Слотове за излитане и кацане

Официален форум на atc.bgspotters.net и форума за РВД

Мнениеот asd » 13 Юни 2006 02:01

Ако самолет получи определен слот, то тогава той трябва да се позиционира по собствено усмотрение на точката за изчакване (holding point) когато и да е в рамките на десетте минути на определения слот.


Това задължително ли е?
Защото за един десетчасов полет това е невероятна точност, най-малко от вятъра по маршрута няма да си уцели прозореца от 10 минути.

И наистина какво става, ако дойде по-рано или по-късно от слота си? Изчаква във въздуха, каца без да чака и плаща неустойки или какво?
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот SPEED_BIRD » 13 Юни 2006 07:36

Зависи от моментната ситуация. Но каца при първа възможно разбира се. Само че в повечето случаи няма да си ползва ръкава който му е запазен а някой друг. Или пък перона...
ATC на живо от Бургас, България:
http://www.liveatc.net/feedindex.php?ty ... al-eu#lbbg
Аватар
SPEED_BIRD
супер спотър
 
Мнения: 599
Регистриран на: 04 Май 2004 10:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот Toni » 13 Юни 2006 09:30

Дългите полети са с предимство. Поне три пъти ми се се случвало по трасето Берлин-Франкфурт, въпреки, че сме били точни, да изчакваме някое Heavy, летяло 13 часа.

Тук предполагам, че има малко разминаваме - слотове за ертрафик и терминални слотове. Говоря за следното. Кацаш, обаче няма свободен ръкав и чакаш 20 мин да се освободи или те пращат на последна стоянка до оградата. Във Франкфурт това означава 15 мин с автобус до терминала :) Става дума за стоянките до писта 18, те са на около 2,5+ км от терминалите.
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот harrier » 13 Юни 2006 10:40

По големите летища слотовете са много важни да се "хващат". Едно лято една 154ка на Балкан беше летяла от Берлин до Франкфурт два часа, защото първо трябваше да дойде от София и второ трябваше да го направи три часа по-рано, тоест РП-тата не са могли да им намерят място да ги подредят за кацане и ги бяха пратили на холдинг някъде. Това беше и малко преди започването на отпуските, та можете да си предствите колко трафик е имало.

Друг интересен случай от преди две години - полет на Austrian от Прага до Виена, самолетът е готов за излитане и си е в слота, само че не му дават разрешение за start up и тн в следващите 30 минути примерно. Обясняват закъснението с претовареното небе над Европа, а на пасажерите, изпуснали своите по-нататъшни полети отказват да им платят хотела, тъй като закъснението било по вина на Евроконтрол.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Iliyan » 13 Юни 2006 11:31

asd написа:
Ако самолет получи определен слот, то тогава той трябва да се позиционира по собствено усмотрение на точката за изчакване (holding point) когато и да е в рамките на десетте минути на определения слот.


Това задължително ли е?
Защото за един десетчасов полет това е невероятна точност, най-малко от вятъра по маршрута няма да си уцели прозореца от 10 минути.

И наистина какво става, ако дойде по-рано или по-късно от слота си? Изчаква във въздуха, каца без да чака и плаща неустойки или какво?


Може би трябваше да уточня - само излитатщите слотове могат да бъдат постоянни, пристигащите слотове се издават на деня нa самолета по радиото, когато пилота се свърже за първи път с ATC, по системата пръв поискал - пръв получил. Когато се получи такъв слот, самолета трябва да се позиционира на началната точка за заход (IAF) в рамките на слота.

Проблема с паркирането и липсата на ръкави е друг. На големите летища ATC са толкова заети да плануват потока на самолети, че не могат да си позволят допълнително на това да координират и използването на свободни ръкави.

Обикновенно, всяка авиолиния се уговаря отделно с летишните управници и те им обещават че ако рулират в еди кое си време, еди кой си ръкав ще е свободен за тях. В повечето време това става, от време на време не става и тогава се дава друга опция - ако е приемлива за пилота, разбира се.

Много често пилотите се ядосват че не са им дали "обичайния" ръкав или паркинг - това показва неразбиране от тяхно место на това как работи летищната система...

@asd,

Точноста на пристигане е функция на добро плануване - влкючително и попътния вятър. По време на дълги полети, самолетите имат предимство че могат да варират скоростта си, така че да плануват времето на пристигане с точност +/- 2мин.

