Терминология във авиацията

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Терминология във авиацията

Мнениеот Sky Place » 27 Дек 2009 18:55

Здравейте
иска ми се да се запозная малко с терминологията в авиациЯта
начините на комуникация и съкращенията .
Ще съм благодарен за инфо и сайтове
пп : Ако темата не е на подходящото място моля да ме извините
Благодарности





ред.мод. :)
Аз не искам много аз искам всичко.
Аватар
Sky Place
кандидат спотър
 
Мнения: 5
Регистриран на: 24 Юни 2009 19:20
Местоположение: Varna , Bulgaria

Re: Терминология във авиациата

Мнениеот stefan_gekov » 29 Дек 2009 01:39

Ами ето малко примери от аеронавигационна фразеология.
1. Continue approach for runway 09 - Продължете захода към полоса (писта) 09
2. Clear to land
3. Flight level - Полетно ниво
4.Expected follow me car - Очаквайте водеща кола
5. Sofia tower - София Кула
6. Sofia approach - София подход
7. Flight plan - полетен план
8. LBSF - летище София
9. LBBG - летище Бургас
10.LBWN - летище Варна

ето и пример за указания на ръководител полети към екипажа на въздухоплавателното средство :
Sofia tower:
FB357 continue approach for runway 27.
Clear to land.
Flight level two thousand ft.
Wind speed fourteen meters. 120 degrees.
Four hundred meters visibility.
Expected follow me car.
stefan_gekov
спотър
 
Мнения: 34
Регистриран на: 16 Ное 2008 23:15
Местоположение: Sofia

Re: Терминология във авиациата

Мнениеот stefan_gekov » 29 Дек 2009 03:03

ето още малко пояснения:
ILS - Instrument Landing System - Система за приземяване по уреди
VOR - VHF Omni-directional Radio Range - Всенасочените УКВ радиофарове
lokalaiser.jpg


Локалайзер :
Локалайзерът представлява редица антени, разположени в края на полосата и излъчващи сигнал в диапазона 108-112MHz. От дясната страна на пистата сигналът е модулиран с честота 150Hz, а от лявата - с 90Hz.

Има и допълнителна модулация на 1020Hz, която предава морзов код с идентификацията на станцията съответстваща на 2 или 3 букви от азбуката с честота най-малко 6 пъти в минута.

Сигналът покрива около 35° в хоризонтален план и 7° във вертикален. Зоната, където сигналите с модулация 90HZ и 150Hz се припокриват е най-много ±5° около осевата линия на полосата.

Системата е чувствителна на отражение и дифракция. За да се намали максимално ефектът от тези явления по голямата част от ILS са двучестотни. Една честота се използва за покриване на оста на пистата (наречена директив), а друга - за останалото от хоризонталния план (наречена клирънс). Приемникът на ВС взима предвид по-силния сигнал.
Глисада [редактиране]
Предавател на глисадата на международното летище Лангенхаген в Хановер, Германия.

Глисадата е съставена от няколко антени разположени на 120 метра отстрани на пистата, близо до прага ѝ, които излъчват на честоти между 328,65MHz и 335,40MHz. Също както при локалайзера, сигналът е модулиран от две ниски честоти - 90Hz и 150Hz съответно под и над наклона за заход. Разликата в съотношението между двата сигнала позволява да се определи положението на ВС.

Покритието на сигнала на глисадата е около 16° в хоризонтален план и 7° във вертикален.
Маркери
NDB предавател

Маркерите са радио предаватели с вертикален сигнал (NDB или Non-Directional Beacon), излъващи на честота 75MHz. Поставени са по траекторията на ВС преди кацане.
Външен маркер :
Външният маркер е разположен между 6,5 и 11,1км от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 400Hz. Предавателят излъчва морзов код две тирета в секунда. При преминаване над него се задейства син индикатор в пилотската кабина на ВС.

Среден маркер :
Средният маркер е разположен на около 1км от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 1300Hz. Предавателят излъчва морзов код два пъти тире и точка (тире-точка за една секунда). При преминаване над него се задейства оранжев индикатор в пилотската кабина на ВС.

Вътрешен маркер :
Вътрешният маркер е разположен на около 100м от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 3000Hz. Предавателят излъчва морзов код шест точки в секунда. При преминаване над него се задейства бял индикатор в пилотската кабина на ВС.


Тенденцията е при все повече ILS инсталации NDB маркерите да се заменят с DME. Предимствата са, че на пилотите се предоставя по-точна информация за положението на ВС и не се налага разполагането на антени извън границите на летището. DME дава информация за разстоянието между прага на пистата и ВС по права линия.

ILS категории:
Съществуват пет категории ILS.
Веднъж след като е започнал подходът автопилотът започва снишаване следвайки ILS докато не достигне височината за взимане на решение (decision altitude) за съответната категория ILS. На това място пилотът трябва да вижда пистата или светлините, за да продължи кацането. В противен случай се изпълнява процедура по прекратяване на кацането.
Категория Минимална височина Минимална видимост
на взимане на решение на пистата
CAT I 200ft 550m
CAT II 100ft 350m
CAT IIIa 100ft 200m
CAT IIIb 50ft 50m
CAT IIIc 0ft 0m

ILS CAT IIIc е способна да приземи самолета на автопилот и да го води по пистата.
stefan_gekov
спотър
 
Мнения: 34
Регистриран на: 16 Ное 2008 23:15
Местоположение: Sofia

Re: Терминология във авиациата

Мнениеот asd » 29 Дек 2009 20:38

Sky Place написа:Здравейте
иска ми се да се запозная малко с терминологията в авиациата
начините на комуникация и съкращенията .
Ще съм благодарен за инфо и сайтове
пп : Ако темата не е на подходящото място моля да ме извините
Благодарности


Можеш да прегледаш сайта на ГД ГВА - www.caa.bg
Там има публикувани разни документи, в които като допълнение има определения на български за някои от термините. Примерно Наредба 2 за правилата за полети - http://caa.gateway.bg/upload/docs/Naredba2.pdf

P.S.
Имай предвид, че някои от определенията са не съвсем ясни, да не кажа некоректни, обаче като за обща представа може да ти свършат работа.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Терминология във авиациата

Мнениеот Stoyan » 31 Дек 2009 00:05

Инструкция 512, но в английския й вариант, защото на български аз лично се затруднявам да разбера смисъла.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Re: Терминология във авиациата

Мнениеот stefan_gekov » 31 Дек 2009 00:31

http://vankata.be/aviationbg/Bg/Info/Glossaries.htm
тук е описана доста голяма част от аеронавигационна фразеология
stefan_gekov
спотър
 
Мнения: 34
Регистриран на: 16 Ное 2008 23:15
Местоположение: Sofia

Re: Терминология във авиацията

Мнениеот ATC man » 10 Апр 2011 18:01

stefan_gekov написа:Flight level two thousand ft.


пич,такова нещо като "Flight level two thousand ft." няма.Едно нещо е Flight level,то ще е 020(FL020),а друго е Altitude 2000 ft.Мисля че никъде няма полетно ниво 020.
Ти знаеш ли че FL2000 изначава 200000 ft?
Изображение
Аватар
ATC man
най-спотър
 
Мнения: 386
Регистриран на: 05 Май 2009 17:02
Местоположение: LBBG

Re: Терминология във авиацията

Мнениеот ATC » 14 Апр 2011 00:48

на сайта на английското ГВА -http://www.caa.co.uk може да намерите доста добра фразеология както и доста други неща като разликите със стандартите на ИКАО в повечето случаи са описани директно,а и англичаните са едни от водещите в разработването им.
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF


Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта