Имам въпрос

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Мнениеот Iliyan » 25 Мар 2008 01:47

Само част от въздушното пространство се контролира от летището, така че според картите на определено летище може и да не се види цялата картина...

Нека да опитаме с KBDL като пример - Bradley International Airport, намира се някаде в Северна Америка, надморска височина под 60 метра, сигурно е на брега на океан...

Clearance 121.75
Ground 121.9
Tower 120.3
Departure N/W 123.35
Departure N/E 123.95
Departure South 127.8
Approach 127.22
Radar - FRQ ще бъде зададено след потегляне - това е добра индикация че на близо има по голям град (по-голямо летище) с по-голямо ТМА пространство, кадето се намира радарния контрол за целия FIR...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот Q23 » 25 Мар 2008 13:05

Iliyan написа:Radar - FRQ ще бъде зададено след потегляне - това е добра индикация че на близо има по голям град (по-голямо летище) с по-голямо ТМА пространство, кадето се намира радарния контрол за целия FIR...


Май между Ню Йорк и Бостън...

По-скоро си организират секторите за контрол по-гъвкаво и в съответствие с натоварването. И преди прехвърлянето към контрола съобщават актуалната честота на сектора.

Не смятам, че контрола на FIR-a зависи от размера на ТМА.
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Iliyan » 25 Мар 2008 14:31

Не съвсем...

В предния си отговор исках да демонстрирам че летището обслужва само определено пространство, ограничено до определено растояние от летището. В случая с KBDL това е 20NM (KBDL TMA) и това пространство се обслужва процедурно чрез KBDL Approach и KBDL Departure.

Извън това пространство започва радарния контрол (на практика, прехварлянето става някъде в TMA-то) коeто се прави не от кулата на KBDL, а от друго място. В предшния си отговор посочих че от KBDL картите не е възможно да се разбере каде се намира радара. Кратко търсене в Google потвърди че радарния контрол - предлагащ както Radar така и Area (вместо FIR в USA използват термина Center) услуги - се намира на Boston-ското летище и се нарича Boston Center.

Сега, ако погледнете картата за областта около KBDL и Boston

Изображение

ще видите че TMA-то на Boston е многократно по-голямо от това на KBDL.

Както спекулирах по рано - това е "това е добра индикация че на близо има по голям град (по-голямо летище) с по-голямо ТМА пространство, кадето се намира радарния контрол за целия FIR..."

Заключвайки - радарния контрол са пространството около KBDL се предлага от Boston Center, коитo също така радарно контролира целия FIR в околността, Boston TMA бидейки многократно по-голям от това на KBDL.

Хаиде да видим дали някой не иска да опише по подобен начин пространството в България, направете ми услуга, да речем вземайки LBBG за пример - какви са летищните услуги, каде се намират радарните контрольори, от къде се контролира (информира) ФИР-а...?
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот slice » 25 Мар 2008 17:14

В БГ положението е доста по-просто - по-малко летища

Щом казваш Бургас:

Бургас Кула - Ясно къде е, не знам обаче имат ли радарна картина за информация (подчертавам, че в БГ радар от кула може да се ползва само като сламка), със сигурност имат наземен радар
Бургас Подход - намира се също в Бургас, използва летищния SSR
София Контрол - намира се в голямата синя сграда до летище София. Самия ФИР се разделя на подсектори в зависимост от натоварването (вж. АИП). Използва радара на черни връх за западна БГ и радара на бившия варненски ACC, който не го знам къде е.
София ЦПИ - пак там, пак същото

В района на бургаския ТМА няма други летища.

Изобщо в България единственото ТМА с малко летище в него е София с Лесново. Не само, ами лесново е в зоната на отговорност на Кула и всичко минава през тях. Имат пряка телефонна линия с лесновската 'Кула" ако може така да я наречем!
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот Joda » 25 Мар 2008 18:37

slice написа:В района на бургаския ТМА няма други летища.
Изобщо в България единственото ТМА с малко летище в него е София с Лесново.


