Страница 1 от 5

Имам въпрос

МнениеПубликувано на: 21 Фев 2008 17:54
от A330-200
Здравейте,
От вчера слушам РВД на Шипхол и има няколко неща които не са ми много ясни:
1. Какво имат предвид контролерите когато казват на пилотите Information is Lima (вчера беше Juliet)?
2. Когато се обръщат към пилотите в някои случаи не ги викат по номер на полета а като EZE 15Y, KLM 77B и така нататък. Това няква комбинация между номера на полета и регистрацията на самолета ли е?

Иначе има и доста забавни коментари от типа на разговор между две дами - едната контролер а другата пилот на КЛМ, след като се поздравиха и се питаха една друга как са, контролерката попита пилотката дали е видяла и-мейла който и е пратила, а пилотката отговори - Yes dear, already replied to you. KLM 1778 :-D

Другото беше пилот на NW, който поиска engine start-up on stand, а от кулата му отговориха:
Start-up approved, but please only one engine and at idle power so you don't blow away our ground staff :D

МнениеПубликувано на: 22 Фев 2008 09:36
от slice
1. ATIS съобщенията се променят периодично и всяко се характеризира със собствена буква като се започне от А и се стигне до Z. В случая РП съпбщава на пилота, че текущата информация носи буква L, така че ако той си мисли, че текущата е с някаква друга буква, да прослуша АТИС отново, тъй като явно има различния

2. Обръщението се нарича позивна и най често се съствавено от ICAO кода на авиокомпанията (например KLM, AFR, LZB, DHL i t.n.) и номера на полета. Понякога вместо номера на полета се използва някаква негова производна, като могат да се включат букви и във втората част. Изобщо позивната може да е максимум седем знака. Частните полети летят с почивна регистрационния си номер, като се изпуска тирето, например - LZAIR.

Ето поради тази причина аз съм защитник на идеята, че ICAO кодовете са по-важни. Също така никой в провеждането на полетите няма да използва за София код SOF, а LBSF

МнениеПубликувано на: 22 Фев 2008 12:04
от ATC
точно така а atis-a е информация която се излъчва на УКВ честота включваща метео за района на летището, изполваемата полоса,налягане ,информация за летището перон,рульожки които не работят например и друга информация която се прослушва от пилота преди запсук(преди да се обади на АТС) и по време на полет преди да започне захода за кацане и започва с буква по която се разбира дали актуалната на екрана на АТС е същата като получената от пилота
позивната или callsign е индентификатор на отделен полет като се ползва полетен номер по ICAO,регистрация .Kато наример LZB за България еър по честотата звучи Flying Bulgaria,DLH -Lufthansa,BAW(British airways) - Speedbird (или на сръбски-бръза птица) и т.н.

Re: Имам въпрос

МнениеПубликувано на: 22 Фев 2008 19:45
от Stoyan
A330-200 написа:Здравейте,
От вчера слушам РВД на Шипхол и има няколко неща които не са ми много ясни:
1. Какво имат предвид контролерите когато казват на пилотите Information is Lima (вчера беше Juliet)?
2. Когато се обръщат към пилотите в някои случаи не ги викат по номер на полета а като EZE 15Y, KLM 77B и така нататък. Това няква комбинация между номера на полета и регистрацията на самолета ли е?

Иначе има и доста забавни коментари от типа на разговор между две дами - едната контролер а другата пилот на КЛМ, след като се поздравиха и се питаха една друга как са, контролерката попита пилотката дали е видяла и-мейла който и е пратила, а пилотката отговори - Yes dear, already replied to you. KLM 1778 :-D

Другото беше пилот на NW, който поиска engine start-up on stand, а от кулата му отговориха:
Start-up approved, but please only one engine and at idle power so you don't blow away our ground staff :D


http://swissatc.net/clips

http://www.businessballs.com/airtraffic ... quotes.htm

и много други!

Има много оригинални неща!

МнениеПубликувано на: 24 Фев 2008 15:19
от A330-200
Благодаря много на всички за отговорите :D
Имате по 1 бира 8)

МнениеПубликувано на: 21 Мар 2008 17:40
от Делян
....един въпрос и от мен.
Каква е разликата между Approach, Ground и Tower?
Аpproach е ясно, че се използва когато кацат, но след като кацнат включват ли се към друга честота като например Ground или Tower?
Например честотата която слушам на www.liveATC.net за SOF изгежда, че покрива всичко от излитащи, кацащи и разрешение за пускане на двигателите.

За тези които им е интересно www.liveATC.net са добавили KBDL - Windsor Locks, CT, това е голямото летище от което аз най-често ходя да "спотърствам"....

МнениеПубликувано на: 22 Мар 2008 00:18
от tedier
APPROACH- от Крейсерските ешелони до TRL-transition level (почти) ARRIVAL- до излизане на правата
TOWER - кацане и излитане рулиране до предварителен
GROUND-от стоянка до пътеки за рулиране (до излизане от Перона)които водят към полосата дават и запуските
DEPARTURE- които са само за излитащите

има и честота Clearance(Delivery) -там ти дават указания за код на транспондера и схема за излитане.. и слотове както и очаквано време за запуск
Горе-долу са това, като са специфични за всяко летище . EHAM - е типичен пример има ги всичките изброени по-горе!

В СОфия няма GROUND щото няма и толкова трафик ,макар че има толкова коли и групи които работят по Перона и много са натоварващи!

МнениеПубликувано на: 22 Мар 2008 01:24
от Делян
мен като спотър ме интересува най-много да чуя кой самолет каца няколко минути преди да опре. тоест трябва да слушам Approach и после Arrival, но такова нещо не виждам да има под "Airport Communications" например на JFK ( http://www.airnav.com/airport/KJFK ) затова предполагам, че след Approach трябва да превключа на Tower.
прав ли съм?

МнениеПубликувано на: 22 Мар 2008 10:02
от Toni
На такова натоварено летище ще ти е малко трудно да следиш какво точн о става.

МнениеПубликувано на: 22 Мар 2008 10:18
от tedier
Да таква е последователността APPROACH ,APPROACH FINAL VECTOR & TOWER такава е горе долу последователността ,

МнениеПубликувано на: 24 Мар 2008 11:07
от slice
не съм съгласен с определенията на отделните позиции:

ето моята версия от долу нагоре:

DELIVERY - на по-големите летища. Това е РП, който дава IFR clearance. В София нямаме такова
GROUND - грижи се за всичкия наземен трафик - от стоянка до предварителен старт, където трафика се приема (поема) на (от) Кула. В София нямаме такава позиция, поради по-малкия трафик и това задължение е на Кула. Едно пиленце обаче ми каза, че наесен можем да отворим и такова работно място
TOWER - в чист вид (т.е. не както е в България) Кула се грижи за самолетите движещи се по ПИК и за тези, които са на правата за кацане. Пристигащите самолети преминават на кула след установяване на захода, а отпътуващите се предават веднага след излитане. Кула нямат право да използват радар за вземане на решение (имат такъв само за информация)
APPROACH - Тази позиция има най-много производни. Чистия Подход, както е в София се занимава с векториране до финалния заход и водене на излитащия трафик до напускане на сектора на подхода. Този сектор има поределени хоризонтални граници, и вертикални такива, горната от които не е крейсерската височина, а е различна за всяко летище. Съществува вариант на разделение DEPARTURE APPROACH, където един РП се занимава с излитащия трафик, а друг с кацащия. Също така на големите летища (предимно американски) съществува и т.нар. Final Approach или там както искат да си го наричат. Идеята е, че така се намалява натоварването върху РП, като единия води самолетите от навлизане в сектора Подход до определено място, а след това другия прави по-трудното - нарежда ги в редичка за кацане
CONTROL - Мисля, че на всички е ясно - управлява транзитния трафик и излитащите/кацащите самолети след напускане/влизане на/в сектора на подхода

МнениеПубликувано на: 24 Мар 2008 11:48
от SPEED_BIRD
CLEARANCE DELIVERY е по-често срещаното означение на позицията

МнениеПубликувано на: 24 Мар 2008 15:56
от Делян
На този сайт http://www.airnav.com/airports има много информация в раздела "Airport Communications" на всяко летище (американски за сега). и си пише кога е подновяван. KJFK го дадох само за пример защото предполагам, че има всички честоти.
по долу е извадка от видовете честоти на KJFK

UNICOM
ATIS
GROUND
TOWER
APPROACH
DEPARTURE
CLEARANCE DELIVERY
PRE-TAXI CLEARANCE
CLASS B
EMERG
GATE HOLD

МнениеПубликувано на: 24 Мар 2008 18:47
от Iliyan
Повечето мнения са точни, но само частично...

Ето една по правилна класификация на ATC-тата

1. Контролирано пространство

1.1 Процедурно разделяне (не се използва / обикновенно няма радар)

1.1.1 Apron (къде да се паркира)
1.1.2 Clerance delivery (дава ти ATC-то)
1.1.3 Ground (разрешение или инструкция за taxi)
1.1.4 Tower (излитане и кацане, движение по пистата)
1.1.5 Approach control (по-често е комбиниран с Tower)
1.1.6 Info / Centre (дава информация en-route)

1.2 Радарно разделяне (използва се радар за всяка функция)

1.2.1 Ground (да, много рядко е, има го на много сложните летища)
1.2.2 Tower (много малко са кулите с радар, но също така ги има...)
1.2.3 Approach / Departure (най натоварената АТС позиция)
1.2.4 Director (помага на Approach-а когато са много натоварени...)
1.2.5 Terminal / Radar (ако се минава от TMA в TMA или CTA или UTA)
1.2.6 Ареа (контролира en-route трафика)

2. Не-контролирано пространство

2.1 Винаги е процедурно разделяне, винаги обслужва само летищен трафик, винаги дава само информация (не е контрол)
2.1.1 Radio

Много лесно се определя кога един самолет е контролиран и кога не е - всички контролни Clerances трябва се повторят както са издадени - на информационните съобщения е достатачно да се каже че са приети...

Хммм... дали не забравих нещо...?

МнениеПубликувано на: 24 Мар 2008 21:05
от Stoyan
Ако конкретизирате за дадено летище ще е по-лесно.