Светотехническите системи преминават към летищата

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Мнениеот Q23 » 01 Фев 2008 21:02

Учуди ме факта, че има различие между две точки в един и същ документ. В едната не се съдържа светотехническото оборудване.
Вероятно просто недомислица.

Всеки бизнес би се радвал на възможността да разшири количеството и качеството на продуктите/услугите си. Стига да има клиент. Ако количеството на платените полети на едно летище е под някакъв минимум, то получаваните такси няма да покрият разходите не само по светотехническото (от където тръгна приказката), но и всякакво друго оборудване и персонал - на РВД и на летището. Ако пък за компенсация се вдигнат таксите - още повече ще намалеят приходите - по обясними причини.
Ако някой има желание (хипотетично) да разполага под ръка с летище - с 24 часово обслужване, с възможност за приемане едновременно на N големи самолета, със системи за кацане при всякакви условия от поне 2 посоки - да осигури/привлече платения трафик за да е ефективна дейността или да издържа този обем и качество функционалност за своя сметка.

Темата тук тръгна от това, че някой вади нещо от някъде на базата на не особено убедителни мотиви и го оставя висящо. Вероятно недомислица. Или опипване на почвата.
Такива действия не бива да се оставят неотбелязани (поне).
Последна промяна Q23 на 02 Фев 2008 14:18, променена общо 1 път
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот ATC » 02 Фев 2008 11:56

разходите за светотехническо оборудване ток,поддръжка,персонал и т.н. не се покриват от приходите от таксите на РВД,същото беше и с навигационни и т.н. средства но под натиска на евоконтрол,ЕС (според мен) съществуващите такси за облитане на средствата (със самолета,екипажа,горивото и персонала плащан от РВД) бяха намалени драстично ,доколкото си спомням облитането на един ILS струваше към 200 000лв такса ,а трвбаше да се прави няколко пъти в годината.Същата е и историята със фалкона ,добре ,че най-накрая го прехвърлихме на отряда .
Въпроса е че има и голям натиск от синдикати и персонал които смятат,че заплатите ще намалеят драстично при преминаване на службата към летището.
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот Q23 » 02 Фев 2008 14:15

Ами тогава защо всички дейности, които имат връзка с услугите на едно летище, не се извършват от летището?
ЛКК, ЛМС, ЛАС, AWOS, ILS, СТС, РНД, ... ?
За да не се сърдят от РВД-то да им остане грижата за DVOR/DME, TAR, МРЛ, NDB ...
:roll:
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот asd » 02 Фев 2008 15:29

До колкото разбирам, нито летищата, нито РВД събират достатъчно пари от такси за да подържат осветлението, въпреки че в България таксите не са от най-ниските и пътниците, респективно полетите, не са чак толкова малко. С други думи едни пари се вземат от джоба на пътника и потъват някъде :!: Някъде в България по-точно. После от нечий друг джоб се вадят други пари :evil: , с които се закърпва положението, и цялата операция се замазва с ходене по банкети и бардаци. :?
asd
супер спотър
 
Мнения: 763
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот Q23 » 02 Фев 2008 15:39

asd написа:До колкото разбирам, нито летищата, нито РВД събират достатъчно пари от такси за да подържат осветлението, въпреки че в България таксите не са от най-ниските и пътниците, респективно полетите, не са чак толкова малко. С други думи едни пари се вземат от джоба на пътника и потъват някъде :!: Някъде в България по-точно. После от нечий друг джоб се вадят други пари :evil: , с които се закърпва положението, и цялата операция се замазва с ходене по банкети и бардаци. :?


По-правилно е да се каже, че в някои случаи стигат, понякога не.
На натоварено летище като софийското може и да стигат.
На сезонно натоварени летища като варненското и бургаското (и може би пловдивското) - понякога стигат, понякога не.
На летища с по-малко натоварване, като горнооряховското - вероятно никога.
Не разполагам с реални данни - така че изказвам само предположения.
И едва ли проблема е само със светотехниката - по-скоро се отнася за всички дейности в районите на летищата като цяло. Ама нали почнах темата с откритата на сайта на МТ информация ...
Не смятам, че в случая има "потъване" на нечии пари някъде, не смятам, че има злоупотреба. По-скоро кроссубсидиране на свързани с летищата дейности от приходи от прелитащ трафик.
Ако съм авиокомпания, която само прелита - няма да ми хареса това.
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Joda » 02 Фев 2008 17:16

Q23 написа:... По-скоро кроссубсидиране на свързани с летищата дейности от приходи от прелитащ трафик.
Ако съм авиокомпания, която само прелита - няма да ми хареса това.