Летателна площадка Приморско не е ли в зоната на TMA Бургас? :roll:
Мисля, че статуса й е като на тази в Лесново.
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот Iliyan » 25 Мар 2008 19:58

slice написа:В БГ положението е доста по-просто - по-малко летища

Щом казваш Бургас:

Бургас Кула - Ясно къде е, не знам обаче имат ли радарна картина за информация (подчертавам, че в БГ радар от кула може да се ползва само като сламка), със сигурност имат наземен радар
Бургас Подход - намира се също в Бургас, използва летищния SSR
София Контрол - намира се в голямата синя сграда до летище София. Самия ФИР се разделя на подсектори в зависимост от натоварването (вж. АИП). Използва радара на черни връх за западна БГ и радара на бившия варненски ACC, който не го знам къде е.
София ЦПИ - пак там, пак същото

В района на бургаския ТМА няма други летища.

Изобщо в България единственото ТМА с малко летище в него е София с Лесново. Не само, ами лесново е в зоната на отговорност на Кула и всичко минава през тях. Имат пряка телефонна линия с лесновската 'Кула" ако може така да я наречем!


Това за първи път го чувам - в България положението да е доста по-просто :shock: :shock: :shock: Аз доколкото знам, Българското бъздушно пространство е най-сложното в Европа (сигурно и в Света!) и съдейки по различията които България все още има от ICAO, нещата нaма скоро да се оправят...

Добре опит е, но има някои неточности:

1. Аз не вярвам в България да има кула с радар. Аз съм чувал само за една кула с радар в света (наистина са много голяма рядкост...!). LBBG кулата трябва да е процедурна и определено не би трябвала да има радар - ако има, ще съм много, много изненадан... Не бъркай кулата (Tower) със другите ATC контролиращи позиции които физически се намират в кулата, но не обслужват летищен трафик.

2. Подхода (и Заминаване) на LBBG ако е процедурен ще се прави от летището, ако е радарен, голяма вероятност е да бъде правен от София (или/през Варна). И аз не съм сигурен, но е много малко вероятно в Бургас да има радар за каквито и да е цели. Т.е ако Arrival и Departure са радарни, то те ще се дадат от там кадето има радар.

3. Като стане дума за Лесново, бъркаш TMA и CTR. Лесново се намира в София CTR, а Приморско в Бургас TMA.

Лесново не е регистрирано летище със собствен CTR, така че не може да има кула. В наи добрия случаи, пространството около Лесново би могло да бъде декларирано за ATZ (съмнявам се че е), тогава оператора на земята ще се нарича Radio и ще може да дава инфомация, а не контрол.

Приморско е малко по различно, таи като не лежи в чужд CTR, то те могат да се декларират собствен CTR - oт земното ниво до Бургас ТМА и в радиус да речем 10км. Ако постигнат това, то те ще могат да имат собствена кула коaто да контролира Приморсkо CTR-а.

Интересно е да се отбележи, че от двете основни причини поради които ATC съществува - сигурност и експедитивност на полетите - втората причина предизвиква сложността на контролираното пространство.

Иронично, колкото повече се усложнява пространството, толкова по-намалява сигурността на полетите. Така, че управителите обикновенно арументират добавяне на нова позиция с нуждата да оптимизират движението, и контра-аргументират липсата на движение като използват фактора за повищаване на сигурността.

В по-вечето случаи настъпва интересен за слушане и гледане цирк...!
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот dimitar vasilev » 25 Мар 2008 20:12

Малко да разнообразя темата!Слушайки вечер трафика на София чувам някакъв самолет с позивна VBC(Виктор Браво Чарли) и номер.Може ли някой да ме просветли за какъв самолет и компания става въпрос???
dimitar vasilev
най-спотър
 
Мнения: 494
Регистриран на: 30 Дек 2006 19:03
Местоположение: СОФИЯ

Мнениеот Q23 » 25 Мар 2008 23:37

Iliyan написа:
Това за първи път го чувам - в България положението да е доста по-просто :shock: :shock: :shock: Аз доколкото знам, Българското бъздушно пространство е най-сложното в Европа (сигурно и в Света!) и съдейки по различията които България все още има от ICAO, нещата нaма скоро да се оправят...



Съдейки по коментара (а и предишни), явно в познанието на българското въздушно пространство има пропуски.

Кулите наистина работят процедурно, но това не пречи на работните места да има екрани с радарна информация. Ей така, за сламка, да имат представя какво става наоколо. Още повече, когато на съответното летище има някакъв радар.

Кула София разполага с т.нар. Радар за наземно движение, който вижда всякакви по едри обекти в района на ПИК и пътеките за рулиране. Това не е АТС радар, а помощно средство. Информацията от него е като от първичен радар, без опознаване на целите. Използва се за осигуряване на безопасност най-вече при намалена видимост. Той си е само за целите на София Кула.

