Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот steven » 20 Апр 2021 19:40

Делян написа:Доживяхме!
Сега очаквам промяна!
Моля местните да рапортуват! :D


Местните са на трудовата борса :lol:
steven
най-спотър
 
Мнения: 295
Регистриран на: 25 Фев 2013 23:54

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 21 Апр 2021 20:04

Аха, капиталистическата лустрация започна! :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 20 Май 2021 16:20

Как върви промяната на летището искам да знам? :D

Отвориха ли магазини на Boss, Gucci, Burberry, Michael Kors, Sunglass Hut и т.н. :D

"Тази година завод за полупроводници, догодина – за цели проводници" :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот mashine1984 » 20 Май 2021 20:14

Делян написа:Как върви промяната на летището искам да знам? :D

Отвориха ли магазини на Boss, Gucci, Burberry, Michael Kors, Sunglass Hut и т.н. :D

"Тази година завод за полупроводници, догодина – за цели проводници" :D

Надежда всяка оставете... Това е положението :lol:
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Пароль » 18 Юни 2021 19:25

Илиян Василев с въпроси към транспортния министър за концесията на летище "София"
https://liberta.bg/%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%8F%D0%BD-%D0%B2%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%B2-%D1%81-%D0%B2%D1%8A%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%B8-%D0%BA%D1%8A%D0%BC-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%8A%D1%80-%D0%B7%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D1%81%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%89%D0%B5-%D1%81%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F?fbclid=IwAR0MIrgkLbZ1ZUAfgmSUa5xpHQbHWKFmrgmVQYYYdT2nbEvSpV8HR9aqiqI


Та, пак да питам транспортния министър Георги Тодоров, който очевидно няма желание да се разрови в авгиевите обори на транспорта и в корупционните сделки - въз основа на какъв икономически и правен анализ и разчет, предишния министър даде 10 години гратис на концесионера на летище София "заради пандемията"!?

Защото зная че такъв няма, а е станало въз основа на искане на банките, които не са одобрили схемата на концесионера, зад който се крият български олигарси, за получаане на кредит за първоначалната вноска.

За да улесня в разкриването на вече очевидното и ясното.

Тази вноска от 660 милиона лева е от собствени и привлечени средства, и тъй като собстените средства са недостатъчни, банките са поискали да се подобряват финансовите показатели на приходите в първите години. И така концесионерите са получили преместваме на концесионната такса сумарно от 240 милиона лева от първите 10 години за годините след 25 годината и така нанесена вреда на бюджета с близо 240 милиона лева /виждате каква точно е врътката/. Всеки с компютър в ръка и ексел може да сметне разликата между нетната текуща стойност на получени 240 милиона през първите и последните десет години на 35 годишна концесия.

Да припомния, че поне две от компаниите, участвали в търга дадоха по-добри условия от спечелилата "София конект" и като инвестиции и като размера на годишната такса в очевадно нагласен търг.

Разровиш ли го, ще мирише.....на грандкорупция. Концесионерът се е взел своето, въпросът е защо длъжностни лица са нанесли подобна огромна щета на бюджета. Защитната им теза е, че щом европейски банки са отпуснали парите, значи всичко е ОК, ама не е. Банките ще си върнат парите, но ние платим за дупката в бюджета.

Няма как да не лъсне очевидната разлика в разкриването на корупционните мрежи в едни и други министерства, навеждащи на мисълта че министрите и екипите не са равно ангажирани в тази битка.

Илиян Василев
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 19 Юни 2021 03:48

Само като видя източникът - Liberta и ми става ясно за какво идва дума!

Статията напомня на президентският дебата между Желю Желев и опонента му който започна с “А, БЕ ЖЕЛЮ”.

Не всеки помни тази класика!
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 19 Юни 2021 10:39

Статията в Либерта е много добре развита и посочва наглостта и незачитането на всякаква законност в провеждането на концесионната процедура /ама това е знаково за предходното управление/.Примера с летище София е действителна корупционна практика на високо ниво .Загубата за държавата е огромна. Дано "изчегъртването" стигне и до тази "процедура"!
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот tedier » 19 Юни 2021 11:09

Делян написа:Само като видя източникът - Liberta и ми става ясно за какво идва дума!

