Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот karadzhoff » 22 Юли 2019 13:55

Колкото едните са намесени и виновни за нещата, толкова и другите.. Но да не се отклоняваме от темата и отново правим форума политическа трибуна.
Аватар
karadzhoff
супер спотър
 
Мнения: 1297
Регистриран на: 20 Юни 2005 22:01
Местоположение: Varna City

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 26 Юли 2019 18:33

Новата концесия със стари проблеми?
https://fakti.bg/mnenia/397332-novata-koncesia-sas-stari-problemi
Публикувано във факти.бг:

Резултатите от концесионния търг за летище София са известни, много от въпросителните обаче остават. Оповестеното от министъра на транспорта и последвалите коментари се отнасят само до качествата на победителя, Соф Конект. Няма как да се прецени дали това наистина е най-доброто предложение, ако конкурентните не са известни.

От онова, което се знае до момента, е ясно, че поне две от четирите предварителни изисквания, които ми изглеждаха разумни преди четири седмици, са под риск да не бъдат изпълнени. Следните общи коментари са напълно на място по повод сега известното за концесията.

1. Резултатът е съществено различен от първоначалните, обявени преди повече от месец, финансови предложения. Печели офертата с най-ниска предполагаема инвестиция за изграждането на нова летищна инфраструктура. И годишното концесионно възнаграждение, предложено от Соф Конект е трето по размер след всичките дадени оферти.

2. Очевидно съобщенията имат за цел на внушат, че консорциумът на фонда Меридиам и Щрабаг, с летищен оператор Мюнхен, е дал много обосновани технически предложения и реалистичен бизнес план, които, според предварителните условия, съставят 45 на сто от тежестта на аргументите в крайния подбор на победителя. Но двама от кандидатите са с по–високи финансови параметри и инвестицията, и годишното концесионно възнаграждение. Малко е вероятно техният капацитет да състави подходящ бизнес план, основан на реалистични технически предвиждания (например на потока пътници и/или стоки) да се е оказал драстично по-нисък от този на победителя.

3. По-всичко изглежда, че новият Терминал 3 отново ще се строи от Щрабаг и че това ще се случи относително късно - след 7-8 години. Компанията, която имаше редица проблеми по време на изграждането на Терминал 2 сега ще го ремонтира и след това ще строи още един терминал. Щрабаг е Австрийска компания, но у нас не е толкова добре известно, че най-голям акционер в нея е Олег Дерипаска. Санкциите на САЩ спрямо неговата компания Русал бяха отменени в края на януари т.г., но не и спрямо него лично. Други негови бизнеси и участия все още са в санкционни списъци. По всичко изглежда, че акциите в Щрабаг са на Русал и в момента австрийската строителна компания също е извън тези списъци, според съобщение на Индустрии Магацин. Този политически риск е обсъждан при оценката на предложенията. Вероятно е преценено, че той нищожен. Но концесията е за 35 години и никой не може да гарантира, че човек с такива връзки няма да попадне под ново запрещение.

4. Щрабаг имаше закъснения и ниско качество при изпълнението на строителните ангажименти на сегашния Софийски Терминал 2. Доколкото разбирам причината бе в относително ниската цена на строителната услуга и в крайна сметка непосредствената вина за лошо изпълнената работа бе на българските подизпълнители. Щрабаг ЕАД местна компания, след 2010 г. рядко печели държавни поръчки и има изпълнени само два индустриални проекта (ако се съди по страницата на компанията в Интернет). Това не означава, че компанията не може да мобилизира ресурс. Но пък означава, че има относително добри връзки с други местни изпълнители. Това може и да предимство, но не кой знае колко голямо.

Странно е, че, както показаха социалните мрежи, екранни фотографии от първоначалното и последващите съобщения на Меридиам в Интернет отначало включват Щрабаг в групата на членовете на консорциума, а след това компанията изчезва от окончателното съобщение. Какво притеснява Меридиам засега никой не знае, но има някакъв проблем или предчувствие за такъв, който ги мотивирал да редактират първата обява и това поражда редица въпроси.

