@B737NG - Недей да подвеждаш всички, които идват да четат тук. Не знам от личен опит ли говориш или просто така си чул, но и в двата случая не си прав. Да линия на "синовете" има, но тя не е единствения шанс за реализация в България. За съжаление през последните няколко години авиацията ни претърпя, поне по мое мнение, най-големия си крах (по-голям от този след фалита на Балкан - тогава имаше надежда) и в момента практически не съществува. Това се отрази на търсенето на кадри и на условията на труд и няколко поредни години дори и на "синовете" им беше трудно да си намерят работа, а когато си намереха, то тя беше с доста лоши условия.
Хубавото е, че през последната година, година и половина има раздвижване и аз познавам както "синове" така и "случайни" които успяха да си осигурят позиция.
Конкретно по въпроса, защото момчето го объркахте с празни приказки, IMHO.
@NikeBetterWorld - Знам каква е нагласата ти в момента, тъй като и аз съм бил на твоето място преди години. Много е важно да премислиш добре какво точно искаш да правиш с бъдещето си. Имам един любим цитат от хитов напоследък сериал: "Life is barely enaugh to get good at one thing. So be careful what you get good at..."
Докато сме момчета искаме да работим интересни и вълнуващи професии и растем с желанието за това вътре в себе си. По-късно това не може да бъде изкоренено и когато дойде моментът се засилваме да гоним мечтите си. Един ден обаче порастваме и разбираме, че нещата не са съвсем такива каквито сме си ги мислели.
Говоря ти от опит, за разлика от някои колеги тук (очевидно). Не мисли, че те отказвам. По-скоро искам сериозно да си помислиш дали не искаш да станеш лекар или адвокат.
Обичам работата си, но мразя професията си. За съжаление работата ми заема доста малък процент от общото време, в което съм ангажиран с професията си. Тук са ти предложили един "мрънкалнически форум" - pprune.org - поразрови се из него - хората там има какво да кажат.
По същество. Някогашния блясък на тази професия е отдавна изчезнал. Днес ние не сме авиатори. Ние сме шайка недобре обучени мрънкалници, които не могат да подредят сами собствения си живот и на които никой няма никакво доверие. За това ни слагат във все по-автоматизирани самолети и ни забраняват да проявяваме каквато и да е форма на мислене. Работим по стандартни процедури и всяко отклонение от тях се счита за сериозно нарушение. Така трябва да бъде, тъй като човешката ни природа наистина го изисква. Ние не мислим. Няма понятие добър пилот. Има понятие пилот с нормален performance или некадърен пилот. Никога няма да получиш браво. Зад всеки един пилот герой, спасил пътниците си (Hudson miracle), стоят поне няколко такива, които не са превърнати в герои след това (BA 777 at LHR).
Ние мрънкаме, ние не си доспиваме, на нас винаги са ни малко парите и много работното време. Ние сме егоисти. Ние унищожаваме семействата си и се отчуждаваме от децата си. Накрая често оставаме сами.
Защо го правим? И ние не знаем, но повечето ще ти отговорим, че да видиш Европа от едната си страна и Африка от другата в хубав слънчев ден, а пред теб Етна да пуска тънък пушек е една добра причина. Аз ще ти кажа, че съм дал вече една трета от живота си на авиацията и това е нещото, в което съм най-добър (по моя оценка).
Истината е, че ние нищо друго не можем. Не можем защото сме направили грешката да мислим, че търсим престижна реализация, докато реално сме се превърнали във тираджии.
Искам сериозно да си помислиш върху всичко това и чак тогава, използвайки за съветници своите родители да вземеш най-вярното решение. И да тръгнеш по-своя път.
А той не е лесен. Днес се смята, че практически нямаш шанс за реализация ако не разполагаш минимум с т.нар. Frozen ATPL (CPL(A) лиценз с Multi Engine, Instrument Rating, взети всички теоретични изпити за издаване на ATPL и курс за работа в екипаж MCC) и Type Rating за конкретен самолет. Дори и с това, ще ти е практически невъзможно. Добави поне 500 часа на типа самолет, за който имаш рейтинг и може и да ти се получи.
Как се постига това? Намираш си учебен център (цитирал си нечие "портфолио", струва ми се, че е на Baltic Aviation Academy) и се записваш или в модулен курс или в интегриран. След около 200-250 часа летене и около 7-800 часа теория ще имаш CPL(A)/ME-IR. Това ще ти струва някъде между 35-60 хил. евро в зависимост от мястото (и качеството)
Пак в учебен център записваш курс MCC. Ще отнеме две седмици, прави се на тренажор и ще ти струва около 2000 хил. евро.