Статията напомня на президентският дебата между Желю Желев и опонента му който започна с “А, БЕ ЖЕЛЮ”.

Не всеки помни тази класика!

и аз не съм привърженик на червената партия, но съм член на честната част от държавата, но ти явно нямаш въобще на идея какво се случва в България и винаги добавяш някакви коментари ни в клин ни в ръкав. Поведението ти може да се обясни само с едно нещо, ако по някакъв начин си свързан с тези крадци, които досега бяха на власт. Позволявам си да те коментирам, по същата причина поради която ти правиш коментари многократно относно ситуацията в България.
tedier
по-спотър
 
Мнения: 131
Регистриран на: 14 Ное 2005 17:13

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 21 Юни 2021 02:51

Аз се опитвам да поддържам позитивно настроение до колкото е възможно.

Всички мрънкат и недоволстват в този форум все едно утре е краят на света.

Знам каква е ситуацията в България както знам, че ако има нещо нередно с концесият държа да го прочета от легитимни източници, не от “”медии”” със сървъри в мазетата на интриганти всякакви (с лопата да ги ринеш).

Вярвам че правилният кандидат е избран до доказване на противното :D
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Kx » 28 Юни 2021 14:33

Дори да има корупция в тази сделка, ситуацията с концесионер който плаща в аванс повече от от колкото е печалбата за най-добрата година умножена по броя години на концесията е във пъти по-добре от отменената концесия на летище Пловдив
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 28 Юни 2021 15:33

А,кой Я отмени /мамка му "некорумпирана"/ ?! Нали има подпис и печат ,какво става с изчегъртването ?!
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот skyviewer » 29 Авг 2021 15:20

Отложените инвестиции на летище София

от Калина Горанова
27 август 2021

Концесионерът на летище София ще инвестира 78 млн. евро по-малко от първоначалната си оферта през първите 10 години.

Те ще се вложат на по-късен етап.

Това е втората 10-годишна отсрочка, договорена заедно с отлагането на концесионните плащания.


Щедрият жест от страна на държавата към концесионера на летище София - да не плаща концесионни такси през първите 10 години, стана публично достояние през февруари. Тогава това предизвика силни негативни реакции и въпроси към министрите на транспорта - предишния и настоящия. А държавата е все така в очакване на подобрения на летището няколко месеца по-късно от началото на концесията.

Отлагането на таксата обаче, оказва се, не е била единствената отсрочка към концесионера. Отстъпки има и по линия на инвестициите, които концесионерът трябва да направи. Те ще бъдат с близо 78 млн. евро по-малко през първите 10 години от концесията, като трябва да се инвестират на по-късен етап. Това става ясно от документи по преговорите за промяна на условията на концесията, проведени по време на третото управление на Бойко Борисов. Те бяха предоставени на "Капитал" по Закона за достъп до обществена информация.

РЕКЛАМА
Този детайл беше спестен като информация от предишния министър на транспорта Росен Желязков. Той представи само единственият положителен щрих - че общият размер на инвестициите ще се увеличи с 16 млн. евро за целия срок на концесията - 35 години. Разсрочването на инвестициите обаче означава, че ефектите от концесията ще са по-малко осезаеми в близко бъдеще. А нетният паричен ефект за държавата все пак ще бъде намален поради загубата на бъдещата стойност на парите - най-вече заради инфлацията.

Анатомия на преговорите
Изборът на концесионер бе обявен на 17 юли 2019 г. На 13 юли 2020 г. победителят "СОФ Кънект" с писмо е уведомил министъра на транспорта за съществено променената обстановка и за необходимостта от предприемането на действия за смекчаване на ефекта от пандемията COVID-19. На 15 юли 2020 г. министърът на транспорта заяви намерението си за непрекъснат мониторинг на ситуацията, а договорът бе подписан на 22 юли.