5. Друг въпрос е участието на летищния оператор Мюнхен в управлението на аерогара София. Досега публично известно е, че Мюнхен няма акционерно участие в консорциума. Следователно нормално е да се даде отговор какво гарантира, че след време този оператор няма да се оттегли поради някаква конюнктурна причина.

6. Предположението, че строителството на новия терминал ще започне след толкова години означава, че зад него стоя две други предварителни допускания: а) че сегашния ръст на пътнико-потока през София (6-7% на година) ще се запази за много дълъг период от време и б) че летището няма да загуби пътници, въпреки конкуренцията на съседни летища, всичките до едно обновени практически „вчера“.

Никой не може да гарантира „а“. Конкуренцията по повод „б“ е слабо вероятно да изчезне. Оттук и основният и бизнес, и политически риск от това, че инвестицията в инфраструктурата на аерогара София се появява толкова късно: ако няма ръст на броя на пътниците, не ще има средства за инвестиране и с какво да се привличат нови и „връщат“ стари пътници, съответно са под риск и концесионните плащания и приращенията на обекта на концесията (новия терминал и пр.). Когато концедентът (т.нар. държава, която е собственик) е изправен пред подобни свършени факти, няма начин да не се съгласи на по-ниско възнаграждение и на възстановяване на субсидирането на летището.

7. Интересен е и фактът, че двете водещи финансови предложения са оценени с ниска оценка на база техническите предложения, а останалите три кандидата имат максимални оценки без нито една забележка. Какви са били критериите и какви са мотивите на комисията за оценяването, не е публична информация и предстои да видим дали ще бъдат публикувани.

Публикувано във факти.бг:

До края на юли е срокът за обжалване и всеки от участниците в процедурата, ако съм разсъждавал правилно по-горе, има не само правото, но и вероятно сериозни аргументи за обжалване.

Френско – Турския консорциум най-вероятно ще обжалва на база високото финансово предложение и ще аргументира ниските оценки по техническата част.

Манчестър и техните китайски партньори най-вероятно също ще обжалват на база високата инвестиция която предлагат и причината тя да не бъде отчетена по начин който те смятат за коректен.

Копенхаген пък предлагаше Терминал 3 да се построи веднага и биха могли да се аргументират с това.

Скоро ще разберем кой ще обжалва. Но както писах и преди резултатите има два много важни фактора които изглежда не са отчетени от комисията. Едното е да се стартира с инвестиции възможно най-бързо. Това ще гарантира дългосрочната ангажираност на концесионера и ще означава, че първо се влагат средства а след това те се изплащат. При подписване на договор с класирания на 1-во място в момента кандидат има видим (от достъпната информация) риск да не се постигнат желаните резултати за ръст на пътниците и да трябва да се предоговаря изграждането на нов терминал или някой дру параметър на концесионния договор. Също така новият концесионер ще има възможност да акумулира печалби от актива през следващите години преди да стартира изграждането на новия терминал, което ще рече, че той първо натрупва средства, а след това ще инвестира. Това би било по-неизгоден за концедента сценарий, ако другите кандидати са предлагали друг бизнес план. Иначе общият принцип е точно обратният: първо е необходимо да има инфраструктура и тя привлича повече пътници, а не обратното. Казано с шопската мъдрост: „с трици маймуни – не става“.

Това което е ясно до момента е, че въпреки опитите и усилията да се проведе една прозрачна процедура за избиране на концесионер, отново има редица неизяснени въпроси или поне непубликувани отговори. И не на последно място: колкото и да е бърза процедурата на обжалване, тя трудно ще бъде съвсем кратка, затова остава и без отговор и най-важния въпрос: кога София ще има летище по-модерно или поне такова като при съседите?

