директни полети без коридор

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

директни полети без коридор

Мнениеот Iliyan » 13 Мар 2008 02:07

Имам един въпрос дето ме мъчи от доста време... Ако може някои да ми отговори и да ми посочи на къде в Българското AIP се обясняава това...

Да опишем хипотетична ситуация -

1. Ще се проведе полет по правила за летене по инструменти
2. Полетът ще се извърши между две летища, и двете със международен статус, но това не би трябвао да има значение (?)
3. Полетът започва и завършва в Българското бъздушно пространство
4. И двете летища имат публикувани заходи - да речем в единия край има един DME/VOR а в другия един 2NDB и един DME/VOR.
5. Полетът е частен, и има подаден полетен план както се изисква.
6. Самолетът може да поддържа минималната сигурна височина (MSA) през цялото време на полет.
7. Самолетът е екипиран със VHF, VOR, ADF, DME, TXP(с), GPS и е сертифициран по RNP10 (в Европа това се нарича B-RNAV)

Въпросът ми е - разрешен ли е директен полет, т.е. може ли този полет да се проведе дори и ако между двете летища няма публикуван въздушен коридор? Пример - LBPD - LBBG

Втория ми въпрос е - може ли този полет да се проведе като директен, ако полетът е по визуални правила и се лети между две летища за които няма публикувани заходи? Пример - Силистра - Балчик?
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот asd » 13 Мар 2008 08:44

За Силистра-Балчик нямаш никакви проблеми да летиш директно по правилата за визуални полети, тъй като ако летиш по ПВП във въздушно пространство клас G (и Е) сам си определяш маршрута (разбира се с някои ограничения като държавни граници зони, за учения на военните и т.н.).

Пловдив-Бургас по правилата за полети по прибори е друго нещо. Не знам в България да има ограничения да се лети по прибори само в публикуваните в AIP въздушни трасета, но за директен (всъщност и за "недиректен" също) полет по правилата за полети по прибори ти трябва разрешение от съответните ръководители на полети.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот slice » 13 Мар 2008 10:46

По първия въпрос. Не помня в България точно какъв беше ешелона, но RNAV пространството (което определя трасетата и фиксовете) има някаква долна граница. Под нея е възможно изпълнението на полет да речем LBSF GOL DCT WRN DCT LBWN. Над нея обаче трябва в полетния план да се използват трасета, а евнтуално ако се примолиш на РП, мо же дполучиш и някакъв direct.

По втория въпрос. Полет по ПВП както ти казваш можеш да проведеш винаги (е със подходящия самолет де). Имай предвид обаче, че в България имаме два вида въздушно пространство - C, което е контролирано въздушно пространство и G, което е за полети като твоя. Границата е ешелон 095. Какво значи това. Ако летиш Силистра Балчик след излитане от Силистра се свързваш с т.нар Полетна Информация (ЦПИ). Това е РП, който дава информация за трафика на такива като теб и който отбелязва часът, в който си тръгнал и ако не стигнеш там за където летиш в интервал +-30 мин от разчетното време започва операция по търсенето и спасяването ти. Този РП няма задължение да те сепарира от друг трафик и ако се удариш в някой си е твой проблем, а не негов.
Така, ако минеш над ешелон 095 обаче влизаш в клас C, където също можеш да продължиш по ПВП, но този път си под радарен контрол от София Контрол.

Тук има някои уловки. Лесново да речем. Ако летиш Силистра Лесново например. През целия полет под ниво 095 работиш с ЦПИ и само докладваш до къде си докарал полета. При навлизане в сектора на отговорност на София-Кула обаче (Лесново е в него) се свързваш с тях. Те ще те попитат за позицията (спокойно виждат те и на радар, но те нямат право да го използват за вземане на решение, а само информативно като сламка), височината по текущия QNH и метео условията. След това ти дават евентуално някаква инструкция (например доложете на Нови Хан) и те оставят на мира. Когато достигнеш Нови Хан те карат да пробваш дали имаш контакт с Лесново и ако това е така ти казват чао и те прехвърлят на тях. Между временно по директна телефонна линия с Лесново са се разбрали за теб.

Когато летиш от и за летища като Лесново, винаги трябва да пускаш и полетен план. За полети, които се изпълняват само в клас G пространствоне ти трябва план, а след излитане ще дадеш на ЦПИ разчетни времена за някои точки по маршрута и за кацане, та да знае кога да почне да те търси.

