ето още малко пояснения:
ILS - Instrument Landing System - Система за приземяване по уреди
VOR - VHF Omni-directional Radio Range - Всенасочените УКВ радиофарове
lokalaiser.jpg
Локалайзер :
Локалайзерът представлява редица антени, разположени в края на полосата и излъчващи сигнал в диапазона 108-112MHz. От дясната страна на пистата сигналът е модулиран с честота 150Hz, а от лявата - с 90Hz.
Има и допълнителна модулация на 1020Hz, която предава морзов код с идентификацията на станцията съответстваща на 2 или 3 букви от азбуката с честота най-малко 6 пъти в минута.
Сигналът покрива около 35° в хоризонтален план и 7° във вертикален. Зоната, където сигналите с модулация 90HZ и 150Hz се припокриват е най-много ±5° около осевата линия на полосата.
Системата е чувствителна на отражение и дифракция. За да се намали максимално ефектът от тези явления по голямата част от ILS са двучестотни. Една честота се използва за покриване на оста на пистата (наречена директив), а друга - за останалото от хоризонталния план (наречена клирънс). Приемникът на ВС взима предвид по-силния сигнал.
Глисада [редактиране]
Предавател на глисадата на международното летище Лангенхаген в Хановер, Германия.
Глисадата е съставена от няколко антени разположени на 120 метра отстрани на пистата, близо до прага ѝ, които излъчват на честоти между 328,65MHz и 335,40MHz. Също както при локалайзера, сигналът е модулиран от две ниски честоти - 90Hz и 150Hz съответно под и над наклона за заход. Разликата в съотношението между двата сигнала позволява да се определи положението на ВС.
Покритието на сигнала на глисадата е около 16° в хоризонтален план и 7° във вертикален.
Маркери
NDB предавател
Маркерите са радио предаватели с вертикален сигнал (NDB или Non-Directional Beacon), излъващи на честота 75MHz. Поставени са по траекторията на ВС преди кацане.
Външен маркер :
Външният маркер е разположен между 6,5 и 11,1км от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 400Hz. Предавателят излъчва морзов код две тирета в секунда. При преминаване над него се задейства син индикатор в пилотската кабина на ВС.
Среден маркер :
Средният маркер е разположен на около 1км от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 1300Hz. Предавателят излъчва морзов код два пъти тире и точка (тире-точка за една секунда). При преминаване над него се задейства оранжев индикатор в пилотската кабина на ВС.
Вътрешен маркер :
Вътрешният маркер е разположен на около 100м от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 3000Hz. Предавателят излъчва морзов код шест точки в секунда. При преминаване над него се задейства бял индикатор в пилотската кабина на ВС.
Тенденцията е при все повече ILS инсталации NDB маркерите да се заменят с DME. Предимствата са, че на пилотите се предоставя по-точна информация за положението на ВС и не се налага разполагането на антени извън границите на летището. DME дава информация за разстоянието между прага на пистата и ВС по права линия.
ILS категории:
Съществуват пет категории ILS.
Веднъж след като е започнал подходът автопилотът започва снишаване следвайки ILS докато не достигне височината за взимане на решение (decision altitude) за съответната категория ILS. На това място пилотът трябва да вижда пистата или светлините, за да продължи кацането. В противен случай се изпълнява процедура по прекратяване на кацането.
Категория Минимална височина Минимална видимост
на взимане на решение на пистата
CAT I 200ft 550m
CAT II 100ft 350m
CAT IIIa 100ft 200m
CAT IIIb 50ft 50m
CAT IIIc 0ft 0m
ILS CAT IIIc е способна да приземи самолета на автопилот и да го води по пистата.