София / България

п.п. "Щрабаг" в Пловдив ни "окопава" повече от две години!
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот alex_2 » 27 Юли 2019 11:24

Концесията се обжалва от двама от кандидатите - ТАВ и Манчестър Груп
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1375
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 27 Юли 2019 21:43

Срещу избора на концесионер на летище "София" са подадени две жалби

https://www.dnevnik.bg/biznes/2019/07/27/3944017_sreshtu_izbora_na_koncesioner_na_letishte_sofiia_sa/?ref=rss

"Според "Капитал" има и сериозни съмнение, че до този избор се е стигнало след лобизъм на силни местни бизнес интереси. Най-често спряганите имена са на Делян Пеевски и Кирил Домусчиев. Връзки с местни лица бяха отречени пред "Капитал" от обединението, но за тях говорят трима източници, близки до процедурата."
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 29 Юли 2019 19:12

Четири компании оспорват концесията на "Летище София"

Четири компании, участвали в процедурата за 35-годишната концесия на "Летище София", са внесли жалби срещу избора на победителя в надпреварата - "Соф Кънект". В последния ден за излагане на претенции пред Комисията за защита на конкуренцията жалби са завели "Фрапорт България" и консорциумът "ССБ София Еърпорт".

Както "Банкеръ" писа, преди това своите аргументи срещу решението на транспортното министерство изложиха консорциумът между Aeroports de Paris и турската TAV, както и обединението, водено от британския оператор Manchester Airport Group.
http://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/chetiri-kompanii-osporvat-koncesiiata-na-letishte-sofiia?fbclid=IwAR3Dfpz8HLNWqJNOZ_D9VpaGmnC8E7fuKSkL67iumIsJNvvwQk9LmiB2vps

п.п. В октябре 2011 года компания TAV Airports Holding была выставлена ​​на продажу за 2 млрд евро — швейцарский банк Crédit Suisse был выбран ответственным за тендерный процесс. Спустя пять месяцев, 12 марта 2012 года, TAV объявила о плановой продаже 38 % выпущенного акционерного капитала компании группе «Aéroports de Paris» за 874 млн долларов США. Цена продажи была определена исходя из 32%-й премии к последней цене компании на бирже. В сумме, две компании ежегодно обслуживают 180 миллионов пассажиров в 37 аэропортах по всему миру. Председатель совета директоров TAV Airports Хамди Акин и главный исполнительный директор Сани Шенер продолжили выполнять свои обязанности и при новых владельцах.
https://ru.wikipedia.org/wiki/TAV_Airports
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 04 Авг 2019 20:41

Ескадрила от жалби за летище София
И четиримата загубили кандидати обжалват избора на концесионер на летище София. Основните критики са срещу субективността в техническите оценки
https://www.capital.bg/biznes/kompanii/0201/08/19/3946233_eskadrila_ot_jalbi_za_letishte_sofiia/?fbclid=IwAR1tvqukpVIkuDpq7V1uqcA69f47mzKH8Hzt8f3WDCBeQd-rurb6mnREfBM

Общите основания

Въпросите и критиките около тези оценки на комисията от страна на близки до загубили не закъсняха и те вероятно са намерили място и в жалбите, които не са публични.

Първо, защо, след като е поискала да се състезават по цена и инвестиции, държавата нагласява класирането така, че да се лиши от стотици милиони евро приход за бюджета и от активи, които ще получи обратно след края на концесията.

Второ, как кандидат, предвиждащ да инвестира над два пъти повече от определения за победител, получава равен брой точки с фаворита, т.е. летище Манчестър, което предложи над 1.4 млрд. евро (без в това число да влиза стадионът).

Трето, как изобщо три кандидата с различни оферти имат еднакви точки, и то максимални, което предполага отсъствието на каквито и да било несъвършенства.

На база на какви изчисления държавните чиновници решават, че за пътникопоток от малко над 20 млн. на година е нужна втора писта (летище Гетуик в Лондон работи с една писта при 50 млн. клиенти) и на тази база отнема точки.

Как са формирани оценките в частта финансиране, като кандидатите са обявили, че се финансират от топ банки (по информация на "Капитал" Meridiam е посочил Unicredit, Манчестър - Raiffeisen, ADP - Citi, а SSB - Credit Suisse), но получават различни оценки.

Представители на кандидатите говорят и за куп технически неточности в протокола на комисията, като обяснението им е, че разминаването в точките на места е резултат от редакция в последния момент. Изтъкват се и разминавания от прочетеното публично при отварянето на офертите и цитирани информации в протокола на комисията.

