Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване
...
§ 7. В чл. 53, ал. 2, т. 2 думата „светотехническо” се заличава.
...
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ:
...
§ 16. Разпоредбата на § 7 относно чл. 53, ал. 2, т. 2 влиза в сила от 1 януари 2009 г.
Въпросния текст от действщия закон изглежда така:
...
Чл. 53. (Изм. - ДВ, бр. 16 от 1997 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2001 г., в сила от 01.01.2001 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2005 г., доп. - ДВ, бр. 37 от 2006 г.) Преобразува юридическото лице "Ръководство на въздушното движение" в Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" (ДП "РВД") по смисъла на чл. 62, ал. 3 от Търговския закон - юридическо лице със седалище София, което притежава свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване и изпълнява държавни функции по предоставяне на аеронавигационни услуги в обслужваното гражданско въздушно пространство на Република България.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 37 от 2006 г.) Основният предмет на дейност на Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" е:
1. управление на въздушното движение за постигане на безопасност, ефективност и редовност на полетите в обслужваното гражданско въздушно пространство;
2. планиране, осигуряване, внедряване, експлоатация и поддържане на съоръжения, системи и оборудване за комуникационно, навигационно, обзорно, енергийно, светотехническо, метеорологично и аеронавигационно осигуряване на обслужваното въздушно движение и съпътстващата инфраструктура;
...
Тук са мотивите:
МОТИВИ към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване
...
ІV. С разпоредбата на § 7 от законопроекта се предвижда изменение в чл. 53, ал. 2, т. 2, като думата „светотехническо" се заличава. Мотивите за това са следните:
Съгласно легалните дефиниции за „летище" и „летищни такси" дадени в § 3, т. 13 и т. 36 от Допълнителните разпоредби на закона „летище" е определена част от земната или водната повърхност (включително всички сгради, съоръжения и оборудване), предназначена изцяло или частично за кацане, излитане и движение по тази повърхност на въздухоплавателни средства и за обслужване на техните пътници, товари и поща, а „летищни такси" са „такси, определени в съответствие с принципите на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, които покриват разходите за създаване на необходимите условия и стандарти, осигуряващи безопасно и сигурно кацане и паркиране на въздухоплавателните средства, както и разходите за обслужването и сигурността на пътниците, започващи пътуване от летището".
Съгласно чл. 120, ал. 1 от ЗГВ в летищата се събира такса за кацане.
Светотехническото осигуряване включва осевото осветление на пистата за излитане и кацане, осветление на пътеките за рулиране на летищата и се явява съоръжение, предназначено изцяло за кацане, излитане и движение по летищната повърхност. Задължение на летищния оператор е да осигури и поддържа съответните светосистеми, за което той събира и съответната летищна такса.
Доста интересни въпроси "напъпват" от тази информация, намерена в сайта на МТ.
В сайта на РВД пише следното:
Светотехнически системи
Светотехническите системи (СТС) на всяко летище като визуални навигационни средства имат за цел да гарантират безопасното провеждане на полетите на въздухоплавателните средства (ВС). Предназначението им е да осигурят заключителния етап на захода за кацане, кацането и излитането на ВС нощем и денем при установения минимум на даденото летище, рулирането и регулирането на движението на ВС по летищата, светлинното обозначаване на височинните препятствия в района на летището и др.
В съответствие със стандартите и препоръчителните практики на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО), летищата Варна, Бургас, Горна Оряховица и Пловдив са оборудвани със СТС, изискващи се за изпълнение на полети при I-ва категория, а на летище София - при II-ра категория.