Първото ми и дългоочаквано ходене в Щатите стана факт в началото на Май тази година. Моят маршут бе:
1MAY NUE-MUC ATR72 LH REGIONAL
1MAY MUC-ORD B777-222 UA
4MAY ORD-LGA A319-131 UA
7MAY JFK-MUC (+1DAY) A330-343X LH
8MAY MUC-NUE DASH8-300 LH REGIONAL
Използвам още началото на блога да благодаря най-сърдечно на Mitkobiker, който така любезно организира цялото пътуване, като направи идеална комбинация от полети, при това с двата ми най-любими пътнически самолета – 772 и 333
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
OUTBOUND GERMANY
След кацането в Мюнхен се насочвам към изходите на Юнайтед, които се намират в края на Т2, винаги един до друг. Сутрин там застават 772 и 763 (а понякога и два 772), първият от Чикаго, вторият от Вашингтон. Тези изходи се намират на второто ниво, тъй като пасажерите подлежат на паспортна проверка. При мен тя минава бързо и без много въпроси от страна на служителя – пита ме основно от кога съм в Германия, какво уча и тн.
Непосредствено преди изходите – втори чек, този път само задават въпроси – сам ли си си опаковал багажа, кога, къде, приемал ли си вещи от други хора и тн. Но след като в един от формулярите за кандидатстване за виза имаше въпрос дали си терорист или принадлежиш към терористични организации, вече нито една част от мерките за сигурност не може да ме очуди
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Достигайки самият чек-ин забелязвам голяма навалица. Намирам се със семейството, те са долетяли от София сутринта. На гишето между двата изхода ни издават нови бордови карти, за да седнем един до друг, а не разпиляни из целия самолет, както беше според първоначалните карти. Оказва се, че са ни ъпгрейднали в Economy Plus, което го отдавам първо на факта, че самолетът беше пълен и второ на това, че вече всички сме членове на Miles and More. Ъпгрейдът е високо оценен от мен, защото в Y+ има предостатъчно място за краката и въпреки че се намирам на най-средното от 5 кресла, полетът протича приятно и дори неусетно.
Самолетът на ръкава е Boeing 777-222 със сериен номер 6 и регистрация N777UA – първият доставен 777 на стартовия клиент United, базова версия без ER. Наблюдавам тримата пилоти (Полетите над 8 часа изискват трети пилот), запътващи се към самолета – двма капитани и един първи офицер.
Бордингът за тези дълги полети започва доста преди посоченото време за излитане и става през два ръкава – през предния минават пасажерите за първа класа, през задния бизнес и икономи.
Намираме се в салона точно зад бизнес-класата (ред 21). Всяко кресло има PTV, явно от по-стара генерация, тъй като изборът от филми и музика е малък, да не говорим, че не можеш да стартираш филма сам, хващаш го от там, докъдето е стигнал. Изборът е между 6-7 филма и още толкова радио-станции, като селекцията от филми е различна според това дали в каква посока и до коя част на света се лети. Много ми се гледаше последния Джеймс Бонд, но уви – той е сложен в друга група от филми. В Юнайтед има и канал за слушане на радио-комуникациите, но в бордовото списание изрично пише, че тази функция е активна само ако командира прецени, че е удачно да я активира.
Времетраенето е 9:35, излита се в 1235 от Мюнхен и се каца в късния следобед в Чикаго. Преди излитане обаче, самолетът бива буксиран до стоянка срещу терминала, защото командирът отбелязва, че е някакъв датчик отчита проблем със спирачната система на колесника. Оставаме вътре в самолета, докато местни техници локализират проблема. След около 50 минути стартираме двигателите (от тази позиция ми беше трудно да преценя, но ми се струва, че изрулирахме на един двигател, а вторият го запуснахме на рульожката), рулираме и плавно и безшумно излитаме и заемаме северен курс.
Снимки няма – апаратът е в раницата горе, аз съм на средното от 5 кресла и мен ми се спи доста. Сенниците на илюминаторите са спуснати и вътре е голяма тъмница, допълнена след това от угасването на лампите, което работи перфектно за мен
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Сега, обслужването в Юнайтед отстъпва до известна степен на това в европейските компании, но за сметка на това кетерингът на този презокеански полет е на ниво – обилен обяд, допълнен от различни типове junk food през останалото време от полета. Напитките са в изобилие и след като не мога да заспя изпивам 1-2 коли в чаши напълени до горе с лед - типично по американски.
