И обещаното сравнение за Niki_m.
И двата самолета са много модерни и надеждни, което е най-важното. Намирам за обидна политиката на България ер да пратят новите самолети на лизинг и да вадят някакви самолети от гробището, а за тях да наемат някакви си екипажи, включително и чуждестранни. Докато вторите пилоти е ясно, че са "наши момчета", то никой пилот с опит не би се отишъл там. Никой пилот не би си зарязал сигурната работа, да хукне в потъващия кораб. Това е ужасно неуважително към така или иначе малкото останали клиенти на тази компания, но какво да очакваш от България Ер и ТИМ.
Сега към самолетите. Колкото и да не се вярва на Ники, всъщност Ембраерът е добър и много надежден, ние имахме 7 и никога не съм имал откази или нещо повредено. Проблемът на България ер е по-скоро или единичен самолет, или техническата поддръжка, те го имат само от 2-3 години и ще се научат, ако не фалират. И при нас в началото е било малко по-различно с поддръжката. На Еърбъса ми се случва нерядко да ни посрещат техниците с новини, че нещо се е счупило. Еърбъсът е измислен преди около 30 години и в някои отношения като пилот бих казал, че му личи. Неща, които на Ембраера са автоматизирани, на Еърбъса не са. Примерно Anti ice (специално за Апостол - противообледенитель), горивните помпи и други неща. Радиата, които на Ембраера са интегрирани в FMS-а имат много по-приятен интерфейс (не знам как е на руски) - можеш директно да пишеш честотите. Автопилота е комфортен и реагира бързо, за разлика от този на Еърбъса, който лети много плавно, дори малко прекалено бавно понякога. Аутоленда (автоматическая посадка) на Ембраера функционира прекрасно, дори каца меко, докато на Еърбъса (особено А319) е доста грубичко, особено носовата стойка. Тръст Лийвърите (рудовете) на Ембраера се движат, когато е включен Аутотръста (Автомат Тяги), а на Еърбъса не, което е много неприятно, защото не можеш да правиш малки корекции когато е необходимо, а трябва да изключиш цялата система. Седалките и позицията на седене в Ембраера също по мое мнение е по-приятна, седиш като в спортна кола, ниско до земята, а в Еърбъса си малко като на стол. Има и много други такива малки неща, които правят Ембраера да го чувства пилота като част от него, а не да се чувстваш като негов оператор. Най-важното обаче е документацията. На Ембраера е чудесна, проста, разбираема и конвенционална, а на Еърбъса е отвратителна, много и различни документи, понякога някои неща са доста забутани. С други думи изисква свикване. Също трябва да кажа, че Ембраерът е много, много по-мощен.
И Еърбъсът си има своите плюсове, широк и просторен Кокпит (кабина летчика), не седите много близо един до друг, прекрасна система за херметизиране и кондициониране, почти всеки друг самолет освен Еърбъса има некомфортна система за херметизиране, най-лоша според мен поне е на Фокера, с когото много често се прибирам. Много е издръжлив, дори и грубите Аутоленди не му правят нищо. Доста по-приятен е за работа от техниците спрямо Ембраера, построен е добре и примерно всеки кабел е подсилен с мрежичка, докато при Ембраера някои неща са правени на принципа „давай, давай, че няма време“. Всички системи се управляват с копчета, а на Ембраера има системи, които се управляват с мишка, което според мен не е толкова оптимално. По-бърз е, но лети по-ниско. Почти всички специални и ненормални процедури не се отличават от нормалните като техника и откъм пърформънс (летные данные) на самолета. Отказите на двигател за пилотите са много по-лесни за летене, отколкото на Ембраера, като цяло всички откази са доста по-лесни за решение отколкото на Ембраера, защото самолета не просто ти казва какво точно се е счупило (това го прави и Ембраера), но ти предлага и възможни решения.
А иначе не знам от къде идва „летящата пейка“, ако България Ер имат неудобни седалки и конфигурация, си е проблем на България Ер, а не на самолета. И на А350 да му сложиш твърди и неудобни седалки, и той ще ти се струва като летяща пейка. Впрочем не ги намирам за толкова зле, новите „тънки“ седалки на Аустриан и Луфтханза според мен са много по-неудобни и твърди.
В заключение бих казал, че и двата са много хубави самолета, много модерни и надеждни. Несериозно е да се сравнява нов Ембраер със 100 годишното БАе или Боинг 737-300. Иначе много харесвам 737, но тези са вече малко стари да возят пасажери, особено в малки компании, айде Луфтханза, които имат останал огромен флот, но както виждаш и при тях изчезва. Аз се качих на 20 на Ембраера и бързо свикнах и с мишката и с по-модерните системи, после на 21-22 на Еърбъса и там не бях обременен и бързо свикнах със сайдстика и по-особените неща на Еърбъса, но предполагам за по-възрастните пилоти, които 30-35 години са летели на руски самолети и после Боинг, може да е по-трудно в началото, поне от това, което съм чувал от опита на нашата компания от обучението на пилотите на Ер Сърбия на Еърбъс и България Ер на Ембраер, та ако се базира лошото мнение за Ембраерите на истории на някои по-възрастени пилото, не е релевантно. Аз не мога да избера кой ми е по-любим, обичам и на двата самолета да летя, по-скоро бих казал, че Ембраерът е по-приятен за летене, а Еърбъсът е по-приятно работно място.