Страница 1 от 1

Терминология във авиацията

МнениеПубликувано на: 27 Дек 2009 18:55
от Sky Place
Здравейте
иска ми се да се запозная малко с терминологията в авиациЯта
начините на комуникация и съкращенията .
Ще съм благодарен за инфо и сайтове
пп : Ако темата не е на подходящото място моля да ме извините
Благодарности





ред.мод. :)

Re: Терминология във авиациата

МнениеПубликувано на: 29 Дек 2009 01:39
от stefan_gekov
Ами ето малко примери от аеронавигационна фразеология.
1. Continue approach for runway 09 - Продължете захода към полоса (писта) 09
2. Clear to land
3. Flight level - Полетно ниво
4.Expected follow me car - Очаквайте водеща кола
5. Sofia tower - София Кула
6. Sofia approach - София подход
7. Flight plan - полетен план
8. LBSF - летище София
9. LBBG - летище Бургас
10.LBWN - летище Варна

ето и пример за указания на ръководител полети към екипажа на въздухоплавателното средство :
Sofia tower:
FB357 continue approach for runway 27.
Clear to land.
Flight level two thousand ft.
Wind speed fourteen meters. 120 degrees.
Four hundred meters visibility.
Expected follow me car.

Re: Терминология във авиациата

МнениеПубликувано на: 29 Дек 2009 03:03
от stefan_gekov
ето още малко пояснения:
ILS - Instrument Landing System - Система за приземяване по уреди
VOR - VHF Omni-directional Radio Range - Всенасочените УКВ радиофарове
lokalaiser.jpg


Локалайзер :
Локалайзерът представлява редица антени, разположени в края на полосата и излъчващи сигнал в диапазона 108-112MHz. От дясната страна на пистата сигналът е модулиран с честота 150Hz, а от лявата - с 90Hz.

Има и допълнителна модулация на 1020Hz, която предава морзов код с идентификацията на станцията съответстваща на 2 или 3 букви от азбуката с честота най-малко 6 пъти в минута.

Сигналът покрива около 35° в хоризонтален план и 7° във вертикален. Зоната, където сигналите с модулация 90HZ и 150Hz се припокриват е най-много ±5° около осевата линия на полосата.

Системата е чувствителна на отражение и дифракция. За да се намали максимално ефектът от тези явления по голямата част от ILS са двучестотни. Една честота се използва за покриване на оста на пистата (наречена директив), а друга - за останалото от хоризонталния план (наречена клирънс). Приемникът на ВС взима предвид по-силния сигнал.
Глисада [редактиране]
Предавател на глисадата на международното летище Лангенхаген в Хановер, Германия.

Глисадата е съставена от няколко антени разположени на 120 метра отстрани на пистата, близо до прага ѝ, които излъчват на честоти между 328,65MHz и 335,40MHz. Също както при локалайзера, сигналът е модулиран от две ниски честоти - 90Hz и 150Hz съответно под и над наклона за заход. Разликата в съотношението между двата сигнала позволява да се определи положението на ВС.

Покритието на сигнала на глисадата е около 16° в хоризонтален план и 7° във вертикален.
Маркери
NDB предавател

Маркерите са радио предаватели с вертикален сигнал (NDB или Non-Directional Beacon), излъващи на честота 75MHz. Поставени са по траекторията на ВС преди кацане.
Външен маркер :
Външният маркер е разположен между 6,5 и 11,1км от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 400Hz. Предавателят излъчва морзов код две тирета в секунда. При преминаване над него се задейства син индикатор в пилотската кабина на ВС.

Среден маркер :
Средният маркер е разположен на около 1км от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 1300Hz. Предавателят излъчва морзов код два пъти тире и точка (тире-точка за една секунда). При преминаване над него се задейства оранжев индикатор в пилотската кабина на ВС.

Вътрешен маркер :
Вътрешният маркер е разположен на около 100м от прага на пистата. Сигналът му е модулиран с честота 3000Hz. Предавателят излъчва морзов код шест точки в секунда. При преминаване над него се задейства бял индикатор в пилотската кабина на ВС.


Тенденцията е при все повече ILS инсталации NDB маркерите да се заменят с DME. Предимствата са, че на пилотите се предоставя по-точна информация за положението на ВС и не се налага разполагането на антени извън границите на летището. DME дава информация за разстоянието между прага на пистата и ВС по права линия.

ILS категории:
Съществуват пет категории ILS.
Веднъж след като е започнал подходът автопилотът започва снишаване следвайки ILS докато не достигне височината за взимане на решение (decision altitude) за съответната категория ILS. На това място пилотът трябва да вижда пистата или светлините, за да продължи кацането. В противен случай се изпълнява процедура по прекратяване на кацането.
Категория Минимална височина Минимална видимост
на взимане на решение на пистата
CAT I 200ft 550m
CAT II 100ft 350m
CAT IIIa 100ft 200m
CAT IIIb 50ft 50m
CAT IIIc 0ft 0m

ILS CAT IIIc е способна да приземи самолета на автопилот и да го води по пистата.

Re: Терминология във авиациата

МнениеПубликувано на: 29 Дек 2009 20:38
от asd
Sky Place написа:Здравейте
иска ми се да се запозная малко с терминологията в авиациата
начините на комуникация и съкращенията .
Ще съм благодарен за инфо и сайтове
пп : Ако темата не е на подходящото място моля да ме извините
Благодарности


Можеш да прегледаш сайта на ГД ГВА - www.caa.bg
Там има публикувани разни документи, в които като допълнение има определения на български за някои от термините. Примерно Наредба 2 за правилата за полети - http://caa.gateway.bg/upload/docs/Naredba2.pdf

P.S.
Имай предвид, че някои от определенията са не съвсем ясни, да не кажа некоректни, обаче като за обща представа може да ти свършат работа.

Re: Терминология във авиациата

МнениеПубликувано на: 31 Дек 2009 00:05
от Stoyan
Инструкция 512, но в английския й вариант, защото на български аз лично се затруднявам да разбера смисъла.

Re: Терминология във авиациата

МнениеПубликувано на: 31 Дек 2009 00:31
от stefan_gekov
http://vankata.be/aviationbg/Bg/Info/Glossaries.htm
тук е описана доста голяма част от аеронавигационна фразеология

Re: Терминология във авиацията

МнениеПубликувано на: 10 Апр 2011 18:01
от ATC man
stefan_gekov написа:Flight level two thousand ft.


пич,такова нещо като "Flight level two thousand ft." няма.Едно нещо е Flight level,то ще е 020(FL020),а друго е Altitude 2000 ft.Мисля че никъде няма полетно ниво 020.
Ти знаеш ли че FL2000 изначава 200000 ft?

Re: Терминология във авиацията

МнениеПубликувано на: 14 Апр 2011 00:48
от ATC
на сайта на английското ГВА -http://www.caa.co.uk може да намерите доста добра фразеология както и доста други неща като разликите със стандартите на ИКАО в повечето случаи са описани директно,а и англичаните са едни от водещите в разработването им.