ББР и полетът на "Ер Виа" към фалита
Казусът с несъстоятелността на авиокомпанията показва рисковете от модела на управление на държавната банка
https://www.capital.bg/biznes/finansi/2019/03/08/3400937_bbr_i_poletut_na_er_via_kum_falita/?fbclid=IwAR1ua8bGIwdYPNb2wRSztd5rEDLteZWDjHlQ60TnJQsi_XCwRSlwSwvuRMw Докато чартърният превозвач на Денис Бареков е зарит с искове за несъстоятелност, ББР отпуска нови 9.5 млн. евро на нова авиокомпания в групата му.
Паралелно с това банката купува от бизнесмена дружеството концесионер на Пешеходния мост в Пловдив за 5 хил. лв. и го оставя под управлението му и като обезпечение за заемите му.
Чак след обявяване на неплатежоспособността на "Ер Виа" банката договаря с Бареков и допълнително обезпечение.
Банка в нужда се познава
Делото за несъстоятелност на "Ер Виа" е сложно и оплетено (виж допълнителния текст). Но като цяло в него има няколко видимо недоволни от мениджмънта и собственика на компанията страни. На първо място, това са служители, стигнали в опитите си да получат дължимото и до омбудсмана Мая Манолова. Техните твърдения до голяма степен се потвърждават и от НАП, която според списъка на кредиторите има просрочени вземания за данъци и осигуровки за над 6 млн. лв., датиращи още от 2014 г. И, разбира се, има и други кредитори.
Основният от тях, ББР, обаче като че ли не е в редиците на недоволните. Напротив, банката на вид всячески подпомага кредитополучателя. Най-фрапантно - чрез нови кредити за новата авиокомпания на Денис Бареков - "Виа Еъруейс". На срещата с Манолова работниците са заявили, че докато тече делото, собственикът на "Ер Виа" прехвърля активите си именно към тази компания - "Виа Еъруейс".
Денис Бареков пред "Капитал" нарече тези твърдения "абсолютно безпочвени, необосновани и злонамерени". Въпросната компания е регистрирана през 2013 г., но получава лиценз за въздушен превозвач през декември 2016 г. (когато на практика "Ер Виа" губи своя), а първата година, през която отчетът й показва някаква дейност, е 2017. По информация на сайта й компанията се занимава само с мокър лизинг (предоставяне на самолети с екипаж). Всъщност в края на януари 2019 г. името на компанията е сменено на "Флай2Скай". Мажоритарен собственик с 98% е "Айм стандард", в което равни дялове държат трето дружество на Бареков - "Виа Ер" и руският гражданин Апанди Лахиялов. Неговата регистрирана в Дубай авиокомпания Aerovista FZE на сайта си посочва "Виа еъруейс" като част от своето бизнес семейство.
Междувременно, докато тече делото за несъстоятелност на "Ер Виа", ББР финансира свързано с нея предприятие - регистрираното в началото на 2018 г. "Айм капитал", в което съдружници отново са Бареков и Лахиялов, а новият превозвач "Виа Ейъруейс" е вписан като солидарен длъжник. Заемите са за общо 9.5 млн. евро и са отпуснати в средата на миналата година.
Самата "Ер Виа" и прекият й мажоритарен собственик "Виа кепитъл партнърс" също имат заеми от банката - за общо около 15 млн. евро, но те се изплащат редовно и към началото на 2019 г. дължимата по тях сума е 3.6 млн. евро. От държавната банка не коментираха дали финансирането на свързани дружества, едното от които е пред процедура по несъстоятелност, е рискова операция и дали кредитите към "Ер Виа" и другите фирми се водят с влошено качество.