И какво от това? Ние ли сме ние най-черните? В Гърция например и РВД-то, ГВА-то и летищата са в едно тяло и друго няма! Представяте ли си за какво "кроссубсидиране" става въпрос пък там със стотиците им островни малки летища. Не им знам светотехниката (и изобщо къде имат такава), ама си спомням, че преди повече от година проблемът така наболя, че ЕС щеше да ги съди. Гръцкото РВД обаче си кара както преди-наскоро четох за проект за навигационно-комуникационна система за хелипортовете, която щяла да се изгражда на етапи и да обхваща обмен на полетни планове, гласова комуникация, видео наблюдение на летателната площадка от центъра за VFR в Атина и други хубавини. Комуникационната част на проекта-през сателит за по-евтино. Първи етап 3-4 млн евро! Не ми казвайте, че тея пари са само от хеликоптерни полети. Хората си кроссубсидират ама на едро.
еееех
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот Q23 » 02 Фев 2008 18:33

Я, те и гърците си правели живота интересен!
Въпрос на нормативна уредба в края на краищата.

Чета, че русенското летище се дава на концесия. Прекрасно.
И какво, някой по задължение трябва да монтира системи и да назначи персонал, да осигури електроенергия и комуникации срещу неизвестни приходи. Кой ще плати за такъв разход?

Някой, на когото нормативната уредба го задължава да се набута с разходи без гаранция за приходи? Или вече има либерализация на ДАНО и всеки може да се сертифицира при добро желание?
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Joda » 02 Фев 2008 20:26

А може би в някои случаи това е единствения начин нещо да бъде съхранено, сътворено или възродено?
(Нямам впредид случая Русе)
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот asd » 03 Фев 2008 12:53

Q23 написа:Я, те и гърците си правели живота интересен!
Въпрос на нормативна уредба в края на краищата.

Чета, че русенското летище се дава на концесия. Прекрасно.
И какво, някой по задължение трябва да монтира системи и да назначи персонал, да осигури електроенергия и комуникации срещу неизвестни приходи. Кой ще плати за такъв разход?

Някой, на когото нормативната уредба го задължава да се набута с разходи без гаранция за приходи? Или вече има либерализация на ДАНО и всеки може да се сертифицира при добро желание?


И аз това си помислих, само че за Лесново. Ако е такава идеята - добре замислено. Открива се пътя малките частни летища да се развиват без да зависят от незаинтересовани и закостенели държавни структури.

Колкото до София, Бургас и Варна - ако имаш 2 милиона пътници и не ти стигат парите за осветление...

Горна Оряховица - не знам дали там лети някой освен учебните самолетчета Злин 143 на Скорпио, които не плащат такси, защото изпълняват учебни полети. А разходите си ги има - техника, песонал, инфраструктура, консумативи - и някой ги плаща.
asd
супер спотър
 
Мнения: 763
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот Q23 » 04 Фев 2008 00:06

asd написа:
И аз това си помислих, само че за Лесново. Ако е такава идеята - добре замислено. Открива се пътя малките частни летища да се развиват без да зависят от незаинтересовани и закостенели държавни структури.



И аз мисля, че бизнес подходът изисква разширение на базата/услугите и контрол на тези услуги от страна на собственика/икономически активното лице.
Нормално е, ако инвестираш и развиваш нещо, да го правиш изцяло, да затвориш цикъла - от кулата до паркинга пред терминала.

Пример за чиновническо, а не бизнес отношение към проблемите е подхвърлянето на дейности между организации само и единствено с цел отърваване от горещия картоф. Друг да му мисли, друг да се товари.

@Йода - "А може би в някои случаи това е единствения начин нещо да бъде съхранено, сътворено или възродено?"
Единственото, което си заслужава разхода, е развитието на човека.
Защото никоя работа, вършена от човека няма значение, ако не е за възход и добруване на човеците.