После започваш да мислиш за Type Rating. Тук е сложно. Тайп рейтигът те "жени" за конкретен самолет. Може да изпаднеш в ситуация да имаш рейтинг за 737, а да се отвори работа за А320. Тъй като сякаш в Европа 320 е по-разпространен, най-вероятно ще избереш А320. Тези курсове навремето излизаха, колкото първоначалното обучение, но вече са значително по-евтини. В нискотарифен център, като ИВТ в София ще ти вземат около 12 хил. евро, дори и по-малко.
След цялото фиаско си изправен пред трудна за разбиране истина. Похарчил си 60 хил евро, а все още не покриваш изискванията за работа и в най-смотаните фирми. Освен това си попаднал в едно общо блато с още хиляди ентусиасти като теб. Оказва се, че компаниите освен лиценз искат и опит. Но от къде? Е Капитализмът си е капитализъм и скоро разбираш, че можеш да си купиш мястото на дясната седалка в никому неизвестна авиокомпания (BH например) и срещу още 40-50 хил. евро да натрупаш заветните 500 часа. Ако по време на обучението си бил по-отворен или имаш познати, можеш дори да се уредиш да летиш тези 500 часа без пари - това в двете посоки нито ти им плащаш, нито те на теб.
А после? После започваш да се надяваш, че някой ще има нужда от втори пилот с 500 часа нальот. И наистина има. Дори в момента Wizz Air имат обява на сайта си. Дори не искат тайп рейтинг. Само че, моля те спри се и помисли защо някой ще предпочете теб с 500 часа, а не някого с 2500 (което е цифрата, която ще видиш в обявите на BA, LH, Emirates и т.н.). Ако не се сещаш ще ти кажа - защото на теб ще ти плаща 2-3 хил. евро заплата, а не 10-12
Добре де! Приемаме го! Нали си стигнал до там където искаш да си. Ще постоиш в такава фирма 3-4 години, ще направиш 2500 часа и бегом към BA, LH, Emirates. Може да. Чудесен план. Само се чудя колко колко голямо прасе-касичка всъщност имаш. Говорим колко ще ти струва, а в нито един момент не се запитахме, а от къде ще вземеш парите.
Ти варианта (за теб конкретно):
1. Твои родители/роднини имат спестявания и са готови да платят всичко. Това е най-лесния вариант за теб финансово погледнато. Замисли се обаче наистина ли си готов да изхарчиш честно изкараните пари на майка ти и баща ти за това начинание.
2. Твои родители/роднини имат печеливш бизнес и са най-общо казано богати. Ако този бизнес не е авиокомпания не виждам причина да се занимаваш с глупости. По-добре учи в Cambridge и поеми управлението на семейния бизнес.
3. Готов си, с помощта отново на родителите си, които ще заложат семеен имот да изтеглиш заем от банка в размер на 100 хил. евро., който да връщаш когато започнеш работа в продължение на да речем 15 години. При сегашния кредитен пазар това означава около 900 евро месечна вноска. При 2000-3000 евро месечна заплата това се явява съществен разход. Помисли, че с тези пари ще трябва и да живееш някъде в Европа. А какво ще стане ако не успееш да намериш работа? Кой ще плаща? Или не дай си Боже се разболееш и загубиш медицинска годност, а си решил да спестиш от застраховка?
Ти няколко пъти споменаваш LH програмата. Да, това е чудесен вариант. Както и BA Future pilot. Бъди готов обаче да не се добереш до място в тези програми. Отсявката, както можеш да се сетиш, е сериозна и е по-вероятно да не можеш да влезеш. Най-малкото щом питаш какво ниво на Немски се изисква, значи нивото ти не е високо. Иначе нямаше да питаш...
Пак ти казвам не искам да те отказвам. Само ми се иска да не се окаже, че на света се е появило още едно нещастно момче, с разбити мечи, което просто не си е написало домашното.
Премисли добре. Ако все пак решиш, съм готов да ти помагам с каквото трябва. Имам опит и в авиационното обучение.
И последно - добре си решил да не е БГ.
Поздрави,
И.
P.S. Местя темата където и е мястото. Ако я беше сложил от самото начало там сигурно щеше да получиш по-малко безполезни отговори.