Забелязах, че си нямаме тема за новото (голямото и пр.) истанбулско летище, което, макар и на куц крак, прохожда вече.
Заради несъстоялото се пренасяне за 72 часа, в момента имаме доста странната ситуация две съседни летища да носят един и същи код на IATA, IST (ключовата дума тук е "съседни"). Много полети, заявени за новото летище, все още се изпълняват на старото и със статус... Diverted IST. Малко е шизофренично Всъщност, на новото летище регулярно кацат май само сутрешният от Измир, следобедните от Трабзон и Газиантеп, както и - неясно защо - Баку. За трансферните пътници на "Търкиш" сигурно си е гадно.
Интересна особеност по планирането: знаем си, че в Европа ветровете най-често са западни или източни, затова пистите (повечето) по възможност се ориентират изток-запад. Обаче на новото летище Истанбул картината е различна - понеже Черно море "завива" северно от него, то явно преобладаващите ветрове са с ориентация север и юг; така поне първите четири (sic!) писти от планираните шест са строго север-юг (16/34 L+R и 17/35 L+R).
Още за пистите: интересно е решението за отстоянието помежду им, като двата чифта L/R са достатъчно далеч за едновременно кацане (ок. 1.5 км), макар и под условие (PRM approach). Отстоянието във всеки чифт обаче е ок. 100 м и явно идеята е да ползва едната в чифта за излитане, а втората за кацане.
Заради факта, че пистите са не само успоредни, но и на еднаква географска ширина, придвижването от по-далечните към терминала и обратно в доста случаи пресича по-близките (или се получава съществено удължаване на рулирането, за да бъде заобиколен "вътрешният" откъм терминала чифт, който, на всичко отгоре, е и по-дълъг, над 4 км. - външният чифт е към 500 м по-къс).
Ето една схема на летището (макар и глупаво завъртяна на 90 градуса):
https://pbs.twimg.com/media/DqxXm0DWwAAmCyZ.jpg
Би било интересно, ако някой успее да намери схеми на подходите.