И ако някой иска нещо - трябва да е в състояние да си го позволи. А не да разчита на парите на данъкоплатците, на предприятията и въобще на парите на другите хора. Просто е.
Най-пресния пример - едни симпатяги, дето искат да се премести летището, други да се направи още едно, по добре две. Да се инсталират най сложни системи, да летят само най-съвременни и прекрасно оборудвани самолети, да има метро, железница, автобус, и всичко това за 19.95 евро в едната посока. Да бе!
:D
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Joda » 04 Фев 2008 21:19

Q23 написа:@Йода - "А може би в някои случаи това е единствения начин нещо да бъде съхранено, сътворено или възродено?"
Единственото, което си заслужава разхода, е развитието на човека.
Защото ...:D


Днес фантазията ми изневерява малко... само "развитието" ли или просто човека? Дай пример че е много общо така! Щото ми е трудно да определя дейност, която в края на краищата не е насочена към НЕГО.

божке какъв офтопих нахулих... :-D
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот Joda » 14 Фев 2008 22:22

Не се сдържах да пусна току що прочетеното:
ЕК осъди Гърция за субсидии отпуснати на Olympic Airlines
по Ина Цветкова
Европейската комисия (ЕК) осъди Гърция за незаконни помощи отпуснати на националната авиокомпания Olympic Airways, а след това съответно на компанията, която я наследи - Olympic Airlines, съобщи Франс прес. Причината за присъдата е, че Гърция не е изискала връщане на серията държавни помощи, които Брюксел обяви за незаконни.
Още през 2005 г. ЕК е поискала авиокомпанията да върне на гръцката държава близо 500 млн. EUR отпуснати субсидии. Гърция, която оспорва решението, все още не го е осъществила.


Забележете1: Гръцката държава оспорва решение да й бъдат върнати пари! И къде е логиката тука? Еми логиката е в това, че гръцката държава не ще да й фалира авиокомпанията и я подпомага малко-с 1/2 милиард! Това добро ли е или лошо? :roll: Не говорим обаче за гръцкото РВД, а направо за държавата!
...така че да не се правим на по-дяволи от дявола, хората са напред с материала!
Забележете2: В случая със светотехниката в България става дума единствено и само за либерализиране на предоставяне на услуга-РВД не е длъжно да го прави повече. Това не означава обаче, че не може (срещу съответната сума от този, който ще се нуждае от услугата). Това е. :smt102 От гледна точка на РВД, може би ще е изгодно да се поддържат съоръжения и персонал за системата на София, но ако говорим за Русе, предполагам, че мениджмънта на предприятието ще се въздържа от активност. Това обаче е възможност за някой друг!
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот ATC » 18 Фев 2008 14:49

Едно от основните неща които водят до тези промени е ефективноста ,параметър който е основен в евроконтрол и при който бяхме на едно от последните места в Европа и от няколко години,включително и след сериозен натиск от Евроконтрол/ЕС както и от авикомпаниите, се провеждат реформи в предприятието като намаляване на таксите,страничните разходи които не са основни за РВД,реорганизация на пресонала и работните места(което не означава съкращтения поне до сега) и т.н..Факт е ,че има дейности на предприятието които не могат да се самоиздържат и се налага да се прехвърлят средства от други пера ,говоря основно за Кулите и Подходите или т.нар. летищни центрове където едното беше че таксите преди години бяха намалени поради сериозно намаления трафик (излитащ и кацащ) но основното е че около 70% от разходите на тези центрове са за светотехниката кето води до сериозен спад на ефективноста като параметър и невъзможноста да се издържат от таксите които се събират .Има сериозен натиск от авиокомпаниите породен основно от факта че летищните такси които се плащат по света са измерими с тези по нашите летища но там влиза светотехниката а при нас те трябва да е плащат на РВД.Друг е въпроса и това е друга тема че колкото и да мрънкат а/к техните разходи за аеронавигационно обслужване са незаначителна част от останалите фориво,пътници ,обслужване по летищата и т.н но това е съвсем друга тема....
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Предишна

Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

cron