http://www.dnevnik.bg/biznes/2014/04/23 ... oruchka_v/Държавата обмисля да върне държавната поръчка в обучението на пилоти
Търсим решение за възстановяване на спряната преди години държавна поръчка за обучение на български пилоти. Това заяви заместник-министърът на транспорта Антон Гинев по време на кръгла маса "Подготовката на пилоти и кадровото осигуряване на гражданската авиация – състояние, перспективи и ангажименти на държавните институции". За постигането на ефективно и дългосрочно изграждане на работеща система за обучение на български пилоти е необходимо всички заинтересовани страни да участват в процеса, посочи Гинев, цитиран от пресцентъра на министерството. По думите му при предварителния подбор на кандидат-пилотите трябва да бъде формирана комисия, в която да участват представители от Гражданската въздухоплавателна администрация, министерството на образованието, българските авиокомпании и учебните центрове. Избраните кандидати трябва да имат възможност да подпишат предварителни договори за работа с български авиокомпании, както поемат отговорности при неизпълнението им. Това ще даде сигурност на кандидатите, че ще имат работа, ще даде сигурност на авиокомпаниите, че те са подходящи за пилоти, и на държавата, че инвестираните средства са ефективно изразходвани, допълни зам.-министър Гинев. Участниците в дискусията се обединиха около няколко идеи и предложения, които предстои да бъдат детайлно разгледани на следващ етап, за да бъде избран най-добрият подход при обучението на български пилоти. През следващите 5 години в пенсия ще излязат 57 пилоти, а по медицински причини средногодишно ще отпадат по 4-има летци, показва анализ на Асоциацията на българските авиокомпании, цитиран от "Стандарт". Това е причината според асоциацията към 2017 г. да се почувства рязък недостиг на авиатори. За да се реши проблемът, годишно трябва да се обучават по 20 пилоти. Тъй като обучението трае 3 години, то трябва да започне още през септември 2014 г., смятат в асоциацията.В допълнение голям проблем е кой ще плати за обучението, тъй като подготовката на един пилот струва 40-45 хил. евро. От Асоциацията настояват държавата да поеме 50% от финансирането на обучението, а за останалите 50% да се осигурят за курсистите облекчени кредити. За обучението 20 пилоти годишно ще са необходими 400 хил. евро държавно дофинансиране, изчисляват в асоциацията.