Когато пътуваме със самолет, не се замисляме кой е сътворил дизайна на летището или защо е точно такъв. Да не говорим, че успяваме да го зърнем в цялост отвън евентуално при излитане или кацане.
Пътешествието ни в сградата е свързано най-често с намирането на точките за чекиране, паспортния контрол, рентген контрола, местоположението на изходите към ръкавите или магазините. В действителност това са архитектурни шедьоври - функционални, лесно достъпни, но и достатъчно красиви, за да бъдат запомнящ се символ на съответния град. И мисията да ги превърнат в такива е закодирана в таланта и въобръжението на най-известните архитекти в света. Досега един от тях - родената в Иран британска архитектка Заха Хадид, не се бе впускала в авантюрата, но дойде време и за нейния дебют. А той обещава да е повече от впечатляващ - с най-големия пътнически терминал в света - в Дасин, южно от Пекин.
Всичко започва през 2011-а, когато френската компания ADPI, специализирана в проектиране на летища, печели китайския конкурс за новия терминал. Французите търсят партньор и решават, че ако обединят усилия с въобръжението на Заха Хадид (64 г.), резултатът ще е отличен. Не грешат, въпреки че Заха до този момент никога не е създавала летище. Авторите на проекта го разкриха в началото на този месец и направиха нетърпението за практическата реализация още по-силно. Мнозина оприличават новия терминал на космическа станция, а гледан отвисоко, той представлява звезда с 6 лъча с меки линии. Дизайн замислен, за да отговори на целта - обслужване на 45 млн. пътници годишно. Това е над половината от 86-те милиона, които сега преминават през всички терминали на старото пекинско летище и надвишават планирания му капацитет. Преди 18 месеца то бе обявено за аеропорта, генериращ най-много закъснения заради бавно обслужване. Облекчението с терминала на Хадид трябва да дойде след 3 години, за когато е планирано откриването. Той ще се разпрострира на впечатляващите 700 000 кв. м, ще струва $13,8 млрд. И ще се свърже с националната и местната жп мрежа.
Очаква се още едно летище, проектирано от Заха Хадид, да бъде реализирано скоро - през декември 2016-а. То е в столицата на Хърватия Загреб и е значително по-малко от пекинското - за 5 млн. пътници годишно.
Сред най-модерните и интригуващи нови летища е и това в Ню Мексико, САЩ, което е първото в света за туристически пътувания в Космоса. То бе открито през 2011-а, а дизайнът е дело на легендарното британско архитектурно ателие “Фостър и партнърс”, основано от Норман Фостър (79) през 1967 г. Летището е собственост на сър Ричард Брансън и засега от него се провеждат тестове на туристически космически кораби.
Санкт Петербург също си има нов терминал. Отвън той не впечатлява особено с правоъгълната си форма, но ключът е в детайлите. Точно на тях наблягат от лондонското архитектурно студио “Гримшоу”, за да спечелят през 2007 г. конкурса за проект. Реализират идеята си да пренесат същността на Санкт Петербург - град с острови и мостове, в сградата, като така свързват различните зони в нея. Търсен и постигнат е ефектът за много естествена светлина. Това става чрез особената конструкция на покрива и тавана, в които са вплетени стъклени панели. Създаващ донякъде илюзията за множество платна едно до друго, таванът има една изключителна кулминационна характеристика - в неговите панели има злато. Иначе конструкцията на покрива е изцяло съобразена с типичните местни климатични условия, а именно обилните снеговалежи през зимата, които със сигурност утежняват конструкцията.
Смел проект за летище в устието на Темза разбуни духовете във Великобритания. Идеята на “Генслър” предвижда то да е на 50 мили източно от Лондон, да има 4 писти и да се свързва със сушата с подводни тунели. London Britania Airport ще има връзка и с жп транспорта, включително с този за Европа. Идеята е настоящето летище “Хийтроу” да бъде изведено от експлоатация, а там да се построят жилища за 300 000 души. Еколози обаче остро критикуват проекта на „Генслър“ и дори го определят като лична амбиция на кмета Борис Джонсън. В битката за изпълнение на проекта за ново лондонско летище участва и “Фостър и партнърс”. Тяхната идея е подобна на тази на “Генслър” и пак е на вода. Финалното решение на властите обаче ще бъде обявено след парламентарните избори през май тази година.
А че “Фостър и партнърс” са майстори на летищата, е съвсем ясно. Освен проекти те имат и реализирани идеи. Една от тях е “Кралица Алиа” в столицата на Йордания Аман. Строителството завърши през 2012 г. и сега оттам преминават по 3,2 млн. пътници, като разширяването му до 2030-а ще направи капацитета 12 млн. Вдъхновението за забавната форма на покрива дошло у архитектите от бедуинските палатки.
Терминал 3 в китайския град Шънчжън, който работи от 2013-а, е първото летище в биографията на италианското архитектурно студио “Фуксас”, по-точно на Масимилиано (71 г.) и Дориана Фуксас, но е толкова впечатляващо, че чак спира дъха. Талантливите италианци реализират нестандартна концепция - терминалът да прилича на рибата манта, която за да диша под водата, сякаш разперва птичи крила. Според Фуксас движението наподобява точно летенето на птиците в безкрая, което от своя страна може да вдъхнови фантазията на пътниците от предстоящия полет. И тук идеята да има много естествена светлина е осъществена, като ефектът се засилва от лъскавия под в някои от зоните, който отразява формите на стъклата от покрива и създава илюзията за пчелна пита
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=4617602