София ще е най-близката столица до най-голямото летище в светаСофия може да стане най-близката столица до най-голямото летище в света след като стане факт проектът на Турция за ново мегалетище край Истанбул, първият етап от което се очаква да бъде открит през октомври.
След като то започне да действа, ще има повече възможности за пътуване от София до стотици точки на света, трафикът в българското въздушно пространство ще се увеличи, а това означава, че страната ще има повече приходи, а и ще бъдат разкрити нови работни места, показа допитване на "Дневник" до български експерти. И макар че инициативата за международен въздушен транспортен хъб очевидно й е иззета, България ще черпи ползи дори и от това, че е най-близо до турския мегапроект.
След като новото летище започне да действа, ще има по-голям капацитет за връзки между балканските столици, коментира в отговор на въпрос на "Дневник" вицепрезидентът на Турските авиолинии (Turkish Airlines) за Източна Европа и Балканите Емре Меневше. Имаме много работа в региона и той е важен за нас, увери експертът на националния превозвач на Турция като уточни, че компанията поставя на първо място близостта до Турция и търговско-икономическите отношения .
Сегашното летище на най-големия турски мегаполис Истанбул - "Ататюрк", вече е надхвърлило капацитета си с 68 млн. пътници годишно и държавата, уловила тенденцията за преориентиране на пътникопотока от САЩ на Изток, си е поставила за задача да влезе в топ 10 на света по брой пътници до 2023 г., когато страната ще отбележи 100-годишнината от провъзгласяването на републиката, коментира Меневше.
Какво печели България от турския мегапроект
През октомври ще бъдат открити първият терминал и три писти, кулата и станцията за зареждане. До 2028 г. се очаква да влязат в експлоатация общо 6 писти, 4 терминала, а цялото летище ще обслужва 200 млн. пътници годишно по над 350 дестинации и ще разкрие 225 хил. работни места. За сравнение сега летище "Ататюрк" обслужва около една трета от планирания брой пътници.
"Откриването на новото летище на Истанбул в Турция ще се отрази изключително положително на България. Това ще увеличи трафика над въздушното ни пространство, което ще доведе до повече приходи към държавата", коментира пред "Дневник" генералният директор на BULATSA Георги Пеев. Той увери, че българските ръководители на полети вече сe подготвят за новото предизвикателство, като за целта бяха проведени тренировъчни симулации в реално време в тренажора на "Авиационния учебен център" на BULATSA за въвеждане на системата AMAN (Arrival Manager) за подреждане на кацащите самолети за новото летище. Експерти от двете страни участват в интензивни работни срещи и до края на месец август ще бъдат финализирани и подписани оперативните процедури и подготвени тренировъчни упражнения за ръководителите на полети. В процес е и подписването на договор между BULATSA и доставчика на аеронавигационно обслужване на Република Турция - DHMI, за инсталирането в двете оперативни зали на система AMAN (Arrival Manager) за подреждане на кацащите самолети.
Сътрудничеството на двете служби означава и повече работни места в България. "Това е и една от основателните причини BULATSA да продължава да набира кандидати за професията ръководител на полети", подчерта Пеев.
България трябва да се възползва от опита на Турция и да развива софийското летище като свързващо (хъб) и това трябва да бъде главно условие на концесията, коментираха за "Дневник" от Асоциацията на българските авиокомпании. Според организацията навлизането на ниско разходните авиокомпании в България предизвика значителен ръст на пътническите превози от София до точки в Европа и обратно, но вероятно скоро ще се достигне до насищане, а и ще бъде възпряна от изчерпването на капацитета на летищата в София и Бургас. Затова, за да стимулира пътническите превози страната трябва да реализира идеята за хъб аналогично на новото летище в Истанбул, летищата в Персийския залив и Баку.
Новата възможност ще насърчи и туристопотока към Турция и транзитния трафик. Всяка година Турция е посетена от 32 млн чужди туристи като като българите са 1.8 млн. - близо 6% от всички, а в последните години броят им се увеличава, коментира пред български журналисти експерт Турските авиолинии (Turkish Airlines). Всяка година Истанбул е посетен от 27 млн. туристи, 7 млн. отн които са транзитни пътници, сочат данните на турската страна.
..........
https://www.dnevnik.bg/biznes/2018/04/3 ... ome_layer2...леле, пак сме на далавера.Някой ПАК изперка