Това е едно от малките неща с които добрите пилоти се гордеят - да се лети точно както е планувано. За съжаление, ако един пилот е прецизен, а другите не толкова, прецизния ще пострада, като обикновенно (за лош късмет) ще трябва да изчака калпавите пилоти...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот Iliyan » 13 Юни 2006 12:11

harrier написа:...Друг интересен случай от преди две години - полет на Austrian от Прага до Виена, самолетът е готов за излитане и си е в слота, само че не му дават разрешение за start up и тн в следващите 30 минути примерно. Обясняват закъснението с претовареното небе над Европа, а на пасажерите, изпуснали своите по-нататъшни полети отказват да им платят хотела, тъй като закъснението било по вина на Евроконтрол.


Това обяснение може да мине пред обикновен пътник, но ако на мене ми го изтърсят, доста ще се охарчат за да ми затворят устата.

Bъздушното пространство не може да се напълни.

Нека да се доуточня - високите нива - FL290 и нагоре са особенно икономични за летене и затова търсенето е много голямо.

Обикновенно, на много дългите полети - не над Европа - полета може да се осашестви само ако се лети над FL310, по-долу разхода на гориво и/или ниската скорост ще накарат намаляване на полезния товар за полета.

Но това не важи за Европа. Относително късите полети позволяват летене на всякаква височина. Да, икономичните височини са само няколко, но това не означава че самолетите не могат да летят да речем на FL250 или FL210 - могат, но не искат.

Така че причината за онова закъснение е по всяка вероятност предизвикана от нежеланието на пилота да лети на по ниско ниво, което пак е диктувано от правилата на компанията - на всяка цена да се икономисва гориво и да се лети само на високите нива...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот asd » 13 Юни 2006 13:03

Съгласен съм, че може да се варира със скоростта по маршрута, но най-икономичната скорост си остава една, колкото пилотът е по-далеч от нея, толкова повече гориво плаща авиокомпанията. Тоест понятията "добър пилот" и "калпав пилот" много зависят от политиката на авиокомпанията - да каца максимално близо до определеното време или да си минимизира разходите (съответно да предлага по-ниски цени на билетите).

А за случая с Austrian - ами какво са виновни пилотите или компанията, че не са им разрешили да запуснат и да излетят? Те тяхната работа са си я свършили, до колкото разбрах.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот Iliyan » 13 Юни 2006 17:36

asd написа:Съгласен съм, че може да се варира със скоростта по маршрута, но най-икономичната скорост си остава една, колкото пилотът е по-далеч от нея, толкова повече гориво плаща авиокомпанията. Тоест понятията "добър пилот" и "калпав пилот" много зависят от политиката на авиокомпанията - да каца максимално близо до определеното време или да си минимизира разходите (съответно да предлага по-ниски цени на билетите).

А за случая с Austrian - ами какво са виновни пилотите или компанията, че не са им разрешили да запуснат и да излетят? Те тяхната работа са си я свършили, до колкото разбрах.


Да, ама не.

Намаляването на разходите няма нищо общо с намаляването на цените на крайния потребител. Някой да е чувал за авиолиния, която след като е подобрила вътрешните си разходи е намалила цените на билетите си? Аз не съм.

ATC системата е там за да регулира въздушното движение. Ако всеки поиска да лети на едно и също ниво по едно и също време, то не може да се обвинява ATC системата за това че не могат да им осигурят безопасно трасе за това. Тоест трябва да се приложи малко разум и смисъл.

Независимо от това че Austrian е имал слот, поради непредвидени обстоятелства, временно, ситуацията по трасето може да се е променило. Ако пилота (или компанията) закове копита и откаже определена гъвкавост в определянето на полетното ниво и държи да лети на FL330/FL340 вместо да се съгласи и да поеме което и да е свободно ниво - всичко това поради корпоративни причини - то тогава не би трябвало да се прехвърля вината на ATC системата.

Ако някои вземе решение, ще трябва да си носи последствията произтичащи от това - не да ги прехвърля на друг и да търси извинения. В случая решението за летене на определено ниво е взето от пилота. ATC просто са му казали че не могат да му осигурят безопасен полет на това ниво по това време поради определена причина.

Веднага следващия въпрос е "какви са ти намеренията?" Ако пилота каже че ще чака трасето да се освободи, тогава това се прави. Разбира се, ако имаше свободата да решава, то той би поискал първото свободно ниво и би литнал без закъснение - но това би струвало някое и друго евро на авиолинията...