На теория пред КЗК всеки може да обжалва собствения си резултат, но периферно може да атакува и точките на останалите и като резултат комисията и съдът могат да разпоредят нова оценка за всички. Това обяснява и защо кандидати с максимум точки протестират. А по-общото послание, което изпращат към държавата и други потенциални инвеститори, е, че класирането не е било изрядно.

В очакване на промяна

"Анализът ни показва, че комисията неправилно е приложила методологията за оценяване, посочена в конкурсната документация или в закона за концесиите. Бихме искали да дадем възможност на компетентните органи да прегледат решението, за да потвърдят дали финалното решение е в съответствие със съгласуваните условия на процеса. Затова и подадохме жалба", коментираха от Manchester Airports Group пред "Капитал". Летище Копенхаген се фокусира върху оспорване на ниските му оценки на техническата оферта, като се иска ново преразглеждане на техническите оферти. А от Airport de Paris смятат, че "докато финансовата оферта беше оценена на базата на формула (а това значи обективно и неоспоримо оценяване), в оценяването на техническото предложение има голяма доза субективност. Такова високо ниво на субективност би изисквало за всеки от участниците в търга детайлна обосновка, която да покаже задълбочено разглеждане на доводите зад всеки от мотивите, изтъкнати от комисията". От ADP изчисляват, че държавата се лишава от 1.3 млрд. евро концесионно плащане и 300 млн. евро инвестиции, колкото е разликата между тяхната оферта и посочената за печеливша.

Представители на кандидатите изтъкват и притеснението, че в работната група няма достатъчна експертност за оценката на офертите и основното искане на всички ще е ново преразглеждане на техническите предложения. Консултантът IFC (част от Световната банка) беше само наблюдател при разглеждането на офертите. Комисията оценител в министерството на транспорта беше с председател зам.-министър Велик Занчев. Той дойде в министерството от БДЖ, където последно заемаше поста председател на борда на директорите, откъдето беше освободен от настоящия министър Росен Желязков след скандали в между ръководството на държавния превозвач, станали публично достояние, но запази поста си зам.-министър. Друг член на комисията е Албена Лазарова, директор на дирекция "Концесии и контрол върху дейността на търговските дружества и държавните предприятия", която бе и зам.-министър по времето на служебното управление на министър Кристиан Кръстев, Красимира Стоянова, директор на дирекция "Правна" и Владимир Жеков, старши инспектор в отдел "Летище и лицензиране на летищните оператори" в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация". Затова ключово е дали и КЗК ще ползва специализирана експертиза и дали в бъдеще може да задължи министерството да подходи към професионалисти за становище.

Показателно за развитието на сделката и волята на държавата ще бъде дали Министерство на транспорта ще поиска от КЗК предварително изпълнение на решението, т.е. да продължи и да подпише договор с фаворита си. По-вероятно обаче е да се изчака обжалването, което ще продължи поне до края на годината.
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 08 Авг 2019 14:29

юли 2019 (2018)
пътници 663 738 (656 618) +1.1%
самолетодвижения 5 768 (5 647) +2.1%
карго 2 147 (1 768) +21.4%

януари-юли 2019 (2018)
пътници 4 126 699 (4 037 193) +2.2%
самолетодвижения 35 528 (35 458) +0.2%
карго 13 861 (12 843) +7.9%
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 27 Авг 2019 08:17

Ужасна организация мъчи пътниците на летище София
https://www.dnevnik.bg/ot_vas/chitatelski_dnevnik/2019/08/27/3955185_ujasna_organizaciia_muchi_putnicite_na_letishte_sofiia/?ref=rss

Публикуваме писмо от читателя ни Калоян Попов, получено на редакционната поща. То е адресирано до ръководството на летище София. "Дневник" е готов да публикува отговора на летището и на наземния оператор.


Днес станах свидетел на поредните пътници, които изпуснаха полета си за Атина над 8 човека, благодарение на ужасната организация и екипна работа на фирмата, обслужваща полетите, паспортен контрол и служителите на летище София.

Всичко това се изразява в следното:

1. Гишетата на паспортен контрол са малко в сравнение потока от пътници - огромни струпвания от чакащи , съответно закъснения за полети, въпреки ранното време на пристигане в летището.

2. При приключил бординг, но все още с възможност за извозване на пътниците, липса на служители на гишетата или такива, към които може да се обърне човек за помощ.

3. Когато се попитат такива на други съседни гишета, просто вдигат рамене. Бил съм свидетел на други летища как подобни ситуации със закъснели с няколко минути пътници (5 мин.) се разрешават и се съдейства.

4. Изключително лоша хигиена в тоалетните и помещенията на летището.

5. Лентата за багаж на пристигащите е в окаяно състояние. Цялата е в лепенки от багаж - съответно никой никога не си е правил труда да я почисти. В по-натоварените летища подобна пародия не съм виждал.

6. Масово уредбите за съобщаване на полетна информация не работят или са толкова намалени, че нищо не се чува. Явно тази информация не е важна според "професионалното" ръководство на Летище София. Това става и предпоставка за изпускане на полети.

7. В случай, че пътник пътува само с ръчен багаж, той е лишен от последно повикване за качване по уредба (ако чуе въобще). Това е изключително дискриминативно и меко казано глупаво.

8. В първия вход на летището от метрото от дясната страна са демонтирани съоръжения от пода и в дупките им са сложени изкуствени папрати - демонстрация за пълната безстопанственост и прогрес на нацията ни.

9. Липсата на всякакво съдействие и разбиране от страна на служителите на наземния оператор, за което мога да бъда изключително конкретен при интерес от тяхна страна. Съответно централният офис (не в България) ще бъде уведомен.

10. Липса на каквото и да е обучение на служителите за отношение към пътниците как да действат в критични ситуации.

Това писмо ще изпратя на всички медии и институции, отговарящи за летище София в и извън пределите на страната, и такива, които сертифицират същото .

Надявам се да изпълните със съдържание заеманите от вас длъжности и да разрешите тези сериозни, но лесни за корекция проблеми.

С уважение:
Калоян Попов
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот alex_2 » 27 Авг 2019 18:05

Далеч не твърдя, че летище София е перфектно, нямам представа и господинът колко и къде е пътувал, но мисля че се драматизира твърде много. Ще коментирам по точки: 2 - от къде знае, че е възможно извозването? закъснял си за бординга, сори, проблемът си е твой, ако си бил на време, няма да има проблем. А какво гише чака да види, също не знам. 3 - още веднъж, никой не е длъжен да чака закъснелите, освен ако идват от друг полет и се прекачват, но се съмнявам това да е ситуацията. 5 - аз пък съм виждал и на доста по-големи летища лепенки за багаж, кое точно е необичайното. А кацал ли е на Шереметиево, където куфарите са един върху друг (буквално) или на Малпенса, където цялата зона мирише на WC? 6 - аз пък когато пътувам, работи. Има много летища, където такава няма. Отделно, пак се връщам на темата за пътниците, които се мотаят - ако си навреме на гейта, няма да има нужда да те викат или да слушаш какво се случва с твоя полет. 7 - не знам тук какво има предвид, не съм пътувал с лоу кост, но предполагам пак има отношение към това кой кога ще бъде така любезен да се отправи към гейта. 8 - точно така, нека от това да си вадим генерални изводи за цялата държава, даже може и по-мащабно да мислим. 9 - така написано, това дори не е твърдение .. 10 - той попаднал ли е в такава? Пак ми звучи като общо твърдение, хвърлено във въздуха..
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1375
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 27 Авг 2019 22:00

Да, явно е под пара човекът, пък и видимо не му е ясно кой какво прави на летището; няма "фирма", която извършва проверките за безопасност и граничен контрол, а доколко наземният оператор е адекватен или не всъщност не е грижа на летището; от тях може да се оплаче само на две места, на авиокомпанията си и на арменския поп.

Прав е обаче господинът, че организацията сутрин на летището никак не е добра. Отдавна си знаем, че пропускателната способност на security е ниска, но откак "Райън" са Т2, системно има по 15 минути чакане на границата - и то при положение, че 50% от гишетата стоят празни (тези в левия ръкав след security, които никога не са били ползвани по спомен). При 5 работещи ленти на security и 5 работещи гишета на граничния контрол, наличието на опашка пред последния показва,че той работи по-бавно?! Проверката на паспорт отнема повече време от проверката на багажа и пътника?! И това на заминаване, при положение, че в много държави изобщо я те погледнат кой си в паспорта на тръгване, я - не (питайте пътувалите от САЩ и Великобритания). Това с "елате достатъчно рано" също не е панацея - за сутрешни полет до MUC в 6 часа, колко рано да дойда? В 4? Т.е. да не си лягам изобщо, ако може - понеже държавното летише го мързи да направи така, щото да няма опашки над разумното? За феноветена лоу-коста, "Чампино" прави кажи-речи същия трафик като София, но рано сутрин изобщо няма такива макабрични опашки, а всичко е стегнато и бързо; дори места като "Станстед", които са лудница по дефолт, държат повечето време добро темчпо и реално няма изишно чакане.

За хигиената в тоалетните човекът също си е прав, миризмата е достатъчно красноречива. Явно българите са си мърляви някакси, в Бургас е точно същото - уж чистичко наглед, а миризмата безпогрешно казва къде е М и къде - Ж (да, на "Ататюрк" беше нещо подобно, но там минаваха 60 милиона души годишно при капацитет 50...).

Ако всичко казано дотук приеме нормален вид, лентите за багаж ще ги преживея някак. За папратите не знам - в събота и неделя минах през Т2, но не съм се загледал - ще погледна в събота сутрин :) Липсата на топла връзка с метрото е далеч по-голяма глупост от която и да е папрат.

И накрая, че нямало оповестяване - напротив, има твърде много и от разваления английски на лелката-връзкарка, която дреме там, на мен ми се повдига; толкова ли е сложно да се сложи един IVR, тъкмо ще се научи да говори и на езика на дестинацията на всеки полет, а не само на езика на племето мумбо-юмбо. Или направо да се спре изобщо, това е отживелица и в никъде по големите летища го няма, поне в Европа (американците са друга бира) - не, че ние сме голямо де, ама то и по малките няма - в Сантяго де Компостела дори има табелки, които уведомяват пътниците, че анонси няма; пък то какво, да не се е загубил някой из "многото" магазини на Т2, а?
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 10 Сеп 2019 10:47

август 2019 (2018)
пътници 674 443 (660 454) +2.1%
самолетодвижения 5 730 (5 580) +2.7%
карго 1 799 (1 597) +12.6%

януари-август 2019 (2018)
пътници 4 801 142 (4 697 647) +2.2%
самолетодвижения 41 258 (41 038) +0.5%
карго 15 660 (14 440) +8.4%
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 15 Сеп 2019 17:10

ФИРМА, УЛИЧЕНА В КОРУПЦИОННИ СКАНДАЛИ И КАРТЕЛНИ ПРАКТИКИ, ЩЕ СТРОИ ТЕРМИНАЛ 3?

12 септември 2019

Напълно неочаквано и нелогично държавата даде концесията на Летище София на консорциума "Соф кънект", който предложи най-ниската предполагаема инвестиция за изграждане на нова летищна инфраструктура. Водещ в спечелилото обединение е фондът "Meridiam", който си партнира със скандално известната строителна компания "Щрабаг" (Strabag), а оператор е летище Мюнхен, но без да е акционер в консорциума и на практика може да се оттегли по всяко време. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на въпроси. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени и с руския олигарх Дерипаска.
И ако летище Мюнхен и фондът "Meridiam" се ползват с добро име, то австрийската фирма "Щрабаг" е позната на правосъдието, световните медии и европейското общество със серия от корупционни скандали, картелни практики, некачествено строителство, осъдени директори и задкулисни връзки. По-всичко изглежда, че новият Терминал 3 отново ще се строи от "Щрабаг" и че това ще се случи относително късно - след 7-8 години. Компанията, която имаше редица проблеми по време на изграждането на Терминал 2 сега ще го ремонтира и след това ще строи още един терминал.
Интересна подробност е, че сред най-големите акционери на "Щрабаг" е фирма, собственост на руския олигарх Олег Дерипаска. Според множество австрийски издания Дерипаска е действителният собственик на строителния гигант. Санкциите на САЩ спрямо неговата компания Русал бяха отменени в края на януари т.г., но не и спрямо него лично. Други негови бизнеси и участия все още са в санкционни списъци. По всичко изглежда, че акциите в "Щрабаг" са на Русал и в момента австрийската строителна компания също е извън тези списъци, според съобщение на Индустрии Магазин. Този политически риск е обсъждан при оценката на предложенията. Вероятно е преценено, че той е нищожен. Но концесията е за 35 години и никой не може да гарантира, че човек с такива връзки няма да попадне под нови запрещения.
Част от най-фрапиращите скандали, дали печалната слава на "Щрабаг" са:
1. Разследвания за корупция при строителството на хърватските магистрали. В Хърватия са разследвани за фалшиви договори през 2006 година. Претърсвани са помещения на фирмата.
2. Създаване на мрежа за корупция и измами през 2007 г. в Кемниц, Германия. През 2007 г. ръководителят на филиала на "Щрабаг" в Кемниц е осъден на три години и два месеца затвор за фалшиво фактуриране. "Strabag" е осъдена да изплати 785 000 евро на община Кемниц, Германия и 545 000 евро на община Цвикау, Германия за измамите с фактури.
3. Плащане на подкупи и издаване на фиктивни фактури при изграждане на магистралата в Саксония през 2008 година.
4. Картелен скандал в Словакия през 2014 г., след който държавата им забранява да участват в публични търгове. "Щрабаг" са осъдени на 32,7 млн. евро, заедно с други компании за картелни практики.
5. Откраднати над 167 милиарда украински форинта при строежа на метростанциите в Будапеща. Измамата е открита от OLAF, а Унгария е заплашена с глоби от Европейската комисия.
6. Спор с Либийската държава през 2015 г. Международният център за уреждане на инвестиционни спорове (ICSID) е участвал като арбитражен орган в спора.
7. Загиналите работници в Хавличкув брод, Чехия по време на реконструкция на срутен мост през 2016 г. "Щрабаг" са осъдени на 1.5 млн. чешки крони за груба небрежност и нарушаване на предписанията за безопасност.
8. "Щрабаг" наемат Герхард Грибковски във финансовия си отдел, докато той все още е в затвора с присъда за измами и корупция.
9. На 6 май 2017 г. изданието Frankfurter Allgemeine Zeitung съобщава, че "Strabag" и "Porr Group" са разследвани по картелни споразумения с обществени поръчки.
10. През 2017 г. "Щрабаг" завежда дело за 2.76 млн. евро срещу футболен клуб Rapid, искайки допълнително плащане за изграждането на основата на стадион Allianz.
11. Картелни споразумения в Северна Италия през 2019 г., по време на строеж на магистрала.
В България "Щрабаг" са познати с некачествения и забатачен ремонт на Летище София през 2008 година, след който козирката на Терминал 2 се срути.
Лошият международен имидж на компанията може да се окаже най-малкият проблем, ако "Щрабаг" приложи някоя от некоректните си практики в управлението на летището. Министърът на транспорта не желае да отговаря на въпроси, свързани с концесията, а ще поеме ли отговорност за рисковете, съпроводени с идването на новия концесионер?

https://5gmedia.bg/4925/terminal-3-shch ... i-praktiki
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 23 Сеп 2019 00:37

Сериозно! 5GmediA!
Дори ако аз лично пишех статии за тях, не бих вярвал на това какво ще е написано.... :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 24 Сеп 2019 10:23

Да ,разбирам те ,това което не ни харесва, се пише от жълти сайтове и медии.Затова всеки трябва да достига до рационалното ,макар и да не му харесва.Примерно ,аз съм убеден ,че това местоположение на летище София, не може да му донесе реално разширение и развитие.Както се казва, всичко вложено ,ще се окаже палиативно :D
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 05 Окт 2019 23:48

Малко крадени картинки на Т3 от Монитор: ;-)
Това което ме радва най-много е че гробницата за самолети и ръждясалите бараки ще изчезнат

Изображение

Изображение
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 19 госта