 50 бяха деца. Причина за катастрофата тогава бе човешка грешка и серия от нарушения на правилата за безопасност. Наземната система, предупреждаваща за опасност, е била изключена, а на пост е бил само един ръководител на полетите от швейцарската авиодиспечерска служба, който не е дал навременни команди към самолетите.
Инцидентът в нашето въздушно пространство за пореден път повдига няколко много важни въпроса, като например защо продължава да се бави пускането на новата система за управление на полетите, която трябваше да заработи още през 2003 година? Тя все още е на фаза 1, а до окончателното й завършване има още два етапа. Самите диспечери в РВД не крият, че работят в условията на непрекъснат стрес, дължащ се на почти ежеседмичните промени в софтуера. А това пряко засяга поведението и надеждността на системата.
http://www.banker.bg/?Issue=729&Section ... icle=29341