На 27 октомври 2020 г. концесионерът "СОФ кънект", в който фондът Meridiam участва с три дружества, а строителят Strabag има 1%, е направил предложение към Желязков, включващо мерки за адаптиране на концесията към пандемията. Мотивът освен променената обстановка е, че и кредитиращите институции променят условията си. Едната е спиране на фактурирането на годишното концесионно възнаграждение за първите 10 години. То по договор е 24.5 млн. евро (или 32% от общите приходи) на година, като офертата е въпросните 245 млн. евро (за 10-годишния период) да се платят през последните 10 години на 35-годишната концесия (без лихви и без индексиране с инфлацията).

Второто предложение, за което става ясно сега, е да има актуализиране на инвестиционната програма. В писмото от 27 октомври офертата е през първите пет години инвестициите да са 26 млн. евро вместо разписаните в договора 70 млн. евро. А от шестата до десета година 145 млн. евро вместо 234 млн. евро. Или инвестициите за първото десетилетие да са 133 млн. евро по-малко. Това ще бъде наваксано през останалата част от договора, като ще има и добавка от 16 млн. евро, а концесионерът ще адаптира капацитета към нарастващия трафик.

В крайна сметка на 10 март и след многото критики при новината, че няма да се плащат концесионни такси 10 години, следва ново предложение от страна на концесионера с корекции на инвестиционната програма. Финалното предложение е през първите пет години инвестициите да се намалят от 70 млн. евро на 43.01 млн. евро. А от шестата до десетата година от 234 млн. на 183.1 млн. евро. Или със 77.8 млн. евро по-малко. Заложено е условието на финала вложенията все пак да са общо с 16 млн. евро над първоначалната офертата по договор (макар че инфлационният фактор ще е много по-голям за целия 35-годишен срок), която беше 608 млн. евро, която всъщност беше и най-ниската такава на фона на тези на останалите четири кандидата. Това е и финалното споразумение за промяна, като в решението на Министерския съвет е предвидено най-малко веднъж годишно да се наблюдава отражението на пандемията върху концесионния договор.

При всички сценарии изграждането и въвеждане в експлоатация на новия Терминал 3 е разчетено до 2030 г.

Финансови обосновки
В офертата си "СОФ кънект" изчислява, че очакванията за 2021 г. са пътническият поток да спадне с минимум 51% за цялата 2020 г. на база 2019 г. А като прогноза за възстановяване са използвани изчисленията на IATA за достигане на предпандемичните нива най-рано през 2024 г. Маржовият индикатор EBITDA на летище София пък се очаква да е силно отрицателен през 2021 г. - минус 43%.

От докладите по темата става ясно, че министерство на транспорта е ангажирало Международната финансова корпорация да изготви финансово-икономически анализ на предложението на концесионера. МФК отбелязва, че се налагат нови и взискателни условия от страна на заемодателите и че след пандемията вътрешната норма на възвращаемост бележи спад от офертата от 14.97% на 7.3%.

От доклада става ясно и че след корекциите в концесията ползите за държавата ще бъдат намалени от 1.120 млрд. евро на 722 млн. евро, или с 35.5%, докато при концесионера ще има намаляване на текущата стойност на паричните потоци спрямо собствения капитал от 478 млн. евро на 261 млн. евро, или 45.4% надолу. А текущата стойност на свободния капитал ще спадне с 271 млн. евро и ще се поеме от концесионера 80% (217 млн. евро) и от държавата 20% (54 млн. евро).

Направен е и анализ какви ще са последствията, ако се стигне до нова процедура за концесиониране, като при този сценарий в краткосрочен план държавното "Летище София" ще трябва да понесе финансовото въздействие от пандемията, да финансира текущата поддръжка и инвестиционните разходи за нов терминал, които да бъдат обезпечени от държавата. Първоначалното плащане от 281.2 млн. евро, което вече се случи и следва да бъде върнато при разваляне на договора, пък е заложено в приходната част на държавния бюджет.

Летище на нов глас
Анализът на Международната финансова корпорация обаче е доста консервативен по отношение на прогнозите за възстановяване на полетите, като се стъпва на прогнози на ICAO, че глобалният трафик ще се възвърне на нивата от 2019 г. за период от седем години между 2023 и 2029 г., като дори разглежда, че летищата, разчитащи повече на международен трафик, отколкото на вътрешен, могат да усетят възстановяване чак през 2029 г. Със смела прогноза за пътниците по време на търга, сега и концесионерът е предпазлив. Пътниците за 2019 г. са 7.1 млн., а за 2020 г. - 2.9 млн. За 2021 г. пък се очаква да достигнат малко над 3 млн. "Като се има предвид обаче, че поради непредсказуемите и променливи условия, свързани с ковид-19 - нови варианти на вируса, следващи вълни, бъдещи международни и местни ограничения и т.н., това число e много вероятно да се промени", отговарят от летището на "Капитал".

От компанията - концесионер на летище София, обаче не отговориха кои са инвестициите, които ще се отложат през първите 10 години за съответно 78 млн. евро. Нито как е била изчислена въпросната сума. Както и какви инвестиции са планирали в началото. "Изготвените анализи и планове се актуализират предвид динамичната обстановка, свързана с развитието на ковид-19 в световен мащаб. Отчитаме промените и ги адаптираме към поставените ни цели за подобряване на инфраструктурата, предоставяните услуги и пътническия престой", отговориха от "СОФ кънект". И добавят, че "въпросът за инвестициите е пряко свързан и с усилията, които полага мениджърският екип на "СОФ кънект" за привличане на нови авиокомпании, подобряване на въздушната свързаност и създаване на предпоставки за икономическо развитие на региона" (виж карето).

Хигиена и следи от гуми
Най-голямата новина от летището за последните три месеца е, че е възможно целият трафик от Терминал 1 да се премести на Терминал 2, а първият да се превърне в бизнес сграда.

Концесионерът съобщи и че планира през септември да монтира мебелни модули със станции за зареждане на мобилни устройства на Терминал 2, автомати за храни и напитки, детски кътове и нови униформи за служителите, обслужващи пътуващите. Работи се и по подобряването на летателното поле, като е в ход подмяна на компрометирания асфалт. Отстраняват се наслоенията от гумите на кацащите самолети. Завършена е и новата маркировка на пистата, перона и стоянките. Хигиенните условия в санитарните помещения пък щели да се променят и да са с нов дизайн, като ще има безконтактно обслужване на вода, сапун и дезинфектант. В процес е ремонтът на тоалетните, който се извършва поетапно. Тези новини дойдоха ден след като служебният министър Георги Тодоров заяви, че на летище София нищо не се е променило.

С намаляването на размера на инвестициите в първите 10 години промените на летище София обаче явно ще са по-бавни и по-малки. Остават въпросите защо срокът на всички отстъпки е толкова дълъг, а концесионните такси ще се платят чак в последните 10 години, когато ще бъдат до голяма степен изядени от инфлацията. Защо липсват конкретни условия например плащанията да се възстановят по-рано, ако се достигне норма на приходи или пътникопоток над определено ниво. Както и дали държавата съвестно би предоговорила условията, ако авиацията се възстанови по-рано от заложените 10 години. Всичко това, при положение че концесионерът получи летящ старт на всички държавни нива до момента. А важни подробности от последните щедри корекции са били спестени на публиката.

В името на авиокомпаниите
За възстановяване на полетите летището съобщи, че е разработена програма към авиокомпаниите. Отстъпките са за периода 1 октомври - 31 декември 2021 г., като срокът може да бъде удължен и за 2022 г. Стратегическата цел са междуконтиненталните полети до Северна Америка и до Азия, а отстъпката е в размер на 99% от такса кацане. Друг приоритет е превръщането на София в регионален хъб и насърчаването на трансферния трафик, като за трансферно преминаващи пътници отстъпката ще е 60%. Предвиждат се стимули и за вътрешните полети, като отстъпката от такса кацане е в размер съответно на 70% за линия до Бургас и на 90% за Варна. Ще има и намаляване на такса паркинг за базирани в София самолети. За първите три месеца на концесията четири авиокомпании са възобновили полетите си - El Al, Tarom, British Airways и "Аерофлот".

https://www.capital.bg/biznes/transport ... te_sofiia/

P.S. Оператора на Munich Airport ,да не е избягал :D
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Big G » 29 Авг 2021 22:46

