Страница 1 от 2

Слотове за излитане и кацане

МнениеПубликувано на: 08 Ное 2004 19:46
от toni75
Искам да попитам, слотовете само за определен самолет (или категория самолети) ли се издават или важат за всякакви самолети в определения час ?
Може ли например, ако една авиокомпания в определен ден събере повече пътници, просто да пусне да речем 757, вместо 737 ? Или трябва първо да иска разрешение от летището за тази промяна ?

МнениеПубликувано на: 08 Ное 2004 21:31
от harrier

МнениеПубликувано на: 09 Ное 2004 01:05
от ATC

МнениеПубликувано на: 30 Мар 2005 06:00
от EVGENY
Тука май ще пиша доста :)
По принцип слотовете за кацане и излитане се издават от ГВА . На нашите летища представител на ГВА е ЦИК (Център за Информация и Координация) . Самото разрешение е сравнително формална част от необходимите документи на един полет , но понякога има и откази . Това зависи от натоварването на едно летище в определен час от кацащи и излитащи самолети , както и от целта на полета , неговия статус , типът на AVO-то , и възможността на летището да му осигури стоянка за паркиране . Има и други неща , като например дали самолетът лети визуално или инструментално . Ако е единичен полет се взима под внимание и очакваната метеорологична прогноза . Нещата са доста , но въпреки това отказите са рядко явление .
Слота , за който става въпрос е една комплексна оценка на целия полет . Не казвам на авиокомпания или на самолет , а на полет ! Ограничението за тип на AVO-то зависи от размерите на полосата и нейната носимост . Това е стойност , която е характерна за всяка полоса и се измерва в паунд на квадратен инч (PSI) . На Софииската полоса в този момент е регистриран PSI = 37 up to 39 . Това е доста малък коефициент . За сравнение : Варна - 60 . Затова има ограничение за определени типове самолети . Те могат да кацат не по-често от допустимия за това интервал от време . Друго ограничение е дължината на полосата . Всеки самолет трябва да има достатъчно разтояние до края на пистата от крайния момент на отлепяне от нея за прекратяване на излитането . За много машини разстоянието от 2800 м на Софииската полоса не е достатъчно . Затова те са принудени да се ограничават по MTOW .
По въпроса за плащането . Не се плаща за слот . Плаща се за кацане , паркинг , обслужване и аеронавигация . В повечето случаи цената е функция на MTOW . И ако наистина трябра да изброявам какво включва всяко едно перо от общата финансова тежест на един полет ще падне базата данни на хост машината :):):) Всъщност май видях някъде публикувани част от цените , но само онези , които се определят от държавата . Ще се поразрова и ако ги намеря ще дам линкове .
Щях да забравя . Ако една компания е получила слот за кацане , но се налага да смени самолета то тя задължително иска потвърждение от съответното литище за новия тип AVO и информира заинтересованите АТС-та . Всъщност за всяко едно летище се публикуват редовни ъпдейти в Джепсън и се разпространяват навсякъде . Така че всички знаят кога , къде и какво става . И още нещо . Не може да се каже така : "ако една авиокомпания събере в определен ден повече пътници" . Всяко едно търговско затоварване на определен полет е планирано месеци преди самото излитане . Даже и цените на билетите са съобразени с това . Пример : ако един самолет събира 120 пътници иот търговския отдел казват , че ще се напълни до горе то 80 - 90 места се пускат на сравнително нормални цени , но останалите , които се закупуват в последния момент се продават на тройна цена . И колкото и да е странно се продават :)
Това е накратко :)

Малеее , бая изписах !?!? Не съм го правил много отдавна :):):)

МнениеПубликувано на: 30 Мар 2005 08:33
от SPEED_BIRD
Tova beshe dosta interesno. Priemam che takava ili podobna e procedurata po vsichki letishta. Ne se pritesniavai da pishesh i poveche po vuprosa. :D

МнениеПубликувано на: 30 Мар 2005 13:02
от EVGENY
Ами по принцип процедурата е такава навсякъде по света . Тя е
уеднаквена с международни документи . Естествено е обаче ,
навсякъде да има местни правила - доколкото се различават и
отделните летища . Но в основни линии прав си - би било редно да е
така навсякъде .

МнениеПубликувано на: 20 Апр 2006 18:02
от ivanil

МнениеПубликувано на: 23 Апр 2006 00:58
от ATC
ванка, става въпрос за други слотове които са свързани с разписанието

МнениеПубликувано на: 23 Апр 2006 20:08
от ivanil

МнениеПубликувано на: 24 Апр 2006 16:24
от ATC

МнениеПубликувано на: 28 Апр 2006 19:44
от EVGENY

МнениеПубликувано на: 28 Апр 2006 22:29
от ivanil

МнениеПубликувано на: 29 Апр 2006 05:49
от harrier

МнениеПубликувано на: 29 Апр 2006 10:31
от ivanil
Не мога да ти кажа със сигурност. Всеки слот си има регулация. Или е бил за точка по трасето във даден претоварен фир - както казваш енроуте слот или наложен от летище Виена. Обикновено за Виена винаги има слот, забавящ запуските с 5-15 мин!

МнениеПубликувано на: 12 Юни 2006 23:06
от Iliyan
Обикновенно когато се говори за слотове, се има предвид време-слотовете (time slots) използвани от всички АТC за регулиране на излиташитте (departure time slot) и пристигащите (arrival time slot) на полетите по инструменти (IFR flights).

Вески час (по UTC) е разделен на 4 слота - А, B, С, D като всеки слот е от 10мин, където междинните 5 минути се използват като резерва.

Слотовете се обозначават като комбинация от цифра и буква - например слот 4D - означава слот D в 04:00 часа по UTC, които започва в 04:45 и завърчва в 04:55.

Ако самолет получи определен слот, то тогава той трябва да се позиционира по собствено усмотрение на точката за изчакване (holding point) когато и да е в рамките на десетте минути на определения слот.

Във всеки слот може да има не повече от 5 самолета. Това ограничава теоретичната пропускателна способност на една писта до общо 20 IFR полети на час - свободно разделени на излитащи и пристигащи.Това също така обяснява защо по големите летища постоянно добавят нови писти

Интересно е да се анализира защо се мисли че слотовете струват пари - както и съответния въпрос, колко ли би струвал един слот на много натоварено летище?

Слотовете са безплатни. Издават се при поискване и ако има капацитет - в смисъл всеки слот може да поеме не повече от 5 самолета.

Проблема започва с факта че далечните международни полети обикновенно излитат вечер - т.е желанието да се получат слотове 4 до 7 са най големи.

Преди години по-големите летища разрешиха на авиолиниите да посикът (и съответно им беше дадено) таи наречения постоянен слот (permanent time slot) - това е слот, съвпадащ със time table на определената авиолиния - предимно за удобство - представете си гафа когато авиолиния закъснее една вечер със заявката си за слот и се окаже че 5 други авиолинии вече са поискали точно този слот.

Също така, ако една авиолиния е получила постоянен слот, но не го използва, след определен период от време - различен във всяко летище - го загубва. Затова слотовете, особенно по големите международни летишата, и особенно вечерните и сутришните се считат много ценни.

Търгуват се на открития пазар между различни авиолинии и определена цена няма - колкото се договорят. Разбира се, ако една линия види че друга линия няма самолети да изпълнява полетите, то тогава ще е глупаво да предложи да купи слота - просто ще изчака периода за загубване и ще поиска така ново-освободения слот като свои нов постоянен слот...