Надявам се да съм бил полезен
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот asd » 16 Мар 2008 00:44

slice написа:
По втория въпрос. Полет по ПВП както ти казваш можеш да проведеш винаги (е със подходящия самолет де). Имай предвид обаче, че в България имаме два вида въздушно пространство - C, което е контролирано въздушно пространство и G, което е за полети като твоя. Границата е ешелон 095.
Така, ако минеш над ешелон 095 обаче влизаш в клас C, където също можеш да продължиш по ПВП, но този път си под радарен контрол от София Контрол.

asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот asd » 16 Мар 2008 00:50

slice написа:
По втория въпрос. Полет по ПВП както ти казваш можеш да проведеш винаги (е със подходящия самолет де). Имай предвид обаче, че в България имаме два вида въздушно пространство - C, което е контролирано въздушно пространство и G, което е за полети като твоя. Границата е ешелон 095.
Така, ако минеш над ешелон 095 обаче влизаш в клас C, където също можеш да продължиш по ПВП, но този път си под радарен контрол от София Контрол.



До колкото знам имаме и клас E, който е над G и под С и където полетите по ПВП също нямат нужда от разрешение при избор на маршрут.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот Stoyan » 16 Мар 2008 22:25

asd написа:
slice написа:
По втория въпрос. Полет по ПВП както ти казваш можеш да проведеш винаги (е със подходящия самолет де). Имай предвид обаче, че в България имаме два вида въздушно пространство - C, което е контролирано въздушно пространство и G, което е за полети като твоя. Границата е ешелон 095.
Така, ако минеш над ешелон 095 обаче влизаш в клас C, където също можеш да продължиш по ПВП, но този път си под радарен контрол от София Контрол.



До колкото знам имаме и клас E, който е над G и под С и където полетите по ПВП също нямат нужда от разрешение при избор на маршрут.


Според AIP-а са само C и G.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот slice » 17 Мар 2008 13:15

asd написа:
slice написа:
По втория въпрос. Полет по ПВП както ти казваш можеш да проведеш винаги (е със подходящия самолет де). Имай предвид обаче, че в България имаме два вида въздушно пространство - C, което е контролирано въздушно пространство и G, което е за полети като твоя. Границата е ешелон 095.
Така, ако минеш над ешелон 095 обаче влизаш в клас C, където също можеш да продължиш по ПВП, но този път си под радарен контрол от София Контрол.



До колкото знам имаме и клас E, който е над G и под С и където полетите по ПВП също нямат нужда от разрешение при избор на маршрут.


информацията ти е стара :)
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот Iliyan » 25 Мар 2008 15:09

Хммм... ПВП ситуацията е ясна, но ППП отговорите са доста мъгливи...

Да разбирам ли че съществува минимално ниво по което може да се лети директно, а над него трябва да се лети по въздушните коридори? Може ли да посочияш къде в AIP-а го има това?

Проблема който аз виждам идва от факта че минималното полетно ниво на което се лети по ППП се определя от MSA (Minimum Safe Altitude).

Да речем на полет от Лесново до Силистра по ППП MSA-то ще е доста високо (заради планината). Т.е. ако има закон който задължава да се лети по коридорите над определено полетно ниво, то тогава такъв полет не би могъл да се проведе директно.

От друга страна, ако твърдението по-горе е вярно, да се направи директен ППП полет между LBBG и LBPD не би трявало да е проблем, тъй като там няма високи планини които да вдигнат MSA-то и да форсират да се лети в коридор...

Аз само мисля на глас - някой ще се присъедини ли към мен?

PS - ATC, изненадан съм че не се включваш в разговора...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот slice » 25 Мар 2008 17:02

Имах нещо друго предвид. RNAV Въздушното пространство в БГ (според АИП) започва от FL 195. Според ENR 3.3 от АИП над това ниво се използва трасовата мрежа (поне аз така го тълкувам). И е логично да е така, защото все пак в БГ се прилага и трафик флоу мениджмънта на евроконтрол.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот slice » 25 Мар 2008 17:04

Между другото според мен чист IFR полет Лесново-Силистра не може да се направи, тъй като това не са IFR летища. Ще трябва да се излети и да се премине IFR в полет и после обратно VFR.... поне аз така го разбирам

Със сигурност съм виждам стрипмарка на IFR за Бургас, който в плана беше записал DCT. Ешалона там обаче бе доста под 195
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София


Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 12 госта

cron