Имам въпрос

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Имам въпрос

Мнениеот A330-200 » 21 Фев 2008 17:54

Здравейте,
От вчера слушам РВД на Шипхол и има няколко неща които не са ми много ясни:
1. Какво имат предвид контролерите когато казват на пилотите Information is Lima (вчера беше Juliet)?
2. Когато се обръщат към пилотите в някои случаи не ги викат по номер на полета а като EZE 15Y, KLM 77B и така нататък. Това няква комбинация между номера на полета и регистрацията на самолета ли е?

Иначе има и доста забавни коментари от типа на разговор между две дами - едната контролер а другата пилот на КЛМ, след като се поздравиха и се питаха една друга как са, контролерката попита пилотката дали е видяла и-мейла който и е пратила, а пилотката отговори - Yes dear, already replied to you. KLM 1778 :-D

Другото беше пилот на NW, който поиска engine start-up on stand, а от кулата му отговориха:
Start-up approved, but please only one engine and at idle power so you don't blow away our ground staff :D
A landing is simply a controlled collision with the ground!
The 3 most useless things in aviation are the sky above, the fuel on the ground and the runway behind you.
Аватар
A330-200
супер спотър
 
Мнения: 586
Регистриран на: 08 Фев 2005 11:50
Местоположение: SOF/LBSF

Мнениеот slice » 22 Фев 2008 09:36

1. ATIS съобщенията се променят периодично и всяко се характеризира със собствена буква като се започне от А и се стигне до Z. В случая РП съпбщава на пилота, че текущата информация носи буква L, така че ако той си мисли, че текущата е с някаква друга буква, да прослуша АТИС отново, тъй като явно има различния

2. Обръщението се нарича позивна и най често се съствавено от ICAO кода на авиокомпанията (например KLM, AFR, LZB, DHL i t.n.) и номера на полета. Понякога вместо номера на полета се използва някаква негова производна, като могат да се включат букви и във втората част. Изобщо позивната може да е максимум седем знака. Частните полети летят с почивна регистрационния си номер, като се изпуска тирето, например - LZAIR.

Ето поради тази причина аз съм защитник на идеята, че ICAO кодовете са по-важни. Също така никой в провеждането на полетите няма да използва за София код SOF, а LBSF
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1975
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот ATC » 22 Фев 2008 12:04

точно така а atis-a е информация която се излъчва на УКВ честота включваща метео за района на летището, изполваемата полоса,налягане ,информация за летището перон,рульожки които не работят например и друга информация която се прослушва от пилота преди запсук(преди да се обади на АТС) и по време на полет преди да започне захода за кацане и започва с буква по която се разбира дали актуалната на екрана на АТС е същата като получената от пилота
позивната или callsign е индентификатор на отделен полет като се ползва полетен номер по ICAO,регистрация .Kато наример LZB за България еър по честотата звучи Flying Bulgaria,DLH -Lufthansa,BAW(British airways) - Speedbird (или на сръбски-бръза птица) и т.н.
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Re: Имам въпрос

Мнениеот Stoyan » 22 Фев 2008 19:45

A330-200 написа:Здравейте,
От вчера слушам РВД на Шипхол и има няколко неща които не са ми много ясни:
1. Какво имат предвид контролерите когато казват на пилотите Information is Lima (вчера беше Juliet)?
2. Когато се обръщат към пилотите в някои случаи не ги викат по номер на полета а като EZE 15Y, KLM 77B и така нататък. Това няква комбинация между номера на полета и регистрацията на самолета ли е?

Иначе има и доста забавни коментари от типа на разговор между две дами - едната контролер а другата пилот на КЛМ, след като се поздравиха и се питаха една друга как са, контролерката попита пилотката дали е видяла и-мейла който и е пратила, а пилотката отговори - Yes dear, already replied to you. KLM 1778 :-D

Другото беше пилот на NW, който поиска engine start-up on stand, а от кулата му отговориха:
Start-up approved, but please only one engine and at idle power so you don't blow away our ground staff :D


http://swissatc.net/clips

http://www.businessballs.com/airtraffic ... quotes.htm

и много други!

Има много оригинални неща!
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот A330-200 » 24 Фев 2008 15:19

Благодаря много на всички за отговорите :D
Имате по 1 бира 8)
A landing is simply a controlled collision with the ground!
The 3 most useless things in aviation are the sky above, the fuel on the ground and the runway behind you.
Аватар
A330-200
супер спотър
 
Мнения: 586
Регистриран на: 08 Фев 2005 11:50
Местоположение: SOF/LBSF

Мнениеот Делян » 21 Мар 2008 17:40

....един въпрос и от мен.
Каква е разликата между Approach, Ground и Tower?
Аpproach е ясно, че се използва когато кацат, но след като кацнат включват ли се към друга честота като например Ground или Tower?
Например честотата която слушам на www.liveATC.net за SOF изгежда, че покрива всичко от излитащи, кацащи и разрешение за пускане на двигателите.

За тези които им е интересно www.liveATC.net са добавили KBDL - Windsor Locks, CT, това е голямото летище от което аз най-често ходя да "спотърствам"....
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4276
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Мнениеот tedier » 22 Мар 2008 00:18

APPROACH- от Крейсерските ешелони до TRL-transition level (почти) ARRIVAL- до излизане на правата
TOWER - кацане и излитане рулиране до предварителен
GROUND-от стоянка до пътеки за рулиране (до излизане от Перона)които водят към полосата дават и запуските
DEPARTURE- които са само за излитащите

има и честота Clearance(Delivery) -там ти дават указания за код на транспондера и схема за излитане.. и слотове както и очаквано време за запуск
Горе-долу са това, като са специфични за всяко летище . EHAM - е типичен пример има ги всичките изброени по-горе!