Прелитаме Северна Германия, водните територии между Скандинавските държави и континентална Европа, Исландия (южно от Кефлавик), навлизаме над Гренландия, която ми беше интересно да видя от въздуха, но нямаше как. Всъщност трасето на този полет е толкова северно, че не се лети продължително над океана – малко след Гренландия следва навлизане във въздушното пространство на Канада.
Трябва да отбележа, че 777 вози доста меко. Чавдар наскоро потвърди, че крилото му е доста по-меко от това на 767, например. Самият салон на самолета е стар, но поддържан – мокети с цветовете на Юнайтед, стари кресла, но навсякъде е чисто. Стюардесите са всичките над 40г и повечето от тях говорят еднакво добре английски и немски, съдейки по обръщенията към пасажерите. Работят професионално – без излишни изкуствени усмивки, но ако пуснеш някой лаф се забавляват
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Снижението и заходът към ORD продължават дълго – започват близо 40-50минути преди кацане. Самото кацане е доста меко, рулирането – продължително, а чакането за да clear-неш immigration е направо убийствено. Тук ще подсетя всички, планиращи пътуване до САЩ, да търсят презокеански полет, кацащ на крайната им дестинация. Нашият полет се води MUC-ORD-SFO, като се очаква в Чикаго всички пасажери да напуснат самолета, да си вземат багажа и да го чекират отново, нищо, че полетът уж продължава. Също така, често полетът ORD-SFO, въпреки че е със същия полетен номер, се изпълнява от друг самолет (767, 757), поне така беше през май месец.
Следват няколко страхотни дни в „The Windy City”- за наш късмет само с хубаво време.
US DOMESTIC
На 4 беше време да си ходим. Пристигаме на летището малко над 2 часа преди полета и се насочваме към Терминал 1. Чек-инът е автоматизиран – няма гишета, всички се чекират на терминалите, зад тях седят служители, готови да ти облепят багажа и да го пуснат на лентата. На проверката за метални предмети всеки е принуден да събуе и обувките си, но въпреки това процедурата не се забавя твърде много (за разлика от Брюксел!!!).
По това време на О'Хеър си гъмжи от обичайния трафик:
Continental:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/1.jpg)
United:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/2.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/3.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/4.jpg)
B777-300ER в безличните цветове на SA:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/101.jpg)
(В по-голям размер и по-добро качество тук: http://pic.bgspotters.net/?id=19451 )
Нашият самолет – А319-131 N815UA:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/5.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/6.jpg)
Мястото за мен е 20F. Рулирането отново е продължително и (този път със сигурност) на един двигател (вторият е запуснат минути преди излитане), но за излитането почти не се чака. Прави ми впечатление късата сепарация межу самолетите пред нас – имаш чувството, че наблюдаваш изтребителни двойки, излитащи на секунди дистанция един от друг. След отлепянето започваме стръмен ляв завой и след минута прелитаме downtown Chicago, след което навлизаме над Мичиганското езеро, а отдолу постепенно започват да се появяват облаци.
По време на почти целия полет отдолу беше така:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/7.jpg)
Обслужването бе не лошо за полета, продължил малко под 2 часа. Вече не си спомням от какво точно се състоеше кетеринга. Прави ми впечатление, че в САЩ дори и тяснофюзелажните самолети са оборудвани с Y+ (може би 1/3 от цялото Y). Предполагам си струва ако прелиташ от източния до западния бряг – обслужването като в икономи, но с 4-5 инча повече място за краката, което наистина е безценно. Преди излитане кабинния състав предлага ъпгрейд срещу някаква сума (ще ви излъжа точно за колко ставаше въпрос, но сумарно се получаваше по-малко от типичен билет за Y+). Тази практика съм чувал, че я имат в доста американски компании – срещу Х пари те ъпгрейдват в горната класа, каквато и да е тя и както и да се нарича.
Снижението е продължително и с много и силна турболенция, особено при пробиването на облачността. Самолетът се клати по X,Y и Z, в салона цари тишина... Струва ми се, че скоростта е малко по-висока от обичайната за пенетрейтване на турболентни зони, но е напълно възможно да се лъжа – човек много трудно добива правилна преценка за такива неща ако не седи в кокпита и не си гледа приборите.
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/8.jpg)
В момента, в който излизаме под облаците се намираме точно над Манхатън:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/9.jpg)
След малко се забелязва и летище Ла Гуардия – летим в успореден курс на полосата за кацане и така 3-4 минути преди екипажът да започне серия от няколко остри завоя за излизане на правата. Тук вече турболенция не се усеща – кацането е меко и много забавно, защото полосата се появява точно тогава, когато човек има чувството, че ще опре водата
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/10.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/11.jpg)
По това време на LGA не цари толкова силно оживление. На отдалечена стоянка е спрян частния 727 на Доналд Тръмп. Спираме на ръкав, слизаме от самолета, пристигаме на каросела за багаж и се оказва, че от 3 парчета багаж, с нашия полет са долетяли само 2 от тях. Това го разбираме, след като уж на майтап използваме автоматите с баркод-четци, на които човек може да провери статуса на своя багаж. Добрата новина е, че полетът, с който идва липсващия куфар е само на 10 минути от кацане – също полет на Юнайтед, също с А319 (както после се оказа).
Трасето на полета беше нещо подобно:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/ORD-LGA.gif)
И така, чакането е поносимо – следва около час път до хотела в Манхатън.
BOUND FOR EUROPE
Дойде време и от тук да си ходим – времето, прекарано в Ню Йорк мина неусетно – толкова много неща могат да се правят в този град.
Хващаме такси към JFK в ранния следобед на 7 Май. Пътуването отнема около час и се оказваме на летището три часа преди полета. Гишетата на Луфтханза не са много натоварени, въпреки, че предстои излитане на 747 за Франкфурт и нашето (час по-късно). Чекираме се и получаваме нови места (бях чекирал само себе си онлайн за да видя може ли да си сменим местата по някакъв начин, но не стана) на ред 26 – двойката до прозореца + най-близките 2 места от четворката по средата.
Терминал 1 на JFK по това време е зает от нашия А330-343X (D-AIKJ), един А330/А340 (не помня вече) на Суис, A340-300 на Turkish, 2-3 самолета на Air France (1 772, 1 A330 и ако не се лъжа един 773), пристига Джъмбото на Ер Чайна и около него настъпва суматоха, в далечината рулира А330-200 на Air Berlin/LTU (незнам дали за същия терминал). Пътеките за рулиране са натоварени от разни регионални машини, както и от 757 с уинглети на различни превозвачи. Докато чакаме виждам как в далечината излита 747 на LH за Франкфурт. Замислям се всъщност колко много полети свързват ежедневно големите Ню Йоркски хъбове с европейски такива. Четох не оданва, че само BA има 13 полета на ден между LHR/LGW и JFK/EWR...Lufthansa (ако не се лъжа) имат 2 или 3 от FRA (333/346/747) , 3 от MUC до JFK (2х) и EWR (1х) съответно (2х 333 + 1 737 на Privat Air в бизнес-конфигурация) и 1 от DUS до JFK (A343).
Само, че от Терминал 1 няма много опции да се снима – там където можеш да застанеш до стъклото, то обикновено заради разни архитектурни решения е под ъгъл и крайният резултат е, че в кадъра ти влиза и самолета и всевъзможни отражения от терминала (Следващият път ще се снимам и себе си така на фона на някое Джъмбо
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Нашата машина, както вече споменах, е А330-343X с двигатели RR Trent 772B-60 – познават се по това, че са най-издължените двигатели, предлагани за А330. Сега чета, че 52% от всички А330 са оборудвани именно с мотори на RR в три различни модификации. Буквата „Х“ мисля, че показва, че самолетът е вариант с увеличена (а може би и максималната възможна) MTOW. Ако греша, моля да бъда поправен.
Самолетът е произведен през в края на 2005г (msn 701) и е един от четирите А330 на Луфти, базирани в Мюнхен. Конфигурацията му е 8F, 48C, 165Y. Поради чист късмет нашия ред е 26ти – намира се в една малка кабина, съставена само от 4 реда, намираща се непосредствено зад бизнес-класата – много приятна работа, защото дава усещане за повече пространство.
(За по-нагледно вижте тук: http://www.seatguru.com/airlines/Luftha ... A333_A.php )
Бордваме се и аз заемам място 26А – до прозореца и точно над крилото. Lufthansa, за разлика от техните партньори от UA, раздават възглавници, одеала, в самолета е светло и си личи, че интериорът е сравнително нов. При UA обяснението беше, че одеалата са недостатъчно заради свинския грип!?
IFE-системата е от нова генерация и е доста комплексна с много богат избор от филми, сериали, музика и тн. Филмът започва тогава, когато го пуснеш, а не когато си иска
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
След приключване на бординга (отново през 2 ръкава – един за първа класа и един за бизнес+икономи) всичко се развива бързо – салонът е подготвен, инструкциите са прочетени и демонстрирани, пуш бек, стартиране на двата двигателя и започване на дългото рулиране. Тук трябва да отбележа, че очаквах дълги опашки от десетки самолети преди излитане. Така съм чел по блогове на пасажери и пилоти, нито един от които не пропуска да се оплаче, че чакането може да достигне до 2-3 часа според условията и че планирането на полета винаги изисква „plenty of taxi fuel”. Докато рулираме летището направо изглежда празно – около нас има още 2-3 самолета, рулиращи към същата полоса (ако не ме лъжа ориентацията – 31L).
Започваме разбег и веднага ми прави впечатление колко безшумен е А330 в този режим на двигателите – те, съвсем сериозно, просто не се чуват! След отлепяне правим няколко леви завоя и излизаме над океана, успоредно с което прибираме и задкрилките. Турболенцията ни разтърсва някъде между 10 и 20 000 фита, но след това изчезва.
Кабинният състав започва да сервива топла вечеря – пилешко с много добър сос – много, много вкусно!
12
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/1.jpg)
Час след началото на полета, докато сме някъде над Nova Scotia, слънцето бавно започва да отива към залез. Близо до Халифакс навън е все още светло, но небето вече е приело оранжев цвят. След като се стъмва напълно крилото все пак е доста добре осветено от лунната светлина. Тук филмите ми свършват (тези, които ми харесват, иначе има бая) и се опитвам да заспя, но отново без успех – биологичният ми часовник е настроен на режим Ню Йорк, където сега е около 20-21ч вечерта! Продължавам да се „inflight-entertain-вам“, слушайки музика от телефона (включен на flight mode). Нощта минава неусетно, трае едва има-няма 4 часа. Ветровете са силни и попътни (както обикновено над Атлантика) и командирът ни е предупредил още преди излитането, че полетът ще отнеме около 7 часа, а не както е по разписание 8:30. Скоростта по едно време достигна около 1015км/ч.
Ето къде навлязохме над Великобритания и навън започна да се показва слънцето:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/14.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/15.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/16.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/17.jpg)
Започва сервирането на лека закуска. Това е деликатен момент за повечето red eye полети. Повечето хора спят, когато изведнъж осветлението в кабината бива включено, количките започват да дрънчат и тн. Предполагам поне 80% от пасажерите в този момент биха се отказали от всякакъв кетеринг, само да не трябва да се пускат лампите.
В малката кабина между редове 24 и 27 аз май съм единственият, който не е успял да спи
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
По време на снижението към Мюнхен се обажда вторият пилот, който се представя и дава информация за пристигането – след колко време, какво е времето и тн. Отбелязва също, че той е pilot flying. Схемата за долитане в Мюнхен за този полет обикновено е BURAM1M, на който му е интересно да рови джепсъните
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/18.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/19.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/20.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/21.jpg)
Небето навън е спокойно – не се усеща никаква турболенция. Снижаваме приблизително успоредно на полосите в Мюнхен и със задкрилки на 2 или 3та позиция правиме завоя за излизане на правата за полоса 26R. В далечината се забелязват Алпите, слънцето е още ниско – абе красота! Кацането е меко, конденза е мощен:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/22.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/23.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/24.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/25.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/26.jpg)
Нашата машина след кацането и преди следващия полет...отново до JFK
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/27.jpg)
Още един 777 на Юнайтед от ранна серия:
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/28.jpg)
Малка фотосесия на един А321 (забележете как на капака на предния колесник пише къде е базиран):
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/29.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/30.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/31.jpg)
![Изображение](http://www.bgspotters.net/harrier/USA/32.jpg)
И така, ако позволите да дам някои препоръки за летене през океана със Star Alliance (пък и изобщо) :
- Търсете компании с добри IFE и непременно с PTV! Не разчитайте на лап-топ в икономи, защото там няма контакти. Персоналните ТВ-та са много, много важни при дълги полети!
- Непременно си изкарайте Miles and More карта! (И се обаждайте преди да го направите за да спечелим и ние по някоя друга хилядарка от това, че сме ви вербували
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Ако ще летите на далеч с LH нещата с отделните типове в авиопарка изглеждат така:
A330-300 – всичките са с PTV. В Мюнхен са базирани 4 от тях, въртят основно до JFK, EWR, CLT, IAD, BOS, BOM. Останалите са във Франкфурт – пускат ги до доста дестинации в САЩ (някои от тях в определени дни се сменят с А343), както и до Централна Африка, Близкия Изток (като изключим Дубай и Тел Авив), по-близки дестинации в Азия (Ташкент, Алма Ата, etc).
А340-300 – не всички са с PTV, въпреки, че минават преоборудване. Последният ще бъде преоборудван през февруари 2010г. Тези, дето нямат, са базирани в Мюнхен. Трите в Дюселдорф и останалите във Франкфурт имат.
А340-600 – всички са с PTV
B747-400 – май нито един няма PTV
- Сравнение 777 на UA vs 333 на LH (икономи клас)
Ербъса печели по следните параметри – поддържан салон, PTV-система от ново поколение, ниско ниво на шума. Мястото за краката в стандартната икономична класа е достатъчно. Единственият му недостатък е липсата на индивидуални духалки над главите.
777-цата печели по следните параметри – има Y+ салон – добра алтернатива за хора, които имат нужда от повече място за краката, огромни овърхед-бинове (за разлика от останалите самолети, на които съм летял, тези тук падаха надолу вместо да се отварят настрани.
Забележка: Тези 777, които летят до Европа са само част от флотилията от 777 на Юнайтед. Четох, че част от тях минават преоборудване с нова бизнес-класа, но незнам как стоят нещата с икономи. Най-големият хит е, че в старата бизнес-класа на 777 на Юнайтед няма PTV, за разлика от икономи в същите самолети.
- По мое мнение проблемът с часовата разлика е доста по-сериозен на връщане от САЩ към Европа. Опитайте се (ако полетът ви е следобяд) да станете рано сутринта, за да може след излитане да ви се доспи и да си коригирате режима. Ако успеете, ще кацнете сутринта в Мюнхен с много по-леки симптоми на jet lag отколкото мен
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
При полет към САЩ прочетете внимателно какви формуляри за имиграционните власти трябва да попълните – пише го в бордовите списания. Освен по един формуляр на човек има и допълнително още един ако пътува семейство. Попълвате ги в самолета, след като стюардесите ви ги раздадат и ги давате ги на папсортен контрол.
Както Митко беше споменал – ако имате възможност да планирате пътуването си – изберете да кацнете на крайната си дестинация в САЩ. Минаването на паспортния контрол и необходимостта да чекирате на ново багаж, може сериозно да ви забавят.
Използвайте сайтове като seatguru.com (не винаги е напълно актуален, но данните могат да бъдат сравнени), както и услуги от типа на online check-in. Ако си взимате билетите през агенция, помолете да ви запазят местата, които желаете, ако са свободни.
Искрено се надявам блогът да е бил интересен, а най-вече – полезен!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Снимките са със защитени авторски права и не могат да бъдат публикувани, независимо дали за комерсиални или некомерсиални цели, без съгласието на автора.