И още нещо по въпроса:
Ще разруши ли концесионерът полосата на софийското летище?
https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... o-letishte
Started 1967.
Аватар
Big G
супер спотър
 
Мнения: 1532
Регистриран на: 01 Мар 2007 19:41
Местоположение: У дома

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот Делян » 30 Авг 2021 17:30

Започнаха гръцките трагедии... :D :D :D
...подхранвани дори от респектирани медии
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Sofia Airport - Развитие и реконструкция

Мнениеот mistoffelees » 01 Сеп 2021 22:57

Като човек, който живее под глисадата на 09 в София, мине се - не мине време и влизавм в някой разговор за шума от нея. То знаем, че си има наредби; знаем, че са написани така, че да могат лесно да се заобикалят; знаем и кой и защо ги заобикаля. Покрай такъв разговор винаги става дума и за "ново" летище, които да реши проблема един път и завинаги (естествено, с цената на милиарди и пр.). Та, мислейки днес по темата, реших да си поиграя с 1-2 интересни варианта, които не съм срещал досега.

Шумът е проблем, защото 09 е построена така, че заходът минава практически над целия град - от "Люлин" та до Враждебна. Малко куриозно наглед хрумване предлага да "завъртим" пистата на 20-ина градуса по часовниковата стрелка, пак на същото си място. Така новото ѝ означение ще бъде вероятно писта 12. Решението е напълно възможно - пистата би започвала от северозападния ъгъл на летището (с дължимия отстъп навътре, колкото сегашната) и би изисквала разширяване на летището с терени, на които в момента няма нищо (или поне на снимките на "Гугъл" така изглежда), но без да доближава "Кривински път", който трябва да остане достъпен. При такова решение захождащият трафик ще минава над Орландовци или дори малко по-на север от него; не е идеално, но засегнатите от шума ще бъдат многократно по-малко от сега. Други интересни предимства са например това, че пистата става точно успоредна на релефа на Софийското поле (сегашната не е) и при заход към 12 има повече "място" отколкото сега към 09 (още над Сливница ще може да се излезе на правата към полосата). В обратна посока кацане по новата 30 си остава възможно, но downwind leg (към третия вираж по съветската терминология) ще се изпълнява северно от летището, а не южно от него, както е сега, до района Априлово-Доганово-Лесново (северният маршрут съществува и сега, но се ползва главно от кацащи по 09, които идват от изток, напр. Бургас и Истанбул). При такова строителство една от изнесените стоянки ще трябва да бъде построена на друго място; евентуалният терминал 3 ще трябва да се строи също от обратната страна на пистата спрямо сегашните - което всъщност не е недостатък, а предимство, защото ще позволи отварянето на достъп откъм "Ботевградско шосе" (което сега е напълно изолирано от летището), продължаване на метрото М3 до новия Т3 и подземна връзка вежду двата терминала с влакче.

Ето две картинки, които илюстрират идеята:
http://www.zavedil.com/a/SA3.png
http://www.zavedil.com/a/SA1.png

Разбира се, вариантът "ново летище" изглежда най-секси, но там винаги стои въпросът "къде". Оказва се, че ако транслираме една такава "завъртяна" писта 12-30 на ок. 3-4 км на север, веднага над Северната скоростна тангента, въздушният трафик към и от нея ще се окаже напълно извън града. Същевременно ще се запазят възможността за дълга права към 12, а към 30 ще се излиза с обратен завой на ок. 210 градуса и последващо изравняване на 30 градуса в обратна посока. При такова решение терминалът на летището ще се построи на север от пистата му, като се запазва и възможността М3 да завие северно от Враждебна и да стигне до Т3, осигурявайки удобен транспорт по една ненатоварена метро линия. Теренът на сегашното летище пък, предвид близостта му с двете магистрали и жп линия, става идален за логистично развитие - каквото на София липсва, или, ако го има, е далеч на изток от града, чак към Елин Пелин.

Ето и този вариант къде попада на картата:
http://www.zavedil.com/a/SA3.png
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта

cron