В СОфия няма GROUND щото няма и толкова трафик ,макар че има толкова коли и групи които работят по Перона и много са натоварващи!
Последна промяна tedier на 22 Мар 2008 10:15, променена общо 1 път
tedier
по-спотър
 
Мнения: 127
Регистриран на: 14 Ное 2005 17:13

Мнениеот Делян » 22 Мар 2008 01:24

мен като спотър ме интересува най-много да чуя кой самолет каца няколко минути преди да опре. тоест трябва да слушам Approach и после Arrival, но такова нещо не виждам да има под "Airport Communications" например на JFK ( http://www.airnav.com/airport/KJFK ) затова предполагам, че след Approach трябва да превключа на Tower.
прав ли съм?
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4276
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Мнениеот Toni » 22 Мар 2008 10:02

На такова натоварено летище ще ти е малко трудно да следиш какво точн о става.
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6332
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот tedier » 22 Мар 2008 10:18

Да таква е последователността APPROACH ,APPROACH FINAL VECTOR & TOWER такава е горе долу последователността ,
tedier
по-спотър
 
Мнения: 127
Регистриран на: 14 Ное 2005 17:13

Мнениеот slice » 24 Мар 2008 11:07

не съм съгласен с определенията на отделните позиции:

ето моята версия от долу нагоре:

DELIVERY - на по-големите летища. Това е РП, който дава IFR clearance. В София нямаме такова
GROUND - грижи се за всичкия наземен трафик - от стоянка до предварителен старт, където трафика се приема (поема) на (от) Кула. В София нямаме такава позиция, поради по-малкия трафик и това задължение е на Кула. Едно пиленце обаче ми каза, че наесен можем да отворим и такова работно място
TOWER - в чист вид (т.е. не както е в България) Кула се грижи за самолетите движещи се по ПИК и за тези, които са на правата за кацане. Пристигащите самолети преминават на кула след установяване на захода, а отпътуващите се предават веднага след излитане. Кула нямат право да използват радар за вземане на решение (имат такъв само за информация)
APPROACH - Тази позиция има най-много производни. Чистия Подход, както е в София се занимава с векториране до финалния заход и водене на излитащия трафик до напускане на сектора на подхода. Този сектор има поределени хоризонтални граници, и вертикални такива, горната от които не е крейсерската височина, а е различна за всяко летище. Съществува вариант на разделение DEPARTURE APPROACH, където един РП се занимава с излитащия трафик, а друг с кацащия. Също така на големите летища (предимно американски) съществува и т.нар. Final Approach или там както искат да си го наричат. Идеята е, че така се намалява натоварването върху РП, като единия води самолетите от навлизане в сектора Подход до определено място, а след това другия прави по-трудното - нарежда ги в редичка за кацане
CONTROL - Мисля, че на всички е ясно - управлява транзитния трафик и излитащите/кацащите самолети след напускане/влизане на/в сектора на подхода
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1975
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот SPEED_BIRD » 24 Мар 2008 11:48

CLEARANCE DELIVERY е по-често срещаното означение на позицията
ATC на живо от Бургас, България:
http://www.liveatc.net/feedindex.php?ty ... al-eu#lbbg
Аватар
SPEED_BIRD
супер спотър
 
Мнения: 599
Регистриран на: 04 Май 2004 10:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот Делян » 24 Мар 2008 15:56

На този сайт http://www.airnav.com/airports има много информация в раздела "Airport Communications" на всяко летище (американски за сега). и си пише кога е подновяван. KJFK го дадох само за пример защото предполагам, че има всички честоти.
по долу е извадка от видовете честоти на KJFK

UNICOM
ATIS
GROUND
TOWER
APPROACH
DEPARTURE
CLEARANCE DELIVERY
PRE-TAXI CLEARANCE
CLASS B
EMERG
GATE HOLD
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4276
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Мнениеот Iliyan » 24 Мар 2008 18:47

Повечето мнения са точни, но само частично...

Ето една по правилна класификация на ATC-тата

1. Контролирано пространство

1.1 Процедурно разделяне (не се използва / обикновенно няма радар)

1.1.1 Apron (къде да се паркира)
1.1.2 Clerance delivery (дава ти ATC-то)
1.1.3 Ground (разрешение или инструкция за taxi)
1.1.4 Tower (излитане и кацане, движение по пистата)
1.1.5 Approach control (по-често е комбиниран с Tower)
1.1.6 Info / Centre (дава информация en-route)

1.2 Радарно разделяне (използва се радар за всяка функция)

1.2.1 Ground (да, много рядко е, има го на много сложните летища)
1.2.2 Tower (много малко са кулите с радар, но също така ги има...)
1.2.3 Approach / Departure (най натоварената АТС позиция)
1.2.4 Director (помага на Approach-а когато са много натоварени...)
1.2.5 Terminal / Radar (ако се минава от TMA в TMA или CTA или UTA)
1.2.6 Ареа (контролира en-route трафика)

2. Не-контролирано пространство

2.1 Винаги е процедурно разделяне, винаги обслужва само летищен трафик, винаги дава само информация (не е контрол)
2.1.1 Radio

Много лесно се определя кога един самолет е контролиран и кога не е - всички контролни Clerances трябва се повторят както са издадени - на информационните съобщения е достатачно да се каже че са приети...

Хммм... дали не забравих нещо...?
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот Stoyan » 24 Мар 2008 21:05

Ако конкретизирате за дадено летище ще е по-лесно.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Следваща

Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта