Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Бихте ли се возили на дрон? (Самолет без пилот)

Да, аз ще съм сред първите, които биха пробвали новата технология.
6
12%
Да, но след 5 или 10 годишно безаварийно летене на карго дронове от същия клас.
26
53%
Не, никога не бих се качил на самолет управляван от компютър!
17
35%
 
Общо гласове : 49

Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 07 Фев 2012 11:59

Отварям тази тема за да обсъдим кой как вижда бъдещето на европейската авиация след 20 години 8)

Колко авиокомпании ще има в Европа и как ще се казват?

Ще могат ли самолетите да летят абсолютно автоматично и колко пилота ще има в самолета? Ryanair ще се бори ли да няма пилот в самолета? :wink:

Ще се автоматизира ли напълно ръководството на въздушния трафик? Ще говорят ли пилотите с кулата или само компютрите ще си комуникират?

Какво самолетно гориво ще основното?

Ще има ли правостоящи пътници? :wink:
Последна промяна Topfly на 24 Сеп 2014 15:47, променена общо 3 пъти
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот slice » 07 Фев 2012 12:52

Темата е много хубава. На повечето въпроси е трудно да се даде отговор. Аз лично мога да коментирам само въпроса с пилотите.
Не вярвам, че за 20 години ще успеем да премахнем пилота от самолета. Ще дам далечен пример - ЖП транспорт - там автоматизацията е много по-лесна, но въпреки това в Европа виждаме ограничено използване на "безпилотни" влакове. Предимно линии на метро и разни шътъли (веднага се сещам за Лондон като пример и за двете). Технологиите за тази автоматизация са налице от доста години. Просто доверието в машините трудно ще бъде доближено до необходимото ниво.
Относно броя на пилотите - и тук трудно ще видим промяна, тъй като няма как да се изключи човешкия фактор и това, че ако е един все ще се случи да му стане нещо в полет. Виж идеята за пилот-стюардеса е по-логичен.

Друго е неприятното. Ако през следващите 20 години текущите тенденции се запазят, пилотите ще се превърнат в най-слабообразованото и зле обучено звено на самолетния транспорт. Тази тенденция вече "дава резултати" в няколко сериозни инцидента и тежки катастрофи, които са резултат от недостатъчното разбиране на материята от самия екипаж. След 20 години никой няма да иска да е пилот, тъй като ще е също толкова престижно и добре платено, колкото да си шофьор на камион за боклук.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот Topfly » 07 Фев 2012 13:37

slice написа:Не вярвам, че за 20 години ще успеем да премахнем пилота от самолета. Ще дам далечен пример - ЖП транспорт - там автоматизацията е много по-лесна, но въпреки това в Европа виждаме ограничено използване на "безпилотни" влакове. Предимно линии на метро и разни шътъли (веднага се сещам за Лондон като пример и за двете). Технологиите за тази автоматизация са налице от доста години. Просто доверието в машините трудно ще бъде доближено до необходимото ниво.


Във военната авиация вече много сериозно навлизат дроновете. До 10-15 години според мен войните ще се водят предимно с безпилотни самолети. Въпросът с доверието е по скоро някакъв ирационален страх при десижънмейкърите. Многото примери по света с безпилотни влакове и метра показват, че публиката лесно може да свикне с тях. Над 95% от катастрофите стават поради човешка грешка! Ако се премахне субективният фактор сигурността може значително да се увеличи!
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот Topfly » 07 Фев 2012 13:41

slice написа:Друго е неприятното. Ако през следващите 20 години текущите тенденции се запазят, пилотите ще се превърнат в най-слабообразованото и зле обучено звено на самолетния транспорт. Тази тенденция вече "дава резултати" в няколко сериозни инцидента и тежки катастрофи, които са резултат от недостатъчното разбиране на материята от самия екипаж. След 20 години никой няма да иска да е пилот, тъй като ще е също толкова престижно и добре платено, колкото да си шофьор на камион за боклук.


Ако пилота не управлява, а просто наблюдава и контролира не вярвам катастрофите да се увеличат. Преди 30 години във всеки самолет имаше и навигатор, като трети човек, но в крайна сметка техниката успя да замести един човек на борда!
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот slice » 07 Фев 2012 13:52

Теоретично нещата изглеждат така и са напълно логични. Не мисля обаче, че в рамките на 20 години ще видим такова развитие. Малко известен факт е (напротив винаги се смята обратното), че авиацията не се възползват винаги от най-новите технологии, а по-скоро се движи с известно забавяне при внедряването им. В момента особено в самолетните системи използваме концепции от преди 20-30 годни. Навремето Airbus разбиват каноните, но днес вече не са толкова напредничави.

Днес "новите неща" са само в оборудването и то съвсем революционни неща влизат много бавно. Пример - Head-Up Display - технология използвана от военните половин век (че и повече), която обаче е все още "екстра" в по-голямата част от ГА. Примери много.

За каква автоматизация на въздушния транспорт говорим, при положение, че все още най-прецизния заход, който правим е ILS - още една морално остаряла технология. В същото време прецизни GPS заходи с WAAS са мираж за по-голямата част от света. Да не говорим, че самия GPS е вече ретро!
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот dobr0mir » 07 Фев 2012 16:15

Ще коментирам относно пилотите и вижданията на някой членове на екипажа, че шофьора на камиона на боклук, по някакъв начин ще доближи пилота. И двете са професии, на който естеството им на работа е да управляват машина, но лично за мен да се сравняват двете неща е на границата на глупостта и фантастиката.

Не забравяйте, че преди всичко работата на пилота е да носи отговорност. Управлява машини за десетки милиони и една негова грешка може да донесе загуби от стотици милиони. И не е толкова лесно и да станеш пилот. Вярно е срока на обучение се съкрати доста, но качеството все още го има. Дори и да вземеш лицензите, ако не си професионалист едва ли някога ще си намериш работа в нормална авиокомпания.

В последните 30 години не се работи за отстраняване на пилота, а за по добро взаимодействие между пилот и машина. И преди 20 години вероятно се е мислило, че днес едва ли не ще ходим на работа със собствен самолет управляван от компютър, но сме много далеч от това. Discovery Channel е хубав канал, но все пак е развлекателен канал.

Мисля, че е екипажа е сведен до минимум при евентуално намаление сигурността на полета ще намалее сравнително.

П.С. И тази статистика за катастрофите мисля, че не винаги google дава верните данни. До колкото си спомням от учебника ми катастрофите причинени от човешки грешки са около 70%, но в тези проценти влизат и АТС, механици, Диспечери ... всички въвлечени по някакъв начин в авиацията.
Аватар
dobr0mir
по-спотър
 
Мнения: 182
Регистриран на: 29 Мар 2008 03:33
Местоположение: E.U.

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот slice » 07 Фев 2012 16:42

Занимавам се с обучение и мога съвсем сериозно да твърдя, че текущата тенденция ще доведе до това, което казвам. Е може би сравнението не е точно, но гонех някакъв вид драматизъм и сравнение с нежелана професия. Защото пилотството бавно се превръща в такава професия.

Наскоро имаше статия във Flight International, която доста добре засягаше тези въпроси - целенасоченото затъпяване на пилотите. За такова мога да "донеса" и аз. Нещата, които ние учехме, макар и зле структурирани и непокриващи всичко необходимо ни провокираха да мислим, докато това, което се изисква днес от мен да преподам на бъдещите пилоти е един санитарен минимум, който не ги учи на мислене.

Мнението ти звучи много добре и из дебелите тухли четем точно това, но реалността е малко по-неприятна. Днес у нас и в Европа се подготвят пилоти, които не знаят какво са синус и косинус и никой не изисква от тях да го знаят. За разбиране на физиката на аеродинамичния срив и разпознаването му да не говорим.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот akair » 07 Фев 2012 17:42

Една доста интересна тема наистина.
Начините, по които ще се водят войните занапред търпят доста критика :). Всички видяхме "Арабската пролет", в която хората воюваха с лидерите си, организирайки се в социалните мрежи и Facebook стана най-големият враг на авторитарните лидери. Може да се каже, че Западният свят води не една война, налагайки ограничения, ембарго, запориране на сметки и т.н. :D
Гледайки качеството на предлагания към днешна дата софтуер, не искам да си мисля какви белИ могат да станат при комбинация на безпилотен самолет и бъгав софтуер, който го управлява... Или по-лошото - безпилотен самолет, чиято връзка с използваща го армия е разбита и той е под контрол на някого другиго...
Интересно ще е да се види дали съществува успешен бизнес модел на НТА за лонгхол полети. Забелязва се втвърдяване на позициите на европейските регулатори и може би ще продължат да съществуват само печелившите компании... :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот Topfly » 07 Фев 2012 19:52

slice написа:Теоретично нещата изглеждат така и са напълно логични. Не мисля обаче, че в рамките на 20 години ще видим такова развитие. Малко известен факт е (напротив винаги се смята обратното), че авиацията не се възползват винаги от най-новите технологии, а по-скоро се движи с известно забавяне при внедряването им. В момента особено в самолетните системи използваме концепции от преди 20-30 годни. Навремето Airbus разбиват каноните, но днес вече не са толкова напредничави.


Има една тенденция, която не вземаш в предвид! Преди 20 години имаше главно национални авиокомпании, които работеха в силно протекционична среда без никакъв силен стимул за намаляване на разходи. С появата на лоу кост модела натиска за намаляване на разходите изключително много се увеличи, включително и към производителите на самолети!

Ако не бяха нискотарифните авиокомпании днес едва ли щяхме да имаме възможност да купуваме самолетни билети по интернет!
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот slice » 07 Фев 2012 20:54

Да и ако нямаше Интернет нямаше да имаме възможност да купуваме по Интернет :)
Именно НТА водят до новите тенденции в работата на пилотите - по-ниско заплащане, по-ниска квалификация, по-лоши условия на труд. В момента браншовите организации се опитват да се преборят с поправка в EU OPS касаеща ограниченията в работното време, които могат да доведат до пилоти будни от 20-22 часа. Това не е безопасно и със сигурност не е привлекателно.

И преди да ме обвините, че съм НТА. Не, не съм. Просто появата им измени коренно (както казваш и ти) пазара и смъкна заетите в него едно-две нива в социалния строй.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот Nikolay » 07 Фев 2012 23:28

slice написа:Мнението ти звучи много добре и из дебелите тухли четем точно това, но реалността е малко по-неприятна. Днес у нас и в Европа се подготвят пилоти, които не знаят какво са синус и косинус и никой не изисква от тях да го знаят. За разбиране на физиката на аеродинамичния срив и разпознаването му да не говорим.


Бих се съгласил с моя учител донякъде, но наистина внася малко повече драматизъм от необходимото. Синус и Косинус хората трябва да ги научат още в гимназията, другото което е бих поспорил дали човек не трябва да ги знае ако иска да си мине най малкото изпита по обща навигация (от първия път), и трето мисля че за аеродинамичният срив си е заложено много добре във всички ситуации какво ще стане, как ще реагира самолета и т.н. не виждам защо трябва да си чак толкова навътре в нещата. Аз съм по-скоро на мнение че практическата част от обучението куца както от гледна точка на самолетите на които летим, така и организацията и голяма част от инструкторите :-)
aviate, navigate, communicate!
Аватар
Nikolay
супер спотър
 
Мнения: 505
Регистриран на: 30 Май 2005 09:59
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот slice » 08 Фев 2012 10:00

О въобще не ми се коментира нивото на практическото обучение в БГ. Най-малкото пак ще се намери някой, който да ми обясни, че говоря без да зная.

А относно сривовете и теорията - Погледни няколко показателни случая от изминалите години - AF447, Colgan... Днес седим и се чудим как може да са реагирали така, а всъщност отговорът е прост - кофти подготовка и лошо разбиране на нещата. Не съм го казал аз.
For the crew and their passengers, the most dangerous part of the day is the journey to and from the airport. That bit never changes, believe it or not.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот BOOMER » 16 Фев 2012 01:16

Доколкото статистиките показват, че аварийността в гражданската авиация намалява (при растящ брой полети), не съм много склонен да се съглася, че подготовката на пилотите е по- лоша (по- скоро е различна). Да не забравяме, че командирът на АФ447 е бил 58- годишен, а ако тръгнем да се ровим в причините за тази и онази катастрофа, в много от тях ще се забележи, че екипажът е допуснал някаква грешка. Аз не вярвам (а и не виждам връзката), че навлизането на ниско- тарифните авиокомпании ще доведе до по- висока аварийност (това не е факт нит при Райън, нито при Уиз, нито при Ийзи, както и не е факт, че заплатите там са много по- ниски от тези на еквивалентните екипажи на националните превозвачи).

Според мен, бъдещето на авиацията е в масовостта, опростеността на процедурите по пътуване (едно време се купуваха билети от бюро, ходеше се минимум 2 часа преди полета, чекираха се безбройни куфари и т.н.) и в ефициентността на самолетите (четох, че Ийзи изпробват нова система за рулиране с изключени двигатели). От друга страна, кабинният състав според мен ще намалее/ изчезне, а може би ще има автомати, от които да може да се пазаруват неща по време на полет. И така... авиацията загуби престижа си, но това става с всичко бутиково, което изведнъж се предлага масово (като цветния телевизор, автомобила и т.н.)...
Изображение

It is extremely important that crews understand that a decision to reject a take off is not made because the airplane can stop. A decision to reject a take off is made because the airplane will not fly!!!
Аватар
BOOMER
по-спотър
 
Мнения: 151
Регистриран на: 23 Ное 2005 01:15

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот Topfly » 27 Фев 2012 09:29

Ето как са си представяли през 1919 година бъдещето на авиацията :-)

Изображение

Изображение

Popular Science юни 1919 г.

http://books.google.hu/books?id=_igDAAAAMBAJ&lpg=PA17&dq=popular+science+june+1919&pg=PA72&redir_esc=y#v=onepage&q=popular%20science%20june%201919&f=false

Ето и едно видео как са си представяли 1980-та година през 1930-та година :-)

http://www.youtube.com/watch?v=zD5YWJbni6E

Видеото може да изглежда малко смешно, но вертикалното излитане и летящите коли са вече факт макар и да не са в масова употреба.
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдеще на европейската авиация

Мнениеот Topfly » 21 Мар 2012 00:10

Сега четох интересно мнение на висш военен от Пентагона, който коментира, че 10-15 години очаква карго полетите да се извършват само от един пилот, но било възможно да се появят и първите безпилотни карго самолети!

В последно време американците използват много успешно дронове за активни военни действия в Афганистан и Пакистан, което е много по сложно от управлението на един карго или пътнически самолет.

Тръгнат ли безпилотните карго самолети, от там ще е само една стъпка безпилотните пътнически полети :D

Професията пилот може би ще бъде на изчезване след 30-40 години, като първо ще изчезнат пилотите във ВВС...

Сигурен съм, че в момента в който реално се появи възможността безпилотни пътнически самолети, Раянер ще бъдат сред първите които ще уволнят пилотите си :wink:
Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Следваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 28 госта

cron