Както казах, това с Austrian е слабо извининие, ако беше се случило на мене и ако бях понесъл загуби, штях определено да търся (и да получа) обещетение...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот asd » 14 Юни 2006 15:48

До колкото разбрах, на Austrian са им отказали разрешение да запуснат и да излетят, а не да заемат желаното крейсерско ниво. Освен това при полет Прага-Виена едва ли ще се лети дълго време на полетно ниво 340 - все пак растоянието е сравнително малко, не е като Бургас-Пловдив, но все пак загубите от полетно ниво 320 или 300 няма да сборят авиокомпанията. И принципно никоя авиокомпания няма чак толкова стриктна политика спрямо полетното ниво, че чак да анулира полети. А и за първи път чувам да е известно крейсерското ниво още преди да излети самолета. Дори и чехите да са достигнали такова ниво на ръководство на въздушното движение, няма как да знят какво ще решат унгарците или австрийците после.

Също така до колкото знам, нискотарифните авиокомпании се борят за клиенти точно с ниски цени на билетите, поради по-ниски разходи. Това може би важи и за повечето от българските авиокомпании.

P.S.
Не се заяждам :wink:
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот Iliyan » 14 Юни 2006 19:32

harrier написа:...Друг интересен случай от преди две години - полет на Austrian от Прага до Виена, самолетът е готов за излитане и си е в слота, само че не му дават разрешение за start up и тн в следващите 30 минути примерно. Обясняват закъснението с претовареното небе над Европа, а на пасажерите, изпуснали своите по-нататъшни полети отказват да им платят хотела, тъй като закъснението било по вина на Евроконтрол.


...ама разбира се, аз само си дадох мнението, базирано на информацията в интерестен пост - не вярвам да има начин да се разбере какво точно е станало на полета на Austrian, без да се знае полетния номер и дата на полета. Но дори и тогава, едва ли си заслужава труда да се стигне до точната изтина...

@asd

Полетното ниво е стандартно поле в полетния план, така че когато се поиска разрешение за старт, ATC знае на кое полетно ниво ще се лети.

Не искам да отместя темата, но за да продължим този разговор, трябва да се хвърли светлина на механизма на план за полет (Flight Plan) и как той се обработва от IFPS на Eurocontrol.

Ако има интерес, бих могъл да разкажа в детайл как става това...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Мнениеот Stoyan » 14 Юни 2006 20:36

Има, има, ама може да отвориш тема по-добре.
Изображение
Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот BGH362 » 14 Юни 2006 21:30

Чакаме с нетърпение!
BGH362
BGH362
най-спотър
 
Мнения: 212
Регистриран на: 29 Мар 2005 18:29

Мнениеот VS11 » 27 Юли 2006 08:55

Тук ми се струва, че смесвате различните понятия "слот". Относно свободни ръкави/врати - поне при големите летища в САЩ, където големите компании притежават част от или цели терминали, на кой ръкав паркира самолета си е част от фирмените процедури - главно зависи, къде ще е следващия полет и т.н. Летищните власти нямат отношение кой самолет къде паркира, освен ако самите ръкави не ги притежава летището.

От скромния си опит мога да ви кажа, че в мига в който се подаде полетен план, се знае колко време ще продължи полета. В случая например BOS-LHR, обикновено екипажа казва: "Полета до Лондон ще продължи 5:20 мин", като това е времето когато ще стигне holding point, като е много характерно да се кръжи още 30-40 мин над Лондон , но това зависи от трафика за деня.

Също така, поне в САЩ, на всички полети към дадено летище може да им бъде отказано да излетят, в зависимост от трафика за/около това летище.

Също така мисля, че различните администрации използват различни времена при определяне на слотове. Например, обикновено има 4 "времеви метрики":

Out - време, в което самолета напуска ръкав/врата/стоянка
Off - време, в което самолета е излитял
On - времето на приземяване
In - времето на пристигане до ръкав/врата/стоянка.

В момента, в който самолета излети, се знае кога ще пристигне до въпросния holding point или до която и е да е точка в плана. А момента на излитане се съобщава от самолета директно (без намесата на пилота, мисля системата се казваше ACARS).

Има страхнотни програми, които моделират полети (а и трафико потоци). Например, във Virgin Atlantic на борда на всеки самолет се събират данни постоянно за полета и после се анализират да се види, колко се е отклонил полета от характеристиките на най-подходящия за условията полет. Ако намеря вътрешно-фирмените списания ще ви сканирам някои статии (ако има интерес де) .
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 719
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Мнениеот BGH362 » 27 Юли 2006 09:02

Е има интерес, как да няма :D
BGH362
BGH362
най-спотър
 
Мнения: 212
Регистриран на: 29 Мар 2005 18:29

Предишна

Назад към Ръководство Въздушно Движение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта

cron