Следващото звено е т. нар. ПОДХОД. Това звено се занимава с отлитащи, долитащи и прелитащи ВС. Работи радарно, като има и възможност за процедурна работа като аварийна технология.
Подход има за района на летищата София, Варна и Бургас. В района на всяко от тези летища има инсталиран за целите на подхода т.нар. летищен радиолокационен комплекс, състоящ се от първичен (PSR) и вторичен (SSR) радиолокатор. Използва се и информация от другите АТС радари в района. Нищо не пречи тази РЛИ да се изобразява и на работно място на РП в кулата.
Да не забравя - летищната контролна кула е в състава на РВД, а не на съответното летище.

Следващото звено е София Контрол. София Контрол разбира се работи радарно, (може и процедурно като аварийна технология).
За нуждите на София Контрол се използва радарна информация от 3 трасови и 3-те изброени "летищни" радиолокационни комплекси. Допълнително може да се ползва радарна информация по линия на международното сътрудничество.

Изобщо казано, концепцията Радар=Център в САЩ може и да е актуална все още, но в България автоматизираните системи за обработка и изобразяване на радиолокационна информация са реалност от доста години (може би над 10-15). Такива има и в София и във Варна. Казват даже, че внедрената наскоро нова система SATCAS на италианската SELEX (бивша ALENIA MARCONI SYSTEMS) е последен врясък на техниката в тази област.
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Q23 » 25 Мар 2008 23:43

dimitar vasilev написа:Малко да разнообразя темата!Слушайки вечер трафика на София чувам някакъв самолет с позивна VBC(Виктор Браво Чарли) и номер.Може ли някой да ме просветли за какъв самолет и компания става въпрос???


Може би този линк ще помогне...
http://www.airframes.org/fleet/vbc
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Stoyan » 25 Мар 2008 23:43

РП на Контрола са и Радарен и Процедурен.

Опа, един неспециалист се изказа! :shock:
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот Joda » 26 Мар 2008 00:00

И всъщност...защо българската ОВП да е най-сложната в Европа? Аз не намирам нищо нестандартно в нея :smt102
Аватар
Joda
спотър
 
Мнения: 41
Регистриран на: 03 Фев 2007 12:50
Местоположение: София

Мнениеот Q23 » 26 Мар 2008 00:01

Stoyan написа:РП на Контрола са и Радарен и Процедурен.

Опа, един неспециалист се изказа! :shock:


Да, има едновременно РП-радарен и РП-процедурен, това са две работни места на всеки един сектор. Каква е дейността на всеки от тях май АТС може да обясни най-добре.
Определено обяснявам като неспециалист на неспециалист.
Може да бъде полезно и за други неспециалисти.
Специалистът просто се запознава с актуалното издание на българския AIP.

Ако в постингите ми има явно невярна и/или заблуждаваща информация, моля модераторите да изтрият регистрацията ми и всичките ми писаници.

:-)
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Stoyan » 26 Мар 2008 00:13

Q23 написа:
Stoyan написа:РП на Контрола са и Радарен и Процедурен.

Опа, един неспециалист се изказа! :shock:


Да, има едновременно РП-радарен и РП-процедурен, това са две работни места на всеки един сектор. Каква е дейността на всеки от тях май АТС може да обясни най-добре.
Определено обяснявам като неспециалист на неспециалист.
Може да бъде полезно и за други неспециалисти.
Специалистът просто се запознава с актуалното издание на българския AIP.

Ако в постингите ми има явно невярна и/или заблуждаваща информация, моля модераторите да изтрият регистрацията ми и всичките ми писаници.

:-)


Аз визирах себе си...
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот Q23 » 26 Мар 2008 00:24

Stoyan написа:Аз визирах себе си...


Извинявам се за реакцията си, но тръгнах да го приемам като несправедливо отношение към добрите ми намерения ... :oops:

:lol: :lol: :lol:
Е много ми е гот!
А на вас?
Аватар
Q23
най-спотър
 
Мнения: 252
Регистриран на: 03 Ное 2007 13:09
Местоположение: София, Internet

Мнениеот Stoyan » 26 Мар 2008 00:33

Q23 написа:
Stoyan написа:Аз визирах себе си...


Извинявам се за реакцията си, но тръгнах да го приемам като несправедливо отношение към добрите ми намерения ... :oops:

:lol: :lol: :lol:


Добрите намерения са до време, после ти става безразлично...

Лека нощ.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта