Светотехническите системи преминават към летищата

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Светотехническите системи преминават към летищата

Мнениеот Q23 » 25 Яну 2008 00:34

Подготвен е законопроект за изменение на ЗГВ.

Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване

...
§ 7. В чл. 53, ал. 2, т. 2 думата „светотехническо” се заличава.
...

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ:

...
§ 16. Разпоредбата на § 7 относно чл. 53, ал. 2, т. 2 влиза в сила от 1 януари 2009 г.


Въпросния текст от действщия закон изглежда така:

...
Чл. 53. (Изм. - ДВ, бр. 16 от 1997 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2001 г., в сила от 01.01.2001 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2005 г., доп. - ДВ, бр. 37 от 2006 г.) Преобразува юридическото лице "Ръководство на въздушното движение" в Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" (ДП "РВД") по смисъла на чл. 62, ал. 3 от Търговския закон - юридическо лице със седалище София, което притежава свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване и изпълнява държавни функции по предоставяне на аеронавигационни услуги в обслужваното гражданско въздушно пространство на Република България.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 37 от 2006 г.) Основният предмет на дейност на Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" е:
1. управление на въздушното движение за постигане на безопасност, ефективност и редовност на полетите в обслужваното гражданско въздушно пространство;
2. планиране, осигуряване, внедряване, експлоатация и поддържане на съоръжения, системи и оборудване за комуникационно, навигационно, обзорно, енергийно, светотехническо, метеорологично и аеронавигационно осигуряване на обслужваното въздушно движение и съпътстващата инфраструктура;

...


Тук са мотивите:
МОТИВИ към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване

...
ІV. С разпоредбата на § 7 от законопроекта се предвижда изменение в чл. 53, ал. 2, т. 2, като думата „светотехническо" се заличава. Мотивите за това са следните:

Съгласно легалните дефиниции за „летище" и „летищни такси" дадени в § 3, т. 13 и т. 36 от Допълнителните разпоредби на закона „летище" е определена част от земната или водната повърхност (включително всички сгради, съоръжения и оборудване), предназначена изцяло или частично за кацане, излитане и движение по тази повърхност на въздухоплавателни средства и за обслужване на техните пътници, товари и поща, а „летищни такси" са „такси, определени в съответствие с принципите на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, които покриват разходите за създаване на необходимите условия и стандарти, осигуряващи безопасно и сигурно кацане и паркиране на въздухоплавателните средства, както и разходите за обслужването и сигурността на пътниците, започващи пътуване от летището".

Съгласно чл. 120, ал. 1 от ЗГВ в летищата се събира такса за кацане.

Светотехническото осигуряване включва осевото осветление на пистата за излитане и кацане, осветление на пътеките за рулиране на летищата и се явява съоръжение, предназначено изцяло за кацане, излитане и движение по летищната повърхност. Задължение на летищния оператор е да осигури и поддържа съответните светосистеми, за което той събира и съответната летищна такса.



Доста интересни въпроси "напъпват" от тази информация, намерена в сайта на МТ.

В сайта на РВД пише следното:
Светотехнически системи

Светотехническите системи (СТС) на всяко летище като визуални навигационни средства имат за цел да гарантират безопасното провеждане на полетите на въздухоплавателните средства (ВС). Предназначението им е да осигурят заключителния етап на захода за кацане, кацането и излитането на ВС нощем и денем при установения минимум на даденото летище, рулирането и регулирането на движението на ВС по летищата, светлинното обозначаване на височинните препятствия в района на летището и др.

В съответствие със стандартите и препоръчителните практики на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО), летищата Варна, Бургас, Горна Оряховица и Пловдив са оборудвани със СТС, изискващи се за изпълнение на полети при I-ва категория, а на летище София - при II-ра категория.

Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Toni » 25 Яну 2008 10:56

Интересни неща ще се случват...РВД ще става търговско предприятие. Да видим какво ще излезе от това.
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6409
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот asd » 25 Яну 2008 20:27

Тепърва ще видим какво мислят ТИМ по темата...
asd
супер спотър
 
Мнения: 763
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот VS11 » 25 Яну 2008 22:25

РВД са търговски предприятия в някои страни като UK, където главни собственици са по-големите авио-компании. Не знам дали за България не е още рано да се приватизират.
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 664
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Мнениеот Q23 » 26 Яну 2008 00:41

РВД е търговско дружество и сега.
Друго е интересното.
:oops:

Скайгайд май беше частно предприятие. И сложи един РП на подход и контрол едновременно. Сигурно за икономии, за по-евтинко :(

В законопроекта ясно е казано, че светотехническото осигуряване се "заличава" от основната дейност на РВД. Не видях обаче да се възлага на някого със същия закон. В мотивите и само там става въпрос, че това е част от дейността "по принцип" на едно летище.
Светотехническите системи са доста скъп материален актив. Поддръжката също струва доста пари.
И се търси доброволец да похарчи тези пари???
На софийското летище по командно-административен път могат и да я натресат тая система, на концесионираните - едва ли лесно ще влезе в договорите за концесия. Как ще я вкарат - не е ясно. Ще вдигнат ли таксите - също не е ясно. Ще поживеем, ще видим.
:lol:
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот VS11 » 26 Яну 2008 01:14

Q23 написа:РВД е търговско дружество и сега.
Друго е интересното.
:oops:

:lol:


Прав си. Исках да кажа, че са частни.
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 664
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Мнениеот ATC » 26 Яну 2008 04:36

не,не е търговско дружество ,а държавно предприятие с някой особености най-вече предизвикани от факта,че трябваше специализираната техника закупувана от преприятието да минава по закона за обществените поръчки а той забавя нещята много
Колкото до въпроса за светотехниката той е от повече от 20 години когато РВД се отдели от летищата и Балкан и всъщност до сега летището прибира такси за светотехниката и тя се намира дефакто на тяхна територия, а РВД купува и я подържа което е лееееека набутвация ама нали се водим богати... ,вярно че като дойдат от Икао,Евроконтрол,ЕС и т.н. на проверка първо ги напиваме и ги водим по курви и тогава да вършат работа и всичко минава .В България сме има няма 230 човека ръководител полети... но това е друга тема
дано да стане това със светотехниката
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот asd » 26 Яну 2008 11:37

Дали законът не се променя заради Лесново, Приморско и т.н. малки летища, някои от които ще се опитват да слагат осветление и да провеждат нощни полети?
asd
супер спотър
 
Мнения: 763
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот Q23 » 29 Яну 2008 21:25

Съществува и вариант "Сталкер"* - проверява се за гравитационни аномалии чрез хвърляне на гайки по посока на движението. :lol:

*благодарение на Аркадий и Борис Стругацки
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Joda » 31 Яну 2008 14:49

ATC написа:..... и всъщност до сега летището прибира такси за светотехниката и тя се намира дефакто на тяхна територия, а РВД купува и я подържа което е лееееека набутвация ама нали се водим богати...


При определяне размера на летищните такси изрично ли се калкулира услугата "светотехническо осигуряване", в смисъл ясен ли е еднозначно нейния размер като част от таксата или някой плюнчи пръста и определя обща стойност? :roll: И при тази ситуация не трябва ли съответното летище да плаща на РВД услугата (която дефакто то предоставя) след като са различни предприятия, макар и в някои случаи държавни? Което води до въпроса събира ли концесионерът на Варна и Бургас такси за светотехническо осигуряване, щото ако е така порното е много хард!? :lol: А може би и двете предприятия събират пари за услугата? :shock:
еееех
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот Big G » 31 Яну 2008 17:13

Joda написа:
ATC написа:..... и всъщност до сега летището прибира такси за светотехниката и тя се намира дефакто на тяхна територия, а РВД купува и я подържа което е лееееека набутвация ама нали се водим богати...


...И при тази ситуация не трябва ли съответното летище да плаща на РВД услугата (която дефакто то предоставя) след като са различни предприятия, макар и в някои случаи държавни?...


Ето цитат от АИП България третиращ темата:
4.2.1.4 Таксата за аеронавигационното обслужване на въздухоплавателните средства в зоната на летищата включва:
1. Осигуряването и използването на радионавигационните средства и светотехническото оборудване за излитане и кацане.
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1385
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Мнениеот Joda » 31 Яну 2008 17:51

До тук е ясно, че РВД събира такса-за аеронавигационно обслужване и тя включва "използване на светотехническо оборудване за излитане и кацане". А как се казва таксата на летището и какво включва тя?
еееех
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот Q23 » 01 Фев 2008 02:02

big G написа:
Joda написа:
ATC написа:..... и всъщност до сега летището прибира такси за светотехниката и тя се намира дефакто на тяхна територия, а РВД купува и я подържа което е лееееека набутвация ама нали се водим богати...


...И при тази ситуация не трябва ли съответното летище да плаща на РВД услугата (която дефакто то предоставя) след като са различни предприятия, макар и в някои случаи държавни?...


Ето цитат от АИП България третиращ темата:
4.2.1.4 Таксата за аеронавигационното обслужване на въздухоплавателните средства в зоната на летищата включва:
1. Осигуряването и използването на радионавигационните средства и светотехническото оборудване за излитане и кацане.


А пък в същия AIP пише следното:
4.1.1.3.1 За аеронавигационно обслужване на въздушното движение се събират:
1. Такси за използване на радионавигационни средства и полетно обслужване в района на летищата;

Странно.


Може би реалният проблем с всяка една дейност е - рентабилна ли е тя и ако не е - кой покрива разходите.
Ако се изплаща - няма проблем.
Ако не се изплаща - кой е заинтересуван от наличието на тази дейност/услуга и как да компенсира разходите по нея, ако няма клиенти, които да я изплащат.
Защото не е редно услугата да се заплаща от тези, които изобщо не я ползват.
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Big G » 01 Фев 2008 16:00

Q23 написа:
big G написа:
Joda написа:
ATC написа:..... и всъщност до сега летището прибира такси за светотехниката и тя се намира дефакто на тяхна територия, а РВД купува и я подържа което е лееееека набутвация ама нали се водим богати...


...И при тази ситуация не трябва ли съответното летище да плаща на РВД услугата (която дефакто то предоставя) след като са различни предприятия, макар и в някои случаи държавни?...


Ето цитат от АИП България третиращ темата:
4.2.1.4 Таксата за аеронавигационното обслужване на въздухоплавателните средства в зоната на летищата включва:
1. Осигуряването и използването на радионавигационните средства и светотехническото оборудване за излитане и кацане.


А пък в същия AIP пише следното:
4.1.1.3.1 За аеронавигационно обслужване на въздушното движение се събират:
1. Такси за използване на радионавигационни средства и полетно обслужване в района на летищата;

Странно.


Не искам да разводнявам темата, но с предния си пост исках да оборя мнението,че летището прибира таксата за светотехниката със съответния цитат от АИП-а. А за това което цитира Q23-не виждам кое е странното. Тази такса също се събира от РВД. Колкото до летищните такси събирани от летищата-те са за други неща, но не е мястото в тази тема да ги обяснявам.
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1385
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Мнениеот Joda » 01 Фев 2008 20:27

big G написа:Не искам да разводнявам темата, но с предния си пост исках да оборя мнението,че летището прибира таксата за светотехниката със съответния цитат от АИП-а. А за това което цитира Q23-не виждам кое е странното. Тази такса също се събира от РВД. Колкото до летищните такси събирани от летищата-те са за други неща, но не е мястото в тази тема да ги обяснявам.


Не мисля, че се разводнява. Мисля, че Q23 намеква, че размера на таксата за светотехническо осигуряване НЕ покрива разходите по поддръжка на оборудването за този трафик на летищата. За да се осигури обаче качествена услуга се "преливат" средства от други такси. Може би досега летищата не са могли да осигурят подобно финансиране с общата такса която събират и затова светотехниката е останала в РВД. Ако греша да ме поправи де. Четейки мотивите за измененията обаче...дали само светотехниката... :roll:
еееех
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Следваща

Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта